Beantwoord

Streamen op Twitch

  • 13 November 2017
  • 36 reacties
  • 3157 Bekeken

Reputatie 1
Verschillende speedtests gedaan en krijg gemiddeld 2.5mbps als resultaat, proximus zegt dat ik 6mbps moet halen via MyProximus.
Op zich, is 2.5mbps genoeg om te streamen in goede kwaliteit op 720p, maar tijdens het streamen zakt het internet regelmatig weg naar 100-800kbs voor een seconde of 2-15, waardoor er lag/frame drop of de verbinding met Twitch verbreekt.

3 maanden terug kon ik wel prima streamen en dat toen op 2800mbps!


Wat ik al geprobeerd heb:
- Andere Twitch server
- Bbox3 herstart
- Bbox3 naar fabrieksinstellingen
- Speedtest op verschillende computers uitgevoerd (2.5mbps is het gemiddelde)
- Clean install van OBS (stream programma)
- Lijn test via MyProximus (geen fouten terwijl ik maar op 40% snelheid zit van wat me moeten krijgen).
- Andere internetkabel geprobeerd.
- Op MyProximus "Hoge beveiliging" aangepast naar "lage beveiliging"

Zoals ik zei, we hebben volgens MyProximus een snelheid tot 6mbps upload. Het moet niet exact 6mbps upload zijn in de praktijk, begrijpen we ook wel, maar wel een beetje vaag dat streamen op 2.5mbps upload niet stabiel werkt, wat minder dan 50% snelheid is van wat we ""zouden" moeten hebben.

Iemand een idee wat er te proberen valt?
icon

Beste antwoord door ThomasP 24 November 2017, 10:05

Bekijk origineel

36 reacties

welk Internet abonnement heb je want de upload wordt gecapt op het soort abonnement je hebt.
En zeker niet afgaan op een speedtest op wifi-2.4 dan nog beter op wifi-5.0 en het beste met utp kabel verbonden natuurlijk.
Reputatie 1
Dag Martin,

Ik heb Internet Comfort met onbeperkte download.

En zoals ik zei, ik gebruik een kabel, geen WiFi.
dan zou je inderdaad toch ongeveer 5 Mbps moeten halen met de speedtest.net
Kan je geen test doen met ander toestel.
Reputatie 1
Resultaten van verschillende apparaten:

Ipad: 72.22 Mbps Down / 4.68Mbps Up (Wifi 5.0)

Smartphone; 8.08 Mbps Down / 2.58 Mbps Up (Wifi 2.4)

Computer 1: 76.81 Mbps Down / 2.8 Mbps Up (kabel verbonden)

Computer 2 (stream pc): 76.6 Mbpd Down / 2.6 Mbps Up (ook met kabel verbonden)

Alle testen zijn apart uitgevoerd zonder dat er enige andere verbinding actief was.
Hangt veel af wat er op de achtergrond draait als ik bv met comfort = 6 Mbps up, de test doe met de laptop heb ik soms maar 2 Mbps en met de smartphone op wifi-5.0 haal ik 5,5 Mbps up en download is ook veel hoger met de smartphone.
Reputatie 1
En heeft u een idee wat er te proberen valt of moet(en) we wachten tot er iemand van Proximus feedback geeft?

En bovestaande testen op de computers zijn zonder openstaande programmas. Discord, Steam, Obs, browser, etc zijn allemaal afgesloten.
je meet toch niet te veel jitter bij sommige momenten > http://pxs.speedtestcustom.com/
Reputatie 1
Niet echt, ik krijg steeds 8 ping en 1 Jitter op beide computers.
stuur anders ook eens een privé bericht naar Proximus om vast te stellen of er geen onstabiliteit vast te stellen is op je VDSL lijn.
Een privébericht sturen doe je door te klikken op volgende ⏩link,
je tekst invullen in het voorziene tekstveld en vervolgens klikken op 'Versturen' = verzenden.
Reputatie 1
Verstuurd!

Is het "veilig" om deze namiddag te streamen of moet ik er rekening mee houden dan mijn lijn nu onstabiel kan worden als ze er naar kijken/testen op uitvoeren?

Alvast bedankt!
neen dat speelt geen rol voor hen
Reputatie 1
Enig idee hoelang het duurt voor je een reactie krijgt van Proximus ? Ik zie namelijk overal medewerkers op het forum andere topics beantwoorden/oplossen en beetje schrik dat dit vergeten gaat worden
Reputatie 7
Badge +6
Dag Koentjuh, ik heb je verbinding even nagekeken en deze is eigenlijk perfect. Zowel down als up. De technische waardes liggen zelf nog vele hoger maar volgens je abonnement heb je een upload van 5.5Mbps. Deze snelheid komt correct aan op je bbox en ik zie geen verlies, noch verbrekingen. Als ik je speedtesten bekijk lijkt mij er ook geen probleem met de snelheid op de bbox. Als apparaat A namelijk de snelheid kan krijgen, moet apparaat B dit ook krijgen. Houd er wel rekening mee dat 5.5Mbps de maximale snelheid is en dat wanneer apparaat A deze 'opgebruikt', schiet er niets meer over voor je andere apparaten. Enkele zaken die je kan nakijken:
  • Doe nogmaals een test op je computer (verbonden met kabel) terwijl alle andere toestellen uit zijn. Zet bijvoorbeeld de WiFi even uit op de bbox dan ben je zeker. Tablets en smartphones kunnen namelijk verbruiken in standby.
  • Controleer je LAN verbinding op je computer. Zit deze rechtstreeks in je bbox of gaat deze via een extra router/switch of PLC?
  • Voer eens een herstart uit van de bbox en kijk of dit beterschap geeft.
  • Indien geen beterschap raad ik je aan eens een herstel naar fabrieksinstellingen te doen van je bbox. Kijk hiervoor even op volgende pagina.
Reputatie 1
Dag ThomasP,

