Resolutie 4K tv


Ik heb heden mijn oude tv toestel (HD-ready) vervangen door een nieuwe 4K Ultra-HD.
Als ik de info betreft de resolutie opvraag geeft die steeds 1280 x 720, dus de resolutie van HD-ready).
Moet ik nog iets aanpassen?

21 reacties

Reputatie 3
Daar kan je dus eeuwig over blijven doorbomen....
Die boom geraakt inderdaad maar niet doorgezaagd :8
Reputatie 6
Badge +3
In de TV uitzend wereld word 1080p gewoon niet gebruikt. Als de operatoren het in 1080i binnen krijgen van de zenders heeft het niet veel nut om het in een ander formaat naar je decoder te sturen:

However, when 1080p material is captured at 25 or 30 frames/second, it is converted to 1080i at 50 or 60 fields/second, respectively, for processing or broadcasting. In this situation both fields in a frame do correspond to the same instant. The field-to-instant relation is somewhat more complex for the case of 1080p at 24 frames/second converted to 1080i at 60 fields/second. source wikipedia 🙂
En dat heeft een naam "FORUM" 🆒:8
Reputatie 7
Badge +1
Daar kan je dus eeuwig over blijven doorbomen....
1080i is geen full HD : die rol is enkel weggelegd voor 1080P.
Je merkt dat ook aan de bitrate : er is amper verschil tussen 720P en 1080i op dat vlak. (Qua beeldkwaliteit is er tussen die 2 dan ook amper verschil, en het zal aan de upscale kwaliteit van je TV liggen hoe goed het wordt). Ergens zou je vermoeden dat je bij een full HD (of hoger) TV beter 1080i neemt en dan hopen dat de elektronica van je TV het zaakje voldoende "rechttrekt", maar meestal maakt het amper verschil.

Het is wel jammer dat "HD-TV" in Vlaanderen al 9 jaar bestaat (INDI was de eerste sinds 10 april 2007), maar dat er nog altijd niet in geslaagd wordt het "echte" product aan te bieden. Over 4K zullen we maar zwijgen...

Dit wordt door velen uitgesproken als full HD omdat de resolutie gelijk is van beide.
En inderdaad dit heb ik ook vastgesteld dat mijn tv de upscaling minder goed doet en daarom dat ik de decoder dit laat doen.
Het is niet altijd zo dat de praktijd met de theorie overeen komt, dat zal ook maar zo zijn als de chipsets die hiervoor gebruikt worden ook volledig aan de theorie voldoen.
Maar met zo'n theorie moet je niet afkomen als je tegen een theoreticus bezig bent :-)))

720p en 1080i zijn beiden HD Ready. Full HD is 1080p.
Een Full HD toestel kan met beide formaten overweg.
De meeste HD Ready toestellen ook, maar sommige toestellen kunnen maar met 1 formaat overweg.
Je kan het beste voor de optie "automatisch" kiezen, dan spreekt je tv-toestel af met de decoder hoe de signalen worden doorgestuurd.
Merk je problemen op, dan kan je gaan experimenteren welk formaat het beste bij je televisietoestel past.


Inderdaad zoals ik ook reeds aangehaald heb experimenteer je best zelf eens en bij mij heb ik ondervonden dat automatisch niet het beste resultaat geeft met mijn full HD TV, ofwel spreken ze niet onderling goed af met elkaar :-))

HD Ready TV moet voldoen aan de volgende voorwaarden:
De resolutie van het beeld is minimaal 720 lijnen hoog en 1280 kolommen breed
moet volgende HD-signalen ondersteunen:
1280×720 progressive scan (720p)
1920×1080 interlaced (1080i)
moet HD-signalen via:
Analoge YPbPr ingangen
Digitale DVI- of HDMI-ingangen met kopieerbeveiliging (HDCP)
ondersteunen (c)
* full-hd.tv's hebben een schermresolutie van 1920 x 1080 pixels.
Het is overigens geen officiële benaming, maar wordt door fabrikanten vaak zelf in logo's op tv's gebruikt
Reputatie 7
Badge +1
Dan heb ik "chance" met mijn TV zeker, want ik kan op mijn 46' Samsung 800Hz duidelijk verschil zien.
Reputatie 1
Badge
1080i is geen full HD : die rol is enkel weggelegd voor 1080P.
Je merkt dat ook aan de bitrate : er is amper verschil tussen 720P en 1080i op dat vlak. (Qua beeldkwaliteit is er tussen die 2 dan ook amper verschil, en het zal aan de upscale kwaliteit van je TV liggen hoe goed het wordt). Ergens zou je vermoeden dat je bij een full HD (of hoger) TV beter 1080i neemt en dan hopen dat de elektronica van je TV het zaakje voldoende "rechttrekt", maar meestal maakt het amper verschil.

