Skip to main content
Geruime tijd staat mijn lijn op profiel 50/10:



Max. DSLAM throughput kbit/s 50000 10000

Min. DSLAM throughput kbit/s 14568 0

Attainable data rate kbit/s 100525 24365

Current throughput kbit/s 49997 9998

Seamless rate adaptation off off

Latency fast fast

Impulse Noise Protection 32 42

G.INP on on

Signal-to-noise ratio dB 21 16

Bitswap off off

Line attenuation dB 15 21

Profile 17a

G.Vector full full

Carrier record B43 B43



Het volgende krijg ik op de Proximus site:



Details over de snelheid van je internetabonnement

Je internetabonnement Internet Comfort

Piekuren tussen 19 u en 23 u :

Max.: 94,7 Mbps download - 5,7 Mbps upload

Min.: 45,5 Mbps download - 1,8 Mbps upload.

Buiten piekuren tussen 23 u en 19 u :

Max.: 94,7 Mbps download - 5,7 Mbps upload

Min.: 45,5 Mbps download - 1,8 Mbps upload.



Wat ik me afvraag of DLM actief staat en of de lijn inderdaad nog zal verhogen???

Kan iemand op forum dat nader bekijken?

Alvast bedankt.



Mvg,



Jan
Zie je wel als ze willen dat ze dit manueel kunnen doen .....



ja maar dat zet geen zoden aan de dijk .. IMHO is dat DLM terug initieren vanaf een hoger profiel. Als DLM vindt dat de lijn daarvoor niet geschikt is (na monitoring over voldoende tijd) dan is TS terug bij af ... ik geloof nooit dat men bij PX een potentieel "slechte" lijnsituatie zal bestendigen cq vastzetten. Het is tegen de "D" van DLM 😉
Zoals beloofd heb ik dit tijdje voor je opgevolgd. Ik kan je vertellen dat alle waardes er perfect uit zien. Je lijn staat inderdaad op 85/20 met nog een goede reservemarge.

Veel plezier met je hoge(re) snelheid!
Houden zo :-)))
De lijn staat nog steeds op 70/10:$:$:$
Dat kan zelf na een maand of zelfs langer of zelfs korter nog veranderen dat ken je niet voorspellen.
Intussen staat de lijn ruim 3 dagen op 70/10:):):)

Zou deze stand houden of is het nog te vroeg voor een stand van zaken en kan deze alsnog weer zakken naar 50/10???
Deze morgen is DLM langsgekomen, lijn verhoogd naar 85/10

Het probleem eerder zal dan toch aan de Fritzbox gelegen hebben, ik laat de bbox3 in ieder geval aangesloten nu.

Iemand hier die nog eens een technieker-tool van Proximus kan laten lopen om de waarden te zien?
Monitoren is één maar daarom zullen ze dit ook niet altijd kunnen oplossen, hij krijgt zijn vectoring snelheid zoals het moet en DLM is in het leven geroepen om eventueel een stap verder te kunnen gaan indien mogelijk als alles via de verspreidingskabel dit toelaat maar dat wil niet zeggen dat proximus dit altijd zal kunnen oplossen, ze gaan wel proberen maar ze gaan zeker gaan bij manier van spreken de verspreidingskabel niet vernieuwen omdat de DLM voor bepaalde klanten zijn verhoging nie kan toekennen, ik heb ook nooit vroeger voor de lijnen hier op vectoring zijn komen te staan de max van de DLM gekregen.
Ja dit weet mijn kleine teen ook 😉 als ze nog niets aan zijn lijn gedaan hebben zal het een maat voor niks zijn en staat hij straks terug op 50

Maar we weten niet of PX al iets gedaan heeft aan zijn lijn en kunnen we hier weer blijven rondjes draaien :-)

Thomas zei dat hij zijn lijn ging monitoren om iets meer te weten te komen......
Wel in feite gaat DLM nu die 85 Mbps controleren en evalueren, als zijn lijn het aankan en je hebt een stabiele lijn dan zou hij moeten blijven staan .... tenzij er echt meer aan de hand is met zijn lijn (lees onstabiel, door omstandigheden) dan zal zijn snelheid wel weer kelderen.



heu .. het feit dat hij al tijdelijk op 70/10 stond en gekelderd is naar 50/6 dat zegt toch al genoeg zeker over de kwaliteit van die lijn ... 't Is niet omdat ge op 100 begint dat uw lijnstabiliteit verbetert ergo dat ge op 85/15 of zelfs op 70/10 zult eindigen. 10 tegen 1 dat DLM op termijn 'm terug zet waar hij was tenzij er ondertussen ergens aan de lijn gewerkt is om de parameters te verbeteren.
Maar hij kan het juist niet behouden zijn verhoging, daar gaat juist gans het probleem over, zelf niet na de uitgevoerde manuele verhoging wat ook normaal is dat de manuele niet kan behouden worden als de DLM ze niet kan behouden, daarom schommelt ook de DLM (door Px vastgesteld) wat wilt zeggen dat hij ze wel bij momenten kan verhogen maar dan door omstandigheden moet gas terug nemen, niet altijd omdat er iets op zijn lijn gebeurt maar ook om reden wat op lijnen van anderen in dezelfde kabelbundel gebeurt.
Wel in feite gaat DLM nu die 85 Mbps controleren en evalueren, als zijn lijn het aankan en je hebt een stabiele lijn dan zou hij moeten blijven staan .... tenzij er echt meer aan de hand is met zijn lijn (lees onstabiel, door omstandigheden) dan zal zijn snelheid wel weer kelderen.
Inderdaad , het is zelf zo dat de DLM de analyse van vroeger kent (onderhoud) dus het zal niet lang duren vooraleer hij de ingreep van de operator (moest hij die hoger forceren) zal overrulen en maar goed ook.
De Fritzbox 7490 wordt inderdaad ondersteund. Moest deze niet gecertificeerd zijn zou je niet op vectoring komen en terugvallen op een fallback profiel van 7,5Mbps. Dit zou je dus snel merken. ;-)



Je 'standaard' snelheid is inderdaad 50Mbps welke dynamisch verhoogd kan worden dmv DLM tot max 100Mbps zoals hier ook reeds wordt aangehaald.





