Review : Blackberry Priv

  • 19 January 2016
  • 3 reacties
  • 1086 Bekeken

  • Apprentice
  • 2 reacties
Binnenkort verschijnt hier m'n ongezouten mening over de nieuwste telg van de blackberry familie - De Blackberry Priv.
In afwachting kanje alvast meer over deze smartphone terugvinden op de officiële product pagina

http://us.blackberry.com/smartphones/priv-by-blackberry/overview.html

3 reacties

BlackBerry Priv



De geschiedenis van de BlackBerry


BlackBerry is sinds 1999 actief in de wereld van de telefonie. Al van bij de introductie van hun eerste pagers zijn ze erg geliefd in de zakenwereld. Een van de meest karakteristieke elementen van de verschillende BlackBerry toestellen is hun uitgebreid toetsenbord. Om de BlackBerry services te kunnen gebruiken had je vroeger een specifiek abonnement nodig. Ook heeft de BlackBerry altijd al gebruik gemaakt van eigen software. Hierdoor zijn ze – in mijn ogen – altijd een buitenbeentje geweest op de telecom markt. Maar BlackBerry lijkt zich meer aan te willen sluiten met de huidige smartphone markt. Met de introductie van hun laatste eigen operating systeem – BlackBerry OS 10 – zijn hun specifieke data-abonnementen verdwenen. En nu met de BlackBerry Priv gaan ze nog een stapje verder.

Mijn gebruikersprofiel


Mijn eerste GSM was een Nokia 3210, simpel en onverwoestbaar. Na vele andere Nokia’s versleten te hebben, kocht ik m’n eerste iPhone – een “tweedehandse” ongebruikte iPhone 4S. Twee jaar geleden zocht ik al voor het eerst een vervanger voor dit toestel en kwam toen uit bij een Samsung Ativ S. Dit was de enige Samsung smartphone met het Windows Phone OS. Maar door de gebrekkige ondersteuning van Samsung én Windows, had ik niets anders dan problemen. Ik gaf mijn iPhone een tweede kans tot vandaag gebruik ik deze nog steeds. Momenteel ben ik op zoek naar een waardige opvolger van mijn Apple iPhone 4S. En dat is waar de BlackBerry Priv in zicht komt.

Unboxing - BlackBerry Priv


De BlackBerry Priv komt in een zeer mooie design doos. Als je de doos open doet krijg je eerst de telefoon te zien. Als je de eerste laag eruit haalt, krijg je een doosje met de handleidingen te zien, inclusief clip om SD-kaart en SIM-kaart slot te openen. Op de onderste laag vind je de USB-stekker met USB-oplader en custom in-ear headphones (oortjes).
Samengevat :
  • BlackBerry Priv toestel
  • Doosje met handleidingen & clip om SD en SIM kaart slot te openen
  • In-ear headphones
  • USB-stekker en USB-Oplader

Aan de slag met de BlackBerry


Het toestel zelf


De BlackBerry Priv lijkt vergeleken met m’n Apple iPhone 4s een gigant. Z’n scherm is niet zo gigantisch als de Nokia 1520, maar hij volgt de trend van de steeds groter wordende schermen. Maar eens je het toetsenbord van de BlackBerry uitschuift, is je toestel ineens een whopping 18,5 cm groot. Hoewel dit erg groot lijkt, ligt het toestel in uitgeschoven stand goed in de hand. Het onderste gedeelte van de BlackBerry is zwaarder dan z’n scherm dat erboven schuift. Wat me opviel was z’n gewicht. Hoewel het toestel veel groter is dan m’n huidige smartphone, weegt het – zonder covers – slechts 10 gr meer.
Het design van de BlackBerry sprak me enorm aan. Door z’n zwart design en z’n scherm met curved edges langs beide zijkanten ziet de smartphone er erg gelikt uit. Maar toch had ik daar ook enige praktische bedenkingen bij de plaatsing van de knoppen aan de zijkant. Ik heb graag wat bescherming rond m’n smartphone, en liefst geen zakjes / etuitjes waar ik deze volledig in moet steken.
Na wat rondgekeken te hebben bleken er inderdaad zulke covers te bestaan. Hun enige nadeel … de knoppen langs de zijkant deden vaak moeilijk. Voor de rest zijn het vooral ‘wallet’ of ‘flipcovers’ die beschikbaar zijn, waar ik persoonlijk beetje van afknap.

De software


De installatie van de BlackBerry Priv verliep vlekkenloos. Om te testen, koos ik ervoor om met een nieuwe account en sim-kaart te starten. Na m’n nieuwe Sim-kaart erin gestopt te hebben kon ik – na enkele minuten configureren – meteen aan de slag met de smartphone. Voor mensen die hun data willen migreren van een oude smartphone, heeft BlackBerry een eigen handige import functie voorzien voor gebruikers met zowel een Android, iOS als oude BlackBerry 10 en BlackBerry 7 smartphone. Ze maken hiervoor gebruik van een sync via de diensten van Google.
Dit was voor mij ook de allereerste kennismaking met Android als OS van een smartphone, en ik was aangenaam verrast. De Google Play store bevatte mijn meest gebruikte apps en het Android OS voelde zeer vloeiend aan.
Om een duidelijk zicht te krijgen van de power die het toestel heeft, heb ik deze gebenchmarkt met de AnTuTu benchmark tool. Deze BlackBerry Priv had de volgende resultaten.
An sich zijn dit mooie resultaten, maar wanneer ik deze vergelijk met andere vergelijkbare toestellen (OnePlus Two & Samsung Galaxy S6 Edge) , kreeg ik een beter beeld van de prestaties van de BlackBerry.
Beide vergelijkbare toestellen lieten de BlackBerry ver achter zich, op 1 aspect na. De UX Data Secure-statistiek.

Wat maakt deze BlackBerry nu uniek?


De BlackBerry wil zich profileren als de veiligste telefoon op de markt. Zo heeft het de DTEK app standaard geïnstalleerd staan. Deze app analyseert je toestel en gaat na hoe veilig je toestel is. Het detecteert mogelijke zwakheden in je beveiliging en helpt je deze op te lossen.
Daarnaast kan je ook de BlackBerry Messenger standaard terugvinden op je smartphone. Met deze instant messenger kan je makkelijk andere BlackBerry gebruikers een berichtje sturen.
Als laatste is er uiteraard het fysieke toetsenbord. Naast het typen kan je dit ook gebruiken om het scherm heen en weer te swipen. In plaats van over het scherm, swipe je lichtjes over het toetsenbord in je gekozen richting.

