Beantwoord

Supertraag internet

  • 14 October 2017
  • 4 reacties
  • 320 Bekeken

Aangezien er in priveberichten met de moderators geen printscreens kunnen worden geplaatst (raar maar waar) plaats ik hier maar mijn speedtest die ik net weer heb gedaan.
Ik haal heeel soms een max snelheid van 25 Mbps, en dan bedoel ik echt heel soms.
Het grote deel van de tijd haal ik nog geen 10Mbps.
Ik heb hier al een leger aan techniekers over de vloer gehad en ook zij krijgen het blijkbaar niet klaar om een deftige en stabiele verbinding te leveren. Bel ik de klantendienst zeggen ze alles is perfect van hieruit.
Dit is intussen al jaren aan de gang dat ik telkens met hetzelfde probleem blijf zitten.
Ik heb al zeker een 10 nieuwe Bbox3’s gekregen (want dan zou het probleem moeten opgelost zijn),
Resset’s van de modems, nieuwe poort in de centrale, straat open gebroken en op en nieuwe lus gelegd enz... . Niet zo lang geleden kwam er zelfs een technieker over de vloer die het ook niet echt kon verklaren blijkbaar en deze zei doodleuk “ het licht misschien aan uw visbak meneer”,( het was niet eens 1 April).

Ik heb internet maxi en zit op VDSL2 en woon blijkbaar 600m van de centrale, wat me toch niet zo ver lijkt te zijn.
Mijn modem staat in dezelfde kamer op een +-5m vanwaar ik mijn draadloos internet gebruik.
Mijn ouders hebben ook Proximus en halen 80Mbps.
Mijn schoonouders zitten bij de concurrentie Telenet en halen wifisnelheden tot wel 108Mbps.
Als je mijn snelheden dan bekijkt dan denk ik dat de flinstones zelfs nog sneller internet hadden om eerlijk te zijn ;)

icon

Beste antwoord door Martin 14 October 2017, 07:43

Bekijk origineel

4 reacties

Welke snelheid haal je wanneer je de speedtest doet met je pc/laptop/.. als die verbonden is met een utp netwerkkabel aan de bbox2 (bbox3) en terwijl dat je decoders niet opstaan en er geen cPVR (opnames op harde schijf) opnames zijn op deze eventuele decoders
En deze zou je dan moeten vergelijken met wat ze hier als minimum opgeven > http://proximus.be/internetsnelheid .
Je mag niet vergeten dat je wifi in 2.4 GHz band wel kan verstoord worden door naburige signalen.
En dat je maar max 25Mbps halen als je op 2.4 wifi-g norm werkt (zoals met de bbox2 )
Daarom zou je eens met een (gratis) wifi analyser - app bv moeten kijken als je wifi kanalen nog ergens goed vrij zijn op kanalen 1 of 6 of 11 en daar de beste kiezen op je modem, anders zoveel mogelijk met de wifi-5.0 werken als je toestellen die ondersteunt.

Het vergelijken van Proximus snelheden met Telenert snelheden heeft in feite geen zin, want zolang proximus niet met glasvezel zal binnenkomen zal Telenet hoger zitten. Het als het ware ongeveer het zelfde als dat je op de autostrade hogere snelheden kunt halen dan op een binnenweg. (TN hun netwerk infrastructuur coax = autostrade en Proximus hun koperdraad infrastructuur = binnenweg)
Nu heeft TN al Internetsnelheden van 200/20 Mbps en er is al sprake van 400/40 Mbps.

Aangezien er in priveberichten met de moderators geen printscreens kunnen worden geplaatst (raar maar waar) plaats ik hier maar mijn speedtest die ik net weer heb gedaan
ik heb hier zelf al gelezen van de proximus medewerkers dat ze de printscreens ook niet kunnen zien op het forum!
NB: je spreekt dat je op een centrale zit, dan zal je van de VDSL/vectoring ook niet kunnen genieten.
tenzij je met centrale de ROP (glasvezelkast) bedoelt die naast een KVD kast staat in je straat (omgeving).
Martin,

Welke snelheid haal je wanneer je de speedtest doet met je pc/laptop/.. als die verbonden is met een utp netwerkkabel aan de bbox2 (bbox3) en terwijl dat je decoders niet opstaan en er geen cPVR (opnames op harde schijf) opnames zijn op deze eventuele decoders
En deze zou je dan moeten vergelijken met wat ze hier als minimum opgeven > http://proximus.be/internetsnelheid .

Dan haal ik uiteraard betere snelheden omdat je rechtstreeks verbonden bent.
Mijn probleem zit zuiver op draadloos wifi verbinden.
Meer bepaald op de 2.4Ghz verbinding.
Deze is enorm onstabiel.

