Review: Microsoft Lumia 950XL

  • 23 December 2015
  • 14 reacties
  • 1161 Bekeken

Reputatie 2
Met de komst van Windows 10 schakelt Microsoft ook op mobiel een versnelling hoger. Het nieuwe vlaggenship is de Lumia 950: beter, groter, sneller en duurder. Ik testte de €699 kostende XL versie.

Ingetogen luxe
Laat ons eerlijk zijn: dit toestel is geen juweeltje. Visueel, bedoel ik dan: geen fijne aluminium randen, geen strak glazen achterkant of niet-uitstekende camera. Hij ziet er zeer gewoontjes uit. De plastic achterkant geeft een bijzonder goedkoop gevoel. Vooral wanneer je hem op een nogal lompe manier van het toestel moet aftrekken om de nano SIM kaart te kunnen plaatsen. Ik ben er bij deze operatie zelfs in geslaagd om het stukje plastic rond de hoofdtelefoonaansluiting af te breken. Wie het echte premium gevoel wil zal ongeveer €50 extra moeten uittrekken voor een fancy lederen hoesje. Dat staat hem een pak beter.

Windows 10 awesomeness
Voor wie het nog niet kent zal Windows 10 mobile een aangename verrassing zijn. De interface ziet er strak en vernieuwend uit. De ‘tiles’ op het startscherm zijn een verademing na de kakafonie van Android widgets of de simpliciteit van iPhone icoontjes. Je krijgt voor elke applicatie al een boel informatie in de tile. Die keert bovendien regelmatig om, zodat er wat leven in je startscherm zit en je ook de iconen van de applicaties makkelijk herkent. Je kan elke tile met 1 klik in 3 verschillende formaten gebruiken en alles past mooi uitgelijnd in de grid op het startscherm. Voeg daar nog een achtegrond aan toe die doorschemert tussen de grid en op de achtergrond van sommige tiles en je hebt een echt vernieuwende smartphone ervaring.



Wat mij het meest verbaasde was hoe makkelijk het is om te switchen van telefoon. Bij een Android toestel betekent dit steevast opnieuw toepassingen installeren, accounts herconfigureren en wachtwoorden invullen. Bij de 950XL gaf ik gewoon mijn Windows account op en enkele minuten later had ik een telefoon die identiek was aan mijn vorige Windows telefoon, een Lumia 1020. Enkel voor de 2 factor authentication van Google en voor het certificaat van de mailserver van het bedrijf moest ik nog een extra stap ondernemen. Maar dat is onvermijdelijk vanuit security standpunt.

De fotocamera heruitgevonden
Ik heb altijd al een zwak gehad voor goede camera’s. Maar zoals Chase Jarvis zegt: “The best camera is the one you have with you”. Daarom was ik ook één van de weinige gebruikers van de Samsung Galaxy Zoom (ja, lach maar, ik weet dat het belachelijk is om met dat ding te bellen). Daarom ook heb ik mijn Galaxy Alpha ingeruild voor een Lumia 1020 met 41Mpx. Wel, ik kan eerlijk zeggen dat de Lumia 950XL de beste camera heeft die ik al in een smartphone gezien heb. De sensor en lens presteren bovengemiddeld goed. Maar wat hem echt bijzonder maakt is de manier waarop de data van de sensor in een jpeg beeld omgezet wordt.



Een eerste voorbeeld is hoe de beeldverwerking omgaat met weinig licht. In donkere omstandigheden moet je steeds een afweging maken tussen een bewogen foto (door de lange sluitertijd) of een foto met veel ruis in het beeld (door de hoge ISO gevoeligheid). De 950XL lost dit op door 2 foto’s te nemen: eentje met een lage gevoeligheid en een lange sluitertijd, waarbij alles wat niet stilstaat in de foto wazig wordt, en een tweede foto met een hoge gevoeligheid, om de beweging te bevriezen. De beeldverwerking combineert vervolgens de beste delen van de 2 beelden in 1 foto: de achtergrond van je foto wordt ruisvrij weergegeven terwijl de mensen die door het beeld lopen scherp zijn, maar met wat meer ruis. In de praktijk werkt dit bijzonder goed.