Enige foutjes?


Een ding dat me uitermate heeft gestoord tijdens het testen was het opladen van het toestel. Hoewel ik geen klachten heb over de batterijduur, was het opladen een andere opgave. Voor m’n werk zit ik dagelijks achter een computer, en wil ik graag waar ik ook kan, m’n gsm via een USB-poort opladen. Bij de BlackBerry Priv ben ik op 2 problemen hiermee gestoten.
Wanneer de batterij compleet leeg was, kon ik de BlackBerry laten opladen aan een USB-poort. Maar zodra hij voldoende stroom had om op te starten, deed hij dit. Door het opstarten was de batterij in no time weer leeg was, waardoor hij uitviel, en hij weer oplaadde tot hij kon opstarten.
De oplossing hiervoor? De meegeleverde USB-stekker gebruiken van BlackBerry. Je moet dus een stopcontact opofferen om je batterij terug voldoende op te laden. Maar daar stopte het niet…
Toen ik op m’n gaming-desktop snel nog even de BlackBerry wou opladen, weigerde deze ook weer de batterij op te laden. Het switchen van USB poorten maakte niet uit, hij gaf geen teken dat hij terug zou opladen. Dit kan misschien heel normaal zijn voor de smartphones van deze generatie, maar het is niet meteen iets wat me aanspreekt.


Is dit toestel de gepaste opvolger voor mijn huidig toestel?


De BlackBerry Priv heeft me in de tijd dat ik hem gebruikt heb kunnen overtuigen dat ik voor m’n volgende smartphone ook Android toestellen best een kans geef. M’n eerste ervaring met dit OS was zeer positief, en ik zie mezelf nu ook dit OS kunnen gebruiken in de toekomst.
Maar de BlackBery Priv zal niet m’n volgend toestel worden. De BlackBerry Priv heeft veel positieve features, maar er is 1 doorslaggevende factor voor me : z’n prijs. Met een prijs boven de 750€ kost hij beduidend meer dan de toestellen waarmee ik hem vergeleken heb. (OnePlus2 : 399€ - Samsung S6 Edge : ~550€ tot 600€)
De reactie van een van m’n collega’s vatte het perfect samen. Hij is een van de laatste gebruikers van een BlackBerry in mijn naaste omgeving. Toen ik hem even dit toestel liet testen was hij reuze enthousiast, totdat hij de prijs hoorde.

“Het is een super toestel, maar ik zou zelf wachten totdat de prijs gedropt, of ik hem ergens tweedehands rond de 350€ tot 400€ op de kop kan tikken.”

Ook ik vind de prijs iets overdreven voor wat BlackBerry aanbied. De security-features bieden mij als casual gebruiker niet echt een meerwaarde. Een wachtwoord is volgens mij maar zo sterk als de gebruiker het maakt, en de security van alles kan omzeild worden. Het toetsenbord is voor mij een leuke gimmick, maar niet meteen iets waar ikzelf voor warm loop.

Conclusie


De BlackBerry Priv is een eerste stap voor BlackBerry in de wereld van Android. Meteen een homerun slaan met dit toestel doen ze niet, maar ze zijn volgens mij goed op weg om zichzelf te herlanceren op de telecom markt.
Het is ook een buitenbeentje in de huidige smartphone markt met hun focus op security en hun fysiek toetsenbord. Volgens mij is de doelgroep van dit toestel vooral mensen die hun smartphone professioneel gebruiken, en mensen die erg security aware zijn. Zo zie ik voor zakenmensen die dagelijks via hun smartphone bezig zijn voor hun werk wel een meerwaarde.

Positieve punten
  • Mooi design van toestel
  • Goede implementatie van Android OS
  • Import mogelijkheden van verschillende platformen (iOS, Android, BlackBerry)
  • Sterk in beveiliging
Negatieve punten
  • Problemen met opladen via USB-poort aan PC’s
  • Relatief hoge prijs vergeleken met andere soortgelijke smartphones
  • Prestaties zijn goed, maar vergelijkbare producten laten het ver achter zich
Punten van twijfel
  • Nut van toetsenbord?
  • Hoe goed zijn de safety features in de handen van de gebruiker?

Recensie BlackBerry priv



De BlackBerry Priv is het eerste toestel van de Canadese fabrikant dat Android draait. Waar het bedrijf, dat vele oudere lezers zullen herinneren als RIM met hun PDA’s met fysiek toetsenbord, laatste jaren het probeerde te maken met zijn eigen mobiel besturingssysteem BB10 gooien ze het dit keer over een andere boeg. De toekomst van BB10 en toestellen die het draaien zoals de Z10, Q10, Passport of Classic is ineens een stuk meer onzeker. De verkoopaantallen liepen ook al kwartalen terug. Dit hoopt BlackBerry te keren met de lancering van de Priv, waarbij Priv slaat op zowel ‘priviledge’ als ‘privacy’. Een poging om BlackBerry’s opnieuw synoniem te maken voor high-end en veilige toestellen. Ook omarmt BlackBerry met de Priv het Android-besturingssysteem met zijn rijke catalogus aan apps om beter in de markt te liggen. Hoewel het toestel gelanceerd werd op 6 november, kwamen enkele deadlines tussen en kon deze recensie nu pas gemaakt worden.

Omwille van de beperking op grootte van foto's kunnen alle afbeeldingen van de Priv, de benchmarks en foto's genomen met het toestel op de kunstbeurs in Brussel geraadpleegd worden via volgende link: https://goo.gl/photos/vRfypX8FdreczGkU7

Korte samenvatting van de review


Het is een lijvige recensie geworden. Om je al het leeswerk te besparen vat ik hier kort de conclusie en de recensie samen. Het is een zeer goed toestel, met een goede camera (op de achterzijde), een prachtig scherm, vlotte hardware, doordachte beveiliging en een toetsenbord! Waar is de tijd. Maar het is ook een toestel die nog fouter vertoont in de software, een gemiddelde batterijduur en oververhitting moet je erbij nemen. Het is een toestel met veel potentieel, of een hoge nood aan een update. Het is vooral een toestel dat nostalgie ademt en een hoge prijs draagt. Dit toestel maakt een keiharde case over welke weg en verbetering de fabrikant wil doorvoeren, maar een minder goede case waarom dit toestel goed is voor jou en mij.

