Problemen met HD kanalen, blokjes en stilstaand beeld... via PLC...

  • 19 March 2012
  • 4 reacties
  • 1981 Bekeken

Even mijn ervaringen met Belgacom TV hier neerpennen in de hoop dat ze wellicht andere mensen kunnen helpen.

Ben sedert een paar jaar abonnee van Belgacom TV en nooit problemen ondervonden. Altijd behoorlijk TV kunnen kijken, vooral de HD zenders. Perfecte kwaliteit.

Onze problemen begonnen echter toen we in nov 2010 verhuisden, en van de gelegenheid gebruik maakten om een tweede TV toestel aan te sluiten op Belgacom TV, boven in de slaapkamer. Aangezien we altijd Devolo’s (PLC) gebruikt hadden om het signaal naar de TV in de living te brengen, adviseerde Belgacom een derde Devolo te gebruiken, dan was het niet nodig om kabels te trekken.

Ik kreeg in de Belgacom winkel in Vilvoorde een derde boxje mee...

Na een tijdje bleek dat we op het tweede toestel regelmatig storingen in het beeld hadden, terwijl er in de living niets aan de hand was. In den beginne dacht ik dat dit wellicht een voorbijgaand probleem was, maar ’t ging langzaam van kwaad naar erger. Raar was ook dat ‘t zich vooral ’s avonds voordeed.

Vervolgens de nodige reset’s van de boxjes gedaan, de decoders van plaats verwisseld... Niets hielp echter. Dan maar Belgacom gebeld, lijn laten checken, enz... Uiteindelijk kwam een technieker langs de me zei dat ik twee verschillende versies Devolo’s had (was me op dat moment nog niet opgevallen) en dat die niet compatibel waren. Ik had inderdaad nog de twee oude boxjes beneden in de living (van vóór de verhuis), en dan één nieuwe die ze me gegeven hadden na de verhuis, om het tweede TV toestel aan te sluiten.

In de Belgacom winkel zouden ze me wel nieuwe geven... zei de technieker

Groot ongeloof in de winkel over het feit dat die boxjes niet compatibel zouden zijn, maar ze gaven me toch maar drie nieuwe mee. Dit waren dan meteen de allerlaatste modellen, en daar zou toch zeker niets mis mee zijn...

Groot was dan ook onze verbazing toen na een tijdje bleek dat we nu niet alleen storingen op het toestel in de slaapkamer hadden, maar nu ook beneden in de living! Er viel gewoonweg niet meer naar te kijken. Het pictogram (huisje) op de Devolo’s was constant rood, zowel boven als beneden.

Vervolgens alles uitgetest zonder Devolo’s, decoder rechtstreeks verbonden met b-box, en dat gaf geen problemen...

Mijn conclusie was dus dat ik moest terugvallen op de oude – eerdere – versie van de Devolo’s, die gaven ten minste geen problemen in de living, en als ik boven er nu ook zo ééntje zou hebben, zouden alle problemen moeten opgelost zijn. Terug naar de winkel om de oude versies te vragen...

Die oude versies zijn echter niet meer te verkrijgen... Er is vervolgens opnieuw een technieker langsgekomen, en die kon alleen maar adviseren om beneden de Devolo rechtstreeks op de stekker te zetten, en boven de Devolo op een andere stekker te zetten via een langere kabel naar de decoder.

In eerste instantie leek het goed te gaan, maar de problemen bleven echter... We werden er wanhopig van en waren van plan om van provider te veranderen en over te schakelen naar Telenet.

Hier op het forum blijken er nóg een aantal mensen met dergelijke problemen te zitten, en steeds werd verwezen naar het resetten van de Devolo’s, tot ik een reply vond van iemand die zelf z’n Devolo’s had aangekocht, en dus niet die van Belgacom gebruikte. Zie de reply van Koen in http://community.belgacom.be/posts/7ae67903d9

Gezien ik ten einde raad was heb ik dus vorige week nieuwe Devolo’s gekocht bij Media Markt en wonder boven wonder, de problemen zijn verdwenen. We hebben nu dus een aantal dagen absoluut geen probleem meer, op geen van beide TV toestellen.

Ik ken er niet genoeg van, maar ik kan niet anders concluderen dan dat er iets mis is met de nieuwste Devolo’s van Belgacom, gezien de eerdere versies die ik had wél werkten, én de Devolo’s die ik in Media Markt kocht alle problemen hebben opgelost...

Dus, voor de mensen die problemen hebben met de PLC’s zou ik aanbevelen om andere Devolo’s te gebruiken dan die van Belgacom...

4 reacties

Het is inderdaad gekend dat de verschillende fabicanten van PLC's verschillende chips-sets gebruikern en de ene beter zijn dan de andere.

Ooit een test gelezen ergens op een engelstalige site en daar waren heel uitgebreide testen gebeurd en de verschillen waren verbazend en die van devolo waren zeker niet de beste.

Ik heb nog hopeloos naar dit artikel gezocht maar blijkbaar zijn ze 't internet afgehaald.


groetjes,

Elsa
@Patrick,

Dank u wel voor de tip, want ook ik heb heel wat problemen met de PLC adapters van Belgacom.

Aangezien ik slechts 2 TV-toestellen kan aansluiten met Belgacom heb ik ook Telenet TV digitaal met PLC adapters.

Met telenet TV digitaal heb ik geen probleem met de draadloze verbinding, terwijl dit bij Belgacom wel het geval is. Dus, nu ik dit topic van U lees, zou het wel eens kunnen dat het aan de adapters gelegen is dat, vooral HD zenders, onmogelijk te ontvangen/bekijken zijn met Belgacom.

Ik had ook regelmatig blokjes als ik HD-kanalen wilde bekijken.

Bij mij is dit opgelost door de PLC-adaptors eens uit het stopcontact te trekken en er terug in te steken.

Dit komt een 2-tal keer voor per jaar.
Dat is iets wat nog iderdaad voorvalt en als het maar een tweetal keer per jaar is dan valt dat al bij al nog best mee.

Soms is het probleem niet opgelost met even uit te trekken en moeten ze geinitialisserd worden en geconfigureerd.

Dus je hebt nog geluk ;-)

groetjes, Elsa

Reageer