UHD uitzendingen?


Badge
Ik vraag mij af wanneer Proximus zal uitzenden in UHD ??? , hoe lang zal dit nog duren het is ten slotte zeer slecht voor de verkoop van UHD tv 's !

182 reacties

Reputatie 7
Badge +1
welke zenders doen dat dan al?
Sinjoor, Kenners trekken het zelf in twijfel of het zoveel beter wordt om naar te kijken tov full HD, omdat je pas echt details kunt zien als je dicht genoeg zit , en in de gemiddelde huiskamer zitten we allemaal te ver om deze details te kunnen zien , daarom eigenlijk zou het UHD scherm veel groter zijn en het gemiddeld huisgezin zal ook zo'n groot scherm niet aankopen en het is eigenlijk zoals floepke zegt meer zoals het in veel gevallen om draait iets nieuws uitbrengen omdat de commerce moet draaien. TV verkopers zullen heel zeker met die kenners niet akkoord gaan ;-)
Dat is wat ik van kenners (of toch zouden moeten zijn) al gelezen heb, en we zullen wel zien als het zo ver is en er ene in huis gehaald hebben zeker, begin al maar te sparen 😉
Dat zal inderdaad nog niet voor morgen zijn. Volgens mij heeft tot nu toe alleen de BBC ge-experimenteerd met UHD uitzendingen en is dat voorlopig weer allemaal in de frigo gezet (net zoals hun 3D-kanaal) wegens de grote investering en krimpende budgetten van de publieke omroepen.
UHD zal dus de komende 5 jaar vooral iets zijn voor de filmliefhebber, die de content dan via bluray of streaming binnen haalt.

Ik heb geen kristallen bol, maar als we zo doorgaan als we nu doen, dan mag Proximus langzaam op zoek gaan naar vervangers voor TV, want reguliere zenders leggen het vaker en vaker af tegen streamingdiensten en VOD. Daar zijn ze eigenlijk al mee bezig, gezien de swipebox en de extra diensten op de TV decoders.
Reputatie 6
Badge +2
Ik zie de gewone TV zenders zoals de VRT, MEDIALAAN zenders, NPO, BBC, ...enz nog niet rap verdwijnen ten gunste van de streamingdiensten, dat is misschien het geval voor de kleine zenders maar zeker niet voor de grote zenders.
Wat die UHD of 4K betreft: dat zal inderdaad nog niet voor de eerste 5 jaar zijn en dan zullen we al mogen blij zijn, er zijn nog teveel zenders die nog in SD uitzenden en dan zullen we al mogen blij zijn dat die ooit in HD zullen uitzenden, bovendien zijn de netwerken van zowel Proximus als die van Telenet nog niet aangepast voor UHD TV zenders door te zenden.
Glasvezeltjes trekken hé 😉
Reputatie 2
Badge
Veel operatoren zijn nu al bezig met UHD testen. Mensen kopen steeds groter TVs en ook vaker een nieuwe TV waardoor UHD veel sneller zijn weg gaat vinden dan HD. Het EK 0216 gaat in UHD te bekijken zijn bij sommige operatoren in Europa.
Reputatie 4
Badge +2
Op Sat zijn er een zestal zenders in UHD (3 demo zenders + Insight UHD, Pearl TV en Fashion One 4K), de beelden zijn prachtig op een 55" TV.
Reputatie 6
Badge +2
Dat die 4K beelden prachtig zijn op die grote schermen zal ik zeker niet ontkennen, het is het eerste wat men ziet als men in de TV afdeling in de Mediamarkt betreedt, men wordt direct daarmee geconfronteerd.
Maar zulke schermen zijn wel te groot voor de doorsnee huiskamer, dat is meer voor in een zaal.
Dus als mijn TV aan vervanging toe zal zijn dan zal ik dan toch voor de Full HD TV gaan.
En niet te vergeten zo'n 4K TV kost wel € 3000.
Dat is het probleem dat bij de meesten hun scherm te ver staat en je het gedetailleerd beeld van 4K eigenlijk kwijt speelt en anders moet je inderdaad voor een heel groot scherm gaan wat veel geld kost.
Reputatie 7
Badge +1
UHD uitzendingen zullen inderdaad nog niet voor morgen zijn. De apparatuur (camera's en zendapparatuur moet daar allemaal voor aangepast worden), en zelfs HD is nog op veel zenders nog niet doorgedrongen, of de providers geven ze nog in SD door om bandbreedte uit te sparen.
Grote schermen (boven de 50 inch) zien er in een toonzaal altijd kleiner uit dan in de huiskamer. Enkele jaren geleden was 40 inch nog groot en redelijk duur. Nu zijn die voor minder dan 400€ te vinden. Nu beginnen ook UHD-schermen betaalbaar te worden, en ik moet toegeven dat je ook met gewone HD-uitzendingen op die 50-55 inch UHD-schermen van dichtbij nog amper pixels ziet (wordt geupscaled vermoed ik). Mijn volgende wordt zeker een UHD, maar deze (een Samsung 46' van de 7000-reeks) is amper een jaartje oud, Ook het stroomverbruik ligt bij UHD weer terug hoger natuurlijk.
Inderdaad in een UHD TV wordt een HD beeld geupscaled, maar dan moet je natuurlijk geen UHD kwalitatief beeld van verwachten !
Uitzending in HD worden door een UHD TV natuurlijk niet veranderd naar een magisch UHD niveau!
Reputatie 2
Badge
Ik kijk nu liefst naar de UHD series op Netflix.HD ziet er ook zeer goed uit op een UHD TV, maar SD zenders zijn dan weer niet meer om aan te zien.
Ja de upscaling moet in geval van SD's nog meer wonderen verrichten ;-)
Veel zal waarschijnlijk ook afhangen van de upscaler in de UHD TV, want er zijn er die beweren dat hun HD het er niet zo goed uit ziet,
maar ja zoals altijd, dat interpreteren is subjectief en de ene verwacht er meer van de andere of verwacht misschien ook wonderen 🙂.
Reputatie 2
Badge
Vraag me af wat er nog is van de plannen van Proximus ivm UHD. Ik dacht dat ik iets had gelezen over 2016 maar het is wel heel stilletjes...
Reputatie 6
Badge +2
Ja de upscaling moet in geval van SD's nog meer wonderen verrichten ;-)
Veel zal waarschijnlijk ook afhangen van de upscaler in de UHD TV, want er zijn er die beweren dat hun HD het er niet zo goed uit ziet,
maar ja zoals altijd, dat interpreteren is subjectief en de ene verwacht er meer van de andere of verwacht misschien ook wonderen 🙂.