Beginsituatie


Elke Recensie is deels subjectief. Een heel deel van onze ergernissen en verwachtingen zijn een constructie van de toestellen die we gebruikt Hebben, welke software we gewend zijn of hoe goed een bepaald toestel zich liet inpassen in jouw werkritme. Want, latent we eerlijk zijn, dat hoort een toestel te doen. Het werk speller gedaan krijgen zonder teveel aanpassing. Zonder een te steile leercruve. Vandaar dat ik hier uitgebreid de tijd zal nemen om mijn dagelijks gebruik, apps en toestellen toe te lichten. Van daar uit vel ik een oordeel en kader ik mijn ervaringen. Ben je na Het lezen van deze Recensie er nog niet uit of sloot mijn gebruik niet aan bij het jouwe? Sorry alvast, maar iedereen zal het toestel wellicht anders gebruiken. Kleine verschillen soms, maar ik kan enkel rekening houden met mijn routine, niet met legio andere. Houd dit in Het achterhoofd wanneer ik de goede en negatieve kanten van deze smartphone beschrijf.

Ik heb een heel aantal toestellen gebruikt doorheen de jaren. Van de oude Nokia 3310 tot de Palm Pre, Nexus en iPhones. Zowel touchscreens als toestellen met een fysiek toetsenbord. Die laatste worden steeds schaarser en schaarser. Zelf heb ik lopen tokkelen op een Palm Pre (die met zijn vorm nog het meest aansluit bij de Priv), een BlackBerry 8520, 9000 Bold, 9900 Bold en de Q10 voor die mijn Z10 verving. Die Q10 gebruik ik nog dagelijks naast mijn Nexus 5; een noodzaak vanwege het hebben van een heuse muziekbibliotheek die niet op de magere 16gb intern geheugen van die Nexus past en het heel frequent pendelen met de trein. De Priv zal het mogen proberen om beiden te vervangen. Qua fysiek tikcomfort en de snelkoppelingen die de Q10 bood tot de uitgebreide app-selectie en touchscreen-toetsenbord en functies van de Nexus 5.

Mijn gebruik


Door studies, interesses en engagement ben ik veel onderweg. Pendelen, fietsen of wandelen. Een toestel dat zich leent voor mijn gebruikssituatie moet een batterij hebben die vlotjes een dag intensief gebruik kan overleven, degelijke belkwaliteit hebben, goede verbinding met providers voor de tethering aan de laptop (vooralsnog hebben amper Belgische treinen WiFi). Voor enkele herlaadbeurten deze periode zal ik een screenshot voorzien van het gebruik. De enige periode die ik bewust niet zal meenemen in deze review is de eerste cyclus. Het toestel is in de eerste cyclus bezig met kalibreren, synchroniseren van apps, instellingen, mailaccounts… en kent een duidelijk kortere accuduur.

Hoe gebruik ik mijn toestel? Als ik onderweg ben draait Google Play Music die bestanden afspeelt die op de SD-kaart geparkeerd zijn. Artikelen uit de krant lees ik op het toestel wanneer ik gebruik maak van trein of bus. Ik heb zes e-mailaccounts (privé, privé 2, studie 1, studie 2, engagement 1, engagement 2) lopen die elke 30 min hun informatie zullen ophalen. Een Facebook-account (app en de app voor Messenger), een tweetal Twitter-accounts, twee actieve Slack-groepen, standaard sms, belgegevens en BBM bevolken verder mijn ‘Hub’. Al deze accounts zijn dagelijks actief. Door het overschakelen op Slack verviel de noodzaak aan push-meldingen via e-mail.

Zoals eerder gesteld had ik de muziekfunctie reeds overgedragen aan de BlackBerry Q10. Dit maakt het vergelijken van accuduur met mijn Nexus 5 niet eerlijk. Toch blijft mijn eis dat een toestel een volledig dag zou moeten rekken op zijn accu. Hier beschikt de Priv over een batterij van 3.450 mAh, tegenover 2.300 mAh. De accu van zowel de Nexus 5 als de Q10 werden recent vervangen. Na enkele jaren gebruik was dat, om een comfortabele werking te behouden, noodzakelijk.

De BlackBerry Priv


Specificaties


Voor het toestel arriveerde heb ik me uitgebreid verdiept in de specificaties van het toestel. Doorheen deze recensie zal je merken dat ik hierop een aantal keer terugkom.
• Processor: Snapdragon 808
o Zes rekenkernen, vier tragere / zuinige (1.4GHz), twee snelle. (1.8 Ghz)
o Adreno 418 grafische processor
• 3 GB RAM-geheugen
• 32 GB opslaggeheugen
• 18 MP camera achteraan
o 4K/30FPS
o 1080P/60FPS of 1080P/30FPS
o Slow-mo, panaorama, HDR…
o Dubbel LED flitser
o Optische beeldstabilisatie
• 2 MP camera vooraan
• 5.4 inch scherm
o 1440x2560 pixels
o AMOLED
o Gorilla Glass 4
o 2.5D glas, gekromd aan de zijkanten.
• 3410 mAh batterij
• Nano-SIM
• SD-kaart slot. Geheugen kan uitgebreid worden
• Android 5.1.1 Lollipop
• Dimensies
o 147 x 77.2 x 9.4 mm
o 192 gram
• Gelanceerd: november 2015

Unboxing


Van een high-end toestel met een navenante prijs mag je hoge verwachtingen hebben. Bij het openen ligt het toestel bovenaan in de doos, zoals bij andere fabrikanten zoals Apple. Verder steekt in de doos de usb naar micro-usb kabel, de oplader, de handleiding en een set oortjes van de fabrikant die verbindingen met de 3,5mm hoofdtelefooningang. Verder is ook een klein pinnetje voorzien om de sledes voor de SIM en de micro SD-kaart voorzien.