Je mag niet vergeten dat je wifi in 2.4 GHz band wel kan verstoord worden door naburige signalen.
En dat je maar max 25Mbps halen als je op 2.4 wifi-g norm werkt (zoals met de bbox2 )
Daarom zou je eens met een (gratis) wifi analyser - app bv moeten kijken als je wifi kanalen nog ergens goed vrij zijn op kanalen 1 of 6 of 11 en daar de beste kiezen op je modem

Dat vergeet ik zeker niet.
Ik heb trouwens een Bbox3.
Die analysers worden ook gebruikt door de techniekers en deze hebben al meermaals gecheckt of de kanalen niet verstoord worden. Dit is ook niet het geval zeggen ze.
Ook zijn alle kanalen geprobeerd in al die tijd en op alle kanalen heb ik de terugvallen.

anders zoveel mogelijk met de wifi-5.0 werken als je toestellen die ondersteunt.
De 5.0 lijn is idd vrij stabiel maar zoals u weet heeft deze dan weer zijn beperkingen.
Als je dan al eens in de keuken bent en er staat een muur tussen is de kwaliteit al heel wat minder en schakelt hij over op 2.4 .
Ik heb hier zelfs eens een technieker gehad die doodleuk mijn 5.0 lijn uitzette en zei "gebruik de 2.4 maar want de 5.0 lijn kan conflicten geven met de 2.4.🤔
Dit bleek uiteraard geen oplossing te zijn.
Dit was ook de man die me zei dat mijn storingen ook wel van mijn visbak zou kunnen komen🤣

Het vergelijken van Proximus snelheden met Telenert snelheden heeft in feite geen zin, want zolang proximus niet met glasvezel zal binnenkomen zal Telenet hoger zitten. Het als het ware ongeveer het zelfde als dat je op de autostrade hogere snelheden kunt halen dan op een binnenweg. (TN hun netwerk infrastructuur coax = autostrade en Proximus hun koperdraad infrastructuur = binnenweg)
Nu heeft TN al Internetsnelheden van 200/20 Mbps en er is al sprake van 400/40 Mbps.

Dus eigenlijk als dan telenet DE autostrade is en Proximus de binnenweg komt het erop neer dat je langs de autosnelweg altijd wel sneller bent en geen rode lichten hebt zoals op de binnenweg?
Dus is qua snel internet TN dus toch wel beter?
Ik dacht eigenlijk altijd dat dit een fabeltje was met hun supersnel internet.. .
Maar als ik nu dan de draadloze wifi test's nog maar doe zie ik idd dat ik op een binnenweg zit met botte kasseinen en dat je bij TN op een lege gladde autosnelweg zit.
Niet dat ik pro TN ben ofzo maar dan begin ik me de vraag te stellen waar ik maandelijks mijn geld beter aan uitgeef denk ik dan.
Om heel eerlijk te zijn ben ik zelfs niet echt voor TN maar als ik de verschillen zie stemt dit tot nadenken.
Eigenlijk komt het er een beetje op neer dat proximus hier niet op tijd heeft in geïnvesteerd maar je betaald wel evenveel of toch bijna voor het mindere te krijgen???

Aangezien er in priveberichten met de moderators geen printscreens kunnen worden geplaatst (raar maar waar) plaats ik hier maar mijn speedtest die ik net weer heb gedaan
ik heb hier zelf al gelezen van de proximus medewerkers dat ze de printscreens ook niet kunnen zien op het forum!

Toch best wel raar voor zo'n telecombedrijf waar softwareontwikkelaars en websiteontwikkelaars zitten dat ze die mogelijkheid niet hebben toegevoegd.
Misschien een foutje of een bewuste keuze🤔

NB: je spreekt dat je op een centrale zit, dan zal je van de VDSL/vectoring ook niet kunnen genieten.
tenzij je met centrale de ROP (glasvezelkast) bedoelt die naast een KVD kast staat in je straat (omgeving).

Ik kan enkel maar zeggen wat de techniekers en callmedewerkers me vertellen.
Blijkbaar staat er idd in de straat hierachter een centrale(kast denk ik) op 600m van mij en heb ik VDSL2. en er zou idd glasvezel tot aan de kast liggen maar niet tot bij de mensen thuis wordt beweert.
Maar ik heb in al die jaren van de medewerkers al zoveel verschillende en tegenstrijdige dingen gehoord.
Maar hierover ga ik me verder niet uitlaten.

Alvast bedankt voor je reactie Martin
Maar als ik nu dan de draadloze wifi test's nog maar doe zie ik idd dat ik op een binnenweg zit met botte kasseinen en dat je bij TN op een lege gladde autosnelweg zitIk had het uiteraard wel over de pure lijnsnelheid en niet over wifi-2.4 snelheid, want die kan even goed tegenvallen als je zou bij TN zitten en bv de2.4 band te druk bezet is door naburige wifi signalen (of gestoord wordt door één of andere reden die je dan niet altijd ziet met een wifi analyzer bv)

[color=green]Blijkbaar staat er idd in de straat hierachter een centrale(kast denk ik) op 600m van mij en heb ik VDSL2. en er zou idd glasvezel tot aan de kast liggen maar niet tot bij de mensen thuis wordt beweert.
Tot bij u in huis dat zal wel nog niet, maar Proximus is wel begonnen met hun glasvezel uitbreiding ,wat natuurlijk nog niet betekent dat iedereen daar in één twee drie al zal kunnen van genieten, wat geluk mss wel 😉
Met de uitslag van http://proximus.be/internetsnelheid kun je ook zien of je al van vectoring zou kunnen genieten.
Eerste 2 van 13 Oktober zijn Telenet snelheden.
3de van 30 September is proximus bij mijn ouders.
Daaronder is van mezelf.

Reageer