Het is wel jammer dat "HD-TV" in Vlaanderen al 9 jaar bestaat (INDI was de eerste sinds 10 april 2007), maar dat er nog altijd niet in geslaagd wordt het "echte" product aan te bieden. Over 4K zullen we maar zwijgen...
Dit heb ik inderdaad ook zo geleerd maar sommigen beschouwen dit als geen echte full HD, ik zou het full-HD van iets minder kwaliteit noemen ;-)
Maar als je de theorie en de normen in acht neemt inderdaad, en je weet wat voor mij telt hé namelijk wat ik zie of het nu full of gene full is :-)))
't was maar bedoeld om een mogelijke misvatting over het zenden van "halve beelden" te voorkomen .. met als mogelijk gevolg, de zoveelste ongedocumenteerd, pover-geargumenteerde discussie over de "beeldkwaliteit" :D

PS 1080i is wel degelijk full-HD als ik de EBU standaard correct begrijp. (1920 x 1080)
Inderdaad wat ik bedoelde, 25 volledige beelden per seconde 50/sec even beeld en 50/sec oneven beeld,
maar het speelt eigenlijk allemaal weinig een rol aangezien je toch geen keuze van full HD zenders hebt 😉
ergo 25 beelden/sec met interliniering ...
http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2413044,00.asp
i van interlacing, dus geen 50 keren een volledig beeld met 1080 lijnen maar 540 lijnen per beeld de een keer pare lijnen en de volgende keer de onpare
Wat is juist het verschil? Scherper beeld? 720p is iets beter voor bewegende beelden, alhoewel als ik beide instellingen test? heb dit al getest tijdens een voetbal wedstrijd van 720p naar 1080i en omgekeerd, heb nochtans goede ogen, maar zag weinig detail verschil, technisch zou 720 beter moeten zijn door een betere progressieve beeldopbouw, waarbij 50 (50hertz) volle beelden per seconde worden aangeboden. (1080i slechts 25 beelden/sec) een progressief signaal is geavanceerder.
Het zou natuurlijk kunnen dat hoe groter het beeldformaat van de tv hoe beter het verschil is.

mvg.


Ik heb de decoder nu ingesteld op 'automatisch' en krijg nu zonder probleem 1920 x 1080 x 50i (heb wel geen idee voor wat die 'i' staat)
Reputatie 2
Badge
mike.k je moet Netflix kijken. Die hebben wel al heel wat films/series in UHD.
Reputatie 4
In theorie klopt het wel wat je zegt maar Ik heb ook de beste kijkervaring op instelling 1080.
Mvg,
Vincent.
Reputatie 5
Badge +3
Wat is juist het verschil? Scherper beeld? 720p is iets beter voor bewegende beelden, alhoewel als ik beide instellingen test? heb dit al getest tijdens een voetbal wedstrijd van 720p naar 1080i en omgekeerd, heb nochtans goede ogen, maar zag weinig detail verschil, technisch zou 720 beter moeten zijn door een betere progressieve beeldopbouw, waarbij 50 (50hertz) volle beelden per seconde worden aangeboden. (1080i slechts 25 beelden/sec) een progressief signaal is geavanceerder.
Het zou natuurlijk kunnen dat hoe groter het beeldformaat van de tv hoe beter het verschil is.

mvg.
Reputatie 7
Badge +1
Ik verzeker je dat je op een 46' full HD wél het verschil ziet tussen 720p en 1080i. Met een V4 (met de nieuwe interface) moet je na een herstart van de decoder wél altijd de resolutie terug instellen, want die staat dan op 720p alhoewel de beeldresoluyie in de instellingen toch op 1080i staat.. Enige oplossing is dan de resolutie even op 720p te zetten, 2x te bevestigen, en dan terug op 1080i + 2 x bevestigen. Je krijgt dan wél telkens even een ewart scherm.
Mike, je zegt: Mijn decoder is nog een v4. Wil dit dan zeggen dat ik een andere nodig heb ?
Nee zeker niet daar heb je de instelling voor resolutie "automatisch" niet maar dit hoeft ook niet want ik haal het beste resultaat met mijn v5-mini als ik hem niet automatisch zet maar op 1080i voor mijn Sony full hd TV
Reputatie 5
Badge +3
Er is geen enkele zender die full HD (1080p) aanbied of kan aanbieden, ver van 4K (2160 pixels)
stel je resolutie in op auto. of 720p of 1080i, veel verschil maakt dat allemaal niet uit, bij mij toch niet (samsung full HD 40")

mvg
De resolutie van proximus tv HD zenders is 720p of 1080i dus dit zijn zelf geen echte full HD uitzendingen.
Bij de decoder v5 of v5-compact staat de resolutie op automatisch dat wil zeggen dat je decoder en TV met elkaar overleggen om de resolutie te kiezen.


Mijn decoder is nog een v4. Wil dit dan zeggen dat ik een andere nodig heb ?
De resolutie van proximus tv HD zenders is 720p of 1080i dus dit zijn zelf geen echte full HD uitzendingen.
Bij de decoder v5 of v5-compact staat de resolutie op automatisch dat wil zeggen dat je decoder en TV met elkaar overleggen om de resolutie te kiezen.
Hier werd ook al een discussie gevoerd omtrent het instellen van de resolutie van je TV/decoder -"720p of 1080i"
surf naar -> https://nl.forum.proximus.be/tv-installatie-configuratie-7/720p-1080i-33887

Reageer