Serieopname van VRT Journaal én VTM Nieuws

  • 4 August 2012
  • 2 reacties
  • 284 Bekeken

Met mijn oude DVD recorder met harde schijf was het een fluitje van een cent om het middagnieuws (13u) van VTM en het avondjournaal (19u) van VRT op te nemen. Heel handig want dan hoef je je eten niet te laten staan om van de laatste nieuwtjes op de hoogte te zijn.

Bij overstap naar Belgacom TV dacht ik dit op te vangen met Net Gemist en i-Watch, maar helaas, die opnames zijn pas veel later beschikbaar wanneer alle andere programma's al begonnen zijn. Dat werkt dus niet.

Geen probleem een serieopname dan. 't Ja, in dat geval worden gewoon alle nieuws- en journaaluitzendingen opgenomen, ook die van 18u en laat op de avond. Dat is dan ook weer niet de bedoeling en bovendien kan je hierdoor rond 18u en laat op de avond geen andere opname meer doen (behalve dan de gekende 'programmeren op afstand' posten natuurlijk). En bovendien kan je enkel ofwel het nieuws van VTM ofwel het journaal van VRT als serie opnemen want beide overlappen elkaar.

Niet getreurd, er is ook nog 'programmeren op afstand'. Gewoon het VTM nieuws van 13u en het VRT journaal van 19u een week op voorhand plannen. Maar dan moet je dat wel elke week opnieuw doen, en van een echte 'serieopname' is er dab in 't geheel geen sprake meer.


Vandaar mijn vraag aan het Belgacom TV team:

Is het niet mogelijk om elke VTM en VRT nieuwsuitzending een verschillende naam te geven in de programmagids ? Zoals 'Het Nieuws 13u' en 'Het Journaal 19u' ? Dat zou het mogelijk maken om elke versie als afzonderlijke serie te programmeren. RTBF past dit principe al toe (JT 13h, JT 19h30...). Dat lijkt me geen onmogelijke klus, of toch?

Is trouwens ook geen slecht idee voor alle programma's die later op de dag of week herhaald worden. Deze kunnen dan bvb met 'herhaling' aangeduid worden zodat enkel het origineel in serie opgenomen wordt...

Een alternatief is uiteraard om bij een serieopname het aanvangstijdstip mee in rekening te brengen, maar dat lijkt me veel te complex om uit te voeren. Of om 'serieopnames op afstand' te introduceren, maar dat zal eerder lange termijnplanning zijn veronderstel ik...

2 reacties

Reputatie 7
Badge +1
Op afstand kan je dat doen met series die dagelijks lopen, je kan daar aanvinken welke afleveringen je wenst op te nemen. Enig nadeel: het kan enkel op de SD-versie van de zender, ook als je het op de HD-versie programmeert, komt het in SD. Maar misschien is dat voor nieuws geen bezwaar.

Gewoon in de online TV-gids op het item gaan staan, aanklikken, en als het opent naar beneden scrollen en je keuze maken.
Bedankt voor je reactie sinjoor72!

Inderdaad dat is wat ik bedoel met 'programmeren op afstand'. Maar ik wil een serie eenmaal programmeren en daarna 'vergeten'. Anders heeft het begrip 'serie' niet veel zin. Ik wil niet 'vergeten om een serie elke week op te nemen', en dat is wat ik moet doen bij 'programmeren op afstand'.

Ik weet dat de PVR software misschien niet zo makkelijk aan te passen is, maar indien de naam van de programma's in de programmagids eenvouding aan te passen zijn, dan is dat een snelle oplossing voor het probleem. Vandaar mijn vraag aan het Belgacom TV team.

Of misschien kan Belgacom toelaten dat manueel series kunnen geprogrammeerd worden. Bvb telkens van 19u tot 19u40 op één... Of met meer mogelijkheden om bvb te keizen tussen 'van ma to vr', 'van ma tot za', 'van ma tot zo', 'van za tot zo' en op elke afzonderlijke dag in de week. Dat is de manier waarop mijn DVD recorder werkte... ;-)
Dus misschien moet een serie niet steeds vanuit de programmagids geprogrammeerd worden ? "Just an open question..."

Voer dat stemt tot nadenken (me dunkt). Misschien geen prioriteit voor het Belgacom TV team, maar wel bedoeld als 'tips and tricks' die ze kunnen gebruiken om hun platform nog gebruiksvriendelijker te maken.

Reageer