Proximus zit voor op schema met zijn Mantra-project (09/03/2016)

  • 11 March 2016
  • 19 reacties
  • 1864 Bekeken

Proximus zit voor op schema met zijn Mantra-project:
het ombouwen van het traditionele vaste telefoonnet naar een toekomstgericht netwerk, dat minder kost en soepeler inspeelt op de behoeften van de klant.
Met het uitschakelen van zijn laatste klassieke EWSD-telefooncentrale (Electronic Worldwide Switch Digital) bereikte Proximus een belangrijke mijlpaal in dit gezamenlijke project met Italtel.
Het project zal naar verwachting eerder dan gepland klaar zijn: eind 2017 in plaats van eind 2018.

Het zogenaamde Proximus Mantra Switching Outphasing-programma is een gezamenlijk project met Italtel,
een toonaangevende telecomspeler op het vlak van 'next generation'-netwerken, -diensten en IP-communicatie.

In 2013 koos Proximus Italtel als partner voor dit Mantra-project, bedoeld om het traditionele netwerk van Proximus buiten gebruik te stellen.
Het nieuwe, geheel digitale netwerk zal heel wat voordelen inhouden, zoals het verhogen van de betrouwbaarheid op het vlak van operaties en netwerkbeheer en het verlagen van de werkingskosten.
Bovenal zal het Proximus in staat stellen tegemoet te komen aan de voortdurend evoluerende behoeften van zijn klanten door nog meer in te zetten op digitale diensten met hoge waarde.

Sinds het begin van het project in 2013 werden meer dan 10.000 onderdelen van de toekomstige access (Access Gateway)-apparatuur in het netwerk geïnstalleerd en
meer dan 570 km kabel uitgerold om die apparatuur met de verdelers te verbinden.
Meer dan 1,7 miljoen spraaklijnen (PSTN) werden gemigreerd, waardoor alle 475 EWSD-switches konden worden afgesloten.

'Wanneer je een centrale sluit, dan moet je alle lijnen in rekening nemen, en speciaal aandacht hebben voor betaaltelefoons, systemen met parenwinst, datakwaliteit en producten op maat,' aldus Stefano Pileri, CEO van Italtel. 'Daarom was deze fase van het buitendienststellingsproject een hele onderneming en geeft de afronding ervan ons vertrouwen voor de rest van het project, dat we eerder dan gepland willen voltooien.'

Aanvankelijk zou het project over vijf jaar lopen, van 2013 tot 2018.
Nu is de verwachting dat het dankzij deze laatste verwezenlijking eind 2017 klaar zal zijn.

'Door te evolueren naar een netwerk dat uitsluitend gebaseerd is op glasvezel, VDSL en draadloze technologieën, zal Proximus aan kostenefficiëntie winnen en nog maar heel weinig technische gebouwen overhouden. Het buitendienststellen van de traditionele technologie wordt even belangrijk als het invoeren van een nieuwe netwerktechnologie en vertegenwoordigt een van de meest complexe projecten,' aldus Johan Luystermans, Director Network bij Proximus.

Edit Wim:
Bron

19 reacties

(c)
Ik kan het volgende zeggen:
- We communiceren onze roll-out planning van VDSL2 niet, omdat die afhankelijk is van te veel factoren (vergunningen, werken door andere aannemers, ...).
Spijtig genoeg liggen onze kabels in veel gevallen onder de grond en dat maakt onderhoud en upgrades een werk van lange adem.

- In 2016 gaan we 1miljard investeren in ons netwerk. Dus we werken er hard aan.

