Beantwoord

TV Decoder aansluiten via dd-wrt wifi bridge (bbox3)


VRAAG 1 : Is het mogelijk om een tv decoder met een bbox3 te verbinden d.m.v. een andere wifi bridge dan deze die proximus aanbied ?

VRAAG 2 : Zo ja, met welke settings ?

Ik heb net uitgebreid geprobeerd om mijn tv decoder (model Cisco V4 HW 2.2.0.6) via een eigen wifi bridge met de bbox3 te verbinden. Hiervoor heb ik een oude Linksys WRT54GL (54Mbps) met nieuwe dd-wrt firmware geĂŒpgrade en deze als wifi-bridge ingesteld.
In eerste instantie heb ik via de bridge, mijn bestaande wifi netwerk en de bbox3, een laptop met internet verbonden. De tv decoder bleef daarbij perfect werken (nog via utp kabel rechtstreeks met bbox3 verbonden).

In tweede instantie heb ik de laptop opnieuw rechtstreeks met de bbox3 verbonden en de decoder achter de wifi bridge geplaatst. De bbox3 herkende de verbinding met de wifi bridge als een decoder (met het mac adres van de bridge).
De Genius verbinding werd succesvol gemaakt en er werd ook beeld weergegeven. Het beeld begon echter onmiddellijk te haperen. Vanaf dat ogenblik was er via de laptop geen verbinding meer mogelijk met internet, bridge of bbox3. Een ping kwam er heel soms nog door, maar met veel vertraging.
Uiteindelijk gaf de decoder de melding "geen signaal".
Om opnieuw verbindingen te kunnen maken met de laptop was het nodig de decoder van de wifi bridge los te maken en de wifi bridge te resetten. Na verbinden van de decoder met de bbox3 werkt ook deze opnieuw volledig normaal.

Mij lijkt het dat de bbox3 de verbinding niet aan kan.

Enig idee wat ik dien aan te passen opdat dit volledig zou functioneren ?


Settings van de bbox3:
IP bbox3 = 192.168.1.1
IP range = 192.168.1.1 to 192.168.1.63
IP decoder = 192.168.1.64
Static IP
192.168.1.6 (nieuwe linksys bridge)
Wifi 2.4 GHz - broadcast=on, channel=8, 802.11g/n, beveiligd met WPA2
SSID2 en Hotspot zijn uitgeschakeld
Wifi 5 GHz is uitgeschakeld


Settings Lingsys WRT54GL met dd-wrt firmware:
WAN IP = disabled (WAN assigned tot switch)
LAN IP = 192.168.1.6
Gateway = 192.168.1.1
DHCP = disabled
SSID en channel identiek aan bbox3, beveiliging WPA2-personal en AES, zelfde paswoord als bbox3
Mode = Client Bridge
Network Mode = Mixed (b en g)
Network config = Bridged
Wireless Multimedia support (WMM)= enabled
WDS subnet = disabled
NAT = disabled
SPI firewall = disabled
icon

Beste antwoord door sabineb 13 June 2017, 08:57

Bekijk origineel

11 reacties

Er zijn er wel meer die problemen hebben met een andere merk wifi-bridge (zelf op 5GHz) samen met de bbox3, maar wat de juiste reden hiervan is weet ik echter ook niet , ik dacht ooit een uitleg gelezen te hebben op userbase, daarom dat ik John voorgesteld heb van daar mss de vraag eens te stellen ook, zo wordt de kans ook groter om de juiste oplossing te vinden..

NB: Ik heb al altijd gehoord en gelezen dat de bbox3 wifi-2.4 geen IPTV signaal verstuurt.
Daarom dat šProximus naar het schijnt aanraadt dat het wifi-5, het best alleen gebuikt wordt voor ITV , al komen beide signalen wel door( Internet + Iptv)
Het simpelste is natuurlijk de wifi-bridge van proximus zelf te gebruiken ;-)
Deze werkt trouwens zeer goed (mits, zoals altijd bij wifi toestellen, het wifi ontvangst niveau hoog genoeg is)
via eigen router decoders aansluiten is niet zo eenvoudig, ik denk dat het op het bevriend userbase.be/forum ook al uitgebreid behandeld werd dus zou ik je aanradden van daar ook eens te gaan kijken en eventueel kan je daar ondertussen ook raad vragen.
Je moet bij een router met vlans werken enz....
maar als je hem als switch gebruikt zou het wel moeten werken om decoders aan te sluiten aangezien de box3 routed staat en dus beide internet signalen + iptv signalen op alle ethernetpoorten staat.