Eerste indrukken - Bouw


Als ik het toestel op het eerste zicht vergelijk met mijn andere, oudere toestellen, valt op hoe groot het toestel is. Zeker als het toetsenbord opengeklapt is valt op hoe klein die Nexus 5, met zijn 5” scherm, wel niet is. Dit komt ten dele door het toetsenbord, maar ook in gesloten toestand door de bezel boven het scherm die de speaker en sensoren voor licht en infrarood moet herbergen.

Het toestel komt zwaar, maar solide over. Je krijgt de indruk dat je met een degelijk gebouwd toestel te maken hebt. Kleine kanttekening: de achterkant voelt naar het midden wat hol aan en geeft een beetje mee als je er druk op uitoefent. Jammer en eigenlijk onvergeeflijk voor een smartphone in deze prijscategorie. Het materiaal van de achterkant is vergelijkbaar met dat van de Q10. Het is een matte zwarte kleur met een carbon fiber weave motief. Voordeel aan het toestel is dat het echt goed in de hand blijft liggen. Als ik het vergelijk met bijvoorbeeld de iPhone 4s of Samsung S6 en S7, die allen een glazen constructie hebben, blijft de Priv uitstekend in de hand liggen. De achterkant zorgt voor een echt heel goede grip. Een case of sticker (van DBrand bijvoorbeeld, welke ik gebruik voor mijn Nexus 5) lijken overbodig. De cameramodule en de Carl Zeiss-lens steken uit de behuizing uit. Dit maakt dat het toestel niet volledig plat op een vlak oppervlak komt te liggen. Door de grootte van de lens en de metalen rand errond kan ik niet zeggen dat het toestel wiebelt. Het ligt vast en stabiel. De camera heeft een 18 megapixel sensor, optische beeldstabilisatie en schiet bewegende beelden met 4K/30FPS, 1080P/60FPS of 1080P/30FPS.

Het toetsenbord en slide-mechanisme ogen heel stevig. Als je het toestel openschuift blijft het zwaartepunt in het midden van jouw hand liggen. Het toestel wordt niet ineens hoofdzwaar waardoor het snel uit de hand zou vallen. Het toetsenbord is niet gelijk aan de Q10 of Bold 9900. Het is smaller en de knoppen hebben een kleinere aanslag. Ze hebben, zoals andere BlackBerry’s uit de reeks, een lichte concave vorm op de toetsen. Hoewel ze bij de Priv minder uitgesproken zijn dan bij de andere toestellen. Een eerste indruk is een van nostalgie, thuiskomen. Maar ook reeds een eerste erkenning dat, hoewel er opnieuw een toetsenbord op steekt, het niet de terugkeer is van de 9900. Blijft voor velen, ook voor mij, de te kloppen fysieke knoppenrammer uit de Canadese stal.

Aan de onderkant van het toestel vind je de micro-usb poort om op te laden of verbinden met een PC en de 3.5 mm hoofdtelefoonuitgang. Opladen via de micro-usb kan met Quickcharge, wat de oplaadtijd meer dan halveert. In mijn ervaring kan het snel drie tot drie en een half uur duren om het toestel op te laden met een standaard oplader. Met een Quickchargelader, zoals deze van Aukey die ik gebruik, loopt dit terug tot iets meer dan een uur. De oplaadpoort is micro-usb, niet USB-C en het toestel in de EU ondersteunt geen draadloos laden. De linkerkant herbergt de aan/uit-knop en de rechterkant heeft de volumeknoppen. Tussen die twee volumeknoppen steekt een derde knop om het menu voor aanpassingen aan volume, voor media en meldingen, op te roepen. That is it. Terwijl bij oudere modellen BlackBerry een convience key inbouwde die je zelf kon instellen, of gebruikt werd als een play/pauze-knop, heeft deze enkel deze ene functie. Deze knop heb ik zelden gebruikt. De knoppen hebben een goede feedback en lijken gemaakt van metaal. Hier gaat het echter over een coating, ze zijn allen van kunststof.

De voorkant wordt ingenomen door het 5.4 inch grote touchscreen met een resolutie van 1440x2560 pixels. Het is AMOLED scherm wat zorgt voor heel mooie diepwaarden (de individuele pixels geven licht, het is dus een echt zwart). Rondom het scherm steekt een metalen rand die je kan gebruiken om het toestel open te schuiven. Onderaan dient de rand dan ook als een soort ankerpunt voor een vingernagel bij het openen en sluiten van het toestel. Onder het scherm steekt een grote speaker. Jammer genoeg gaat het hier niet om een variant op de Boomsound speakers die we terugvonden bij HTC toestellen van afgelopen jaren. Er steekt een luidspreker in met daarnaast de microfoon voor opnamen en telefoongesprekken. Boven het scherm steken de sensoren, het logo en de speaker voor telefoongesprekken.

Eerste indrukken – Software


De Priv draait Android versie 5.1 Lollipop. Gelukkig gebruik BlackBerry een bijna kale versie van de software. Op het eerste zich heeft de fabrikant enkel aanpassingen doorgevoerd aan de launcher en zijn eigen apps meegeleverd. In de eigen launcher is het mogelijk om, met een veeg van onder op het home screen, Google Now, BlackBerry Device Search en de BlackBerry Hub te openen. Daarnaast is het mogelijk om bij bepaalde apps, diegene met die stipjes onder, naar boven te vegen. Dit roept een widget op van de app. Zo kan je jouw Twitter tijdlijn, kalender of sms’n bekijken zonder in feite de app te openen. Je kan eens vluchtig binnen kijken zeg maar.
Ook heeft de fabrikant aanpassingen moeten doorvoeren voor het toetsenbord. Zo kunnen er bepaalde toetsen toegewezen worden aan bepaalde acties. Zo kan ik door lang te drukken op de f-toets Facebook openen. Of een kalenderevent aanmaken door de C lang ingedrukt te houden. Je moet het een en ander onthouden en zelf instellen, maar het is een functie die ik als BB gebruiker wel kan appreciëren.