Een tweede voorbeeld is de flits. Het nadeel van een foto met flitslicht is dat deze altijd onnatuurlijk overkomt. Dit komt niet alleen door de intensiteit van het licht (gezellig, zo een foto met uitgebleekte gezichten) maar ook door de verschillen in kleurtemperatuur. Elke lichtbron heeft immers een eigen kleur, denk maar aan het verschil tussen een gloeilamp en een LED lamp. Als je een foto neemt dan zoekt je camera automatisch naar de juiste kleurbalans. Hij past dus de kleurweergave aan op basis van het omgevingslicht. Het probleem van een flitsfoto is dat de flits een andere kleur van licht aan de foto toevoegt. Meestal zie je dan dat de kleuren van de achtergrond goed zijn, maar de gezichten van de mensen op de voorgrond vertonen een lelijke tint, bijvoorbeeld magenta. De 950XL lost dit aloude probleem van flitsfoto’s op door met 3 LEDs tegelijk te flitsen. De 3 LEDs hebben elk een andere kleur. Door op voorhand het omgevingslicht te meten, kan de 950XL de 3 LEDs in de juiste verhouding mengen om de exacte kleur van het omgevingslicht na te bootsen. Gevolg: de beste flitsfoto’s die je ooit gezien hebt.



Wanneer je de resolutie van de 950 XL met 20Mpx naast die van de Lumia 1020 met 41Mpx legt dan schiet die nog net iets tekort om de Lumia 1020 te onttronen. Maar de foto’s van de 950XL zijn wel veel beter verwerkt op gebied van verscherping en ruisonderdrukking. Ook de uitgebalanceerde belichting is een verademing. Bijna nooit moest ik achteraf nog aan de belichting of contrast prutsen. Moest dat wel zo zijn, dan kan dat lossless: de camera bewaart meerdere originele foto’s - verschillende belichtingen, gevoeligheden, flash of niet - , zodat je achteraf nog aanpassingen kan doen zoals de hoeveelheid HDR aanpassen. Knap gevonden allemaal. Je kan ook op volledig manuele bediening overschakelen. De combinatie van deze eigenschappen maakt hem voor mij de beste smartphone camera die ik ken, een droom voor fotografen.



Scherm
Het AMOLED scherm van 5.7 inch brengt dit toestel bijna in phablet-territorium. Persoonlijk vind ik hem te groot. Vooral de bediening met één hand vind ik nogal onhandig. Je moet echt opletten om hem niet te laten vallen, tenzij je het Gorilla Glas 4 wil uittesten. De plaatsing van de aan/uit knop, tussen de 2 volumetoetsen, maakt het nog lastiger om het brede toestel met één hand te bedienen. Video kijken is natuurlijk een droom op het 2K scherm van 518ppi. De kleuren zijn levendig, zonder dat de kleurechtheid in het gedrang komt. Wanneer ik foto’s vanop mijn gecalibreerde monitor vergelijk met deze telefoon dan blijven de huidtinten mooi intact. Ook de rode tinten, die vaak oververzadigd raken, blijven onder controle. Je moet ook niet recht voor het scherm zitten om een goed beeld te hebben. De kijkhoek is heel breed. Ook van de ‘Glance’ functie ben ik fan: wanneer je toestel uit staat, zie je nog informatie op je scherm. Doordat dit slechts enkele witte pixels op een zwart scherm zijn, verbruikt deze functie dankzij de AMOLED technologie bijna geen stroom. En het is echt handig om steeds de datum, tijd, volgende afspraken en notificaties van berichten op het scherm van je telefoon te zien.



Processor en geheugen
Het spreekt voor zich dat een toptoestel als dit zeer ‘snappy’ aanvoelt. Je moet quasi nooit wachten op een applicatie en switchen tussen verschillende toepassingen gaat ook zeer snel. Soms merk je dat Windows een toepassing in de achtergrond afgesloten heeft, maar ook dan duurt het maar een ogenblik voor die toepassing weer actief is. De Snapdragon 810 octacore doet zijn werk, samen met de 3GB RAM geheugen. Extra geek points krijgt hij voor de ‘liquid cooling’. Ik ben benieuwd wanneer er op het scherm de melding ‘koelvloeistof bijvullen aub’ verschijnt. Van eventuele problemen met overhitting heb ik alleszins niets kunnen merken.
Games heb ik wel niet geprobeerd, dus het kan best dat hij na een uurtje Asphalt 8 spelen wel warm wordt. Het interne geheugen van 32GB zal voor de meeste mensen ook ruim voldoende zijn. Zoniet kan je dat steeds met een SD kaartje uitbreiden.

Mindere punten
Deze telefoon ontgoochelt nergens, maar toch 2 mindere punten.

De batterij presteert slechts middelmatig. Door het grote scherm van dit toestel was ik minder snel geneigd om naar mijn laptop over te schakelen om bijvoorbeeld mails te verwerken. Dat zorgt ervoor dat ik per dag veel meer op het toestel aan het werken was dan bij een kleinere smartphone. Daardoor haalde de batterij telkens maar met moeite het einde van een werkdag. Rond 17 uur moest ik hem altijd opladen. Dat kan beter, voor zo een groot toestel.

