ProximusTV - Huidige status, bugfixes & toekomstige features

Reputatie 6
Badge +4
Hallo allemaal!

Er komen heel wat vragen binnen over de nieuwe Proximus TV interface.
Het forum-team doet z’n best om jullie feedback te bundelen en door te geven aan de collega’s die verantwoordelijk zijn voor Proximus TV.

Graag willen we jullie dan ook, in alle openheid, informeren over de huidige stand van zaken.
Let wel: in deze post beperken we ons tot de meest gehoorde algemene vragen en problemen. Voor specifieke problemen (bv. met jouw verbinding) maak je dus best een afzonderlijk topic aan zodat andere forum-leden (of wij) jullie een passend antwoord kunnen geven.

Antwoorden op de meest gehoorde problemen

Lancering van de dienst “lange termijn bewaren van opnames” voor v5 compact decoders

Omdat v5compact decoders niet over een harde schijf beschikken, konden opnames tot nu toe slechts 60 dagen bewaard worden. Maar dat gaat veranderen!
Mensen met een v5compact decoder gaan bij een opname (in het menu “bekijken/wissen/…”) de optie krijgen om een opname 3 jaar te bewaren.
Vorige week kregen reeds de eerste 30.000 klanten deze functie, de rest van de V5compact-klanten komen vanaf midden januari aan bod (een banner in het opname menu zal de klant informeren).

Beschikbaarheid van RF op de afstandsbediening

RF (radiofrequentie) is beschikbaar op alle v5compact decoders en op alle v5 decoders met de vorige interface. Vandaag kan het nog niet op v5 decoders met de nieuwe interface. Dit komt nog, maar de timing hiervan is nog niet bekend. Opgelet, enkel de V5 afstandsbedieningen kunnen werken met RF. Om RF te gebruiken moet dus zowel de afstandsbediening als de decoder dit ondersteunen!
Wat zijn de meest voorkomende vragen omtrent RF?
  • We merkten onstabiliteit van de RF functie op v5 compact met de nieuwe interface. Dit wordt verholpen vanaf februari. In afwachting kan de klant die problemen zou ondervinden opnieuw omschakelen naar IR.
  • Bij een swap decoder/afstandsbediening vergeten klanten wel eens dat ze deze opnieuw moeten universeel maken opdat deze hun tv-toestel zou kunnen bedienen (aan/uit zetten, het geluid aanpassen en switchen tussen de verschillende HDMI-uitgangen). Hoe dit moet gebeuren is afhankelijk van het tv-toestel (lees onze FAQ)

Chromecast en TV Overal

TV overal gebruikers konden tot voor kort hun tv overal applicatie streamen naar een tv-toestel als ze daar een chromecast stick van google op aangesloten hadden. Onze applicatie detecteerde deze stick automatisch waardoor het makkelijk was om beide te verbinden. Dit is om technische redenen buiten onze wil om niet langer mogelijk en zal evenmin opgelost worden.
Op de nieuwe applicatie Proximus TV, was en is het sowieso niet mogelijk om een verbinding op te zetten met een chromecast stick. We bekijken of en wanneer we dit kunnen aanbieden. Meer nieuws volgt.

Het ongewild opspringen van de TV tijdens de nacht

Veel recente TV’s hebben een automatische HDMI-detectie. Dat houdt in dat als je je decoder aanschakelt (uit standby halen), de tv automatisch mee opspringt. Handig!
We zien echter dat veel klanten hun decoder nooit uitschakelen en enkel de tv aan en uit zetten. Dit heeft als gevolg dat bij elke update van de decoder (wat ook een reboot inhoudt, wat op zijn beurt neerkomt op het uit en aanschakelen van de decoder), de TV dit interpreteert als het aanschakelen van de decoder. En bijgevolg mee opspringt.
Dit is makkelijk te verhelpen door ‘s nachts niet alleen de TV maar ook de decoder in standby the zetten. Dit verhelpt niet alleen het probleem maar het is bovendien ook nog ecologischer en zuiniger.