Waar de fabrikant me dan wel in de steek laat is bij de consistentie die in het systeem steekt. Zo kan je door te vegen over het fysieke toetsenbord scrollen in apps. Echter hangt dit volledig af van app hoe dit werkt. Naar boven scrollen is naar boven gaan in Twitter, maar naar beneden bij Facebook. En vice versa. De hub verzamelt de informatie van al mijn accounts, zoals vroeger, maar die zitten eigenlijk niet geïntegreerd in de app. Zo moet ik de meldingen voor mails uitschakelen in Gmail, want anders gaf de Hub als Gmail afzonderlijk melding. Krijg ik een melding binnen van Facebook: dan zal hij de app openen. Maar keer ik terug door de back-knop, dan ga ik terug in de Facebook-app, niet naar de Hub. Zelfde geldt voor sms of andere applicaties. De hub is het centrum voor links naar apps en meldingen, en niet meer een plaats om ze allemaal te beantwoorden. Je wordt telkens heen en weer gestuurd tussen de apps en de Hub.

BlackBerry Blend, waarbij je via de PC bestanden kan doorsturen naar je BlackBerry, de kalender kan aanvullen of sms’n kan beantwoorden was een handige en naar mijn mening ondergewaardeerde app. Des te meer mis ik hem nu de Priv deze software niet eens ondersteunt. Ik moet uitwijken naar Pushbullet of Join wil ik genieten van features die BlackBerry zelf beter geregeld heeft. Of dat toch zo gedaan heeft voor zijn BB10-toestellen.

De camera-app is ook van eigen makelij. Bij een eerste dag in gebruik maakt het toestel goede plaatjes bij goed licht, binnens- als buitenshuis. Echter valt de kwaliteit tegen bij donkere scenes. De helderheid kan aangepast worden voor het schieten van de foto, maar de ruis blijft heel merkbaar. Ook heeft het toestel last van shutter lag. Een foto maken gebeurt niet onmiddellijk. Merkbaar is de tijd die het toestel nodig heeft om een foto te renderen. Niet alleen bij HDR, maar ook bij reguliere foto’s durft het toestel, wanneer je snel wil kijken als het een succes was, melden dat hij nog aan het renderen is. Ik denk dat dit eerder een beperking is van de applicatie, niet zozeer de Snapdragon 808 die het toestel aanstuurt.

Software – Beveiliging


Ten slotte wil ik het ook even hebben over de beveiliging die eigen is aan de Priv. Zo is het toestel standaard voorzien van encryptie waardoor de gebruikersdata versleuteld op het toestel staat. Die encryptie zorgt er ook voor dat je de Priv niet opgestart krijgt zonder in het begin jouw pincode in te voeren. Dit om onder andere allerlei ongein en trucjes via de lock screen te vermijden. Geen pincode, geen toegang. Ook levert BlackBerry de beveiligingssoftware van DTEK mee. Deze ‘meet’ de veiligheid van jouw smartphone. Maar eigenlijk is het vooral een handige oplijsting van welke maatregelen je best kan nemen (zoals een pin code, encryptie) en welke apps aanspraak maken op bijvoorbeeld de locatie.

Kritisch ingesteld moet ik wel toegeven dat de Priv op moment van schrijven niet de meest recente versie van het Android-besturingssysteem draait. Ik stel me dan ook de vraag welk toestel het meest veilig is, mijn Nexus 5 met de meest recente software of de Priv met de DTEK beveiliging, maar een oudere 5.1 Lollipop. Veiligheidsexpert durven stellen dat de Nexus de meest veilige optie van de twee is. Dit doet wel afbreuk aan het ‘Privacy’ and ‘Priviledge’ model waarmee ze het toestel in de markt zetten. Toegegeven elke maand brengt BlackBerry, net als Google, beveiligingsupdates uit. Tot op heden is dit nagenoeg simultaan voor mijn toestellen. Dus daar scoren ze wel punten. Andere fabrikanten kunnen soms tot negentig maanden nodig hebben om hun vlaggenschipmodellen ut-to-date te brengen. Gezien dit soms gaat over kritische beveiliging, is dit onvergeeflijk als je 600-799 euro neertelt voor jouw toestel. Hier hebben ze het wel op orde. Waar de Priv de vergelijking met andere toptoestellen niet doorstaat is het ontbreken van een vingerafdrukscanner of een irisscanner (zoals bij de nieuwe Lumia’s van Microsoft). BlackBerry vertrouwt op encryptie voor de beveiliging, terwijl er ook een goed punt gezegd kan worden over het beveiligen van jouw smartphone met biometrische kenmerken. Daarnaast is het gewoon handiger om een smartphone te ontgrendelen met een goede scanner dan het invoeren van een Pincode.

EINDE DEEL I

DEEL II


Gebruik na testperiode


Ik heb het toestel twee weken intensief kunnen gebruiken. In die periode combineerde ik het toestel met een LG G Watch, een Chromecast en een Aukey oplader met Quickcharge. Het toestel werd gebruikt als primair toestel. De Nexus 5 werd doorgegeven en de Q10 ging de kast in. De Priv werd mijn ‘daily driver’ en moest zich kunnen redden met het vele mailverkeer, Slack, sociale media, foto’s nemen, streamen van beelden via Periscope, managen van de NAS…

Bouw


Twee weken is een te korte periode om de bouw van het toestel echt ten gronde te verkennen. Het toestel werd goed verzorgd, maar tuimelde toch viermaal tegen de grond. De grootte van het toestel bleek soms een pijnpunt in combinatie met mijn broekzakken. Het toestel vertoont echter geen deuken, krassen, breuken of blutsen. Gezien de beperkte testperiode kan dit evengoed liggen aan toeval, geluk of de bouw van de Priv.

Toch lijkt het me fair om even dieper in te gaan op het scherm en toetsenbord van de Priv. Die laatste is toch de eigenschap die mensen associëren met BlackBerry en het toestel toelaat zich te onderscheiden van andere smartphones. Inclusief die van BB10-modellen van de Canadese fabrikant zelf. Die blijken niet te verkopen en/of de ondersteuning droogt op. Op mijn Q10 liep de laatste update voor Facebook binnen. Die verwijderde de app en verving die door een snelkoppeling naar de site via de browser. Meldingen en snel reageren, integratie in de Hub, weg. Jammer maar helaas.