In theorie zou inderdaad ieder wifi bridge moeten kunnen werken.
Reputatie 6
Badge +3
Ik vermoed dat de draadloze verbinding simpelweg onvoldoende is. Welke snelheid haal je wanneer je je laptop verbind met de wifibridge?
Is de verbinding stabiel?

Het feit dat je even beeld hebt lijkt er op te duiden dat de instellingen op zich correct zijn, maar dat de verbinding niet stabiel / snel genoeg is.

Die wifi bridge werkt op de 2.4GHz band, terwijl de WiFi bridge van Proximus werkt op de 5.0Ghz.
Wat proximus momenteel vraagt voor hun wifi bridge is schandalig veel voor wat dat ding is. Het moeilijkste wat men heeft moeten doen om deze op de markt te brengen is het ontwerp van de behuizing

Deze wordt net door het merendeel bestempeld als een zeer goede bridge (met 4x4 ac technologie enz...) en ook zijn prijs wordt bestempeld als niet duur.
Die bridge wordt gemaakt door technicolor en die zullen deze natuurlijk ook niet gratis leveren aan Prox.

De bbox3 zou eigenlijk al van wifi hardware moeten voorzien geweest zijn ......

De Bbox3 heeft die, want daarom heb je maar Ă©Ă©n wifibridge nodig aande kant van je apparatuur die je er wil op aansluiten en moet je er geen aansluiten op de bbox3 , dit is wel het geval voor een bbox2.

In ieder geval de mensen die ik ken die een prox wifi bridge gekocht hebben zijn er heel tevreden over, dus daaraan zie je dat meningen kunnen verschillen 😉
Reputatie 6
Badge +4
Hi john

De prijs van de Wifi bridge is de gemiddelde prijs van zo'n device. Zoals bij alle devices heb je goedkopere en ook duurdere versies afhankelijk van de kwaliteit..

De BBOX 3 kandraadloze WiFi-netwerken opzetten op zowel de 2,4GHz als de 5GHz frequenties. Het grote voordeel van de 5GHz-band is dat, in tegenstelling tot de 2,4GHz-band, er wel nog heel wat ruimte is om data te versturen. Zeker voor wie in stedelijke gebieden, waar veel draadloze netwerken te vinden zijn, is de 5GHz-band een pluspunt. Een nadeel van die techniek is wel dat het signaal minder goed door obstakels (een muur) heen kan.

Er is geen ondersteuning voor de nieuwe en zeer recente 802.11ac standaard. De B-box 3 kan wel overweg met de 802.11b/g/n standaarden. Verder is er een 4-port switch met gigabit ondersteuning en het draadloze gedeelte wordt afgehandeld met twee radio's (2,4GHz/5GHz).

Om hogere snelheden op het VDSL2-netwerk toe te laten heeft de nieuwe modem ook ondersteuning voor de nieuwe vectoring-technologie. Deze nieuwe technologie; waarvoor ook de B-box 2-modems softwarematig aangepast zullen moeten worden naar "vectoring-friendly" door middel van een update, zorgt voor minder ruis in het signaal, en dus hogere snelheden voor de eindgebruiker

Er is dus enkel een ontvanger nodig , wat dus neerkomt op voor wie draadloos wil werken via de wifi bridge: eenmalige kost 50 euro.

