Beantwoord

Traag internet

  • 20 December 2017
  • 17 reacties
  • 610 Bekeken

Sinds anderhalve week heb ik een vrij trage internetverbinding. Ondertussen heb ik al alles geprobeerd: modem aan/uit zetten, frequentie veranderd, ander kanaal, maar het blijft traag en nochtans ben ik de enige gebruiker. Bij de speedtest krijg ik het volgende resultaat: ping 28 ms, jitter 1.181, upload:0,3 mbps en download 1,3. Nochtans beschik ik over een abonnement Internet Maxi met een download van 7 mbps, met referentie: 102137544978.
Wat kan ik nog proberen om het te verhelpen?
icon

Beste antwoord door Wim VL 21 December 2017, 21:06

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Ik vermoed dat je zelf nog weinig kan doen; de hoge jitter wijst mijns inziens op problemen verderop in het netwerk (backbone)
Eventueel
My Proximus - Mijn support - Test mijn lijn (om te zien of er geen fout is)
&
Speedtest als nieuwe klant op uw adres: minimum/normale snelheid/... (bij voorkeur via kabel of 5GHz)
https://www.proximus.be/nl/id_cr_intspeedt/particulieren/producten/r-orphans/internetabonnementen/speedtest-internet-connectie.html#/input
Ter info : bij hoge jitter heb ik dit toch nog nooit kunnen vaststellen via Myproximus "test mijn lijn" maar zeker interessant om het even te controleren om te zien wat dit geeft:
via > SelfRepair en dan nog verder ook op "start analyse" klikken voor verdere analyse...enz
✶ Mijn Support: Netwerkstatus
✶ Test mijn lijn: start de test (huidige staus van het netwerk)
✶ Start Analyse (kan tot 4 min duren)
Terwijl u wacht, testen wij het volgende:
de kwaliteit van de lijn
de configuratie van onze systemen
de instellingen van uw modem

en als dit ok is :
zou je kunnen proberen om de TBF eens zijn werk te laten doen
- Bel 0800 22424 (met om het even welke telefoon/gsm), en voer je lijnnummer in.
- Wacht tot gans op hete einde van het bericht, en sluit dan pas af.
- na enkele minuten, zal je lijn gedeconnecteerd worden.
Reputatie 7
Badge +4
@Martin: is dit wel een VDSL2-lijn?
Inderdaad en kan zeker geen kwaad om dit even te proberen zoals beschreven.
Ik veronderstelde ook dat TS met "met een download van 7 mbps" 7 MBps bedoelde ander zou het inderdaad een adsl lijn zijn.
en met "bij hoge jitter heb ik dit toch nog nooit kunnen vaststellen via Myproximus "test mijn lijn"
wilde ik ook zeggen dat je met hoge jitter niet altijd een foutmelding krijgt bij de "test mijn lijn" , maar daarmee bedoelde ik zeker niet dat het geen zin heeft van het niet te doen.
Trouwens als ik problemen ondervindt doe ik ook uit principe die test al heb ik er persoonlijk nog niet veel aan gehad.

en ik veronderstel ook dat hij een bbox3 heeft anders zal TS niet moeten testen op 5.0 als zou ik liever aanraden van die speedtest met utp kabel verbonden ook eens zou doen , wat mss iets meer licht in de duistere tunnel zou kunnen brengen 😉
Reputatie 5
Badge +3
Hoi Patrick,

Kan je me je klant- of telefoonnummer via privébericht doorsturen, dan kijken we het verder voor je na. Dit doe je door hier te klikken.
ondertussen wil ik nog wat verduidelijken (omdat er velen zich daarbij iets anders voorstellen) omtrent
"Nochtans beschik ik over een abonnement Internet Maxi met een download van 7 Mbps"
Het is zo dat dit totaal 2 verschillende zaken zijn.
1) Maxi : of het soort abonnement { start | comfort | maxi } geeft aan wat het max aan snelheid zal toelaten zowel voor Upload als voor download.
2) 7 Mbps: of de download (alsook upload) snelheid die je lijn (distributie + intro) kan halen waarop je aangesloten bent met je bbox.
Met als resultaat dat je maar als snelheid , de laagste waarde uit 1) of 2) kan halen.
Dit is gewoon een ADSL verbinding. Heb identiek zelfde probleem maar er is geen oplossing mogelijk voor mijn probleem.
Deze ochtend zelf gecontacteerd geweest door Proximus en die zei zelf dat de beste oplossing, in mijn geval dan, veranderen van operator is.
en zij kunnen die adsl lijn dan niet in orde krijgen of bedoel je dat ze geen hogere snelheden of vdsl kunnen geven?
er is geen optie mogelijk om de lijn te verhogen want op de huidige lijn als ik nog maar 1 update binnenhaal ligt alles gewoon plat of enorm traag. En de werken voor glasvezel bv zijn gepland in Q2 2019
Reputatie 7
Badge +4
@Grimmie
Ter info:
http://www.bipt.be/nl/consumenten/internet/dienstkwaliteit/dekkingskaarten-voor-vaste-breedbandtoegang
https://nl.forum.proximus.be/nieuws-3/proximus-wil-volgend-jaar-vast-en-mobiel-internet-combineren-41364

Indien het huidige aanbod van Px onvoldoende is en op ""korte termijn" geen verbetering mogelijk is , dien je inderdaad voor andere betere oplossingen te gaan...
@M_016

Jah en moest ik nog in de middle of nowhere wonen had ik nog een beetje kunnen volgen maar in een stad dat niet.
Ik ben al mijn opties al aan het bekijken. We zien wel
Had ik wel verwacht dat je afgelegen woonde en dan is het klassiek probleem kunnen je geen fatsoenlijke adsl /vdsl lijn geven en uiteraard ook geen mobiel netwerk, dit probleem is hier al verschillende keren aan de orde geweest, dus er valt niks te combineren :!:
Ikzelf woon nu in het Brusselse dus niet echt iets dat je als afgelegen kunt noemen maar dat anno 2017(bijna 2018) nog steeds zo een snelheden bestaan is beetje zielig.
komt ongeveer op het zelfde neer, het draait tenslotte om kosten baten analyse 😉
En de kabel zal dan ook wel geen oplossing zijn, waarschijnlijk om de zelfde reden ❗
Reputatie 7
Badge +4
Dag Patrick, ik meet geen probleem uit op je lijn. Hoe is je snelheid met een ander apparaat of als je rechtstreeks met kabel op de bbox verbindt. MVG, Wim
Goeiedag,
Ondertussen merk ik dat het sinds 24u sneller gaat. Ik heb ook nog eens de frequentie veranderd en de wifi 2.4 ghz genomen en ik merk dat het beduidend sneller gaat en terug de oude snelheid gevonden. Tevens heb ik de speedtest opnieuw gedaan en de resultaten zijn ook beter.
Dank u
Patrick
Als je een speedtest doet is het altijd aangeraden van dit te doen als je verbonden bent met je laptop/pc met een utp kabel aan de bbox3.
Ook als het mogelijk is beter de wifi op 5GHz (wifi-5.0-xxxx) gebruiken als je toestellen die ondersteuenen want de wifi-2.4 is te veel bezet en kan ook verstoord worden door naburige wifi signalen.
Je kan op wifi-5.0 ook hogere snelheden halen als je niet te ver van de bbox3 verwijderd bent want het signaal verzwakt veel vlugger door de afstand en obstakels onderweg waar je bij 2.4 daar minder lasr van hebt maar dan weer wel meer gestoord kan zijn en dan toch lage snelheden haalt.

Reageer