PortForwarding werkt niet meer sinds FON hotspot activering

  • 3 January 2012
  • 20 reacties
  • 1229 Bekeken

  • Practitioner
  • 34 reacties
Ik heb een BBox2 modem waarin ik een hele tijd terug een aantal poorten had open gezet, zowel UDP als TPC.

Sinds enkele dagen werd mijn modem ge-upgrade om als Fon-hotspot te kunnen fungeren. Allemaal geen probleem maar deze namiddag vond mijn tablet mijn modem niet meer. Remedie : modem uitgezet en terug gestart. Daarna ging het terug goed.

Maar al snel liep ik tegen een ander probleem aan. De poorten die open stonden waren dicht. Ik keek alles na maar er bleek niets gewijzigd ter zijn. Ook de interne IP adressen klopten. Toch heb ik de instellingen eens verwijderd en terug aangemaakt, maar alles bleef dicht staan (getest met PFPortChecker). Tenslotte de PC nog eens gereboot, maar ook dat gaf geen resultaat.

Ik heb sterk de indruk dat dit met de introductie van FON te maken heeft.


Weet iemand raad ?

20 reacties

Reputatie 2
Badge +1
Hier geen problemen vastgesteld met portforwarding na de firmware-upgrade voor FON.
Ook bij andere installaties die ik beheer geen problemen gezien.

Ik vermoed dat je de oorzaak dus ergens anders gaat moeten zoeken.
@ axs.

Bedankt voor je reactie. Zolang ik de modem niet gereboot had was er hier ook geen probleem. Het was pas daarna dat het zich voordeed.
Vandaag had ik weer opniuew dat mijn tab mijn eigen Wifi net werk niet vind. FON_belgacom wel. Na reboot modem ging dat weer wel.

Om uit te sluiten dat het een probleem is met deze PC heb ik er nog eens een laptop bij gehaald om te checken of die open poorten vindt, maar nee, daar gaat het ook niet meer.

Eva ? !
Weet je welke poorten je gebruikt want mss zijn die geblokkeerd
je kan iets hiervan vinden hier op mijn blog
@ ricy : het gaat om poorten 8014 en 8015. Je Blog is wel heel erg interessant maar ik heb de oplossing daar niet gevonden.
volgens belgacom:

Sommige poorten met een nummer hoger dan 1024
Poorten waarvan het nummer hoger is dan 1024 zijn soms open, soms gesloten:
dit hangt af van de virussen, misbruiken en dreigingen van het moment.

Dus zou je uw poorten moeten forwarden naar een open poort hoger dan 1024 als je er ene vind.
Door een Factory reset van de modem heb ik het opgelost gekregen maar het spookt toch nog een beetje :

ipconfig /all zegt

IPv4-adres. . . . . . . . . . . . : 192.168.1.5(voorkeur) voor Draadloos LAN-adapter

Maar in mijn modem configuratie zie ik onderaan bij status in het Log server venster :

Wed, 01 Jan 2003 02:08:10 GMT DHCP SERVER: DHCPINFORM from 192.168.1.5
en in het DHCP Server status venster :
Wed, 01 Jan 2003 01:03:47 GMT IP=192.168.1.2 MAC=*********
Bij connection list zie ik 192.168.1.2 als mijn intern IP adres.
Bij item Wireless moet ik 192.168.1.5 al Local IP adres opgeven om de poorten te openen.
Heeft iemand daar een verklaring voor ?
En ik vraag me af of die Factory reset nu wel nodig was.
In mijn vorige modemconfiguratie had ik 192.168.1.5 als fixed adres opgegeven (intussen nog niet terug geactiveerd) maar ik zou denken dat na die reset toch alles daavan weg zou moeten zijn... ?

Hoe staat je IPV4 wireless adapterkaart van je pc ingesteld op obtain Ip address via dhcp ?

Je kan best met een vast IP werken als je portforwarding toepast en wel buiten de DHCP range van je bbox modem
Bvb Stel je Ipv4 van je wifi adapterkaart in op 192.168.1.201 en Default gateway 192.168.1.1

Je portforwarding dan ook aanpassen ipv 192.168.1.5 nu naar 192.168.1.201
Is dat dan niet hetzelfde als een fixed ip instellen onder

Network Interfaces/LAN Bridge/IP Address stribution/Connection List/Edit/Tick Static Lease Type ?


