Beantwoord

TV replay


Ik ben reeds zeer lang klant bij Proximus, nu lees ik echter dat ik voor de dienst TV replay moet betalen omdat ik een abonnement heb van voor 2012.

Waarom worden trouwe klanten op deze manier behandeld? Moet ik nu echt een nieuw abonnement nemen?
icon

Beste antwoord door Bram 24 maart 2016, 13:55

Ik ben reeds zeer lang klant bij Proximus, nu lees ik echter dat ik voor de dienst TV replay moet betalen omdat ik een abonnement heb van voor 2012.
Waarom worden trouwe klanten op deze manier behandeld? Moet ik nu echt een nieuw abonnement nemen?


Er is hier al heel veel besproken, maar ik wil ook even een licht werpen op het waarom van zo'n aanpak.

Door het feit dat er nogal veel concurrentie is in de telecomwereld, zijn we genoodzaakt om regelmatig met nieuwe formules en tarieven te komen. Er wordt dan niet enkel gekeken naar de prijzen, maar ook naar wat we allemaal geven in ruil voor dat bedrag.
Nu, als je als klant een contract afsluit, dan is dat voor een bepaald specifiek abonnement, met specifieke voorwaarden (inbegrepen producten). Als we iets nieuws maken, dan mogen we niet zomaar iedereen overschakelen naar een nieuw plan. Daarvoor is immers goedkeuring nodig van de klant. Het enige wat we wel mogen doen, is een indexatie van de tarieven (maar dat is niet de essentie van mijn uitleg hier).

Alle tarieven die gebruikt worden door onze klanten, moeten bovendien in onze systemen zitten. Dat zorgt voor een gigantisch complexe setup van onze facturatie-systemen, onze MyProximus omgeving, de systemen die door onze klantendienst gebruikt worden, etc.

Kortom: wij (Proximus) hebben er alle belang bij om mensen die gebruik maken van oude tarieven en abonnementen over te laten schakelen naar meer recente (veel gebruikte) plannen. Hiervoor organiseren we soms specifieke promo-acties (typisch wordt je dan gebeld of gemaild door ons). Maar wat we ook doen, is soms nieuwe voordelen enkel toekennen aan mensen met recente tariefplannen. TV Replay is hier een voorbeeld van.
Dit is dus een manier om nieuwe tariefplannen aantrekkelijker te maken voor klanten die nog van oude tarieven gebruik maken.

Onze motivatie is dus dat we oude abonnementen en tariefplannen willen verwijderen uit onze systemen om zo onze systemen te vereenvoudigen en bijgevolg voor iedereen ook minder foutgevoelig te maken.

Voila.
Uitgebreider kan ik het niet zeggen. Ik ga hier niet meegaan in een discussie of jullie hier akkoord of niet akkoord mee zijn, maar hopelijk snappen jullie zo wel beter waarom we niet zomaar alle (nieuwe) voordelen weggeven aan mensen met oude tarieven. Die voordelen maakten oorspronkelijk ook geen deel uit van hetgeen er in het contract staat & wij hebben er alle belang bij oude tariefplannen te laten uitdoven omdat dit voor veel complexiteit zorgt.


Groeten,
Bram
Bekijk origineel

22 reacties

Heb je onlangs iets verandert aan je abonnement ?
Je moet enkel betalen als je"" vooruitspoelt"" bij TV Replay , als je wilt vooruitspoelen moet je overschakelen op TV Replay + (plus) en dat is al altijd betalend geweest.
De nieuwe klanten krijgen extra's maar de oude moeten inboeten of extra betalen.
Nu hebben ze de snelheden verandert. Bij telenet hebben ze een uitgebreide keuze aan voor- of achteruitspoelen.
De dikke balk belemmerd de ondertitels, bij telenet niet.
Telenet is nu ook niet het van het maar....we hebben niet véél keus.
Over het algemeen ben ik content van Proximus maar heb toch al heel wat uren gestoken in het oplossen van problemen.
Reputatie 7
Badge +1
Het is helaas zo, dat voor packs van voor april 2012 veel voordelen niet gelden.
Bedankt voor je reaktie Mr. Sinjoor76,

