Radiosignaal via digicoder valt regelmatig weg


Beste,

Ik heb sinds een aantal weken een nieuwe decoder (V4), voor een oudere (V3) die het begeven had.

Maar bij deze nieuwe decoder valt regelmatig het geluid weg bij radiozenders en bij tv-uitzendingen bevriest kort het beeld. Heel onregelmatig, soms enkele keren vlak achter elkaar, soms met langere tussenpozen.

Deze decoder is rechtstreeks op de B-Box2 aangesloten (dus zonder Devolo toestanden ertussen).

Mijn 2de decoder, nog zo'n 'oudere' V3 model, heeft geen last van deze dingen, die werkt (tot hiertoe) perfect.

Iemand een suggestie om dit opgelost te krijgen ?

Alvast bedankt.

12 reacties

Ja wat je altijd eens kunt proberen is een factoryreset van je decoder doen.(als je het nog niet gedaan hebt)

zie op ricy's blog :=> http://bgctv.skynetblogs.be/#FactoryResetbgcDec

waarvan ik het gedeelte voor de v4 hieronder uit gekopieerd heb:



Voor een Belgacom V4-decoder
1) trek stekker van decoder uit het stopcontact en wacht 10 seconden vooraleer terug te steken
(of gebruik de aan/uit schakelaar aan de achterkant v/d decoder i.pv. de stekker)
2) Druk de volgende 3 knoppen op de decoder tegelijkertijd in "MENU" + "BACK" + "OK"
tot de boodschap "START DRa" op het scherm van de decoder verschijnt en laat dan 3 knoppen los.
(lang genoeg blijven drukken tot je "START DRa" ziet, kan even duren)

• Als je decoder in Standby staat kan je ook door direct de volgende 3 knoppen op de decoder
tegelijkertijd in te drukken "MENU" + "BACK" + "OK"
en loslaten van zodra 'Start Dra' op het display verschijnt.
(duurt wel lang voor je 'Launch Dir' en vervolgens 'Start Dra' ziet verschijnen op het display)

• Als je decoder aan staat kan je ook door direct de volgende 3 knoppen op de decoder
tegelijkertijd in te drukken "MENU" + "BACK" + "OK"
en loslaten van zodra 'FacR' op het display verschijnt.

De ganse Factoryreset duurt ongeveer 20 min vooraleer je terug beeld krijgt en kunt zappen.

groetjes, Elsa
Reputatie 7
Badge +1
De laatste tijd valt ook het radiosignaal van de analoge kabel al eens uit voor een korte tijd. Het digitaal signaal van Belgacom is bij mij stabiel, en een V4 heb ik sedert 6 weken ook als vervanging van mijn gehuurde V3, maar die hen ik als enige decoder, en ik heb er alleen positieve ervaringen mee. Zoals Elsa zegt, eens een factory reset proberen, dat doet soms wonderen. Ik doe dat om de 14 dagen tegenwoordig en heb nergens last van.
En Debby, "digicorder" is een term van Telenet (om het verschil met hun digibox te maken). Bij Belgacom heet dat "decoder".
Beste Sinjoor72


hoe luister je eigenlijk radio via de analoge kabel ?

dank & groeten
Bedankt voor jullie reakties :)

Ik luister radio via de digibox (oeps: decoder), meestal StuBru via zender nr 806 (ik luister dus digitaal, niet analoog).

Mijn decoder is via HDMI aangesloten op mijn tv/monitor en het geluid is rechtstreeks aangesloten via de decoder naar een Home Cinema systeem via Digitale SP/DIF.

De factoryreset, zoals Elsa voorstelde, ga ik nu uitproberen.
Ik heb de factoryreset uitgevoerd, zoals uitgelegd door Elsa, maar nu heb ik een nieuw probleem: mijn menu staat nu in het Frans... :(

Iemand enig idee hoe ik dit ding terug in het Nederlands kan krijgen ?

Dat is raar dar heb ik nog nooit voorgehad en ik doe om de 14 dagen een factoryreset !!

'k zal eens in de menu gaan kiujken of ik dit terug vind of er zo'n optie voorzien is
druk menu van afstandsbediening

met pijltje naar rechts navigeren tot je aan <Instellingen> komt en

OK drukken

pijtje naar beneden tot aan

<systeeminstellingen> Ok drukken

TAAL

naar een Home Cinema systeem via Digitale SP/DIF


Welke uitgang neem je dan van de decoder is dit de "optical" uitgang ? want sp/dif zie ik niet staan op de decoder.
Wat je ook wel zelf moet doen is je resolutie instellen van je beeld na een factoryreset want die springt altijd naar default waarde.

Ik perssonlijk heb de voorkeur voor 720p maar je kiest dit naar eigen smaak natuurlijk.
Ondertussen heb ik ontdekt om het toestel in het Nederlands te krijgen :)

(zowel de franstalige, als de nederlandstalige handleiding die bij het toestel geleverd werd, geeft andere menu's weer, dan welke ik te zien krijg op mijn tv...)

@ Elsa: de digitale uitgang die ik bedoel is de optische uitgang (optical dus), hoewel ik liever een coaxiaal digitale uitgang had gehad... Swat...

Ik heb het beeld ingesteld in HD, op 1080i, want bij 720p krijg ik een irritante lijn onder mijn beeld.

Maar het probleem met het geluid is helaas nog altijd hetzelfde bij radio, als ook het bevriezen van het beeld bij tv-uitzendingen... Wat ondertussen wel nieuw is, is dat bij het bevriezen van het beeld, telkens de menu balk opnieuw te voorschijn komt. (Dit was voor de resetfactory niet het geval)

Nog andere suggesties ?

---update---

Tijdens het luisteren naar de radio, valt het toestel kort uit (ik schat een halve seconde) waarna het toestel terug opstart en op één staat (digitale tv, ipv radio).

Ik veronderstel dat dit een nieuwe ticketnummer wordt voor Belgacom ??

heb je dat ook als je v3 decoder uit staat dus als je op de V3 geen streams binnen trekt door TV te kijken of op te nemen in PVR ?

Anders gewoon eens je kabels wisselen van uitgang op je modem dus kabels die op TV1 en TV2 zitten van je modem wisselen van plaats.

(modem eens resetten kan je ook altijd eens doen = 10 sec zonder spanning zetten en terug laten opstarten)

Je kan mss ook best een proberen om alleen je decoder met de TV te vebinden via hdmi en al de rest loskoppelen .

HDMI kabels mss ook eens wisselen die van je V3 omwisselen met je V4.

Ik geef maar enkle mogelijkheden mee om de fout te kunnen localiseren.

Natuurlijk niet alles tergelijkertijd doen hé want dan weet je het ook niet meer !!

Elsa
Beste DebbyCat,


Dit is een algemeen probleem. We zijn op de hoogte en dit wordt zo snel mogelijk opgelost.

Een voorlopige oplossing is via het menu naar radio gaan, via het nummer van de zender(vanaf 800) of via de TVgids. Niet meer via de knop RADIO op uw afstandsbediening.


Mvg,

Eva van Belgacom

Reageer