P.
Reputatie 6
Badge +2
En zal dat ook leiden tot de verlaging van de telefoontarieven? Zouden we dan gratis kunnen telefoneren en dat 24/24 inplaats van enkel tijdens de daluren?
Ja maar zo gaat dat niet hé, hoe moeten ze anders aan die 1 miljard geraken 🙂
Badge +4
Ze stellen veel doelen en deadlines maar die worden bijna nooit gehaald, zo moest vectoring ook eind 2015 moeten uitgerold zijn maar het is nog niet klaar , het zal wel 1 jaar langer duren denk ik .... tja veel beloven.
Inderdaad dat klopt al sprake nu van eind 2016!
Badge +4
Akkoord het vereist planning en organisatie, maar ergens loopt het niet zo lekker, er kunnen verschillende redenen zijn zoals : raken de leveranciers niet mee met leveren van Broadcom kaarten etc of heeft PX te weinig mensen die deze migraties doen ... in principe gaat het ons niet aan maar als een groot bedrijf zo een nieuws bekent maakt hopen de mensen/klanten toch enigzins dat hun deadline wordt gehaald.
Die deadlines zijn niet zo dood als je denkt, zijn altijd springlevend geweest bij Proximus 🙂
Badge +4
Proximus is Alive and kicking maar dan beetje in slowmotion 😉
Proximus ziet zijn groeiambitie al bereikt in 2015, één jaar vroeger dan verwacht
31/07/2015
 Groeiend klantenbestand vertaalt zich in sterke financiële resultaten.
 Aanhoudende groei van de onderliggende omzet uit kernactiviteiten, + 2,4% in vergelijking met het tweede kwartaal 2014.
 Onderliggende groepsebitda van 450 miljoen EUR, + 4,3% in vergelijking met het tweede kwartaal 2014.
 Herziening van de jaarverwachting voor 2015 naar boven: de onderliggende groepsebitda zal naar verwachting met 3% tot 5% stijgen.
Sterke operationele trend bevestigd in het tweede kwartaal
De Proximus Groep noteert een sterke netto-aangroei van het aantal klanten voor zijn twee belangrijkste merken Proximus en Scarlet. Dankzij aanhoudende verbeteringen op het vlak van klantenervaring trekt Proximus niet alleen nieuwe klanten aan, maar ziet ook een verbetering in het behoud van zijn klanten, wat zich reflecteert in lagere churn-cijfers. Scarlet’s Trio-aanbod haalde verder voordeel uit het met succes aantrekken van resterende Snow klanten.
 +61.000 mobile postpaid- en -42.000 mobile prepaid-kaarten brengen het totale mobile-klantenbestand eind juni op 5.736.000
 +35.000 tv-abonnementen, wat het totale tv-klantenbestand op 1.692.000 brengt
 +25.000 vaste internetlijnen, wat het totale internetklantenbestand op 1.813.000 brengt
 -14.000 vastespraaklijnen, wat het totaal op 2.822.000 lijnen brengt
 +14.000 gezinnen/kleine ondernemingen met 3- en 4-play, goed voor een totaal van 1.161.000, d.w.z. 42% van het totale klantenbestand
 Het percentage convergente gezinnen/kleine ondernemingen steeg tot 54,7% (+3 p.p. t.o.v. vorig jaar)
Opwaartse herziening van de verwachtingen dankzij opnieuw sterke financiële resultaten
In het tweede kwartaal van 2015 genereerde de Proximus Groep 1.505 miljoen EUR onderliggende1 omzet, een stijging met 1,5% in vergelijking met het tweede kwartaal van 2014.
Dit is toe te schrijven aan een stijging met 2,4% van de onderliggende omzet uit kernactiviteiten van Proximus, dankzij hogere opbrengsten uit zowel fixed als mobile als gevolg van een ruimer klantenbestand en een verminderde churn. BICS rapporteerde voor het tweede kwartaal een daling met 0,8% van de onderliggende opbrengsten, na een zeer sterk eerste kwartaal en t.o.v. een hoge vergelijkbare basis.
De Proximus Groep realiseerde een groei van de directe marge met 2,9% tot 915 miljoen EUR, waarbij de kernactiviteiten en BICS in gelijke mate bijdroegen tot deze verbetering.
Voor het tweede kwartaal van 2015 realiseerde de Proximus Groep een onderliggende ebitda van 450 miljoen EUR, een stijging met 4,3% tegenover vorig jaar. Dit is te danken aan een aanhoudende groei van de ebitda voor de kernactiviteiten (+ 1,6%), en opnieuw een sterk kwartaal voor BICS (+34,9%).
