PPPoE sessie gelimiteerd op 30 Mbps (sync is 50 Mbps en throughput +/- 30 Mbps)

  • 8 January 2015
  • 7 reacties
  • 260 Bekeken

Ik heb 2x gebeld, en een ticket aangemaakt maar proximus kan mij niet telefonisch helpen en ze hebben mij doorverwezen naar fora/twitter of facebook.


Mijn internet is gelimiteerd op 30Mbps/s door een limitatie op de PPPoE sessie.


Als ik 2 parallele sessies opzet dan kan ik samen wel aan 50 Mbps komen (maar nooit meer dan 30 Mbps met 1 sessie).



De limiet zit dus niet op de lijn zelf maar op de user account van de PPPoE sessie. Is er hier iemand van proximus die mij wel kan helpen?


Origineel ticket:


Geachte heer/mevrouw, I.v.m. 150107-002149 ben ik nog de volgende links vergeten toe te voegen als bewijs van de speedtests: 1 enkele test (niets anders actief) http://www.speedtest.net/my-result/4040932300" target="_blank 2 parallele tests via 2 PPPoE sessies over dezelfde BBox2: http://www.speedtest.net/my-result/4041126686" target="_blank http://www.speedtest.net/my-result/4041126650" target="_blank Deze testen zijn uitgevoerd met 2 aparte PCs die rechtstreeks via een kabel verbonden zijn met de BBox2 (geen toestellen tussen de BBox2 en de PCs) Sorry voor het extra ticket, maar ik vond geen andere manier om deze informatie toe te voegen aan het incident. Originele inhoud van [Incident:150107-002149] Geachte heer/mevrouw, Ik heb zonet de helpdesk gebeld, maar ze konden voor mij niets meer doen buiten nog een mail op te stellen naar de technische dienst. Het probleem is dat de PPPoE verbinding gelimiteerd lijkt te zijn op 30 Mbit/s. De syncsnelheid van de BBox2 is: Downstream line rate 50200 kbps Upstream line rate 6048 kbps Downstream Training Margin 20.3 dB VDSL Version Firmware-VTU-R:9.5.7.12IK105012 Time Jan 10 2014, 22:12:04 Volgens de gegevens bij de Proximus helpdesk is mijn PPPoE sessie niet beperkt in snelheid. Volgens mij is dit wel het geval. Als ik via 1 PPPoE sessie de snelheid test dan krijg ik 28.61Mb/s down en 5.56Mb/s up : http://www.speedtest.net/my-result/4040932300" target="_blank. Test ik de verbinding met 2 gelijktijdige PPPoE sessies (over dezelfde BBox2) dan krijg ik 23.81Mb/s down en 5.35Mb/s up en via de andere verbinding 20.80Mb/s down en 0.49Mb/s up. Samen is dit: 44.61 Mb/s down 5.84 Mb/s up Dit komt wel veel dichter bij de syncsnelheid, en lijkt me dan toch een beperking op de PPPoE sessie te zijn. (Ik heb gelijkaardige testen al meerdere keren geprobeerd, ook met simultane downloads van groetere bestanden vanop verschillende servers, en dan heb ik hetzelfde resultaat) Kan u: 1) Nagaan of er een limitatie is ingesteld op de PPPoE-sessies, indien er geen limitatie op de PPPoE sessie staat, dan heb ik graag een verklaring van bovenstaande testen. 2) Nagaan waarom er een limitatie opstaat U kan mij contacteren via <mail> of <gsm>. Ik zie wel dat proximus daarnet de volgende PPPoE gebruikersnaam gepusht heeft: fc74xxxx@PROXIMUS (ik gebruikte normaal fc74xxxx@SKYNET), het resultaat is helaas nog hetzelfde.


Bedankt. Met vriendelijke groeten, Johan

7 reacties

Als je de downloadsnelheid waarop de modem synchroniseert niet haalt moet er toch een cap zijn op je pppoe sessie login en dat kan proximus toch alleen maar oplossen.


Als je op het Userbase forum geen oplossing krijgt op je probleem dan zal je dit hier zeker ook niet krijgen want daar zitten veel meer specialisten en mensen met meer ervaring dan hier, of het zal dan iemand van UB die hier een oplossing post ;-)
Wat ik wel van verschillende mensen al vernomen heb is als ze over hun tweede pppoe maar iets van rond de 20 Mbps halen.
Bedankt voor de reacties.


Ik kan perfect met de 2 PPPoE sessies +/- 30 Mbps halen (alleen niet gelijktijdig).


Ik zal proberen via userbase en anders via iemand die ik bij proximus ken (ik ben wel ontgoocheld dat ze mensen doorverwijzen naar een forum, twitter of facebook om support te krijgen ...)
Als je vraagt of een specialist wil nakijken waarom je de lijnsynchonisatie snelheid van je bbox niet haalt dan zullen ze dat toch doen veronderstel ik toch.


vraag het anders ook eens via een privé bericht aan 'Onze medewerkers' doorsturen ⚊▶ Onze medewerkers en dan klikken op 'Een bericht verzenden aan Onze medewerkers'
of ook nog via ▬► http://support.nl.proximus.be/app/contact_email/session/L3RpbWUvMTQyMDczNzkzNi9zaWQvcFI1Qi1YYm0%3D" target="_blank want na het opsturen nemen ze dikwijls contact op met u , ik zeg wel meestal 😉 , want de wegen van Proximus zijn ondoorgrondelijk !
doe ondertussen ook eens een lijntest zoals beschreven http://bgctv.skynetblogs.be/#testuwbelgacomlijn" rel="nofollow" target="_blank en daar klikken op de link ' My Self Repair '

Daar zie je de 'Huidige status van ons netwerk'

en dan klik je op 'Start de analyse'

voor verder onderzoek en eventuele melding van de problemen.


En wat krijg je als resultaten als je de ➽ http://belgacom.be/internetsnelheid" target="_blank uitvoert.
Ik ga ook een woordje uitleg geven waarom ik, in de post hier juist boven, vraag om die beide testen te doen, omdat ik zo stilaan begin te vermoeden dat het zou kunnen dat je in het zelfde schuitje zit als deze mensen hier op het forum die ook al geklaagd hebben dat hun internetsnelheid gedaald is en dat het wel iets zou kunnen te maken hebben met de aanpassingen voor vectoring zoals het bij hen ook het geval was !

Reageer