Toetsenbord


Het toetsenbord is een belangrijk deel van de Priv. Het is de bron van een nostalgie, een teruggooi naar de knopjes van de Bold 9900 en de meer recente Q10. Om te beginnen: het toetsenbord is een pak smaller dan bij voorgaande toestellen. De knoppen staan, net zoals bij de Q10, op een rechte lijn en niet on een kromme. Dat laatste maakt volgens mij nog steeds dat de Bold 9900 het te kloppen toestel is. De Priv neemt wel een feature mee van de Passport, namelijk een captieve laag in de knoppen wat het mogelijk maakt om te scrollen doorheen pagina’s en apps door te vegen. Een handige mogelijkheid wat er voor zorgt dat het scherm vingervrij blijft en het lezen van artikels online is echt een plezier. Ook kan het vegen gebruikt worden voor woordsuggesties tijdens het typen of om woorden te wissen.

Maar het toetsenbord dient niet enkel om te vegen. Typen op het toestel gaat vlot. Ik ben al enkele toestellen gewoon, en toch was het in het begin wennen aan de smalle vorm van de Priv. Het is leuker typen op de fysieke knoppen; maar dat maakt niet dat ik ze altijd gebruik. Ben ik aan het wandelen of sta ik op een feestje gebruik ik vaker het digitale toetsenbord om snel-snel één bericht te beantwoorden. Het toestel neemt namelijk iets meer ruimte in en je moet er echt met twee handen gebruik van maken wil je het fysieke toetsenbord. Een geluk dat het onscreen toetsenbord van BlackBerry er zeker ook mag wezen. Ik heb een tijd de Z10 gebruikt, een toestel van dezelfde fabrikant die enkel een touchscreen had. De ervaringen zijn vergelijkbaar. Bij de Priv is er gewoon veel meer plaats voor het tikwerk dankzij het grotere scherm. Ik mis de veegbewegingen die mogelijk waren bij het toetsenbord van de Nexus 5. Als ik die opnieuw wil gebruiken dien ik een ander toetsenbord te installeren. Jammer.
Ik raad iedereen zeker aan het toestel en toetsenbord te proberen voor het aanschaffen. Dit is met voorsprong dé onderscheidende functie van de Priv en zoals je op het einde kan lezen vertaalt dit zich ook in de prijs die je moet betalen voor dit toestel in vergelijking met de concurrentie.

Scherm [/h]
Het scherm heeft een diagonaal van 5.4 inch (1 inch = 2.54 inch) en heeft een resolutie van 2560 bij 1440 pixels. Dit maakt dat het een hoge pixeldichtheid heeft. Verder is het scherm er een met een AMOLED paneel. Dat wil zeggen dat er, in tegenstelling bij een LCD, geen licht achter het paneel zit. Bij AMOLED geven de individuele pixels licht. Dat wil zeggen dat, als het paneel volledig zwart wil weergeven, het ook echt zwart is. Bij LCD zie je vaak nog een schim van de lichtlaag. Bij de Priv is zwart ook echt zwart, wat maakt dat contrast echt fantastisch is op het scherm (soms een beetje te contrastrijk).

De hoge resolutie en zwartwaarden maken dat het toestel echt een plezier is om te gebruiken is combinatie met een Google Cardboard. Bij VR; waar je het scherm en pixel moet verdelen over beide ogen; is het van belang dat je een voldoende pixeldicht scherm gebruikt. Hier zit je aan het juiste adres.
Toch een nadeel aan het paneel van de Priv is de (automatische) helderheid. Hoewel het paneel voldoende helder kan zijn, moet je dit vaak zelf aanpassen als je het toestel uit de broekzak haalt. Wat voldoende is om af te lezen in de trein is dit vaak niet eenmaal je buiten bent. Het scherm oogt dan bijzonder donker. Een meer responsieve automatische helderheid zou leuk meegenomen zijn. Nu is het vaak een onnodige ergernis.

Software


Na een duchtige periode begin je de positieve- en de negatieve punten van de software echt te merken. De positieve: de snelle toegang tot de widgets is mooi meegenomen. Nog beter is het snel kunnen lanceren van acties en applicaties door lang op een toets van het toetsenbord te drukken. De scrollfunctie van het toetsenbord is handig in situaties waar je rustig kan neerzitten zoals op de trein. Ook kan je bepaalde shortcuts programmeren. Wanneer je ‘mss’ intikt maakt hij er ‘misschien’ van. De vlotte en tijdige updates zijn ook een plus. Het is al bij al een behoorlijk kale versie van Android, wat ik echt kan appreciëren.
Sommige programma’s van BlackBerry heb ik amper opgemerkt tijdens het testen. De DTEK beveiliging heb ik niet meer opnieuw geopend, de kalender vond ik niet beter of vlotter werken dan de versie die Google standaard meelevert. De camera heeft zijn goede en slechte momenten. Bij het opnemen, vooral in 4K, houdt de camera zich goed staande. Echter duurt het opstarten, nemen of verwerken van foto’s soms wat lang. Het snel bekijken van een genomen foto lukt ook niet altijd, wellicht door de encryptie van het geheugen.

De negatieve punten: zoals reeds opgemerkt is de Hub maar een downgrade van wat het was bij de Q10. Ik hoopte echt dat ze hier meer konden uithalen. De scrollfunctie is niet consistent doorgevoerd. Het scherm heeft ook een soort active-screen technologie waarbij het zwart-wit oplicht bij het ontvangen van een notificatie. Zoals Motorola het doorvoert bij hun toestellen en Google heeft overgenomen bij hun nieuwste smartphones. Alleen werkt het hier soms. Of af en toe. Het is heel onvoorspelbaar wanneer het wel functioneert. Soms komt het pas minuten na het geluid of vibratiesignaal van het toestel.

Het toestel vertoont wel haperingen. Als je de batterijbesparing uitschakelt kan hij toch een seconde of vijf blijven hangen. Soms lukt het wisselen tussen applicaties niet spontaan. Gek genoeg vertaalt dit zich niet in een stroperige of trage performance in games of zwaardere applicaties.

Ten slotte moet ik de warmte van het toestel vermelden. De Priv wordt warm als gek. Geen idee of dit komt door de encryptie, door de skin van BlackBerry of toch iets anders. Maar het toestel wordt heel snel heel warm. Niet dat je hem niet meer in de hand vast kan houden, maar ongemakkelijk of verontrustend is het wel.
Conclusie voor software neem ik hieronder samen met de conclusie voor de batterij.