In het tweede kwartaal van 2015 investeerde de Groep 272 miljoen EUR capex, inclusief 75 miljoen EUR voor de vernieuwing van het spectrum. Naast de capex voor commerciële activiteiten omvat dit cijfer ook de versnelde investeringen in mobile voor de uitbreiding van het 4G-outdoorbereik tot 96,5%, de verdere uitrol van de vectoringtechnologie op het vaste netwerk en de hogere investeringen in netwerk- en IT-vereenvoudiging.
Proximus genereerde een vrije kasstroom van 207 miljoen EUR in het tweede kwartaal van 2015, wat de totale vrije kasstroom eind juni 2015 op 215 miljoen EUR brengt.
Goede vooruitgang in de transformatie van Proximus
De sterke financiële resultaten weerspiegelen de vooruitgang die werd geboekt dankzij initiatieven in het hele bedrijf om Proximus om te vormen tot een meer klantgerichte, wendbare en efficiënte organisatie. De groei van het klantenbestand is vooral te danken aan de voortdurende verbeteringen die Proximus doorvoert op het vlak van de klantenervaring. In het residentiële segment wordt dit duidelijk weerspiegeld in de kwaliteit van de mobiele diensten, een verbeterde internetgebruikservaring en een verbeterd tv-aanbod.
Voor het bedrijvensegment is Proximus pionier inzake LoRaTM –technologie, die het tegen eind 2015 zal uitrollen in de grootste Belgische steden, wat verdere groei in de domeinen Internet of Things en Machine-to-Machine moet verzekeren.
Proximus sluit zijn businessklanten ook geleidelijk aan op zijn glasvezelnetwerk, met nu al een bereik van 80% van de industriezones. Naast connectiviteit blijft Proximus ook ICT-diensten ontwikkelen, met de klemtoon op security, cloud, unified communications en video en helpdeskdiensten.
Proximus TV heruitgevonden
Na de lancering van TV Replay, waarmee klanten kunnen kijken naar tv-programma’s die ze gemist hebben, en de rechtstreekse toegang tot Netflix via de menu's van Proximus TV, zorgt Proximus opnieuw voor een omwenteling in de manier van tv-kijken in België. Met de lancering van een nieuwe tv-interface en de SwipeBox later dit jaar, vindt Proximus de manier waarop men tv kijkt opnieuw uit. Het verlegt andermaal de grenzen van televisie, zodat kijkers kunnen kijken naar de content die ze wensen, waar en wanneer ze dat willen en op het toestel van hun keuze.
De nieuwe Proximus TV-ervaring zal intuïtief, gebruiksvriendelijk en handig zijn. Hieraan gekoppeld is een nieuwe Proximus TV-app, die dezelfde ervaring verzekert op smartphone en tablet, die op hun beurt virtuele afstandsbedieningen worden. Daarnaast lanceert Proximus de SwipeBox: een innovatieve en gebruiksvriendelijke oplossing om persoonlijke (bv. foto's)
en internetcontent (bv. video's) vanop een smartphone of tablet op een tv-scherm aan familie en vrienden te tonen, om zo samen gezellige momenten te beleven.
Dominique Leroy, Gedelegeerd Bestuurder van Proximus Groep
Ik ben trots dat ik andermaal een reeks sterke cijfers kan aankondigen. Met de sterke prestaties van Proximus tot dusver hebben we onze eigen ambitie overtroffen, en zien we ons groeiobjectief al in 2015 bereikt. Dankzij onze investeringen om de klantenervaring te verbeteren blijft ons klantenbestand aangroeien. Dit vertaalt zich in sterke financiële resultaten. De omzet uit zowel vast als mobiel blijft toenemen. Dit in combinatie met een op waarde gebaseerde benadering heeft geleid tot een stijging van de directe marge voor de kernactiviteiten. Ook BICS kende opnieuw een sterk kwartaal, dankzij de aanhoudende groei van zijn marge en een positief effect van de wisselkoers. Onze resultaten tonen dat we sterke vooruitgang boeken met onze “Fit for Growth”-strategie en geven ons het vertrouwen om de verwachtingen voor het volledige jaar 2015 naar boven bij te stellen. Daarom verwacht ik dat we het jaar 2015 zullen afsluiten met een omzetgroei van ongeveer 2% voor onze onderliggende kernactiviteiten en een groei van de onderliggende groepsebitda met 3% tot 5%. Proximus kan dus een jaar vroeger dan voorzien zijn groeiambitie waarmaken.
Vooruitzichten 2015