mvg sabine
Reputatie 6
Badge +4
je hebt gelijk, had een copie gedaan uit een oude template van vroeger dat ik opsloeg, mijn fout, intussen aanpassing gedaan..mijn excuses
Ik heb via de link van Martin informatie gevonden dat er op wijst dat dit iets te maken 'zou' kunnen hebben met IPTV settings, Multicast flooding en/of IGMP Snooping. Verder speuren heeft enkele mogelijke oplossingen gegeven die afhankelijk zijn van de modem die je hebt (m.a.w. de dd-wrt versie die je modem kan draaien).
Met de info uit https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=46534#p643806 ben ik wat trail en error testen aan het doen. Zo weet ik zelf niet of ik voor ra0 het IP adres van de bbox3 gateway, van de bridge of van de decoder moet nemen. Ergens lijkt het mij ook dat dit eerder een oplossing is om vanuit de bridge geen multicasting te doen en dus mogelijk geen oplossing voor mijn probleem.
Ik moet bij dit alles wel toegeven dat ik van netwerken weinig verstand heb. Vraag mij dus ook niet wat het bovenstaande allemaal juist betekend. Ik ben al heel ver geraakt. (Wat op zich heel relatief is aangezien niemand iets is met een haperend beeld en een geblokkeerde internet verbinding 😂 ) Mijn belangrijkste verdienste is dat ik er nog altijd in slaag om terug te keren naar een werkend geheel.
Wat proximus momenteel vraagt voor hun wifi bridge is schandalig veel voor wat dat ding is. Het moeilijkste wat men heeft moeten doen om deze op de markt te brengen is het ontwerp van de behuizing.

De bbox3 zou eigenlijk al van wifi hardware moeten voorzien geweest zijn, zelfs als men er toen nog geen software voor had uitgewerkt. Eigenlijk brengt men met de bridge een product uit om recht te zetten dat men een decennia achter loopt op vlak van technologie. Dat een bedrijf, notabene aan zijn eigen klanten, zoveel vraagt om hen van een utp kabel af te helpen, is er bij mij ver over, zelfs &Ú"éç"à# en ... (vul zelf maar aan). Je hoort me zeker niet zeggen dat anderen het minder slecht doen.

Doordat men ook nog eens zijn klanten onthoudt van technische informatie over de werking, moet je over degelijke kennis van netwerken beschikken om hetzelfde te realiseren met ouder, goedkoper of met modern materieel (dat veelzijdiger en niet prijziger is).

De prijs zal wellicht dalen nu men geen 'vergoedingen' meer betaalt aan mensen die dik betaald zijn opdat ze onafhankelijk zouden kunnen zijn en voluit het belang zouden kunnen nastreven van hun kiezers en/of partijsponsors. Hopelijk stuurt de voorzitter van de kamer geen herinnering voor zijn 'prestaties' die hij vergeten aan te rekenen was en die mogelijk nog op de rekening van een vorige mandataris gestort werden.
Hallo Sabineb,
Dit begrijp ik niet goed wat je juist bedoelt, de bbox3 kan toch overweg met 802.11b/g/n/ac?
Er is geen ondersteuning voor de nieuwe en zeer recente 802.11ac standaard. De B-box 3 kan wel overweg met de 802.11b/g/n standaarden.
Mijn fout :
De bbox3 heeft uiteraard wel wifi, over deze ben ik zeer positief en deze loopt technologisch niet achter. Men heeft toegang tot voldoende settings om een eigen netwerk op te zetten en hij dekt de behoeften van 99% van de klanten.
Wat ik bedoelde was dat de decoder niet over wifi beschikt.

Proximus kiest er nu voor om zijn eigen klanten enkel een bridge aan te bieden die meer technologie bevat dan nodig. Ik hoopt dat dit niet wil zeggen dat men er gaat voor opteren om decoders nooit van wifi te voorzien en dat een bridge noodzakelijk blijft. Gelukkig kan/zal de huidige bridge, ook als repeater of voor een tweede wifi netwerk gebruikt kunnen worden, maar slechts een beperkt aantal klanten gaat dit nodig hebben.

Ik had liever een toestel gehad dat gewoon voldoet, aangeboden wordt aan 15€ (m.a.w. ca. kostprijs) en achteraf gewoon weg kan of ingeleverd kan worden.

Reageer