Vraag

Scart verdringt HMDI op tv

  • 23 August 2016
  • 13 reacties
  • 948 Bekeken

Ik heb onlangs terug onze DVD speler aangesloten op de tv. Ik heb hiervoor twee scart kabels gebruikt. De ene kabel gaat van de DVD naar de tv en de andere van de DVD naar de digicorder. Als ik nu altijd enkel televisie wil kijken, krijg ik altijd eerst de verbinding via de scart kabel en niet meer via de HDMI verbinding. Is er hiervoor een verklaring en een oplossing?

13 reacties

Op de proximus YouTube filmpje met uitleg hoe decoder aansluiten, wordt daar afgeraden van beide HDMI en Scart aan te sluiten tegelijkertijd via de decoder
Als je eerst TV op zet en pas daarna decoder of omgekeerd kan je eens proberen of je dit kunt vermijden?
Reputatie 7
Badge +6
Dit filmpje zal je bedoelen, Elsa 😉
spijtig geven ze daar de reden niet waarom https://youtu.be/apKhdvND8v0?list=PLTdre3HM8tOoh6wA3tIAWWxXg4HjGW4Vl&t=134
Reputatie 7
Badge +1
Dat is normaal. Via scart wordt er een stuursignaal naar de TV gestuurd. Ik heb één DVD-recorder via scart met de decoder verbonden, maar van de DVD-recorder kan ik die wél met HDMI aan de TV hangen (de DVD-recorder heeft enkel een HDMI-uitgang, en geen ingang), zodat dat stuursignaal niet doorgaat naar de TV. Een 2e oudere DVD-recorder heeft enkel scart in-en uitgang, maar die is losgekoppeld van de TV, en gebruik ik enkel nog maar om oudere opnames af te spelen, en vermits ik maar één scart-ingang heb aan de TV, hangt die kabel los tot ik hem nodig heb. Als ik hem met mijn digicorder van TN verbindt, heb ik overigens hetzelfde probleem dat de scart voorrang krijgt bij het opzetten van de TV. Die stuurstroom zit op PIN 8 van de scart geloof ik; als je dat draadje loskoppelt valt dat signaal weg.

Er zijn ook adapters om de scart om te zetten naar HDMI als je geen scart-ingang meer hebt in de TV.
Inderdaad sinjoor je hebt gelijk heb ik hier zelf nog vroeger gepost, ik begin blijkbaar veel te vergeten :-((
maar daarvoor dient het forum om elkaar te helpen hé :-))
NB als je de dvd (die verbonden is met de tv via scart) stroomloos zet heb he dan nog dit probleem ook
Reputatie 6
Badge +2
Inderdaad sinjoor je hebt gelijk heb ik hier zelf nog vroeger gepost, ik begin blijkbaar veel te vergeten :-((
maar daarvoor dient het forum om elkaar te helpen hé :-))
NB als je de dvd (die verbonden is met de tv via scart) stroomloos zet heb he dan nog dit probleem ook


Dat je veel vergeet, dat is eigen aan de leeftijd. :8
Reputatie 5
Badge +4
Dag arnog, het is niet de bedoeling dat je de DVD speler aansluit op je decoder. We raden aan dat je de decoder enkel op je tv aansluit via hdmi kabel, zonder via de dvd speler te gaan. Mvg, AM
Inderdaad sinjoor je hebt gelijk heb ik hier zelf nog vroeger gepost, ik begin blijkbaar veel te vergeten :-((
maar daarvoor dient het forum om elkaar te helpen hé :-))
NB als je de dvd (die verbonden is met de tv via scart) stroomloos zet heb he dan nog dit probleem ook


Dat je veel vergeet, dat is eigen aan de leeftijd. :8

Daar vrees ik ook voor dat het er iets moet mee te maken hebben, maar wacht maar als je ook zo stokoud wordt 😛
Dag arnog, het is niet de bedoeling dat je de DVD speler aansluit op je decoder. We raden aan dat je de decoder enkel op je tv aansluit via hdmi kabel, zonder via de dvd speler te gaan. Mvg, AM

Dag Andy, De decoder is niet via de DVD speler aangesloten op de tv. De decoder is via HDMI verbonden aan de tv. Hoe krijg ik anders de dvd speler nog in werking? Kan ik rechtstreeks van DVD naar tv gaan met scart?
Reputatie 7
Badge +6
Dag arnog,
Misschien vind je hier je antwoord?
Groeten,
Wim
het probleem zit hem dat de scart op pin 8 een commando geeft aan de TV om deze ingang als ingang te kiezen zoals reeds uitgelegd hierboven door Sinjoor
Dus als je de DVD aankoppelt met scart aan tv, ga je dit voor hebben.
Maar je hebt nog niet geantwoord op mijn vraag of het helpt als je de DVD stroomloos zet, gewoon eens uitproberen.
een andere eventuele oplossing is zoals Sinjoor geeft :
Er zijn ook adapters om de scart om te zetten naar HDMI.

Kan je hem zo niet aansluiten:
DEC-|===scart==DVD-REC===hdmi======|
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ |▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ TV
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ |_===hdmi=========|
Reputatie 6
Badge +3
Sluit gewoon de dvd speler rechtstreeks op tv aan en je decoder ook rechtstreeks op tv.
beide met HDMI bedoel je waarschijnlijk

Reageer