Terug haperingen bij opgenomen HD programma's die op de server staan.

  • 12 August 2013
  • 13 reacties
  • 1394 Bekeken


Begin dit jaar vertoonden opgenomen HD programma's die op de server stonden haperingen (beeld stopt of vertoont blokjes en/of de klank stopt ).


Het probleem werd opgelost maar is er nu sinds enkele weken terug.


Om te vermijden dat er terug heel wat vragen over en weer gaan heb ik hieronder een kopij van een e-mail op 28/3/2013 geplaatst.


Elsa, Eva, kan je terug je schouder hieronder zetten?


Met dank en groeten,


Gilbert













reactie:



Gilbert je bent niet de enige en het is een bekend probleem dat zelf door Eva van Belgacom toeggeven werd dat er problemen zijn met servers waar de netwerkopnames op staan.


Als je dezelfde problemen niet hebt bij het bekijken van TV programma's in HD bijvoorbeeld dan zal het inderdaad gelegen zijn aan server snelheid / capaciteit.


groetjes, Elsa





13 reacties

Reputatie 7
Badge +1


Het is inderdaad zo dat er al een tijd (ik denk vanaf begin juli begonnen) problemen zijn met serveropnames (nPVR). Bij mij is het meestal beperkt tot blokjesvorming een of 2 seconden max. 3 tot 4 keer in een opname. Maar gisteren had ik nog een van die oudere problemen, dat een opname niet wou starten en bleef hangen in het startscherm 'even geduld, de opname wordt gestart' (of iets dergelijks). Eerst na een herstart van de decoder ging het wél. Dit zijn problemen van de beginfase die werden opgelost met méér servercapaciteit. Dat het terug opduikt kan verschillende oorzaken hebben; serveronderhoud in de vakantie, of nieuwe ondercapaciteit door het succes van het systeem van 'op afstand programmeren' waarbij alles op de server komt. Ik denk dat steeds meer mensen nog enkel op afstand programmeren, en dus alles op de server smijten, wat oorspronkelijk niet de bedoellng zal geweest zijn. Immers werd ermee gestart om veel problemen met opnemen op lage capaciteitslijnen (ADSL) mee op te lossen. De bijkomende voordelen dat je nu een bijna onbeperkt aantal samenvallende programma's zonder conflicten kon opnemen. Oorspronkelijk was er sprake van (in een reactie van Eva) dat er een beperking zou op komen van een aantal uren per maand. Maar dat hebben ze nooit doorgezet., want het is nog altijd onbeperkt. Er zullen dus weer meer servers moeten ingezet worden, tenzij ze er toch een beperking gaan op zetten van een max. aantal uren, of de kijktermijn van 30dagen verkorten. Het systeem bij het programmeren vanop de decoder is altijd zo geweest (behalve in het begin) dat de eerste opname automatisch in PVR wordt opgenomen, en de daarmee samenvallende programma's in nPVR. Maar ook dat kon je omzeilen door een 'fake' (een dat je niet nodig hebt) programma eerst te programmeren en daarna de gewenste. Je kunt dan dat niet gewenst programma dan al direct vanuit de TV-gids terug wissen, of het eerst na de opname wissen. Ik ben alleszins benieuwd hoe ze het gaan oplossen. Bij uitbreiding van het serverpark is dat weer een belangrijke investering, die enkel op hoog niveau kan genomen worden (en dat duurt altijd wat langer). En vermits alle providers nogal wat klappen gekregen door de nieuwe Telecomwet, is dat allemaal niet zo evident meer.



Hierbij kan gezegd worden dat bij Telenet je max. 2 samenvallende programma's kunt opnemen, en dat alle opnames op je harde schijf komen, ook de op afstand geprogrammeerde. Ze hebben nu wel een systeem dat je meerdere digicorders in netwerk kunt zetten waardoor die van mekaars harde schijf kunnen afspelen. Bij Belgacom kan dat nog niet, maar die hebben dan weer het nPVR-systeem, waardoor die opnames automatisch op alle decoders afspeelbaar zijn.



Je staat er echter versteld van hoe snel dat met die 500GB harde schijf van de Telenet digicorder vooruit gaat. Na 2 maanden tijd heb ik nog 63% over, bij mijn Belgacomdecoder (een dik jaar oud) van de 320GB nog 81%...Waarschijnijk is dat omdat je bij Belgacom de neiging hebt om sneller bij te kijken door die beperking van 30 dagen, en bij Telenet het wat langer uitstelt...

Reputatie 7
Badge +1


Ja klopt; Mobistar is er bijna mee doodgeknepen...

