Beantwoord

Snelheid internet comfort

  • 8 February 2016
  • 73 reacties
  • 2420 Bekeken

Geruime tijd staat mijn lijn op profiel 50/10:

Max. DSLAM throughput kbit/s 50000 10000
Min. DSLAM throughput kbit/s 14568 0
Attainable data rate kbit/s 100525 24365
Current throughput kbit/s 49997 9998
Seamless rate adaptation off off
Latency fast fast
Impulse Noise Protection 32 42
G.INP on on
Signal-to-noise ratio dB 21 16
Bitswap off off
Line attenuation dB 15 21
Profile 17a
G.Vector full full
Carrier record B43 B43

Het volgende krijg ik op de Proximus site:

Details over de snelheid van je internetabonnement
Je internetabonnement Internet Comfort
Piekuren tussen 19 u en 23 u :
Max.: 94,7 Mbps download - 5,7 Mbps upload
Min.: 45,5 Mbps download - 1,8 Mbps upload.
Buiten piekuren tussen 23 u en 19 u :
Max.: 94,7 Mbps download - 5,7 Mbps upload
Min.: 45,5 Mbps download - 1,8 Mbps upload.

Wat ik me afvraag of DLM actief staat en of de lijn inderdaad nog zal verhogen???
Kan iemand op forum dat nader bekijken?
Alvast bedankt.

Mvg,

Jan
icon

Beste antwoord door ThomasP 9 February 2016, 09:46

Bekijk origineel

73 reacties

zelf eens proberen om de DLM te triggeren door te bellen naar 0800 22 424 kan wel een week of twee weken duren vooraleer de DLM je kan eventueel verhogen.
Eens je lijn op vectoring actief zal staan ga je natuurlijk met de bbox3 direct op een hoger vectoring snelheid komen te staan
Volgens de data die je bovenaan post zou de rop waarop je aangesloten bent al op vectoring staan, is met het BBOX3 sagem tool uitgelezen waarschijnlijk.
Anders eens bellen naar de technische dienst 0800 22 800 (7/7 tot 22u)
Elsa,

Voor zover ik kan opmaken uit de tabel staat vectoring toch reeds actief.
G.Vector full full, zowel download als upload.

Jan
Als dit zo is zou je dit ook uit te test moeten zien van PX klik hier
Wat zeggen ze op de technische dienst 0800 22 800
Reputatie 7
Badge +6
Jan,

Kan je je telefoonnr of klantennr doorsturen naar Het Proximus Team. Dan kijken we dit eens voor je na.
Reputatie 7
Badge +6

Je 'profiel' is inderdaad 50/10. Zoals je waarschijnlijk al gelezen hebt op het forum is dit dus zone 2. Dit is de snelheid dat we kunnen garanderen berekend volgens de afstand tot de verdeelkast in straat en de beschikbare technologie (vectoring).

Zo te zien schommelt de DLM. Ik zie dat de lijn een periode op 70Mbps heeft gestaan maar nu terug op 50Mbps. Onthoud dat DLM staat voor Dynamic Line Management, en dit dus dynamisch is. Zodra je lijn instabiel wordt of er niet voldoende capaciteit is zal deze je bandbreedte terug verlagen.

Voorlopig ziet alles er goed uit en heb ik deze snelheid verhoogt naar 85/10. Voorlopig zie ik ook geen reden dat deze terug zou zakken.

De vermelde snelheden via de check zijn de maximum haalbare. DLM gaat namelijk tot 100Mbps in zone 2, indien er voldoende capaciteit is. Helaas is deze capaciteit er niet.
zelf eens proberen om de DLM te triggeren door te bellen naar 0800 22 424 kan wel een week of twee weken duren vooraleer de DLM je kan eventueel verhogen.
...

alhoewel het probleem van de TS opgelost is toch een "waarschuwing" voor het gebruik van geforceerd DLM .. zoals ThomasP zegt ; DLM is DYNAMISCH lijnmanagement ... als je een behoorlijke snelheid hebt en DLM zelf opstart en DLM vind onstabiliteiten op je lijn bij die snelheid dan kan het best zijn dat je er met een lagere snelheid uitkomt dan die waar je van vertrokken was 😃 .. 't mes snijdt aan beide kanten !
Badge +4
Jullie praten hier veel over vectoring, maar ben ik dan nog van de enige waar no GEEN Vectoring is ? ....
Vectoring werd gestart in feb 2014 en zou 2 jaar duren om hun kasten te upgraden, nu feb 2016 en tot nu nog steeds geen zicht op vectoring 😞
als je een sagem bbox-3 heb kun je even de Sagem tool lopen dat zou al een indicatie moeten geven over wat er op uw lijn gedetecteerd wordt .. voor een bbox-2 is er geloof ik nog ergens een vdsltool oid ..
Badge +4
Ik heb nog een sagem gehad vorig jaar (en nog het tooltje gebruikt) maar had problemen met de modem en heb deze moeten inruilen, is nu wel een Technicolor dus kan niets uitlezen, heb wel Vdsl2.
Een maand of twee-drie geleden eens gevraagd via FB en toen gehoord, ikanos, en geen verhoging in zicht.
Moest er vectoring zijn zou ik het wel merken aan de snelheid, pings, latency ..... mja we zitten hier in een vergeten gat zeker? lol
Wel, het PX tabelletje dat Elsa, geloof ik, daar gepost heeft (gisteren or eergisteren) zou u in uw geval een mogelijke indicatie moeten geven ... 😉
Badge +4
Dat tabelletje ken ik al heel lang (oude rot op UB) en moest er vectoring zijn dan zou ik 85 a 100 Mbps halen....maar heb nog de helft niet, dus nog steeds gewone vdsl
oei ... dan zou ik in uw geval "ergens" toch een beetje golven maken ... 😃
Badge +4
In mijn straat hebben er al een 4-tal mensen golven gemaakt , maar ze zijn intussen naar Telenet overgestapt..... om diverse redenen.
De verhoging van de snelheid naar het profiel van 85/10 is echter van korte duur geweest. Gisterenavond is plots de snelheid teruggevallen naar 50/10.
Ik maak gebruik van een Fritzbox 7490.

