stereo aansluiten op Belgacom TV

  • 2 February 2011
  • 21 reacties
  • 14662 Bekeken

Hebben nog niet lang Belgacom TV en willen distributie opzeggen voordat wij opnieuw een jaar moeten betalen. Wij luisteren naar de radio (mini hifi-keten) via de distributie. Iemand zei dat het mogelijk was om de radio te verbinden met de decoder van belgacom TV en zo een betere kwaliteit te bekomen dan een antenne te gebruiken. (slechte ontvangst)

Wie kan mij helpen, hoe doe je dit?

Groetjes,

Jantje

21 reacties

Reputatie 7
Badge +1
Gewoon de audio uitgang (cinch?) van de decoder verbinden met een aux ingang van je hifi installatie. Bovendien in de instellingen van de decoder in systeeminstellingen de "dolby digital op S/PDIF" op ja zetten (dan moet de TV niet opstaan, en zie ook na of de optie "snel bladeren met de ch+ en ch-" op ja staat. En op radio duwen. Begint vanaf kanaal 800.

Uit de brochure.


3. Systeeminstellingen


AC-3 S/PDIF geluid


Hiermee kan het geluid van Belgacom TV via uw hifi keten of dolby surround-systeem worden


doorgegeven. Hiervoor moet u de



Digital Audio S/PDIF
-kabel aan de achterzijde van de
decoder op uw muziekinstallatie aansluiten.


Kies





Ja of Nee

met de toetsen.
Bevestig met de toets. De gekozen optie verschijnt in het lichtblauw.



De posten zijn:

Nederlands / Néerlandais







800. Radio 1

801. Radio 2 A

802. Radio 2 L

803. Radio 2 OV

804. Radio 2 VB

805. Radio 2 WV

806. Stu Bru

807. MNM

808. MNM Hitbits

809. Klara

810. Klara Continuo

811. Nieuws+

812. RVI

813. Sporza

820. Q-Music

821. JOE FM


Frans / Français


850. La Première

851. VivaCité

852. Musiq 3

853. Classic21

854. PureFM

860. Bel RTL

861. MINT

862. Contact

865. Nostalgie FR

Het geluid ieen stuk beter dan via de analoge kabel, maar je ziet alleen de nrs. van de posten, niet de naam zoals met RDS (die funcite ben je kwijt); van post wisselen met de cijfertoetsen of met de channeltoetsen scrollen.




Hallo,

ik ben nogal een leek hierin maar kan het zijn dat de kabel aan de kant van de decoder 2 pinnen (of hoe noem je dat), rood en geel moet hebben? Want de kabel nu heeft slechts 1 ronde pin.

Groetjes,

Jantje
Je moet inderdaad de 2 kinch (rood en gele of rood en witte) uitgangen van je decoder verbinden met een ingang (AUX of Tuner) op je versterker. Dit dient te gebeuren met 2 kabeltjes, rood staat normaal voor rechts, geel of wit voor links. Als je niet beschikt over een dergelijke kabel dan is deze makkelijk te vinden in heel at winkels en helemaal niet zo duur.

Eenmaal dit aangesloten luistert u via de decoder naar de radio en dient u dus de post te verzetten via de decoder. Voordeel is dat u, als u dat wenst, meteen ook via uw stereo naar de TV-uitzendingen kan luisteren.

Nadeel is dat terwijl iemand TV kijkt u niet naar een radiostation zal kunnen luisteren daar de decoder op dat moment op een TV-post stat en niet op een radiopost. Aan u om uit te maken of een dergelijke situatie zich bij u soms voordoet...
Badge
Ik denk dat die situatie zich in vele gezinnen voordoet,moeder aan het strijken terwijl ze zou willen naar de radio luisteren, en vader wil naar het voetbal kijken, dus EEN PATS,BOEM SITUATIE.

Is er daar nu echt niks aan te doen ?
Beste jantje,


aansluiting van de decoder naar uw hifi-keten gebeurt inderdaad best via Cinch-kabel.

Als u dan radio wenst te luisteren via Belgacom TV, moet u met de decoder naar een radio-zender zappen. Deze vindt u vanaf kanaal 800.


Mvg

Eva van Belgacom
Reputatie 2
Badge +1
Het is ZONDER UITZONDERING de witte en rode cinch.

De gele is video.
Bedankt voor de vele reacties. Ik ga op zoek naar zo'n kabel en ik probeer het.

Merciekes.

Jantje
Badge
Beste Eva,graag een antwoordje op mijn vraag a.u.b.

Grtjs Computerken.
Reputatie 7
Badge +1
Er zijn nog massa's portabele oplossingen voor radio denk ik, van klokradio's tot Ipods. 2 TV's (annex decoders) zijn ook een oplossing....in dezelfde ruimte én TV kijken én radio luisteren, dan moet één van de twee toch op koptelefoon luisteren. Toch zou het met de 2 tuners van de decoder moeten kunnen denk ik. Je kunt wel opnemen en kijken tegelijk, waarom niet TV kijken en radio luisteren tegelijk ? moet technisch toch mogelijk zijn ?
Deze uitgang op je decoder geeft het geluid weer van hetgene waar op dat moment naar gekeken wordt, hij is dus niet verbonden aan 1 van de 2 tuners. En aangezien je maar naar 1 iets tegelijk kan kijken, krijg je enkel dat te horen.

