Beantwoord

Snelheid internet comfort

  • 8 February 2016
  • 73 reacties
  • 2420 Bekeken

Geruime tijd staat mijn lijn op profiel 50/10:

Max. DSLAM throughput kbit/s 50000 10000
Min. DSLAM throughput kbit/s 14568 0
Attainable data rate kbit/s 100525 24365
Current throughput kbit/s 49997 9998
Seamless rate adaptation off off
Latency fast fast
Impulse Noise Protection 32 42
G.INP on on
Signal-to-noise ratio dB 21 16
Bitswap off off
Line attenuation dB 15 21
Profile 17a
G.Vector full full
Carrier record B43 B43

Het volgende krijg ik op de Proximus site:

Details over de snelheid van je internetabonnement
Je internetabonnement Internet Comfort
Piekuren tussen 19 u en 23 u :
Max.: 94,7 Mbps download - 5,7 Mbps upload
Min.: 45,5 Mbps download - 1,8 Mbps upload.
Buiten piekuren tussen 23 u en 19 u :
Max.: 94,7 Mbps download - 5,7 Mbps upload
Min.: 45,5 Mbps download - 1,8 Mbps upload.

Wat ik me afvraag of DLM actief staat en of de lijn inderdaad nog zal verhogen???
Kan iemand op forum dat nader bekijken?
Alvast bedankt.

Mvg,

Jan
icon

Beste antwoord door ThomasP 9 February 2016, 09:46

Bekijk origineel

73 reacties

Badge +4
Wel in feite gaat DLM nu die 85 Mbps controleren en evalueren, als zijn lijn het aankan en je hebt een stabiele lijn dan zou hij moeten blijven staan .... tenzij er echt meer aan de hand is met zijn lijn (lees onstabiel, door omstandigheden) dan zal zijn snelheid wel weer kelderen.
Maar hij kan het juist niet behouden zijn verhoging, daar gaat juist gans het probleem over, zelf niet na de uitgevoerde manuele verhoging wat ook normaal is dat de manuele niet kan behouden worden als de DLM ze niet kan behouden, daarom schommelt ook de DLM (door Px vastgesteld) wat wilt zeggen dat hij ze wel bij momenten kan verhogen maar dan door omstandigheden moet gas terug nemen, niet altijd omdat er iets op zijn lijn gebeurt maar ook om reden wat op lijnen van anderen in dezelfde kabelbundel gebeurt.
Wel in feite gaat DLM nu die 85 Mbps controleren en evalueren, als zijn lijn het aankan en je hebt een stabiele lijn dan zou hij moeten blijven staan .... tenzij er echt meer aan de hand is met zijn lijn (lees onstabiel, door omstandigheden) dan zal zijn snelheid wel weer kelderen.

heu .. het feit dat hij al tijdelijk op 70/10 stond en gekelderd is naar 50/6 dat zegt toch al genoeg zeker over de kwaliteit van die lijn ... 't Is niet omdat ge op 100 begint dat uw lijnstabiliteit verbetert ergo dat ge op 85/15 of zelfs op 70/10 zult eindigen. 10 tegen 1 dat DLM op termijn 'm terug zet waar hij was tenzij er ondertussen ergens aan de lijn gewerkt is om de parameters te verbeteren.
Badge +4
Ja dit weet mijn kleine teen ook 😉 als ze nog niets aan zijn lijn gedaan hebben zal het een maat voor niks zijn en staat hij straks terug op 50
Maar we weten niet of PX al iets gedaan heeft aan zijn lijn en kunnen we hier weer blijven rondjes draaien :-)
Thomas zei dat hij zijn lijn ging monitoren om iets meer te weten te komen......
Monitoren is één maar daarom zullen ze dit ook niet altijd kunnen oplossen, hij krijgt zijn vectoring snelheid zoals het moet en DLM is in het leven geroepen om eventueel een stap verder te kunnen gaan indien mogelijk als alles via de verspreidingskabel dit toelaat maar dat wil niet zeggen dat proximus dit altijd zal kunnen oplossen, ze gaan wel proberen maar ze gaan zeker gaan bij manier van spreken de verspreidingskabel niet vernieuwen omdat de DLM voor bepaalde klanten zijn verhoging nie kan toekennen, ik heb ook nooit vroeger voor de lijnen hier op vectoring zijn komen te staan de max van de DLM gekregen.
De Fritzbox 7490 wordt inderdaad ondersteund. Moest deze niet gecertificeerd zijn zou je niet op vectoring komen en terugvallen op een fallback profiel van 7,5Mbps. Dit zou je dus snel merken. ;-)

Je 'standaard' snelheid is inderdaad 50Mbps welke dynamisch verhoogd kan worden dmv DLM tot max 100Mbps zoals hier ook reeds wordt aangehaald.


Laat even je bbox3 staan, ik zal zien of dit verschil geeft. Ik zet de lijn terug omhoog en probeer het in oog te houden.


