Vraag

TV: herinnering instellen met compacte decoder/vernieuwde layout


Reputatie 2
Badge
In vergelijking met vroeger: een ingestelde herinnering treedt nu niet zo'n 1 minuut voor aanvang in, maar 10 of 5 minuten eerder.
Wat is daar nu het nut van?
Ik gebruik de functie "herinnering" enkel voor klokvaste programma's, nl. het Journaal om 18:00 of 19:00 op één.
Een herinnering van 10 of 5 minuten wil ik helemaal niet, wegens geen enkele zin.
Voor het Journaal van 18:00 uur pas ik nu een trucje toe: ik plaats een herinnering om 18:10 (het Weer).
Dan word ik om exact 18:00 verwittigd dat ik van zender kan veranderen.
Beste Proximus: laat mij tenminste beslissen op welk tijdstip ik een herinnering wens.



Hetgeen vroeger helemaal niet het geval was, maar nu wel heel vervelend is:
° bij het pauzeren (en ook vooruit-/achteruitspoelen) wordt zowat 1/4, of meer, van het scherm onderaan ingepalmd door een purperen strook met 6 symbolen.
Wat ben ik daar nu mee? Ze is nergens voor nodig, integendeel.
Ik vind die strook meer dan hinderlijk: hierdoor wordt het zo goed als onmogelijk nog te zien wat eronder schuilgaat (tenzij ik met mijn neus voor het scherm ga staan).
Ja, dikwijls vind ik het nodig te pauzeren vanwege de veel te snel voorbijflitsende relevante informatie.
Is er ergens een mogelijkheid om die strook alsnog uit te schakelen?
Zo niet, kan Proximus daar iets aan doen?
Vroeger was het in dit geval zonder twijfel beter dan nu.

16 reacties

Inderdaad dit zijn allemaal zaken die al door andere TV klanten ook al op het forum gemeld werden, dus als ⌘ het forum een beetje volgt zijn ze er zeker van op de hoogte, maar de oplossingen laten zoals gewoonlijk lang op zich wachten !!
Is droevig Anneke klagen al maanden betreffende die punten en PX past het maar niet aan.

Zoals die waarschuwingen met de herinnering zet dat terug zoals vroeger 1 minuut voor de start. Nu moet de klant extra drukken.

Betreffende die zap balk die 20% van het scherm in beslag neemt is het antwoord van PX hier op het forum dat dit niet dringend is, zucht.

Awel PX neem nu eens voorbeeld aan de VRT heb daar klacht ingediend omdat bij het journaal er nu ook een infobalk is linksonder en dat je dan als kijker geen onderschriften kan lezen of via teletext 888.
Heb een antwoord gehad binnen de 24 uur PX even herhalen binnen de 24 uur PX, nu even hun tekst plakken.

Geachte,
Dank u voor uw suggestie.
Als trouwe kijker kaart u inderdaad een dagelijkse bekommernis van T888 aan. In de mate van het mogelijke proberen we altijd rekening te houden bij de plaatsing van de ondertitels met de overige beeldinformatie (o.a. namen van geïnterviewde), maar we moeten helaas toegeven dat dit niet altijd lukt. Bij live en last minute-programma's hebben we nauwelijks of geen zicht op wanneer die informatie in beeld komt omdat die geplaatst wordt door de productie zelf. Op het moment dat we de titel maken en in uitzending brengen kan er dus plots een naam geprojecteerd worden onder onze titel. Tegen dat we de volgende titel hoger geplaatst hebben, is de naam soms al weer verdwenen.

Voor het journaal hebben we al afspraken gemaakt over de timing van zulke ingrepen opdat wij ons kunnen voorbereiden, maar in de hectiek van een nieuwsuitzending worden zulke formaliteiten snel vergeten. De oplossing is, de naam steeds bovenaan te zetten. Het zou ook eenvoudiger zijn, want nu wisselt men af van helemaal beneden (bij Nederlands) tot een beetje naar boven (bij open ondertiteling) en soms maakt men daar ook fouten zodat ook open ondertiteling plots bovenop de naam komt te staan. We hebben dit al gesuggereerd, maar makers van programma's vrezen dat dit het gezicht van de geïnterviewde te veel zou verstoren.

En ook bij programma's waar we wel exact weten waar en wanneer tekst/informatie in beeld komt, kunnen sommige kijkers ervaren dat we dat met onze titels toch deels of volledig afdekken. Dat komt omdat elk merk en/of toestel eigen instellingen heeft voor plaatsing van teletekstinformatie. Wij proberen hier een gulden middenweg in te vinden, maar we nemen aan dat dat niet voor alle toestellen klopt. Bij sommige toestellen kunt u dat wat corrigeren door een ander beeldformaat in te stellen. Het kan dan echter zijn dat de verhouding van het beeld helemaal niet meer klopt, of dat u zelfs een deel van de ondertitels niet kunt zien. Dit zou u best eens moeten uittesten. Eens we kunnen overschakelen naar digitale ondertiteling zou deze problematiek door de kijker zelf op te lossen zijn. Dan kiest die waar en in welk lettertype de ondertiteling in beeld komt. We hopen dat dit niet al te lang meer op zich zal laten wachten.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.


Met vriendelijke groeten,
Elise Vandevenne
Klachtencoördinator VRT

Dit noem ik klantenservies een deftig antwoord binnen de 24 uur en niet zoals nu al maanden en niemand die weet waarom ze het niet aanpassen bij PX of waarom ze ons geen duidelijke uitleg geven.
En om over ondertiteling te spreken PX weten intussen dat het lettertype, hoogte, dikte, het aan jullie ligt betreffende het doorsturen en niet aan de zender. Zijn jullie eigen woorden hier op het forum PX.