Batterij


De Priv heeft een 3.410 mAh batterij. Deze is niet te vervangen door de gebruiker, de achterkant van het toestel kan er niet af. Het is een grote batterij die even kan duren om volledig vol te laden. Zeker met de meegeleverde oplader. Je kan snel een drie tot vier uur wachten tot het toestel opgeladen is. Daarom hanteerde ik gedurende de tweede helft van de testperiode een Aukey-lader met QuickCharge. In iets meer dan een uur was de Priv opgeladen en kon weer werken.
De grote van de batterij wil niet zeggen dat het een power user beast is. De batterijduur is, in het beste geval, gemiddeld. Ik heb niet het gevoel dat ik het toestel langer of meer kan gebruiken dan dat ik deed als ik een dag op stap was met mijn Nexus 5, die een 2.300mAh batterij heeft.

Ik heb geprobeerd om van enkele dagen een screenshot te nemen van mijn gebruik. Deze kan je hieronder vinden. Daarnaast heb ik de Priv de Geekbench 3 Battery Test volledig laten doorlopen. Naast de Priv heb ik ook de Nexus 5 en een Wileyfox Swift de test laten, om zo toch wat harde data en referentiepunten te hebben. Let wel op: synthetische benchmarks geven een indicatie; maar zijn geen weerspiegeling van het batterijverbruik en/of prestaties in dagelijks gebruik! Tijdens het dagelijks gebruik haal ik gemiddeld drie tot drie en een half uur screen on time uit de batterij van de 3.410mAh met de Priv.

Toestel / Benchmark / Geekbench 3 Battery Test - score / Geekbench 3 Battery Test – Tijd (uur : min : sec)
Priv /3.202 / 05:20:20
Nexus 5 / 2.013 / 03:21:30
Wileyfox Swift / 3.343 / 07:23:20
Nexus 6 (uit app) / 2.928 / 05:19:27
Oneplus Two (uit app) / 2.830 / 04:57:16

Conclusie: samen met de opmerkingen uit het gedeelte over de software en beveiliging kan ik besluiten dat de Priv echt smeekt om een update naar Android 6. Voor de batterijduur zou Doze, de functie waarbij de telefoon apps minder snel raadpleegt wanneer deze een periode stil ligt, echt goed van pas komen. Daarnaast zou het toestel de prestaties die het neerzet in de batterijtest in het dagelijks gebruik kunnen evenaren. Een verschil van twee uur on screen time is best wel groot, en misschien statistisch significant. Misschien is de opwarming van het toestel dan verholpen en dan draait het toestel eindelijk de meest veilige versie van Android met opties om rechten van apps in te perken. Een functie die deze versie, zelfs met DTEK, niet heeft. BlackBerry geeft mee dat het ze een aankondiging doen over de update in Q1 van 2016. Dus dit is een aankondiging van een aankondiging. Leuk dat ze elke maand een veiligheidsupdate doorvoeren; maar wat transparantie over de Marshmallow update zou toch ook leuk zijn.
P.S. ik heb geen idee wat de Wileyfox aan het doen was tijdens de batterijtest. Het minder pixeldichte scherm, een tragere en zuinige processor of een geval van totale yolo.
Benchmarks
Zoals te lezen valt in de specs heeft de Priv een Snapdragon 808 uit de stal van Qualcomm. Het is een processor met zes rekenkernen in een big.LITTLE verhouding. Dat wil zeggen dat het de vier zuinige kernen gebruikt bij lichte opdrachten en de twee snellere rekenkernen inzet voor de zware karweien. Dit combineert de Priv met 3gb aan werkgeheugen (RAM) en een Adreno 418 grafische processor.

Voor de benchmarks heb ik gebruik gemaakt van Antutu, Geekbench en 3DMark (Slingshot). De Priv nam het op tegen de Nexus 5 en de Wileyfox Swift. Omdat dit een wat oneerlijke strijd zou zijn heb ik waar mogelijk screenshots voorzien om het toestel te vergelijken met gemiddelde scores van andere toestellen zoals de Nexus 6 en Oneplus 2.

Toestel / Benchmark
Geekbench 3 Antutu 3DMark
Single-core / Multi-core ES 3.0 Sling Shot
Priv 1.211 / 3.227 64.880 1.354
Nexus 5 518 / 1.640 31.884 941
Wileyfox Swift 487 / 1.463 24.883 52
Nexus 6 1.016 / 3.006 71.588 1.722
Oneplus Two 1.010 / 3.849 80.090 1.674

Foto


Het toestel schiet foto’s in 18MP met de module aan de achterzijde, en 2MP met de front camera. Die laatste heb ik zelden tot nooit gebruikt, Snapchat is niet zo mijn ding. Indien dat wel een van jouw meest gebruikte apps zou zijn, houd er rekening mee dat de concurrenten vaak een veel betere front camera hebben. De module aan de achterkant heeft optiek van Carl Zeiss en optische beeldstabilisatie. Naast de module vind je twee LED-flitsers. Zoals ik reeds heb vermeld is de camera zeker niet een van de snelste. Het openen gaat niet heel snel, nemen van een foto kan even duren en rendering vraagt ook enkele seconden. Zeker als gekozen wordt voor HDR. Verder heeft de camera beperkte mogelijkheden om de instellingen aan te passen. Er is HDR, de belichting kan voor de shot aangepast worden, er kunnen panorama’s genomen worden en de beeldkwaliteit kan aangepast worden (hoger, schieten in 16:9…). Met nog de optie voor geolocatie erbij is het een standaard camera-app die wat aan de trage kant is, maar wel mooie beelden oplevert bij normaal licht. Bij donkere settings valt deze wat in en is ruis duidelijk zichtbaar.
In het Google album van deze review (zie begin review) geef ik enkele beelden mee die genomen zijn met de Priv tijdens een kunstbeurs in Brussel (Affordable Art Fair, aanrader trouwens!)