Indien men zou werken met op elke tuner een geluidsuitgang dan zou dit lukken, op voorwaarde dat men dan ook de mogelijkheid voorziet te kiezen welke tuner wat weergeeft. Nu kiest de gebruiker wat bekeken en opgenomen moet worden, maar niet wat met welke tuner gebeurt.
Kortom, rdelijk wat werk voor de fabrikant/ontwerper van de decoder en ik denk niet dat dit bovenaan hun to-do lijstje staat.

Mocht men de klanten de vrije keuze laten in hun decoder-hardware dan kon je een dergelijk iets aanschaffen, als dit al op de markt beschikbaar is. Nu ben je echter verplicht het te doen met wat Belgacom je geeft.
Tuner? Er komen hier geen tuners aan te pas, enkel 'data streams'. Behalve bandbreedte zijn er geen praktische beperkingen om meerdere kanalen te ontvangen. Het probleem is echter dat er enkel 1 hardware (cinch) uitgang voor geluid is ....
Reputatie 7
Badge +1
Zal dus inderdaad wel een hardwareprobleem zijn. Maar als het geen 2 tuners zijn (what's in a name) maar 2 streams, waarom dan niet één TV-stream en één radiostream ? omdat er maar één cinch audio uitgang is, OK. Maar er is vooraan op de decoder ook nog een USB poort. Waarvoor dient die eigenlijk ??
What's in a name? Twee fundamenteel verschillende technologieen ...

De decoders zijn ontworpen om 1 stream weer te geven (radio of tv) en 1 stream op te nemen. Ik zou dat geen 'hardwareprobleem' noemen maar een design beslissing. Zou het mogelijk zijn om meerdere streams weer te geven? Ja, maar daar hangt een kostenplaatje aan (meerdere video outputs, mogelijk snellere processor, ...).

Volgens de documentatie is de USB poort niet functioneel.


Reputatie 7
Badge +1
Inderdaad, USB is niet functioneel, had ik al gedacht. En wat die streams betreft, wordt er blijkbaar altijd één voorzien voor het kijken en één voor het opnemen in PVR. Er zijn meerdere uitgangen, maar allemaal voor het kijken nl. 2 scarts en één HDMI. Die zijn bij mij allemaal aangesloten. Scart 1 met DVD-HDD1, Scart2 met DVD/HDD2 en HDMI met TV. DVD/HHD1 lust door naar TV, zowel met scart als met HDMI. DVD/HDD2 met scart alleen (had niog geen HDMI-uitgang). Vermits er in de decoder een HDD zit, vindt men het allicht niet nodig die 2e stream naar een 2e uitgang te sturen....maar zou toch als optie kunnen aangeboden worden vind ik. En waarom geen externe HDD via de USB-poort vooraan ?
Die optie bestaat al. Er wordt meestal naar gerefereerd als 'een tweede decoder'. ;)

Ik denk toch dat je de kosten voor zo'n optie onderschat :

  • Extra grafische chipset.
  • Een volledige set extra uitgangen (de v4 heeft bv nog maar 1 scart)
  • Zwaardere processor (om 2 streams tegelijkertijd te decoderen)
  • Mogelijk zwaardere voeding.
  • Belangrijke aanpassingen van het besturingssysteem
Voor wat vermoedelijk een zeer beperkte markt is : hoeveel gebruikers willen gelijktijdig twee streams bekijken/beluisteren in dezelfde kamer?
In de meeste AVR's zit er een tuner ingebouwd, en anders ga je naar eender welke elektrozaak en koop je een stand-alone radio van nog geen twintig euro.

Wat is het probleem?
Reputatie 2
Badge +1
Wouter neemt me de woorden uit de mond...
Bijkomende radiostream op een decoder zijn mijn inziens zinloos. Je kan toch moeilijk in dezelfde ruimte naar 2 dingen kijken/luisteren?

2de decoder of een standalone radio of zelfs een laptop werkt allemaal stukken makkelijker!
Reputatie 7
Badge +1
Had ik al een paar dagen geleden gesuggereerd...;) Portabele radio's bestonden al in de jaren 50.
Badge
Sinjoor,met die "draagbare radio's" kunnen we hier in het zuiden van Oost-Vlaanderen,RADIO 2 OOST-VLAANDEREN,helemaal niet zuiver (echt niet om naar te luisteren)ontvangen,en zijn we dan ook verplicht om naar RADIO 2 VLAAMS BRABANT te luisteren.Waar het regionaal nieuws ons geen sikkepit interesseert.Bij de BELGACOM RADIO zenders geen probleem.Nu is het aan u Sinjoor.

En wat betreft "je kan toch moeillijk in dezelfde ruimte naar 2 dingen kijken/luisteren".Wel kijk hier een beetje hogerop naar mijn eerste reactie.Heb ik gelijk of heb ik gelijk.
Dan nog zijn er andere, betere en goedkopere oplossingen: internetradio, DAB, DVB-T
Je kan indien je stereo deze aansluiting heeft ook gebruik maken van de optische digitale aansluiting welke aanwezig is op de decoder.

Je hebt daar een speciaal glasvezelkabel(tje) voor nodig, dat in de vakhandel verkrijgbaar is.

Ik gebruik deze al een tijdje en heb geen problemen met de sync van het geluid.

Wil je weten hoe het er uit ziet, wel hier zijn afbeeldingen genoeg te vinden :

http://www.google.be/search?q=optical+out+cable&hl=nl&rlz=1T4GGLL_nlBE343BE343&prmd=ivns&source=lnms&tbm=isch&ei=vxDOTfDuFcyE-waw6_DqCQ&sa=X&oi=mode_link&ct=mode&cd=2&ved=0CBsQ_AUoAQ&biw=1489&bih=825

Reageer