maar vind je nu zelf dat dit rechtvaardig is ?
En is hiervoor een verklaring.
Een nieuwe pack nemen zal wellicht duurder zijn vrees ik.
Mvg
Paulvdh
Reputatie 7
Badge +1
Ik persoonlijk ben in juni 2013 naar een nieuwe pack overgeschakeld, omdat het vooral voor Internet (download unlimited) en mobiel internet en nog zo wat interessanter was en ook goedkoper. Maar als je die dingen niet écht nodig had, was dat niet écht voordelig o.a. de gratis credits per maand (voor het gratis huren van een programma of film) vielen weg (de verworven credits beleven echter wél geldig). In een latere fase (verleden jaar geloof ik) werd TV Overal gratis of maar 5€ voor de plusversie (doorspoelen mogelijk). Bij elke aanpassing kwamen er voordelen bij die niet golden voor de oude pack-abonnementen. Ook was elke jaarlijkse verhoging meest:(al duurder dan met de nieuwe formules. Je zou daarom eens moeten uitrekenen of de overschakeling naar een nieuwe packformule iondertussen voor jou niet voordeliger is. Ik heb geen idee hoeveel jij voor wat betaalt, dus kan ik het niet beoordelen.
Natuurlijk is deze strategie bedoeld om van die oude packformules af te geraken. Laat daar geen twijfel over bestaan.
En in de marketing kennen ze het begrip rechtvaardigheid niet, enkel het streefdoel om meer te verkopen....:(
Neen paulvdh is zeker niet rechtvaardig vooral omdat PX of andere aanbieder wettelijk verplicht zijn om hun klant de goedkoopste oplossing te geven, dus je kan klacht indienen bij de ombudsman en dit win je zeker.

Kan je enkel aanraden om te bellen naar PX om elkaar tegenmoet te komen.
En uit mijn ervaring van kennissen is PX redelijk soepel voor om trouwe klanten tegen moet te komen.

Hang gewoon af wie je aan de lijn krijgt als je belt. Je hebt mensen die zicht 100% inspannen voor PX en je hebt er die dagelijks komen werken omdat ze moeten en die moet je niet hebben.
Reputatie 6
Badge +2
Ik persoonlijk ben in juni 2013 naar een nieuwe pack overgeschakeld, omdat het vooral voor Internet (download unlimited) en mobiel internet en nog zo wat interessanter was en ook goedkoper. Maar als je die dingen niet écht nodig had, was dat niet écht voordelig o.a. de gratis credits per maand (voor het gratis huren van een programma of film) vielen weg (de verworven credits beleven echter wél geldig). In een latere fase (verleden jaar geloof ik) werd TV Overal gratis of maar 5€ voor de plusversie (doorspoelen mogelijk). Bij elke aanpassing kwamen er voordelen bij die niet golden voor de oude pack-abonnementen. Ook was elke jaarlijkse verhoging meest:(al duurder dan met de nieuwe formules. Je zou daarom eens moeten uitrekenen of de overschakeling naar een nieuwe packformule iondertussen voor jou niet voordeliger is. Ik heb geen idee hoeveel jij voor wat betaalt, dus kan ik het niet beoordelen.
Natuurlijk is deze strategie bedoeld om van die oude packformules af te geraken. Laat daar geen twijfel over bestaan.
En in de marketing kennen ze het begrip rechtvaardigheid niet, enkel het streefdoel om meer te verkopen....:(


Desnoods gaan ze over lijken.
Reputatie 7
Badge +6
Ik denk dat oude_klant, zoals Sinjoor al suggereerde, best eens uitrekent wat het voordeligst uitvalt voor hem/haar en dan contact opneemt met de klantendienst of naar een Proximus center gaat om te bekijken wat er kan gedaan worden.

Het is wel zo dat Proximus al een tijdje aangekondigd heeft de abonnementen van voor april 2012 niet langer te 'commercialiseren' en dus af te bouwen.
Klanten krijgen daarover bericht en kunnen dan overstappen naar een nieuwe formule of hun abonnement onmiddellijk stopzetten, als ze dat willen. Daarmee zal Proximus dus ook wettelijk in orde zijn, of je het er nu mee eens bent of niet
.
Ik heb dat in 2014 voorgehad en al met al ben ik er nu best tevreden over (toen wel niet zo:$)
Ik heb er toch geen spijt van dat ik overgestapt ben naar nieuw comfort pack want als je moet apart bijbetalen voor de gratis opties dan kom je zeker niet duurder uit.
Dank voor jullie antwoorden echter heb ik niets aan een pack mijn werkgever betaald een gedeelte van het internet abonnement zodat ik dit niet in een pack kan bestellen
Oprecht bedankt voor jullie info. Ik ga eens langs bij een PX winkel.:)
Als je baas soepel is oude klant kan je gemakkelijk bij PX pakket bestellen naar uw keuze en op de factuur staat maandelijks het bedrag van internet, dus dit betaal je baas terug.
Reputatie 5
Badge +1
Desnoods gaan ze over lijken.
Komkom Alexander, niet overdrijven, dat is Gomorra niet hé 🆒
Mijn baas betaalt het volledige internet abonnement via een factuur die hijzelf ontvangt. Dit gebeurt al 10 jaar op deze manier. Trouwens hij heeft deze factuur nodig voor zijn eigen boekhouding. Als ik nu een nieuwe pack neem komt het internet abonnement op mijn factuur, en niet op de factuur van mijn baas zoals nu. Hiermee gaat hij niet akkoord. Kan ik een nieuw pack bestellen en het internet abonnement laten overzetten naar de factuur van mijn baas?
Bij mijn zoon zijn baas mag hij zelf een abonnement bij Proximus nemen en moet hij iedere keer de factuur aan zijn baas geven die het internet gedeelte voor zich neemt en het ook gebruikt al aftrekpost. Misschien eens vragen aan je baas of hij daarmee akkoord gaat.
Reputatie 2
Badge
Hola,