Is het mogelijk dit nog eens na te kijken?
Alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten,
Jan

Je 'profiel' is inderdaad 50/10. Zoals je waarschijnlijk al gelezen hebt op het forum is dit dus zone 2. Dit is de snelheid dat we kunnen garanderen berekend volgens de afstand tot de verdeelkast in straat en de beschikbare technologie (vectoring).

Zo te zien schommelt de DLM. Ik zie dat de lijn een periode op 70Mbps heeft gestaan maar nu terug op 50Mbps. Onthoud dat DLM staat voor Dynamic Line Management, en dit dus dynamisch is. Zodra je lijn instabiel wordt of er niet voldoende capaciteit is zal deze je bandbreedte terug verlagen.

Voorlopig ziet alles er goed uit en heb ik deze snelheid verhoogt naar 85/10. Voorlopig zie ik ook geen reden dat deze terug zou zakken.

De vermelde snelheden via de check zijn de maximum haalbare. DLM gaat namelijk tot 100Mbps in zone 2, indien er voldoende capaciteit is. Helaas is deze capaciteit er niet.
De verhoging van de snelheid naar het profiel van 85/10 is echter van korte duur geweest. Gisterenavond is plots de snelheid teruggevallen naar 50/10.

Ik heb terug de bbox3 aangesloten voor alle gemak, snelheid blijft op 50/10 hangen.
Hierbij geef ik nog eens mijn klantnummer 611606539.

Is het mogelijk de lijn nog eens na te kijken en nogmaals te verhogen indien mogelijk?

Alvast bedankt bij voorbaat.

Met vriendelijke groeten,
Jan
Badge +4
Ben je zeker dat je de laatste firmware hebt op uw fritzbox, dacht ergens gelezen te hebben dat er recent een nieuwe update is uitgekomen
waardoor je mogelijk een stabieler internet zou hebben.
Beste,

Ik heb reeds de bbox3 deze morgen terug aangesloten voor alle gemak.

Mvg,
Jan
@Jan,
anders moet je maar eens je licht gaan opsteken op userbase.be daar vind je heel wat (professionele) uitleg over de FB.
Het DLM systeem monitort uw lijn voor 85/10 .. als er lijn-instabiliteiten genoteerd worden vlieg je terug naar een lager profiel. Niemand kan daar wat aan doen denk ik.
Badge +4
De fritzbox had problemen met een terugval snelheid v6.30 zou dit moeten oplossen, dus de FBox updaten , kiezen belgium Proximus v6.30
Ik had reeds de fritzbox geupdate naar de nieuwe firmware 6.30 en toch viel de snelheid terug.
Nu heb ik de bbox3 terug aangesloten om hopelijk zo weer profiel 85/10 te krijgen.
Ik dacht daar een uitleg over gelezen te hebben op Userbase als ik mij niet vergis heb je daar al eens gaan kijken of mss was het post van u die ik daar gelezen, kan ook zijn, 'k zou het terug moeten gaan opzoeken, als ik eens veel tijd heb ;-)))

Je 'profiel' is inderdaad 50/10. Zoals je waarschijnlijk al gelezen hebt op het forum is dit dus zone 2. Dit is de snelheid dat we kunnen garanderen berekend volgens de afstand tot de verdeelkast in straat en de beschikbare technologie (vectoring).

Zo te zien schommelt de DLM. Ik zie dat de lijn een periode op 70Mbps heeft gestaan maar nu terug op 50Mbps. Onthoud dat DLM staat voor Dynamic Line Management, en dit dus dynamisch is. Zodra je lijn instabiel wordt of er niet voldoende capaciteit is zal deze je bandbreedte terug verlagen.

Voorlopig ziet alles er goed uit en heb ik deze snelheid verhoogt naar 85/10. Voorlopig zie ik ook geen reden dat deze terug zou zakken.

De vermelde snelheden via de check zijn de maximum haalbare. DLM gaat namelijk tot 100Mbps in zone 2, indien er voldoende capaciteit is. Helaas is deze capaciteit er niet.
Beste Thomas,

Na een week zou de lijn verhoogd worden, ik zit nog steeds op 50/10.
Is het mogelijk dit nog eens te bekijken?
Alvast bedankt.

Jan

Reageer