Dat klopt dat HD beelden op een 4K TV niet erg denderend zijn, ik heb dat ook ondervonden, in de Mediamarkt van Oostende staat er een 4K TV en toen ik plaatsnam in een zetel die voor die TV stond en ik met die afstandsbediening naar HD zenders zapte, wel toen zag ik dat die HD beelden niet al te fameus waren, op mijn TV thuis zijn die HD beelden daarentegen zeer prachtig.
Voor mij dus een reden te meer om nog altijd voor een Full HD TV te gaan en niet voor zo'n 4K TV indien mijn TV aan vervanging aan toe zal zijn.
Reputatie 7
Badge +6
Ik wil de vooruitgang zeker niet in de weg staan, maar zou het toch geen grotere prioriteit van Proximus moeten zijn om voor alle klanten al vdsl en HD televisie mogelijk te maken , want dat is nu zeker nog niet het geval.
Reputatie 6
Badge +2
Ik wil de vooruitgang zeker niet in de weg staan, maar zou het toch geen grotere prioriteit van Proximus moeten zijn om voor alle klanten al vdsl en HD televisie mogelijk te maken , want dat is nu zeker nog niet het geval.

Inderdaad, het is een schande dat er nog huishoudens zijn die enkel naar SD zenders kunnen kijken en Proximus maakt er wel werk van zodat die mensen naar HD zenders kunnen kijken maar dat gaat nog te traag naar mijn gedacht.
Proximus zou best die netwerk opwaarderen zodat niet alleen naar HD zenders kan gekeken worden maar ook naar UHD zenders in de toekomst zodat er dan achteraf weer geen problemen komen om die UHD zenders te verdelen.
Reputatie 2
Badge
55¨ is in een doorsnee huiskamer helemaal niet te groot.Ik zelf heb geen UHD maar een 56 inch en heb deze ook al 3000€ betaald.UHD kost tegenwoordig niet veel meer.En zeker als je hem koopt op de goede periode.
Reputatie 6
Badge +2
55¨ is in een doorsnee huiskamer helemaal niet te groot.Ik zelf heb geen UHD maar een 56 inch en heb deze ook al 3000€ betaald.UHD kost tegenwoordig niet veel meer.En zeker als je hem koopt op de goede periode.