TV-Replay is enkel selectief beschikbaar. Series zoals bvb. " Friends " kan niet bekeken worden in Replay

Groetjes

peterV
Reputatie 6
Badge +2
Niet alle programma's kunnen niet met TV Replay bekeken worden.
Daarom wordt er geadviseerd van deze programma's op te nemen.
En niet alle programma's kunnen in nPVR opgenomen worden‼️
Is dat geen vicieuze cirkel :-))))
Reputatie 6
Badge +2
Maar alle programma's kunnen dan weer wel in PVR opgenomen worden dus in zekere zin geen vicieuze cirkel, voor Elsa is dat niet van toepassing aangezien haar decoder geen harde schijf bevat.
Voila je hebt het begrepen 😉
Maar ook voor wie met een conflict zit met ander programma opname,zodat alleen nPVR mogelijk is.
Reputatie 6
Badge +4
En niet alle programma's kunnen in nPVR opgenomen worden‼️
Is dat geen vicieuze cirkel :-))))


Bwah... Er zijn sommige zenders waar NPVR niet werkt, maar bij de meeste zenders (en al zeker alle courant bekeken zenders) werkt NPVR gewoon.
Reputatie 6
Badge +4
Neen paulvdh is zeker niet rechtvaardig vooral omdat PX of andere aanbieder wettelijk verplicht zijn om hun klant de goedkoopste oplossing te geven, dus je kan klacht indienen bij de ombudsman en dit win je zeker.

Ik vraag me af in welk wetboek dat staat...
Reputatie 6
Badge +4
Ik ben reeds zeer lang klant bij Proximus, nu lees ik echter dat ik voor de dienst TV replay moet betalen omdat ik een abonnement heb van voor 2012.
Waarom worden trouwe klanten op deze manier behandeld? Moet ik nu echt een nieuw abonnement nemen?


Er is hier al heel veel besproken, maar ik wil ook even een licht werpen op het waarom van zo'n aanpak.

Door het feit dat er nogal veel concurrentie is in de telecomwereld, zijn we genoodzaakt om regelmatig met nieuwe formules en tarieven te komen. Er wordt dan niet enkel gekeken naar de prijzen, maar ook naar wat we allemaal geven in ruil voor dat bedrag.
Nu, als je als klant een contract afsluit, dan is dat voor een bepaald specifiek abonnement, met specifieke voorwaarden (inbegrepen producten). Als we iets nieuws maken, dan mogen we niet zomaar iedereen overschakelen naar een nieuw plan. Daarvoor is immers goedkeuring nodig van de klant. Het enige wat we wel mogen doen, is een indexatie van de tarieven (maar dat is niet de essentie van mijn uitleg hier).

Alle tarieven die gebruikt worden door onze klanten, moeten bovendien in onze systemen zitten. Dat zorgt voor een gigantisch complexe setup van onze facturatie-systemen, onze MyProximus omgeving, de systemen die door onze klantendienst gebruikt worden, etc.

Kortom: wij (Proximus) hebben er alle belang bij om mensen die gebruik maken van oude tarieven en abonnementen over te laten schakelen naar meer recente (veel gebruikte) plannen. Hiervoor organiseren we soms specifieke promo-acties (typisch wordt je dan gebeld of gemaild door ons). Maar wat we ook doen, is soms nieuwe voordelen enkel toekennen aan mensen met recente tariefplannen. TV Replay is hier een voorbeeld van.
Dit is dus een manier om nieuwe tariefplannen aantrekkelijker te maken voor klanten die nog van oude tarieven gebruik maken.

Onze motivatie is dus dat we oude abonnementen en tariefplannen willen verwijderen uit onze systemen om zo onze systemen te vereenvoudigen en bijgevolg voor iedereen ook minder foutgevoelig te maken.

Voila.
Uitgebreider kan ik het niet zeggen. Ik ga hier niet meegaan in een discussie of jullie hier akkoord of niet akkoord mee zijn, maar hopelijk snappen jullie zo wel beter waarom we niet zomaar alle (nieuwe) voordelen weggeven aan mensen met oude tarieven. Die voordelen maakten oorspronkelijk ook geen deel uit van hetgeen er in het contract staat & wij hebben er alle belang bij oude tariefplannen te laten uitdoven omdat dit voor veel complexiteit zorgt.


Groeten,
Bram

Reageer