Leesbaarheid van de TV-gids

De feedback die we uit een klantenenquete haalden mag dan wel positief zijn, we leerden er ook uit dat veel klanten een probleem hadden met de leesbaarheid van de tv-gids (te klein lettertype). Dit willen we snel verbeteren. In de loop van de maand maart zal het lettertype groter zijn. Ook zullen we de vermelding van het genre van een programma (serie, film, nieuwsmagazine, etc) toevoegen aan de gids.

Roll-out

Ondertussen hebben al 75% van onze v5 en v5compact klanten de nieuwe NTE interface. Dit komt overeen met een kwart van onze TV-klanten.
De overige klanten komen de komende maanden aan bod. We hopen de oefening tegen de herfst af te ronden. De v4 klanten komen als laatste aan bod.
We zien, net als jullie, dat er veel problemen zijn met de opnamefunctie. De meeste bugs waar we aan werken, hebben hier dan ook mee te maken. Vanaf februari beginnen we updates uit te rollen. We hopen jullie meer informatie te kunnen geven van zodra we die hebben.

Andere updates

Tenslotte nog enkele features die in de pijplijn zitten (de timing hebben we op dit moment niet):
  • We gaan de manier waarop de episodes van eenzelfde programma in het opnamemenu worden weergegeven aanpassen (we gaan het meer zoals Netflix aanpakken)
  • We willen het aantal klikken dat nodig is om een opname te plannen, verminderen
  • We gaan de manier waarop radiokanalen worden opgestart, verbeteren. Zonder dat je tv moet opstaan, zul je direct de eerste radiozender horen nadat je op de afstandsbediening op “radio” hebt geklikt.
  • We gaan het makkelijker maken om de voorgaande en komende programma’s te zien van de zender waarnaar je aan het kijken bent (je moet dan niet langer via de volledige TV-gids passeren)

Zo, dat is de info die we momenteel voor jullie hebben. We weten dat dit geen antwoord is op al jullie vragen, maar we denken toch dat dit al heel wat vragen en onduidelijkheden uit de wereld helpt.

Vriendelijke groeten,
Het Proximus forum-team

134 reacties

je zegt: •We merkten onstabiliteit van de RF functie op v5 compact met de nieuwe interface

met welke software versie dan ? want met de NTE ....10.82 werkt dit bij zoals het moet en nog geen enkel probleem ondervonden!
je zegt : Op de nieuwe applicatie Proximus TV, was en is het sowieso niet mogelijk om een verbinding op te zetten met een chromecast stick. We bekijken of en wanneer we dit kunnen aanbieden. Meer nieuws volgt.

Maar bij wie zit de fout op het google forum beweert men dat het aan de software-app van de provider moet liggen.
je zegt : Het ongewild opspringen van de TV tijdens de nacht

Dat kan je gewoon ook verhelpen door de in de instellingen van je decoder de HDMI detectie uit te zetten
Reputatie 6
Badge +4
  • "onstabiliteit" betekent niet dat er áltijd problemen zijn. Perfect mogelijk dat jij dus geen last hebt. Exacte softwareversie ken ik niet.
  • Ik de nieuwe app zit er momenteel gewoon geen chromecast functionaliteit.
  • Dan verlies je dus wel de mogelijkheid om alles in 1x aan te zetten, plus: het is sowieso beter om de decoder in standby te zetten, de oplossing die wij dus geven is beter
Ja dat klopt inderdaad, maar je gaat eerst de klant moeten overtuigen van hem op standby te zetten ;-)
best ook aan de medewerkers doorgeven want zij geven deze oplossing niet door aan de mensen die hierover klagen op de Proximus Twitter en Facbook pagina's
Nog iets , weet je soms ook de reden dat bij verschillende klanten hun v5-mini vastloopt en niet meer aan te zetten (uit standby) is via remote en ook zelfs niet meer via de aan/uit knop vooraan?
je zegt: •Ik de nieuwe app zit er momenteel gewoon geen chromecast functionaliteit.

