Vraag

Proximus tv en powerline


Hallo,

na 15 jaar met de full package (gsm's, internet, 2 tv's, sportabo) overgestapt van Telenet naar Proximus. Vlotte installatie gistermorgen door een supervriendelijke technieker gekregen.
TV beneden speelt perfect. Ruimere dekking in huis ogv internet met 1 modem ivm Telenet met 2 modems.
Gisteravond merkte ik echter een probleem op: TV boven is via HDMI op de decoder aangesloten, die via een powerline adapter op de modem beneden is aangesloten. Alle HD-kanalen geven perfect beeld. Alle niet-HD kanalen geven 2 seconden goed beeld, waarna het beeld zodanig gepixeld wordt dat je het verschil tussen een luis en een olifant niet meer kan herkennen. Het eigenaardige is dat de replay's van de programma's niet-HD wél degelijk goed lopen.
Iemand een tipje?

14 reacties

Ik zou al beginnen met de decoder eens te resetten stekker even uit stopcontact trekken en terug laten opstarten
maar ik zou eerst de PLC's even uit het stopcontact trekken en enkele minuten wachten en dan pas de decoder resetten door zijn stekker uit te trekken.
EDIT:
Als het dan nog slecht is zou je kunnen echt uitvissen of het van je plc's komt, door deze decoder bv beneden eens aan te sluiten en desnoods deze van beneden boven te zetten, als je het ziet zitten om het zo te testen
Of als je een lange utp kabel liggen hebt deze decoder boven voorlopig verbinden met deze kabel aan de modem door hem los over de grond te leggen om te testen, wel zien dat er niemand over struikelt 😉
Ik zou al beginnen met de decoder eens te resetten stekker even uit stopcontact trekken en terug laten opstarten
maar ik zou eerst de PLC's even uit het stopcontact trekken en enkele minuten wachten en dan pas de decoder resetten door zijn stekker uit te trekken.


Dag Elsa,

bedankt voor de snelle reactie.
PLC's heb ik gisteren al gereset, maar zonder de decoder te resetten. Ik probeer uw tip deze avond uit.
Als het dan nog slecht is zou je kunnen echt uitvissen of het van je plc's komt, door deze decoder bv beneden eens aan te sluiten en desnoods deze van beneden boven te zetten, als je het ziet zitten om het zo te testen
Of als je een lange utp kabel liggen hebt deze decoder boven voorlopig verbinden met deze kabel aan de modem door hem los over de grond te leggen om te testen, wel zien dat er niemand over struikelt 😉
Zeer tof Elsa dat je help maar ik vind het droevig pas 24 uur klant en al last hebben betreffende installatie.

Lees dat kukle er verstand van geeft maar voor zelfde geld zit je daar maar als computer dummy.

Kom aan zeg, PX is pas weg uit de deur en je mag al beginnen als klant op het forum en te bellen en stekkers uitstrekken enz... DIT kan toch niet?

En ik denk dat ik weet waar het probleem zit. PX zet die mensen die op de baan zitten onder druk tot en met, ze moeten per dag zoveel klanten doen anders zwaai er wat. Dus wat toen de techniekers het werkt nu, weet dat er in de toekomst problemen zullen zijn maar heb geen tijd om alles correct te doen.

PX zet geen werkdruk op jullie techniekers iedere klant zijn probleem is ander aanpak en bij de ene is dat kort en bij de andere lang. Laat de techniekers hun werk doen zonder tijdsdruk. Heb er intussen al paar bij mij gehad en die mensen houden zich niet bezig.
Reputatie 1
Zeer tof Elsa dat je help maar ik vind het droevig pas 24 uur klant en al last hebben betreffende installatie.

Lees dat kukle er verstand van geeft maar voor zelfde geld zit je daar maar als leek.

Kom aan zeg PX is pas weg uit de deur en je mag al beginnen als klant op het forum en te bellen en stekkers uitstrekken enz... DIT kan toch niet?


