Snelheid VDSL 25 Mbps ?

  • 4 October 2010
  • 15 reacties
  • 4913 Bekeken

Volgens de Belgacom-reclame is de Downloadsnelheid van Internet Favorite verhoogd tot 25 Mbps. Ik kreeg een brief van Belgacom met de vraag de modem te herstarten om daarna 'optimaal van de Belgacom-diensten te profiteren...'. Nochtans staat mijn profiel nog altijd op 20 Mbps, en bereik ik maximale downloadwaarden tussen 16 en 18 Mbps.

Data uit de modem :








































VDSL Version Firmware-VTU-R:5.5.1.2IK105012 Time Oct 1 2009, 14:04:47
VDSL line status SHOWTIME
Downstream Training Margin : 26.0 dB
Downstream line rate 20056 kbps
Upstream line rate 2040 kbps
TX total power -34.8 dbm
Downstream delay 7.6 ms
Upstream delay 3.5 ms

Het enige wat veranderd is, is de Firmware.

Kan de snelheid op mijn lijn verhoogd worden ?

fb477650


Vriendelijke groeten.

15 reacties

De snelheid wordt verhoogd tussen september en december (indien technisch voor u mogelijk).

Ik zou zeggen: nog even geduld (ben zelf ook nog aan het wachten).
Beste Mikki,

De upgrade zal gebeuren bij u maar zoals wouter1984 hier aangeeft gaat dit in fases. In de modem zal u de snelheid verhoging merken.

Vriendelijke groet,
Eva
Badge
Geduld is een mooie deugd..... maar het loont de moeite van erop te wachten hoor....:)
Ondertussen is het profiel verhoogd tot 30064/6048 Mbps, nochtans haal ik nog altijd dezelfde downloadsnelheden rond 17-18 Mbps, met een enkele uitschieter tot 19 Mbps. Uploadsnelheid is wel verhoogd naar ongeveer 3 Mbps.

Met de beperking van Internet Favorite tot 25 Mbps, zou ik toch downloadsnelheden verwachten tussen 22 en 23 Mbps. Kan iemand daar een zinvol antwoord op geven ?

Ik heb geen Belgacom TV en werk ook niet draadloos, dus daaraan kan het niet gelegen zijn.

Alvast bedankt.

fb477650
Badge
Welkom in de wereld van DSL-technologie 🙂 Afhankelijk van de afstand van jouw huis tot aan de lex in de straat, wordt de snelheid van je aansluiting bepaald. De snelheid die Belgacom (maar ook Telenet hoor) communiceren zijn daarom theoretische snelheden. Deze kunnen verschillend zijn van de werkelijke download-snelheid.

Het feit dat je bijvoorbeeld wel een piek van 19Mbps hebt kunnen registreren kan betekenen dat dit de maximale download-snelheid is die jij zal kunnen halen momenteel. Dat is de beperking die opgelegd wordt door de technologie die BGC gebruikt; kan dus weinig aan gedaan worden vrees ik.

Het verschil met Telenet is dat je daar vaak wel aan je werkelijke download-snelheid komt (ze zijn ook de snelste), maar zij plaatsen dan weer tot 200 klanten op één node. In een bus-architectuur (die kabel heeft), is dat zalig als je niet veel buren die ook hevig gebruik maken van de node. Natuurlijk als iedereen gelijktijdig begint te surfen en televisie kijken (waar grote kans toe is, als iedereen om 16u.00-18u.00 thuis komt) merk je daling in jouw verkeer, omdat meer mensen gebruik maken van dezelfde bus. Bij BGC heb je een dedicated line, de snelheid die jij nu hebt, zal je dus ALTIJD hebben, ongeacht wat je buren uitsteken.

Dat zijn voor- en nadelen van de technologie; als klant lig je hier natuurlijk niet wakker van, maar het geeft je wel een idee waar je dagelijks mee werkt als je de pc/tv op zet 😉 Ik weet niet of Eva dit kan bevestigen voor jouw situatie.