Ok maar ik had het niet over dit alleen , ook het probleem dat het met TVO niet meer mogelijk is
Reputatie 3
Badge
je zegt: •We merkten onstabiliteit van de RF functie op v5 compact met de nieuwe interface

met welke software versie dan ? want met de NTE ....10.82 werkt dit bij zoals het moet en nog geen enkel probleem ondervonden!

Dan ben je een van de weinigen, net zoals die haperingen in het beeld die u ook niet had.

Mijn beste maat heeft het, mijn ouders, mijn grootouders. Dit is dus geen toeval en een algemeen probleem die beelddrops.
Met de software 10.82 (enkel V5 compact) is het beter maar opnames haperen nog steeds, net zoals terugkijk tv...

RF werkt ook bij niemand deftig, kennelijk bij u wel. Misschien wordt dit bij vele mensen beïnvloed door omliggende apparatuur die bij u misschien niet aanwezig is.

Blijft toch vreemd allemaal.
Misschien OT maar ik heb nog steeds 2x V3b decoders (1x huur 1x koop) en van PX geen taal noch teken ivm een "ruil" cq update ... 😉 Als ik de perikelen lees blijf ik misschien beter waar ik ben ... tenzij PX er de plug uit trekt natuurlijk.
Reputatie 3
Badge
Nog iets , weet je soms ook de reden dat bij verschillende klanten hun v5-mini vastloopt en niet meer aan te zetten (uit standby) is via remote en ook zelfs niet meer via de aan/uit knop vooraan?

Heb ik ook meerdere malen per week last van. En mijn rood REC lampje werkt ook niet en soms na reboot brandt alleen het powerlampje (feller) de overige lampjes branden niet... Een aantal keer rebooten, soms maar 1 keer lost dit probleem op.
Reputatie 7
Badge +1
Het belangrijkste wat ik hieruit opmaak is, dat ik met mijn V4 eerst in de herfst, in het najaar en dus binnen 8 maanden(hallo?), aan de beurt kom (en velen met mij)...leuk vooruitzicht!
Hierover nog opmerkingen plaatsen is dus puur tijdverlies?:?
je zegt: tenzij PX er de plug uit trekt natuurlijk.

Dit zouden ze inderdaad in de toekomst ook van zin zijn
Reputatie 6
Badge +4
Misschien OT maar ik heb nog steeds 2x V3b decoders (1x huur 1x koop) en van PX geen taal noch teken ivm een "ruil" cq update ... 😉 Als ik de perikelen lees blijf ik misschien beter waar ik ben ... tenzij PX er de plug uit trekt natuurlijk.

Zoals reeds eerder aangekondigd, worden de klanten met V3 decoders tijdig en persoonlijk verwittigd van zodra dat, voor hen, relevant is. Zolang u dus van ons geen communicatie ontvangt, dient u zelf geen actie te ondernemen.
Reputatie 6
Badge +4
Het belangrijkste wat ik hieruit opmaak is, dat ik met mijn V4 eerst in de herfst, in het najaar en dus binnen 8 maanden(hallo?), aan de beurt kom (en velen met mij)...leuk vooruitzicht!
Hierover nog opmerkingen plaatsen is dus puur tijdverlies?:?