Is toch belachelijk dat je verschillende formaten hebt van tekst en geen standaard type van lettertype op al de zenders.
Reputatie 6
Badge +3
Ik kan dat alleen beamen: terechte opmerking over die dwaze herinnering 10 minuten vooraf, die herinnering gebruik ik om zo lang als mogelijk naar een ander programma te kijken. Dus moet ik die herinnering zeker geen 10 minuten vooraf krijgen.
Dat 20% van het scherm afgedekt wordt bij pauzeren of doorspoelen : dat is totaal belachelijk.
Niet dringend om aan te passen? Wat dan wel? Wat kost dat om te herprogrammeren? Zo'n kleine aanpassing kost bijna niets, gewoon de doorzichtigheid van het paars op 100% zetten. Pff is 5 minuutjes werk.
Maar ja diegenen die daarover beslissen denken blijkbaar niet aan de klant maar zijn design-reclame- pipo's. (alles paars want dat is ons kleur en wij vinden dat mooi en passend bij ons merk)
Hoor ik ook zeggen van mensen die verstand hebben om te programmeren dat het maar paar regels zijn die moeten veranderd worden.

Klagen nu al vanaf de start met de nieuwe look dat die balk ons stoort kunnen geen onderschriften lezen.
Weten van PX dat dit niet dringend is in hun ogen dat de kijker dit stoort.

Maar PX leg ons even uit waarom jullie radicaal weigeren om dit aan te passen?
Vragen al dik jaar waarom jullie dit weigeren.

Beter voorbeeld nemen aan VRT of Netflix of Electrabel daar heb je binnen de 24 uur een deftig antwoord.
Volgens mij komt dit ook omdat er maar na een zeker tijd een nieuwe software uitgerold wordt (totaal pakket met aanpassingen, verbeteringen en verwijderde bugs)
en ze in feite toch altijd het zelfde moeten antwoorden:
"er wordt aan gewerkt en wordt opgelost bij de volgende software uitrol"
Reputatie 5
Badge +4
Patrick,

Ik kan daar persoonlijk niet onmiddellijk op antwoorden maar heb jouw vraag doorgestuurd naar onze collega's van het engineering-team.

Ik weet dat we die vraag ooit al eens gekregen hebben maar het antwoord is mijn even ontgaan.

Van zodra ze mij feedback bezorgen zal ik het jouw laten weten.

Met vriendelijke groeten,

Andy
Dan is het echt droevig bij PX dat ze het niet willen of kunnen oplossen.

Mocht ik baas zijn er zouden er veel C4 zijn met die bende prutsers in BX.

Maar blijf bij mijn hoofvraag waarom weigeren jullie om het aan te passen PX, wat is de reden?
Tof AndyM zullen zien wat je bazen zeggen en THX voor te antwoord.
Reputatie 5
Badge +4
Graag gedaan hoor patrick

Met vriendelijke groeten,

AndyM
Patrick , Ze zullen uw C4 sturen :-))))))) 😉
Reputatie 7
Badge +1
Is dat een type vliegtuig of zo?:?🆒
Reputatie 5
Badge +4
Patrick,

heb feedback ontvangen en dit zal niet onmiddellijk veranderd worden.
Het enige wat ze momenteel aanraden is via de instellingen, systeem, beeld, infobalk aan/uit te zetten.

Mvg,

AndyM
Reputatie 6
Badge +3
patrick, ik denk dat de focus sinds de eerste rollout in Oktober vorig jaar vooral lag op het laten werken van de software. Dit soort projecten heeft honderden vragen voor kleine en grote aanpassingen die dan moeten worden geprioritiseerd. Ik kan me inbeelden dat de stabiliteits problemen van het begin en de PVR problemen tot recent iets grotere prioriteit hadden dan een klein balksken. Het kan zijn dat het maar een aantal lijntjes is, maar als je 100 vragen krijgt van een aantal lijntjes, dan begint het al moeilijker te worden. Sinds oktober hebben ze in februari/maart de stabiliteit sterk verbeterd met de .116 versie en nu met de 14.4 versie lijken de meeste problemen met PVR van de baan (zeker nog niet allemaal). Dus laten we hopen dat ze nu hun focus terug kunnen leggen op leuke verbeteringen aan de interface.
Spijtig genoeg is het PVR/nPVR daarmee ook nog niet definitief achter de rug, toch niet als je ziet dat er klachten blijven komen op sociale media, of anders zijn er nog heel weinig die de laatste softwareversies gekregen hebben ;-))
Andy zegt "heb feedback ontvangen en dit zal niet onmiddellijk veranderd worden." al deels antwoord dat het in de toekomst niet zal veranderen. Maar weten nog altijd niet de reden waarom jullie het weigeren om aan te passen?

Gaan nu naar Wilin 🙂 Denk dat iedereen akkoord is dat PX toen in de tijd toen de nieuwe look uitkwam het veel te vroeg gelanceerd geeft. Zat vol met bugs en nu nog altijd. Zoals Elsa zegt problemen met opnames stoppen maar niet. Leesbaarheid van de tv gids, hebben ze intussen al 3 keer aangepast en is nog niet in orde, komaan zeg hoe testen ze dat in Brussel.

Maar topic gaat over de herinneringen vroeger was het ok 1 minuut voor de start had je dit.
Nu 10 minuten op voorhand, oeps bakje nemen en drukken.
5 minuten op voorhand, oeps bakje nemen en drukken
Wat is het nut ervan ik snap het niet, is extra werk met drukken.
Heb een normaal IQ weet dat er één herinnering is ingesteld.

Reageer