Reputatie 7
Badge +1


Ik heb, zoals hier al meermaals uitgelegd, ook langf problemen gehad met de combinatie V4/Charles2_2.7.6.58. Maar sedert een paar maanden liep alles terug op wieltjes kunnen oplossen door alle oude series (honderden) die nog in de lijst van gepr. opnames stonden ten wissen met alles wissen, wat wél een heel karwei was, maar het bleek de moeite waard. Nà een FacR heb ik dan weer problemen met de communicatie tussen server en decoder voor wat geprogrammeerde nPVR-opnames betreft. Oplossing hiervoor is om alle nPVR-planning te wissen zowel in de online lijst als op de decoder. Daarne terug opbouwen en alles werkt terug normaal. Die korte blokjesvorming heeft daar volgens mij niets mee te maken. Ik had die niet toen ik problemen had met Charles2 en die zijn eerst einde juni/begin juli opgedoken waar de laatste Charlesversie al van april werd gelanceerd. Mij hebben ze ook voor een korte periode terug op Charles1....248 gezet, maar daarna terug op _2.7.6.58. Volgens mij dus een duidelijk serverprobleem.

Reputatie 7
Badge +1


Lijkt me nogal logisch hé Elsa, Ned1 en Ned2 zitten niet in het nPVR-pakket, dus geven die altijd conflict met mekaar. Als je een ervan combineert met een belgische zender uit het nPVR-aanbod, dan natuurlijk niet. Daar is weinig aan te doen...



Wat die blokjesvorming betreft, stel ik vast dat het vooral met Canvas HD is. Ik heb het bv. bijna altijd met 'de Canvascrack', maar zelden of nooit met 'Telefact Zomer' van VTM. Dat vind ik héél raar. Ik hoop dat we niet op die laatste Charles2-versie moeten wachten (october?) om dat op te lossen...Ze hebben er toch alle belang bij om dit op te lossen want het (nPVR) is hun belangrijkste troef tegenover Telenet.

Reputatie 7
Badge +1


Ik heb best wel sympathie voor die 'vakidioten'! wink Ik heb daar al veel van geleerd, maar gezond 'boerenverstand' is toch ook soms handig....of een combinatie van de twee.devil

Reputatie 7
Badge +1


Correctie: ik heb het op VTM HD ook. Korte blokjesvorming (ca. 1 sec) 3 à 4 maal tijdens een programma. Ik vind het raar, dat je bij live HD kijken en tegelijk van HD zender PVR opnemen (dus 2 HD-streams) geen problemen optreden (ook niet bij het weergeven van die PVR HD-opname. Dus er is geen gebrek aan streamingcapaciteit. Het is duidelijk specifiek bij het afspelen van serveropnames, dus ligt het probleem daar vlgs. mij (je gebruikt toch maat één stream?)

Reputatie 7
Badge +1


Dank zij pintje007 weten we nu dus wel zogoed als zeker dat het NIET aan Charles ligt. Die was nu al met alle zoinden van Israel beladen...Benieuwd of na de vakantie de servers weer in orde zullen zijn...en je weet Elsa dat ik geen factory resets meer doe, tenzij het strict noodzakelijk is! cheeky

Reputatie 7
Badge +1


Zot zijn doe nie zeer, zeggen ze... wink Om zeker te zijn, zouden we inderdaad méér V3 klanten met blokjesvorming en korte onderbrekingen bij het afspelen nPVR-opnames moeten hebben...één zwaluw is de zomer nog niet...(zeiden ze vroeger)

Reputatie 7
Badge +1


Teveel vragen op een hoop vrees ik...ondertussen blijken de serverproblemen in regio Antwerpen/Voorkempen opgelost. Een aantal servers terug uit vakantie?indecision

Reputatie 7
Badge +1


Ik moet mijn uitspraak dat het opgelost is herroepen. Gisteren wéér duidelijk blokjesvorming bij afspelen van de Canvascrack van donderdag. We hebben nog die van vrijdag (laatste) te bekijken...Ik maak me geen illusies....Vandaag 1 september...plots beterschap? zou me verwonderen....Allemaal nieuwe programma's op TV, dus nog meer gebruik van nPVR zou ik denken.

Reputatie 7
Badge +1


vandaag weer korte blokjesvorming tijdens het kijken van nPVR-opnames, zowel van Een als van VTM of Vier in HD. Wordt toch stilaan tijd dat ze hier iets aan gaan doen!














Ik denk dat BGC de capaciteit, die nodig is voor nPVR , van hun severs onderschat heeft.

En inderdaad nPVR is één van hun grote troeven, dus zouden ze er zeker moeten voor zorgen dat dit feilloos werkt !



Groetjes,

Elsa




Reputatie 7
Badge +1


Met een HD-ready heb je sowieso maar 720p, maar ik zie ook daarop héél goed het verschil met SD, en al zeker met analoog (ik heb ook nog Telenet analoog). En ik zie ook geen kwaliteitsverschil tussen HD op Belgacom en op Telenet. Belgacom beschuldigen van slechte beeldkwaliteit/resolutie is absurd. Dat ligt dan ofwel aan de instellingen van de TV ofwel aan een defect van de TV. Zelfs zonder decoder of digicorder maar met een smartcard CI+ module (bij Telenet) is het beeld uitstekend (bij mijn schoonmoeder geïnstalleerd op een 40' full HD van Samsung)..

Reageer