Dat is natuurlijk in het allerslechtste geval. U kan uit diezelfde paragraaf ook opmaken dat het merendeel van de V5s en de V5compacts al gemigreerd zijn. Aangezien er nog heel wat klanten zijn met V4 decoders (het merendeel zelfs), gaan we niet tot de herfst wachten om dan alles in 1x te doen.
Zoals steeds doen we de roll-out van software in kleine waves. Hierdoor vermijden we overbelasting bij onze klantendienst indien er een probleem optreedt.
Reputatie 6
Badge +4
Ja dat klopt inderdaad, maar je gaat eerst de klant moeten overtuigen van hem op standby te zetten ;-)
best ook aan de medewerkers doorgeven want zij geven deze oplossing niet door aan de mensen die hierover klagen op de Proximus Twitter en Facbook pagina's

De info die ik hier doorgeef, wordt ook aan al onze agenten gecommuniceerd.
Veel mensen zullen deze topic graag lezen eindelijk een samenvatting welke problemen er opgelost zullen worden in de toekomst. Even mijn opmerkingen erover doen.

1) Lancering van de dienst “lange termijn bewaren van opnames” voor v5 compact decoders
Drie jaar is mooie tijd om iets te bewaren maar waarom niet standaard als je het opneemt, waarom moet je nu extra selecteren om dit te doen?

2) Beschikbaarheid van RF op de afstandsbediening
Heb ik niet dus kan er niet mee over spreken.

3) Chromecast en TV Overal
Wat iedereen dacht is ook uitgekomen dat PX cromocast niet meer ondersteund omdat ze hun eigen swipebox uitgebracht hebben. ( en swipebox na al die maanden ondersteund nog niet alle formaten.)

4)Leesbaarheid van de Tv-gids
Oef het zal terug duidelijker worden in de toekomst, extra vraag zet dan ook bij de info het jaar dat de film uitkwam.

5)Roll-out
Opnames zullen nog geduld hebben tot feb. en hopelijk is het dan in orde met de opnames na maanden mag dit wel.

6)Andere updates
ziet er allemaal goed grootste nadeel dat er was bij de nieuwe look was al die extra klikken om iets te bereiken, hopelijk kom dit nu ook in orde.

Dus bram thx voor de update weten nu wat er zal gebeuren in de toekomst maar speel de opmerkingen maar door aan je bazen beter nieuwe software eerst goed uittesten en maand later lanceren. Niet iets op de markt brengen waarvan jullie weten dat het vol met fouten en bugs zitten.

En nu geduld hebben maar doe zeker zo verder met info te geven zodat er een dialoog is tussen klant en PX

groetjes iedereen

Dat is natuurlijk in het allerslechtste geval. U kan uit diezelfde paragraaf ook opmaken dat het merendeel van de V5s en de V5compacts al gemigreerd zijn. Aangezien er nog heel wat klanten zijn met V4 decoders (het merendeel zelfs), gaan we niet tot de herfst wachten om dan alles in 1x te doen.
Zoals steeds doen we de roll-out van software in kleine waves. Hierdoor vermijden we overbelasting bij onze klantendienst indien er een probleem optreedt.

Dan mag je hieruit dus zeker afleiden dat mensen met een gehuurde v4 niet moeten rekenen op een ruil met de recentste decoder zoal voor de mensen het geval is met gehuurde v3 en v3b decoder, of bestaat die kans wel nog?
Reputatie 6
Badge +4
Aangezien we de V4 gewoon blijven ondersteunen, gaan we die niet zomaar gaan ruilen, neen.
Als er een defect is aan de decoder, is het natuurlijk een ander verhaal.
Reputatie 7
Badge +1
Patrick schreef:
1) Lancering van de dienst “lange termijn bewaren van opnames” voor v5 compact decoders
Drie jaar is mooie tijd om iets te bewaren maar waarom niet standaard als je het opneemt, waarom moet je nu extra selecteren om dit te doen?

Patrick, dat zal je allicht in de opties als standaard kunnen instellen; maar daar moet je wél mee oppassen, want max. 50 uur is niet zo héél veel.
Maar volgens ik kan testen met de v5-compact heb ik vastgesteld dat het % van vrij ruimte niet veranderd met 60 dagen opnames dus dat die niet meetellen bij die 50uur , ofwel is dit ook nog een bug dat de 60 dagen opnames niet in rekening komen ????

zoals ik hier mijn ervaring beschreven heb:
╚═► https://nl.forum.proximus.be/tv-tips-tricks-8/cloud-opname-60-dagen-instellen-om-langer-bewaren-36-maanden-33464
Als ik series opneem dan bekijk ik dat meestal nog dezelfde dag maar30 minuten later zodat ik de reclame kan doorspoelen sinjoor.