Laat even je bbox3 staan, ik zal zien of dit verschil geeft. Ik zet de lijn terug omhoog en probeer het in oog te houden.




Beste ThomasP,



Is er intussen verschil merkbaar sinds de bbox3 aangesloten is?

Zijn er nog fouten opgetreden op de lijn?

De lijn staat in ieder geval nog op 70/10





Mvg,

Jan
Maar dat heeft toch geen zin als je weet hoe de DLM werkt en eigenlijk uit de boze want je zou er ook nog anderen mee kunnen storen en zal de DLM het toch overrulen.
Zie je wel als ze willen dat ze dit manueel kunnen doen .....
ThomasP

Wat mij verwonderd dat je als operator de DLM kunt/mag forceren want in officiële pdf documenten die ik vroeger nog gevonden heb op het internet over Prox VDSL/DLM stond dit daar duidelijk in dat de er niet manueel mag ingegrepen worden, hoe het letterlijk geformuleerd was ben ik vergeten maar het kwam wel daarop neer.
De Fritzbox 7490 wordt inderdaad ondersteund. Moest deze niet gecertificeerd zijn zou je niet op vectoring komen en terugvallen op een fallback profiel van 7,5Mbps. Dit zou je dus snel merken. ;-)



Je 'standaard' snelheid is inderdaad 50Mbps welke dynamisch verhoogd kan worden dmv DLM tot max 100Mbps zoals hier ook reeds wordt aangehaald.



Laat even je bbox3 staan, ik zal zien of dit verschil geeft. Ik zet de lijn terug omhoog en probeer het in oog te houden.
Dat is inderdaad wat ik hem ook uitgelegd heb, dus het zal altijd op het zelfde neerkomen dat zijn stabiliteit van zijn lijn niet goed blijft of andere klanten te veel nadeel ondervinden als zijn lijnsnelheid door de DLM verhoogd wordt, als hij een heel goed lijn zou hebben kan het zelf tot 100 Mbps oplopen maar de meesten stranden op 85 Mbps in zone 2. Het kan ook zijn dat er bij andere klanten iets scheelt bv onderbrekingen aan hun dsl kant van hun modem zodat de lijn voor anderen onstabiel wordt en daarom zijn lijnsnelheid schommelt zoals de Proximus medewerkers hem al uitgelegd hebben, dit kan in zo'n geval een hele klus worden voor het technisch team van Proximus.om dit op te sporen en tot aan een definitieve oplossing te komen..
Het rare is wel als ik de bbox3 terug aansluit op 50/10 blijf. Ik had gelezen dat men met de bbox3 direct 70/10 krijgt of klopt dit toch niet?

Nope basis (start) profiel in zone 2 met vectoring is 50 Mbps, alleen zone 1 start met 70 Mbps
Het is zo dat als je lijnverzwakking > 0.4 dB dat je in een VDSL profiel van zone 2 terecht komt zelf al zou je afstand kleiner zijn dan 400m dan is het ook normaal dat op 50 komt te staan het basis vectoring profiel LP863 (50/10) (verzwakking: > 0,4 en < 0,7)

Dan moet de DLM je weer proberen om je te verhogen naa bv 50 en indien mogelijk 70 Mbps.

Maar alleen die details kan Proximus echt weten
Het rare is wel als ik de bbox3 terug aansluit op 50/10 blijf. Ik had gelezen dat men met de bbox3 direct 70/10 krijgt of klopt dit toch niet?
Elsa ik heb intussen de bbox3 terug aangesloten nu, hopend op een verbetering.
Aangezien je lijn gevectoriseerd is, krijg ik de indruk dat je F!B inderdaad als niet white listed beschouwd wordt of iets met je F!B te maken heeft, moest ik van u zijn dan zou ik ondertussen toch ook eens mijn licht gaan opsteken en het probleem daar eens voorstellen, bij het bevriend forum -> UB, daar zitten een paar echte specialisten als het om de fritz!box gaat, niet dat ik je hier wil wegjagen maar dit is wat ik zou doen moest ik in uw geval zijn en je enkel als raad wil meegeven, want hier blijf je tot hier toe ook maar tenslotte in rondjes draaien en ondertussen kan je mss daar wat meer doorzicht of een oplossing krijgen van je probleem en tenslotte belet dit niet dat ze bij PX je ook ondertussen proberen verder te helpen.

Enfin je ziet maar en doet er natuurlijk je goesting mee,

NB: moest je bbox3 hebben dan zou je die enkele weken kunnen op je lijn aansluiten en zou je direct weten of het iets met de F!B te maken heeft.
De lijn is gisterenavond terug naar 50/10 gevallen:(:(:(

Reageer