Een klein vogeltje vertelde mij dat Belgacom, schijnbaar vol gas bezig is om "oplossingen" te voorzien om het aantal gebruikers die nu op VDSL zitten maar geen snelheidsupgrade kunnen krijgen wegens te ver van de ROP, dichterbij "te trekken" dus er komt nog meer uit de bus maar geduld is nog steeds een mooie deugd schijnt 😉
dat klein vogeltje is een Belgacom vogeltje. Dus ziet er blauw uit, en blauwe vogels zijn niet betrouwbaar :)
Maw: veel blabla , maar weinig boemboem. Er zijn nog altijd een hele HOOP mensen die niet eens Belgacom tv kunnen nemen, dus niet aan de 4Mb geraken, en dat ging ook 'binnenkort' opgelost zijn...na bijna 6 jaar is er nog steeds niks gebeurd voor die mensen.
Dus hoop echt niet te veel op de boost boxen. Er zullen er wel geplaatst worden in Brussel & Luik, maar vergeet het voor de rest.
<quote="dme84">
Het verschil met Telenet is dat je daar vaak wel aan je werkelijke download-snelheid komt (ze zijn ook de snelste), maar zij plaatsen dan weer tot 200 klanten op één node. In een bus-architectuur (die kabel heeft), is dat zalig als je niet veel buren die ook hevig gebruik maken van de node. Natuurlijk als iedereen gelijktijdig begint te surfen en televisie kijken (waar grote kans toe is, als iedereen om 16u.00-18u.00 thuis komt) merk je daling in jouw verkeer, omdat meer mensen gebruik maken van dezelfde bus. Bij BGC heb je een dedicated line, de snelheid die jij nu hebt, zal je dus ALTIJD hebben, ongeacht wat je buren uitsteken.
</quote>


Dat je de snelheid altijd hebt, ongeacht wat je buren uitsteken is ietwat kort door de bocht (crosstalk), maar over het algemeen wel waar.

Telenet is nu inderdaad "de snelste", maar voor hoe lang nog? Telenet moet zich meer en meer in bochten wringen om de capaciteitsproblemen de baas te kunnen. Stille getuige daarvan is hun totaal ondoorzichtige policy van "vrij downloaden", waarbij je op "groene momenten" volop mag downloaden en op "rode momenten" praktisch niks. Helaas kleurt de kalender overwegend rood en geel, het aantal groene uren op een dag zijn schaars.

Belgacom zit lang nog niet aan de limiet van VDSL2, zoals je o.a. in Franks post kan zien.
Wel wouter,uw opmerking telt ook voor Belgacom hoor.
Er zijn al heeeeeeeeeeel veel mensen die plotseling een lager profiel krijgen omat er meer mensen in de straat Belgacom hebben.
Dus bij Belgacom is het net hetzelfde als Telenet...
Met het verschil dat bij Belgacom uw snelheid constant lager gehouden wordt, bij Telenet surf je enkel trager als er wel degelijk veel andere mensen aktief zijn.
EN met het verschil dat je -bij Belgacom- hierdoor bv maar 1 hd stream kan krijgen ipv 2 hd streams. Dus een veel grotere impact dan bij Telenet..en dit allemaal omdat er enkele mensen -waar je niks mee te maken hebben- zich ook Belgacom aangeschaft hebbben
@Bart ..

.. en uw opmerkingen zijn gebaseerd op? koffiedik? theeblaadjes lezen? parochieblad? enkel_van_horen_zeggen? het kankeraarsgenootschap? andere?

als ge het verschil in concept niet begrijpt zeg dan liever niets .. :)
Reputatie 2
Badge +1
Bart,

hier sla je idd de bal mis. Waarom mensen op een lager profiel terechtkomen heeft NIKS te maken met een gebrek aan capaciteit. Dit heeft wel te maken met interferentie tussen lijnen.

Als er meerdere gebruikers actief worden en deze hebben een 'slechte' lijn kan het idd zijn dat men jouw profiel ook moet aanpassen om verdere interferentie tegen te gaan. Jammer maar helaas... Belgacom kan idd je snelheidsPROFIEL verlagen, niet omwille van capaciteitsproblemen, maar omwille van interferentie... ook weer eigen aan de gebruikte xdsl technologie.

Telenet heeft dan weer echte capaciteitsproblemen omwille van de gekozen technologie (en moeten zelfs plaats ruimen op de analoge distributie om toch maar voldoende capaciteit over te houden voor een digitaal aanbod!)

PS: Dat het duidelijk een capaciteitsissue is bij TN merk je oa aan de schommelde snelheden tijdens piekuren. Bij BGC zie je dat probleem niet... daar blijft je snelheid zowat dag en nacht constant.
Regulus, zijn woorden van Belgacom!!!!!!!!!!!
Als jij maar zo'n commentaar kan geven, dan zou jij beter zwijgen.
Ze zouden beter eerst zorgen dat iedereen VDSL heeft. Door deze boost wordt het verschil nog groter tussen de ADSL en VDSL snelheden. Weer een slag in het gezicht voor mensen die van Belgacom geen VDSL krijgen...
regulus, uw antwoord hoort niet thuis op deze forum!!

Kan een moderator ingrijpen aub?
Badge
beste

de woorden van Mansho zijn correct,

groeten-muisje

Reageer