Een film kan wel soms paar weken op mijn schijf staan dus 50 uur opname zijn ongeveer 20 films dat ik kan opslaan wat voor mij ruimschoots voldoende is.
Reputatie 7
Badge +1
Aangezien we de V4 gewoon blijven ondersteunen, gaan we die niet zomaar gaan ruilen, neen.
Als er een defect is aan de decoder, is het natuurlijk een ander verhaal.

Bedankt voor de duidelijke uitleg i.v.m. de V4. De werking van de hardware vind ik persoonlijk nog dik in orde, en het toestel is nog redelijk nieuw, want in april 2014 in garantie vervangen. Als nu de uitrol voor de V4 nog enigszins vlot verloopt, zal dit uiteindelijk nog goed aflopen...
De laatste weken zijn er bij mij minder problemen; d.w.z. geen definief verloren opnames meer (al staan die van een paar weken geleden volgens "onze medewerkers" nog steeds beschikbaar op de server, maar niet zichtbaar op de decoder) en geen niet-startende nPVR-opnames meer. Soms gaat het contact met de server blijkbaar verloren na het wissen van een bekeken nPVR-(serie)opname, waardoor alle opgenomen nPVR-opnames verdwijnen uit de lijst, maar na een herstart terug verschijnen. De niet-werkende tijdsbalk in PVR-opnames is hoogstens vervelend maar belet het bekijken niet (je weet alleen niet hoever je al in de opname gevorderd bent). Al had ik gisteren één PVR-opname waar de tijdsbalk wél werkte...maar een houvast biedt dit nog niet, want het systeem twijfelt soms tijdens de opname tussen PVR of nPVR: het rode rec-lichtje brandt soms in de display (wat op PVR zou duiden) maar nà de opname blijkt het dan toch nPVR te zijn. In chaseplay (kijken tijdens de opname) werkt de tijdsbalk dan wél, nà de opname dan weer niet meer. Dus duidelijk nog geen stabiliteit in, de interface. Wél mis ik ook het gebruik van de Proximus TV-app. met mobiele afspeelmogelijkheid van nPVR-opnames. Voor het programmeren gebruik ik nu nog enkel de decoder en exceptioneel de TV-Overal app. (voor niet serie-opnames). Voor serieprogrammatie neem je best de default-instelling van "automatisch conflicten oplossen" zodat je bij het programmeren vanuit de TV-gids de 'neen'-optie voor het wijzigen van de opnameopties kunt kiezen. Dat gaat trouwens veel sneller, en de optie "manueel oplossen" geeft sowieso geen garantie op PVR-opname. Enfin, dat is toch mijn ervaring, en ik ben een intensief gebruiker van het Px TV-systeem. Positief is dan zeker weer, dat je ook van buitenlandse en boeketzender met de nieuwe interface in nPVR kunt opnemen (ook in serie zonder conflicten).
Je hebt natuurlijk ook nog het voordeel dat je een harde schijf hebt, maar iedereen heeft die niet en in de toekomst, niemand meer.
zit goed Elsa heb via eBay mij een v5 aangeschaft nog in de originele verpakking voor 49 euro heb een reserve toestel met harde schijf
Reputatie 6
Badge +4
Maar volgens ik kan testen met de v5-compact heb ik vastgesteld dat het % van vrij ruimte niet veranderd met 60 dagen opnames dus dat die niet meetellen bij die 50uur , ofwel is dit ook nog een bug dat de 60 dagen opnames niet in rekening komen ????

De 50u heeft enkel betrekking op de opnames die gedurende 3 jaar worden bewaard.

Reageer