Daarnaast is het geluid ook niet schitterend. Voor een conference call is de luidspreker zeker goed genoeg. Het volume is behoorlijk luid. Maar muziek klinkt erg dun, vergelijkbaar met een budget smartphone. Voor een premium toestel als dit kon er misschien toch een betere luidspreker in.

Conclusie
Dit toestel richt zich echt op de zakelijke markt. Voor de professional die heel de dag zijn of haar e-mails opvolgt is het toestel ideaal. De prijs zal in deze markt minder doorwegen en het design wordt sowieso met een custom hoesje opgelost. Het spijtige is dat deze professionele gebruikers nauwelijks gebruik zullen maken van de top camera die in dit toestel zit. Hopelijk brengt Microsoft binnenkort dezelfde camera technologie in een iets kleiner model voor de consument.

Wie graag een topcamera heeft in een toptoestel, zich niet stoort aan de middelmatige batterij en luidspreker en €699 van de bomma krijgt voor Nieuwjaar: niet aarzelen, kopen dat ding.


14 reacties

Ga je die ook bij PX online kunnen kopen en vanaf wanneer?
Reputatie 2
Vanaf de 2e week van januari, heb ik mij laten vertellen.
Badge +1
Misschien is het een idee om de reviews ook te koppelen aan de producten die je online bij Proximus kan kopen zodat mensen bij het online shoppen op proximus.be deze review direct zien.
@Swimmer, geen slecht idee , maar zal mss wel niet altijd in het voordeel van PX uitvallen ;-)
Meestal staan review op de Site zelf zoals het voorbeeld Coolblue wat al eens als voorbeeld aangehaald werd.
Reputatie 2
Ik zou ook reviews willen zien van toestellen die niet door Proximus verkocht worden. En liefst ook onafhankelijk, wat niet zo evident is als ze op de Proximus website moeten komen.
Ik denk dat het juist daarom is dat de meesten reviews op het internet, pas vertrouwen als die niet op één of andere manier aan een bedrijf gelinkt zijn , en dan moet men nog altijd opletten van wie die reviews uitkomen.
Maar ja verschillende reviews vergelijken en zien waar bepaalde zaken overeenstemmen kan al een beter beeld geven, al is dit ook niet altijd even gemakkelijk.
Een ding is zeker moest het ideaal toestel echt bestaan dan wort er maar één toestel meer verkocht 😉
Reputatie 7
Badge +6
Hey,

Een vraagje over 'security' op die W 10 mobile smartphones. Toch belangrijk, meen ik, aangezien ze voor 'professional' gebruik zijn vooral: Kan je hierop bv. Norton Security installeren of iets gelijkaardigs., of is dat niet nodig met de 'ingebouwde' MS beveiliging?
Marleen, MS beveiliging is niet gekend als de doeltreffendste beveiliging
Hier kan je alvast al zien wat Norton Mob biedt :
norton-mobile-security
Reputatie 7
Badge +6
Het is juist omdat ik al lang weet dat Norton geen 'security' versie heeft voor WP 8.1 (alleen voor IOS en Android), omdat dat niet kan/nodig is, dat ik vraag hoe het zit met de W 10 mobile. Je zal als 'professional' toch zeker niet willen dat er met je gegevens geknoeid wordt. Als privé persoon natuurlijk ook niet.
Dus: hoe veilig is het op W10 mobile?
Volgens wat er over te vinden is MS beveiliging niet van de beste of het nu op pc of mobile aankomt, maar beter dan niks 😉
microsoft lumia 950 xl review (theverge)
Reputatie 1
Badge
Het is juist omdat ik al lang weet dat Norton geen 'security' versie heeft voor WP 8.1 (alleen voor IOS en Android), omdat dat niet kan/nodig is, dat ik vraag hoe het zit met de W 10 mobile. Je zal als 'professional' toch zeker niet willen dat er met je gegevens geknoeid wordt. Als privé persoon natuurlijk ook niet.
Dus: hoe veilig is het op W10 mobile?


Is ESET misschien iets? http://www.eset.com/int/home/products/mobile-security-windows/
Zelf ben ik al lange tijd gebruiker van ESET voor PC en ben daar zeer tevreden over en zeer betaalbaar. Er bestaan ook multi versies voor gebruik van pc en mobile
http://www.eset.com/int/home/products/multi-device-security/
Reputatie 2
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit een Norton product gebruikt heb. Op PC vind ik de ingebouwde beveiliging van Windows voldoende, op Android heb ik het nog nooit nodig gehad omdat ik alleen betrouwbare toepassingen installeer.
't is inderdaad dikwijls maar als je serieuze problemen gekregen hebt dat je er ene installeert, kan ervan meespreken ;-)
Dan heb is NIS geïnstalleerd en nooit nog iets voorgehad.
Op mobiele toestellen adroid Smartphone en WP en android tablet heb ik er ook geen.

Reageer