Dat moet dan nogal een grote huiskamer zijn want in sommige woningen is dat niet het geval en dan is zo'n 55" beeldscherm echt veel te groot voor een kleine salon en voor mijn kamer van 3 m op 3,5 m is dat ook veel te groot, voor mij is 32" meer dan groot genoeg, eventueel wil ik nog gaan voor 40" maar echt niet meer groter.
Reputatie 7
Badge +1
55¨ is in een doorsnee huiskamer helemaal niet te groot.Ik zelf heb geen UHD maar een 56 inch en heb deze ook al 3000€ betaald.UHD kost tegenwoordig niet veel meer.En zeker als je hem koopt op de goede periode.
Dat hangt ervan af hoe dominant je dat in je interieur toelaat natuurlijk. Een 55' die aan de muur hangt is dan wél een groot zwart vlak als hij niet opstaat. Maar dat is dan weer een persoonlijke beslissing, die ieder voor zichzelf moet maken. Je zult dat allicht ook weer gewoon moeten worden.
De UHD-TV's groot scherm (ook curved) in 55' gaven voor mij full HD heel briljant weer in de toonzaal. Ook van redelijk dichtbij. Je ziet amper pixels. Maar niet alle toestellen staan daar even goed afgesteld, zodat je soms ten onrechte denkt dat die minder goed zijn.
Reputatie 2
Badge
55¨ is in een doorsnee huiskamer helemaal niet te groot.Ik zelf heb geen UHD maar een 56 inch en heb deze ook al 3000€ betaald.UHD kost tegenwoordig niet veel meer.En zeker als je hem koopt op de goede periode.

Dat moet dan nogal een grote huiskamer zijn want in sommige woningen is dat niet het geval en dan is zo'n 55" beeldscherm echt veel te groot voor een kleine salon en voor mijn kamer van 3 m op 3,5 m is dat ook veel te groot, voor mij is 32" meer dan groot genoeg, eventueel wil ik nog gaan voor 40" maar echt niet meer groter.


Dat hangt natuurlijk van persoon tot persoon af.Als deze ooit zou kapot gaan zou die waarschijnlijk even groot zijn of misschien zelfs iets groter.In ieder geval UHD hoef ik niet.
Reputatie 7
Badge +1
Ik doe daar meestal 6 tot 8 jaar mee, en mijn vorige 37' HD ready zou ik nog n iet hebben weggedaan, maar bij het vervangen van mijn V4-decoder na een blikseminslag in april 2014, bleek met de nieuwe V4 het spelen via HDMI plots niet meer te werken, enkel via scart ging nog. Volgens (toen nog) Belgacom lag dat aan de software van mijn TV, maar die was niet meer te upgraden. De digicorder van Telenet werkte nog wél via HDMI en ook mijn DVD-recorder...Dat was dan toen ook de enige reden waarom ik een nieuwe kocht toen ik een Samsung Smart TV van 46' van de 700O- reeks met 450€ afslag in solden kon kopen. Ik heb daar dan ook nooit spijt van gekregen. Tegen dat ik nu een nieuwe nodig heb, is het landschap weer grondng veranderd denk ik..
Reputatie 4
Badge +1
Ik wil hierbij Marleen volledig bijtreden met haar bekommernis voor de 10% ADSL klanten die het nog ettelijke jaren moeten stellen met SD TV en dito lage Internetspeed. Telenet en VOO zijn dikwijls, wegens niet beschikbaar, geen alternatief.
Ikzelf beschik over VDSL2 en een 4K TV (140cm) met upscaling met héél goeie resultaten voor HD uitzendingen. De SD zenders zijn ondermaats en bekijk ik daarom zelden of nooit.
Gelet op de goeie resultaten met HD-upscaling zie ik ook liever eerst VDSL2 voor (quasi) iedereen boven snelle upgrade naar full UHD.
De cruciale vraag is echter of de Belgische staat als hoofdaandeelhouder ook bekommerd is over de resterende 10% aftandse ADSL's ??
Reputatie 2
Badge
Ik heb Zelf een 56¨maar vraag me nu niet hoe oud deze is.Ik ben er tevreden van en zolang dat beeld nog goed is zal ik geen andere kopen.
Ik denk dat er weinig zijn die beseffen hoe dicht je moet zitten om alle details te zien van een UHD, dat is nog dichter dan ongeveer 2,5 maal de schermgrootte wat voor HD het geval is en als je verder zit zie je zelf al de details niet die UHD je kan bieden.

Reageer