Beste ThomasP,

Is er intussen verschil merkbaar sinds de bbox3 aangesloten is?
Zijn er nog fouten opgetreden op de lijn?
De lijn staat in ieder geval nog op 70/10


Mvg,
Jan
Hopelijk houdt de DLM het vol ;-))
Badge
Beste Jan_0146
heb net een test gedaan met een technieker-tool van Proximus: zie resultaat

Global Status UNLOCK-SYNCH
Status IS-NR
Profile Name vdsl2_DLM_DynDyn_v1
Spectrum Profile Name vdsl2_U0lowD1U1D2U2D3_V
Date of Last Status change 29/2/2016 - 8:35:27 (GMT +01:00)
Signal Attenuation 20.3 17.8
Current bit rate down 69999.0 up 9998.0
Attainable bit rate down 114778.0 up 28392.0
Relative capacity
Noise margin down 19.9 up 18.9
Dus 70/10 sedert 29/02 08_35
perron-geluk
Benieuwd of de DLM nu nog zal verhogen en niet meer zal terugschakelen.
Beste perron-geluk,

Wat kan men afleiden uit deze test?
Zijn de waardes goed, zal de lijn op 70/10 blijven, nog verhogen of terug zakken naar 50/10?
Of is het nu nog te vroeg om daar uitspraak over te doen?
Badge
Jan
't is idd te vroeg, de snelheid is goed, het is nu aan "vectoring" om deze lijn in de gaten te houden en aan te passen aan de kwaliteit en omgevingsvariabelen van de kabel ( van de cabine naar uw en andere huizen in dezelfde huizenblok), wij kunnen daar geen "vaste" snelheid aan toekennen. fyi: een van uw dichte buren heeft 50/2,
Dat is inderdaad te vroeg en zal afhangen wat de analyse van de DLM in de loop van de tijd gaat geven:

Max. DSLAM throughput kbit/s 50000 10000
Min. DSLAM throughput kbit/s 14568 0
Attainable data rate kbit/s 100525 / 24365 => (114778.0 / 28392.0
Current throughput kbit/s 49997 / 9998 => (69999.0 / 9998.0)
Seamless rate adaptation off off
Latency fast fast
Impulse Noise Protection 32 42
G.INP on on
Signal-to-noise ratio dB 21 / 16 => (19.9 / 18.9)
Bitswap off off
Line attenuation dB 15 / 21 => (20.3 / 17.8)
Profile 17a
G.Vector full full
Carrier record B43 B43
een van uw dichte buren heeft 50/2

Doordat Jan zijn verhoging gekregen heeft , dus binnenkort Jan op 50 en zijn buur op 70, broederlijk delen ;-)
Neen nu serieus, ik hoop dat Jan uiteindelijk krijgt (blijft behouden) waar hij al zolang op hoopt.
Ja dit weet mijn kleine teen ook 😉 als ze nog niets aan zijn lijn gedaan hebben zal het een maat voor niks zijn en staat hij straks terug op 50
Maar we weten niet of PX al iets gedaan heeft aan zijn lijn en kunnen we hier weer blijven rondjes draaien :-)
Thomas zei dat hij zijn lijn ging monitoren om iets meer te weten te komen......


Gelukgewenst met de intelligentie van uw kleine teen 😃
Men schiet er echte een heel einde mee op als men een omgekeerde DLM aan zet door bij wijze van spreken, te starten bij 200Mbps terwijl de lijnparameters maar een stabiele communicatie toelaten voor 50/6 .. of hoe iemand blij maken met een op stervan na, bijna dode mus 🆒
Dat is wel een mooie oplossing die DLM want je moet het zo bezien je krijgt een voorzien basis snelheid (waar de stabiliteit nog zekerheid bied) en dan probeert een automatisch sysyteem om je nog wat meer te geven als het enigszins kan, maar het probleem is dat de meesten dan niet content zijn als ze deze dlm snelheden niet krijgen.
Ik heb er in ieder geval al tot nu toe een extra cadeau meegekregen bovenop de voorziene Vectoring snelheid, dus mij hoor je niet klagen van de DLM en zelf al schakelt hij mij terug naar de basis vector snelheid heb ik geen enkele reden van klagen, want dat weet je op voorhand dat het maar een toemaatje is 😉
Intussen staat de lijn ruim 3 dagen op 70/10:):):)
Zou deze stand houden of is het nog te vroeg voor een stand van zaken en kan deze alsnog weer zakken naar 50/10???
Dat kan zelf na een maand of zelfs langer of zelfs korter nog veranderen dat ken je niet voorspellen.
De lijn staat nog steeds op 70/10:$:$:$
Houden zo :-)))
Deze morgen is DLM langsgekomen, lijn verhoogd naar 85/10
Het probleem eerder zal dan toch aan de Fritzbox gelegen hebben, ik laat de bbox3 in ieder geval aangesloten nu.
Iemand hier die nog eens een technieker-tool van Proximus kan laten lopen om de waarden te zien?
Dat gaat inderdaad nu de goede kant uit, met die F!B kan je inderdaad problemen hebben zelf met een whitelisted F!B want hangt ook van de softw versie af en zo meer...als je daar van alles wilt te weten komen en uitleg in alle geuren en kleuren, raad ik je aan van eens te gaan kijken op "userbase.be/forum".
I.v.m. technieker-tool, heeft technieker "Techno" heeft hier op het forum gemeld dat ze dit niet meer mogen doen, maar langs de andere kant zit je nu toch zeker al goed.
Reputatie 7
Badge +6
Zoals beloofd heb ik dit tijdje voor je opgevolgd. Ik kan je vertellen dat alle waardes er perfect uit zien. Je lijn staat inderdaad op 85/20 met nog een goede reservemarge.
Veel plezier met je hoge(re) snelheid!
Zoals beloofd heb ik dit tijdje voor je opgevolgd. Ik kan je vertellen dat alle waardes er perfect uit zien. Je lijn staat inderdaad op 85/20 met nog een goede reservemarge.
Veel plezier met je hoge(re) snelheid!


Beste Thomas,

Van harte bedankt voor de moeite en de opvolging.

Mvg,
Jan

Reageer