Reputatie 1
Proximus zit voor op schema met zijn Mantra-project:
het ombouwen van het traditionele vaste telefoonnet naar een toekomstgericht netwerk, dat minder kost en soepeler inspeelt op de behoeften van de klant.
Met het uitschakelen van zijn laatste klassieke EWSD-telefooncentrale (Electronic Worldwide Switch Digital) bereikte Proximus een belangrijke mijlpaal in dit gezamenlijke project met Italtel.
Het project zal naar verwachting eerder dan gepland klaar zijn: eind 2017 in plaats van eind 2018.

Het zogenaamde Proximus Mantra Switching Outphasing-programma is een gezamenlijk project met Italtel,
een toonaangevende telecomspeler op het vlak van 'next generation'-netwerken, -diensten en IP-communicatie.

In 2013 koos Proximus Italtel als partner voor dit Mantra-project, bedoeld om het traditionele netwerk van Proximus buiten gebruik te stellen.
Het nieuwe, geheel digitale netwerk zal heel wat voordelen inhouden, zoals het verhogen van de betrouwbaarheid op het vlak van operaties en netwerkbeheer en het verlagen van de werkingskosten.
Bovenal zal het Proximus in staat stellen tegemoet te komen aan de voortdurend evoluerende behoeften van zijn klanten door nog meer in te zetten op digitale diensten met hoge waarde.

Sinds het begin van het project in 2013 werden meer dan 10.000 onderdelen van de toekomstige access (Access Gateway)-apparatuur in het netwerk geïnstalleerd en
meer dan 570 km kabel uitgerold om die apparatuur met de verdelers te verbinden.
Meer dan 1,7 miljoen spraaklijnen (PSTN) werden gemigreerd, waardoor alle 475 EWSD-switches konden worden afgesloten.

'Wanneer je een centrale sluit, dan moet je alle lijnen in rekening nemen, en speciaal aandacht hebben voor betaaltelefoons, systemen met parenwinst, datakwaliteit en producten op maat,' aldus Stefano Pileri, CEO van Italtel. 'Daarom was deze fase van het buitendienststellingsproject een hele onderneming en geeft de afronding ervan ons vertrouwen voor de rest van het project, dat we eerder dan gepland willen voltooien.'

Aanvankelijk zou het project over vijf jaar lopen, van 2013 tot 2018.
Nu is de verwachting dat het dankzij deze laatste verwezenlijking eind 2017 klaar zal zijn.

'Door te evolueren naar een netwerk dat uitsluitend gebaseerd is op glasvezel, VDSL en draadloze technologieën, zal Proximus aan kostenefficiëntie winnen en nog maar heel weinig technische gebouwen overhouden. Het buitendienststellen van de traditionele technologie wordt even belangrijk als het invoeren van een nieuwe netwerktechnologie en vertegenwoordigt een van de meest complexe projecten,' aldus Johan Luystermans, Director Network bij Proximus.

Edit Wim:
Bron


En wat betekent dat voor zij die vandaag nog steeds op ADSL zitten omdat Proximus hen niet beter kan bieden? (die regio 7910 bijvoorbeeld: https://nl.forum.proximus.be/internet-installatie-configuratie-10/zijn-2016-zitten-steeds-op-adsl-wanneer-o-wanneer-geraakt-opgelost-33288 )

Veel blabla, weinig merkbaar..
Wie weet !!! het project loopt tot 2018,
Daar kan natuurlijk alleen iemand van Proximus (bevoegde dienst die daar zich mee bezighoudt) zelf op antwoorden of er eventueel iets voor je inzit.
Moest Proximus nu eens op de kabel springen dan zouden ze u ook iets beters kunnen aanbieden !?
Reputatie 6
Badge +3
En wat betekent dat voor zij die vandaag nog steeds op ADSL zitten omdat Proximus hen niet beter kan bieden? (die regio 7910 bijvoorbeeld: https://nl.forum.proximus.be/internet-installatie-configuratie-10/zijn-2016-zitten-steeds-op-adsl-wanneer-o-wanneer-geraakt-opgelost-33288 )

Veel blabla, weinig merkbaar..

Voor DSL betekent dit (bijna) niets. Het Mantra project is een project die zich richt op het uitfaseren van gebouwen en oude technologieën voor vaste spraak: POTS (Plain Old Telephone Service) waar ze vroeger PSTN gebruikten tussen je huis en de LEX (Local EXchange - een relatief groot gebouw per gemeente / meerdere wijken) stapt dit project over op AGW (Access Gateway) in de wijkkasten (ROPs - Remote Optical Platform) om vandaar over glasvezel verder te gaan. Nu dus tussen je huis en de wijkkast PSTN in plaats van tot de LEX. Dit heeft onder andere als gevolg dat ze die grote LEX'en met EWSD en S12 switches kunnen wegdoen en verkopen. Dit zou volledig transparant voor ons klanten moeten zijn.

Er zijn nog enkele andere producten en projecten aan gelinkt ook (uitfasering ISDN en andere "oude" producten) maar geen grote impact op DSL gebied. Het kan wel zijn dat hier en door om dit te realiseren er enkele ROP's bij komen zodat mensen van ADSl naar VDSL kunnen, maar dat is eerder een toevalligheid dan het doel.