Je kan toch moeilijk vragen aan de technieker of hij/zij heel de avond bij u zit om naar TV te kijken? :8

Als je een probleem hebt dan bel je best gewoon Proximus terug op of vraag je het aan een handige buur of zoon of vriend die even wilt langs komen?
Zeer tof Elsa dat je help maar ik vind het droevig pas 24 uur klant en al last hebben betreffende installatie.

Lees dat kukle er verstand van geeft maar voor zelfde geld zit je daar maar als leek.

Kom aan zeg PX is pas weg uit de deur en je mag al beginnen als klant op het forum en te bellen en stekkers uitstrekken enz... DIT kan toch niet?


Je kan toch moeilijk vragen aan de technieker of hij/zij heel de avond bij u zit om naar TV te kijken? :8

Als je een probleem hebt dan bel je best gewoon Proximus terug op of vraag je het aan een handige buur of zoon of vriend die even wilt langs komen?


Vooreerst wil ik benadrukken dat de betreffende technieker een super vriendelijk mens was.
Volgens mij is de routine van de installatie hier echter de macht der gewoonte geworden. Test van het beeld boven zal op een postje of 3 gebeurd zijn, allemaal HD's, en als werkende beschouwd geweest zijn, terwijl er veel meer posten niet-HD binnenkomen. Reset van PLC's zou ik in die job als default service beschouwen, zéker als ze reeds vooraf geïnstalleerd en werkende waren voor een andere provider. Maar soit, 't zal ook wel werken na de juiste reset-volgorde, hoop ik dan toch. 'k Keb idd al niet veel zin om na 1 dag een half uur in de wachtij te gaan staan. Vandaar dat ik dit forum een handiger oplossing vind.
En over 'er verstand van hebben': ik werk op IT, maar ontwikkel databasedriven software. Hardware isn't my cup of tea.
In ieder geval PLC's zijn nooit 100% betrouwbaar, maar of het hier de reden van is bij u, dat zou je moeten kunnen uitvissen door eliminatie.
Enfin doe eerst de testen die je zelf kunt doen en dan zien we wel ....
Reputatie 6
Badge +3
Het is ook logisch om enkel HD te testen. Als er genoeg bandbreedte is voor HD, dan is er ook genoeg voor SD. persoonlijk vrees ik dat er iets mis is met de decoder. Eens je andere decoder proberen zoals Elsa aangeeft zal meer informatie geven.
Dag Wilin,

uw reactie klopt enerzijds wel, maar hoe komt het dan dat de SD-programma's wél kunnen afgespeeld worden met Replay? Het benodigde gaatje is toch even groot dan? 🙂
Dat klopt testen op HD heeft bij u probleem nu weinig zin want je hebt geen problemen met HD en wel met SD
ik heb eerder de indruk dat het een decoder aangelegenheid. Als je decoder moest kunnen beneden even aansluiten zou je al direct weten of het decoder of PLC is maar aangezien op HD alles wel werkt heb ik al het vermoeden dat het richting decoder gaat.
Meten is weten hebben ze mij altijd op school verteld 🙂
Heb gisteravond de decoders omgewisseld, en beneden is er geen probleem. Ligt dus niét aan decoder.
Heb wel geen tijd meer gehad om een reset van PLC's te doen...
mss ze anders eens in een ander stopcontact steken en ze zeker niet in een verdeelstekkerdoos steken.
Ze zitten inderdaad niet in een stekkerdoos. Ik probeer normaal vanavond jullie tips eens uit, wetende dat het niet aan de decoders ligt normaal.
inderdaad bbox/decoder is nu in orde bevonden, alleen moet het nu nog in orde zijn met bbox/plc/decoder
wel een raar fenomeen dat bbox/plc/decoder voor HD goed is en voor SD niet, het zou net andersom moeten zijn.
Enfin verder uittesten is de boodschap 😉

Reageer