Ik heb de WiFi uitgeschakeld op de bbox en vervolgens de speedtest gedaan met dit als resultaat:
http://pxs.speedtestcustom.com/result/cc667000-c90e-11e7-8567-756540524ecb

Ook zijn beide computers rechtstreeks aangesloten op de bbox.
Ook was er maar 1 computer die aan stond waar ik de test op deed en de WiFi uitgeschakeld.

Maar als er 5.5Mbps binnen komt, hoe komt het dat dan maar 1 apparaat 4.6Mbps haalt (via WiFi) en alle andere toestellen niet boven de 2.8Mbps geraken ?
Reputatie 1
Ik zie net dat u uw bericht had bewerkt, ik zal bij deze de fabrieksinstellingen nogmaals doen.
Reputatie 7
Badge +6
Er kunnen nog een aantal andere oorzaken zijn deze zijn al wat specifieker en vallen minder frequent voor. Voorbeeld is een probleem met je LAN driver. Soms is een update of het verwijderen en opnieuw installeren van deze driver ook een oplossing maar zoals ik al zei zijn dit al minder vaak voorkomende problemen.

Nog 1 ding dat ik was vergeten te vermelden. Wanneer je deze speedtest doet, controleer ook even of er niets in de achtergrond op je computer aan het uploaden is, als je bijvoorbeeld een OneDrive of Dropbox hebt draaien. Via Win10 kan je dit controleren via Task Mannager -> Network.
Reputatie 1
Screenshot van de "nieuwe" speedtest na de reset van de bbox met ook taakbeheer, er is verder geen netwerk activiteit gaande momenteel: https://imgur.com/a/04QNm

Ik zal zo dadelijk de LAN driver herstellen/updaten/clean install van uitvoeren.

Kan het probleem ook liggen van de afstand van de netwerk kabel naar de computers? Ik heb beide kabels ondertussen geprobeerd, steeds zelfde resultaat maar de afstand van de bbox naar de computers zijn +- 15meter, is dit misschien te lang ?
mag zelf tot 100 m lang zijn.
Reputatie 7
Badge +6
Als je oudere unshielded UTP kabels gebruikt, kan dit mogelijk een probleem zijn hoewel de kans echt klein is hoor. Als je de mogelijkheid hebt te testen met een laptop kom je dit natuurlijk snel te weten. 😉 Plaats hem eerst bij je computer met de LAN waarna je een test doet bij de bbox met een kortere prefab UTP kabel.
ik gebruik oude UTP zonder probleem hoor, als je gigabit snelheden wilt halen dan kan je beter de geschikte kabel hiervoor gebruiken.
Reputatie 1
Drivers van internet verwijderd en opnieuw geinstalleerd (met de nodige reboots).
Speedtest: http://pxs.speedtestcustom.com/result/535b2d70-c915-11e7-8263-1720afe3e5cb

Van de UTP kabels heb ik geen kennis van, wel weet ik dat deze al enkele jaren oud zijn, geen idee of dat het kan zijn.
Een laptop heb ik helaas niet.

Als het zou kunnen helpen wil ik gerust een computer tijdelijk verplaatsen dichterbij de bbox om met een andere kleine
"UTP CAT.5e" kabel te proberen ?
Reputatie 1
ik gebruik oude UTP zonder probleem hoor, als je gigabit snelheden wilt halen dan kan je beter de geschikte kabel hiervoor gebruiken.

Ik wil niet persé gigabit snelheden halen maar Proximus zegt dat er 5.5Mbps binnen komt volgens hun en wij halen zelfs geen stabiele 2.5Mbps wat ik nodig heb. Vandaar dat ik de UTP kabels aanbracht omdat ik een beetje hopeloos begin te worden ondertussen van wat het probleem nu juist is. 😞
Reputatie 7
Badge +4
Koentjuh, ik heb het even doorgestuurd naar de betrokken dienst om na te gaan wat de oorzaak kan zijn. Wanneer ik een antwoord heb laat ik je hier iets weten.
Reputatie 1
Dankje SamuelD, Martin en ThomasP voor alle hulp zover.

Ik had ondertussen een computer verplaatst naar de bbox om met de andere UTP kabel te proberen, daar krijg ik maar een snelheid van 68 Down / 2.1 Up op 😞
heb net nog eens geprobeerd met mijn laptop en haal nu ook maar 2,5 Mbit/s Up !!

Reageer