Ik vind ook niet zo meteen waar ik Ipv4 van de wifi adapterkaart op 192.168.1.201 kan zetten.
Ok dit is ook een goede manier om een vast Ip adres in te geven maar je moet dan wel zien dat je pc een vast adres heeft dus je wifiadpter IP4 instelling mag niet op DHCP staan maar op het ip adres dat je gegeven hebt in "Network Interfaces/LAN Bridge/IP Address stribution/Connection List/Edit/Tick Static Lease Type "(192.168.1.5 in uw geval)

klik op je wifi ontvagstniveau aanduiding rechts onder in je windows bureaublad

als het venster opent klik onderaan op de link

dan op adapterkaart instellingen klik op je wireless kaart
en kies eigenschappen
en dan Ip4 gaan staan
kies eigenshappen
Ik heb hetzelfde probleem, een aantal poorten zijn geforward en alles werkte perfect.

Nu de hotspot geactiveerd is, blijkt de forwarding niet meer te werken.

Heb reeds alles nagekeken en opnieuw ingestoken maar het werkt niet.

Al de rest werkt wel.

Graag advies van iemand;


mvg
Frederik,


Modem resetten en alles terug instellen is de oplossing.
Badge
Ik word ook met hetzelfde probleem geconfronteerd vrees ik.

Ik kan mijn NAS-schijf ook niet meer van buitenaf bereiken en de poorten die vroeger open stonden voor een (loxone)domotica-server lijken nu ook gesloten.

De modem rebooten maakt niets uit.

  • Wordt met de modem resetten bedoeld: teruggaan naar de factory default settings?
  • Wat met alles terug instellen?
Iemand van belgacom heeft enkele maanden geleden het wachtwoord voor de VDSL verbinding ingegeven. Ik vrees dat dat nergens genoteerd staat. Indien dat gewist wordt kan ik de verbinding niet herstellen. Kan ik dat wachtwoord in de bbox terugvinden? Of moet ik naar de helpdesk van Belgacom bellen?

Groeten,

Luc
je bbox als user kan je bereiken via http://192.168.1.1

je bbox bereiken als administrator en paswoord via : http://192.168.1.1/index.cgi?user_name=admin&password=BGCVDSL2

als je een factory reset geeft aan je modem wordt alles terug ingeladen uitgenomen je wifi beveiliging die je weer moet instellen met je passphrase.


gevonden op ricy's blog : http://bgctv.skynetblogs.be/#FactoryResetBbox2

"restore to factory defaults"
wachten tot ZTC (Zero Touch Configuration) af is
en vergeet de wifi beveliging niet terug in te stellen.



groetjes,

Elsa

Was ik nog vergeten:

bij de resentste bboxen staat je wifi beveiliging automatisch ingesteld met een passphrase die je onderaan de modem op een sticker ziet staan.
Badge
Moet ik voor de factory-reset de procedure die op "ricy's blog" beschreven staat volgen? - Hier is namelijk de FON-hotspot geactiveerd.

Riskeer ik dan niet dat het eerst afzetten en dan terug activeren van de FON-hotspot het probleem opnieuw veroorzaakt?


groetjes,

Luc
> je bbox bereiken als administrator en paswoord via : http://192.168.1.1/index.cgi?user_name=admin&password=BGCVDSL2" rel="nofollow

Ahum, daar gaat de security van onze bbox...
Je kan deze altijd veranderen als volgt:


admin paswoord wijzigen.
Standaard op ALLE b-box 2 modems BGCVDSL2


Open het start menu van Windows en ga naar Alle programma’s, Bureau-accessoires en klik op Opdrachtprompt.
Rechts van de knipperende cursor geef daar de volgende opdrachten in:
telnet
192.168.1.1
login: admin
Password: BGCVDSL2
rg_conf_set_obscure
admin/user/0/password "het_paswoord_dat_je_zelf_wilt_zet_je_hier"
save


Elsa
Luc ik weet niet of dit probleem met het fon account nog bestaat zoals het beschreven is door ricy, ik denk dat dit een bug was en dat die onddertussen verholpen is, maar ik ben niet 100% zeker en ik kan het zelf niet testen want fon staat op mijn bbox nog niet actief.

Er wordt ook beschreven op ricy's blog wat je moet doen in dit geval. en ook de test die Xenne ooit gedaan heeft in dit verband.

groetjes,

Elsa
Badge
Ik heb de factory reset uitgevoerd zoals aangegeven.

Let op: je moet wel over je paswoord beschikken om de vdsl verbinding terug te activeren.

Het probleem lijkt hiermee inderdaad opgelost (en dus nog steeds te bestaan): de open port tool geeft nu toch aan dat de ingestelde poorten terug open staan. Effectief testen kan ik vanop mijn eigen netwerk niet.

Ik aarzel nu wel een beetje om die fon terug aan te zetten...

Indien ik nu mijn NAS terug van buitenaf kan bereiken is dit een hele stap vooruit. Alvast bedankt voor de tussenkomst...


Groetjes,

Luc

Reageer