Video opname


De Priv kan video opnemen in 4K, 1080P of 720P. Mijn ervaring met de filmcamera zijn beperkt, gezien ik het toestel heb gebruikt om af en toe een korte clip op te nemen. Tijdens een congres heb ik het toestel, met een statief, gebruikt om 4K beelden op te nemen. Door de software worden opnames in 4K beperkt tot vijf minuten (dit om oververhitting van de module tegen te gaan). Ongeacht of je het eens bent met de spreker kunnen de beelden hieronder, via YouTube dus kijk zeker of de kwaliteitsinstellingen juist staan, bekeken worden. Terwijl heb ik de beelden ook opgenomen met een Wileyfox Swift die video opneemt in 1080P. Ook die beelden staan online. Houd er rekening mee dat beelden op YouTube altijd een zekere compressie ondergaan en een 1:1 vergelijking niet altijd even eerlijk is. Zo is de rolling shutter bij het begin van de opname in 4K niet te zien op de originele opname.

4K opname met de Priv: https://www.youtube.com/watch?v=y_KoQDyDHcg
1080P opname met de Wileyfox Swift: https://www.youtube.com/watch?v=JHDYnViR4ic

Verwachtingen


Dit toestel schreeuwt eigenlijk om die belangrijke update naar Marshmallow. De versie die BlackBerry meelevert is goed, de bloatware is miniem en de eigen toevoegingen zoals het scrollen met fysiek toetsenbord, de widgets… mogen er allemaal zijn. Alleen vreet het toestel batterij, warmt het soms op zonder goede reden, is de hub niet wat ik verwacht had, blijft ondersteuning voor Blendle achterwege, is de camera aan de trage kant en heeft het toestel soms onverklaarbare haperingen (na wijzigen van een instelling via de quick settings bijvoorbeeld). De update is ook nodig om echt te claimen dat dit de veiligste Android is. Nexus doet het zonder DTEK; maar heeft ook de mogelijkheid tot encryptie en draait de recentste versie van het besturingssysteem. Ik hoop van harte dat BlackBerry de update snel online plaatst. Gezien ze een bijna kale versie van Android gebruiken, zou een aanpassingen minder werk vragen dan dat andere fabrikanten, zoals Huawei of Samsung met hun meer uitgebreide skins, nodig hebben.

Vergelijking met concurrentie


Ik moet het toestel ook vergelijken met de concurrentie en zijn huidige prijspunt. Hij ligt op moment van schrijven nog in de winkel voor ongeveer €799 euro. Dat is een hoop geld. Voor dat geld krijg je tegenwoordig een Samsung S7 die een beter scherm, betere camera en snellere processor kan bieden in een kleinere behuizing. Of een iPhone, die het wel moet stellen met een kleiner geheugen, geen ruimte voor SD-kaart en een scherm met minder pixels dat geen AMOLED is. Maar dit compenseert met een steviger design zonder holle achterkant, de apps voor iOS, een snelle processor en uitgebreid portfolio aan accessoires. Uit de stal van Google heb je voor €150 minder een Nexus 6P (met 32 of 64gb intern geheugen, naar gelang de verkoper). Deze heeft een snellere Snapdragon 810 processor, een betere camera die met minder megapixels betere foto’s aflevert. Een groter scherm dat ook AMOLED is, een metalen behuizing die steviger is en altijd als eerste de nieuwste updates van Google ontvangt. Hij moet wel de optische stabilisatie missen. De OnePlus 2 mist het scherpe AMOLED scherm en toetsenbord, maar heeft een skin die meer aanpassingen toelaat, een snellere processor, een goede camera, betere prestaties op de batterij… en een prijskaartje voor €349, verzending incluis.

Kijken we naar toestellen met een gelijkaardige processor dan hebben we de Nexus 5X die een kleiner scherm, minder pixels, geen beeldstabilisatie en minder werkgeheugen heeft. Ook ontbreekt de SD-kaart uitbreiding. Dit toestel kost echter €349. Nog niet de helft van de €799 van de Priv. Voor een gelijkaardige prestatie op vlak van processor is dit toch een flinke hap.

Eerlijkheid gebied te zeggen dat geen van de alternatieven een fysiek toetsenbord heeft. Dus de vergelijking gaat niet altijd op. Wil je een fysiek toetsenbord, met een modern besturingssysteem en veel apps in een goede telefoon? De Priv. Wil je een fysiek toetsenbord in een telefoon, enkel dat: de Priv. Met het opdrogende aanbod aan apps voor de BB10-lijn van BlackBerry (WhatsApp en Facebook stoppen met hun ondersteuning) kan ik die toestellen zelf niet meer aanraden als vast mobieltje. De Priv is een fantastisch toestel als je wilt tokkelen. Alleen is het duur en wacht je beter tot de update er is. Of een prijsdaling. Beiden zou fantastisch zijn.

Conclusie


Dit is een heel lange review geworden, die ik in de loop van de komende weken nog wil aanpassen naar gelang de feedback die ik ontvang.

De Priv is een heel goed toestel. Voldoende snel, een goede camera en stevig gebouwd. Het toetsenbord is een originele toevoeging die vaak goed werkt maar waarbij de ondersteuning voor het scrollen vaak de verantwoordelijkheid is van de ontwikkelaars. Wat niet bij andere ontwikkelaars ligt zijn de updates voor het toestel. BlackBerry scoort hier met tijdige update voor de beveiliging die je bij vele fabrikanten moet missen. Ook de update van Marshmallow kan er sneller komen, doordat de fabrikant opteert voor een bijna kale versie van het Android-systeem. Echter is het wel een update die het toestel echt nodig heeft. De opwarming van het toestel blijft na twee weken nog steeds zorgen baren, de batterij loopt snel leeg en de meer dan occasionele hapering is jammer te noemen.

Kan ik dit toestel, met de huidige features en prijs aanbevelen? Als je van BlackBerry komt en je wil een toetsenbord: ja. Er is namelijk geen enkel toestel die zulke goede specificaties, soft- en hardware weet te combineren. Voor alle anderen: neen. De prijs is voor wat de fabrikant kan bieden nog te hoog, de update is er nog niet en je loopt tegen dezelfde ergernissen aan die ik ervaarde. Kan je dit toestel bij een aanbieding krijgen? Ga je gang. Maar voor de hoofdprijs van €799 kan ik hem niet volledig aanbevelen aan iedereen die mijn advies vraagt. Met vriendelijke groet, een fervent BlackBerry-gebruiker.

Reageer