Wat wel belangrijk is voor DSL is het vectoring project. Ze zijn alle ROP's aan het uitrusten met vectoring kaarten + de afstand waarop vectoring werkt werd verhoogd. Dit heeft echter enkel impact op klanten die reeds VDSL2 hebben.
De afstand waarop vectoring werkt gaat nu tot zone 3 en het bijkomende voordeel is dat de lijnafstand niet meer de bepalende factor is, zoals vroeger zodat sommigen in een betere zone vallen ten opzichte van vroeger, ook worden er mensen die lage VDSL snelheden hebben op een hoger VDSL profiel gezet via VBB's,
maar aan gans die uitgebreide uitleg zal Stevenhb geen boodschap aan hebben :-)))
Ze zouden van die 1 miljard die ze uitgetrokken hebben misschien iets kunnen doen voor hem ;-))
ter info: zie ook Vplus35
Badge +4
Die vectoring gaan ze nog verhogen door van 17 naar 35 Mhz te gaan, wat zal resulteren in zone 1 tot 300 Mbps - tot - 200 Mbps op 500m. Ook zouden er nog Boostboxen gebruikt worden om snelheden op verdere afstand op te krikken.
Staat zo te lezen in hun jaarverslag/planning mantra.

Elsa was me net voor 🙂
Reputatie 5
Badge +1
Dus als ik het goed heb:

Heel hun opgeblazen 'Mantra' project =

De "allertraagsten" op ADSL zullen er niets van merken?
De "snelleren" op VDSL zullen nog sneller kunnen via vectoring?

Zij die weinig hebben nog minder geven en zij die al veel hebben nog meer, wat voor een verwerpelijke politiek is me dat?
Dat die toplui van Proximus dergelijk principe hanteren, waarom verbaast me dit niet??
Reputatie 6
Badge +3
Dus als ik het goed heb:

Heel hun opgeblazen 'Mantra' project =

De "allertraagsten" op ADSL zullen er niets van merken?
De "snelleren" op VDSL zullen nog sneller kunnen via vectoring?

Zij die weinig hebben nog minder geven en zij die al veel hebben nog meer, wat voor een verwerpelijke politiek is me dat?
Dat die toplui van Proximus dergelijk principe hanteren, waarom verbaast me dit niet??


Ze investeren daar waar het geld opbrengt. De evoluties van VDSL (vectoring, DLM, uitbreiding spectrum) zijn vrij goedkoop: een beetje R&D + eventueel een kaart in de ROP vervangen. En dan zijn opeens ongeveer 100 klanten per ROP tevreden op een hogere snelheid.

Om de minder dan 10% belgen die niet in een VDSl zone wonen te verbeteren moet er:
  • vergunningen aangevraagd worden voor het plaatsen van een straatkast
  • vergunningen worden aangevraagd voor het opengooien van de straat
  • kabel gelegd worden terwijl de straat open ligt (een serieuze kost per lopende meter)
  • een straatkast gebouwd worden
Dus een werk van lange adem en een stevige investering die niet zal eruit gehaald worden door het aantal aangesloten klanten.

Indien het economisch rendabel zou zijn om die laatste 8-9% van snel internet te voorzien, zou het reeds gedaan zijn, ofwel door Proximus of door Telenet, of door een ander bedrijf.
Allemaal goed en wel en het kan allemaal wel kloppen daar gaat het niet om, maar als je in het zelfde geval moest verkeren als TimWitt dan ben je daar vet mee , ondertussen blijf je wel met een traag lijntje zitten en zoals hij zegt mag hij er wel even veel voor betalen op de koop toe.
Reputatie 4
Badge +1
In het jaarverslag van 20 april 2016 lees ik m.b.t. "Vast toegangnetwerk" :
1) Proximus en Alcatel zetten hun partnerschap voor Vectoring verder
2) FTTH als standaard technologie in !!nieuwe verkavelingen.

Over plannen voor upgrade van de resterende 10% ADSl en het Mantra-project vind ik, in tegentelling met vroegere publikaties, niets meer terug.
De reacties op het forum bevestigen dat er op terrein dienaangaande ook niets meer beweegt.
Ik vermoed dat het leeuwenaandeel van hun 1 miljard aangekondigde investeringen thans gefocust wordt op "Vectoring, FTTH-nieuwe verkavelingen en 4G/4,5G dekking" doch hoop dat ADSL klanten binnenkort ook "waar voor hun geld" krijgen.
Ja en wat zou de reden daarvan kunnen zijn 😉

Reageer