Beantwoord

Phishing mail + SMS?

  • 11 August 2016
  • 13 reacties
  • 4408 Bekeken

Beste,

ik wordt al sinds maandag overspoeld met proximus berichten. Mijn GSM nummer (waarop de smsjes aankomen) is gekoppeld aan de naam en het adres van mijn schoonmoeder (?). De mail ontvang ik op mijn werk-email-adres.

Gebruikte nr om me te smssen: 0476124078
Inhoud smssen: Beste klant, we herinneren u eraan dat uw proximus installatiekit ... wordt afgeleverd op...; Beste klant, uw bestelling heeft ons magazijn verlaten; Beste klant, u hebt uw bestelling in ontvangst genomen...
Hier niets over betaling, dus op zich geen groot probleem... ik bestelde niets en heb al zeker niets ontvangen, het adres in de smsjes is overigens niet mijn adres, maar dat van mijn schoonouders.

En dan vandaag, op mail:

Uw domiciliëring van de maand juli is mislukt

Beste klant,
Proximus info: Onlangs heeft Proximus geprobeerd het factuurbedrag van €101,50 van uw Proximus-diensten te domiciliëren. Helaas is deze domiciliëring geweigerd door de bank met foutmelding:

[ISO MD04 – Machtiging is (nog) niet geregistreerd bij de bank van de debiteur]

Doordat de domiciliëring het bedrag niet van uw rekening kon afschrijven, verzoeken wij u te betalen via Bancontact/Mistercash door middel van onderstaande stappen. Het openstaande bedrag is momenteel €101,50 (inclusief kosten).

- Klik hier op: factuur betalen om het openstaande bedrag te voldoen via Bancontact/Mistercash
- Voer bij "Uw emailadres": factuurproximus@email.com in
- Volg de stappen op de site om om de betaling succesvol te voltooien
- Kies daarna de bank die u wilt gebruiken voor de betaling

Het bedrag zal worden verhoogd met buitengerechtelijke incassokosten ter hoogte van €141,50 indien het niet voor maandag 15 augustus 2016 is voldaan. Wij willen u erop attenderen dat bij een achterstallige betaling uw Proximis-abonnement kan worden geblokkeerd.

Bij voorbaat dank voor uw medewerking.

Met vriendelijke groeten,

Het Proximus-team

Aangezien ik enkel via het werk klant ben bij proximus, en zeer zeker nooit aan zo'n hoog oplegbedrag (split billing), kan komen, veronderstel ik dat deze berichten niet echt van proximus komen... Ik heb overigens geen domiciliëring, betaal zelf via zoomit. Graag bevestiging van mijn vermoeden...
Alvast dank!
icon

Beste antwoord door Marleen 11 August 2016, 09:06

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 3
Badge
Dag Leentje,

Dit is een duidelijk geval van phishing. Niet op reageren, maar onmiddellijk verwijderen.

Spijtig genoeg is phishing een echte plaag aan het worden.

Ik kan je enkel adviseren steeds alert te zijn en niet te vlug tot een betaling over te gaan.

Groetjes,

Jos
Reputatie 7
Badge +6
Wat mij is opgevallen bij de phishing mails die ik gezien heb: het ging telkens om het zelfde bedrag: € 101, 50 en inderdaad: hun Nederlands bv is er ferm op verbeterd. 😢
moest het een phishing mail zijn van de grootwarenhuizen dan zou het bedrag zeker geëindigd hebben op 9 eurocent :-))
Reputatie 6
Badge +2
moest het een phishing mail zijn van de grootwarenhuizen dan zou het bedrag zeker geëindigd hebben op 9 eurocent :-))

Dat zijn die zogenaamde Sarma prijzen.
Reputatie 6
Badge +3
Wat mij is opgevallen bij de phishing mails die ik gezien heb: het ging telkens om het zelfde bedrag: € 101, 50 en inderdaad: hun Nederlands bv is er ferm op verbeterd. ;-(
Nederlands is inderdaad sterk verbeterd,
ik heb de indruk dat de organisatie in Nederland zit. Links in sommige mails verwijzen naar websites geregistreerd door Nederlanders.
Dat is zeker da de Belgen zouden zoiets nooit durven doen :-)))
Reputatie 7
Badge +6
Zeker phishing mail. Stuur maar door naar: abuse@proximus.com. Zeker niet op reageren of aanklikken.
Op Twitter ook net gelezen: ' Wij contacteren nooit klanten via email voor een openstaande factuur.'
Proximus stuurt trouwens enkel berichten met een adres dat eindigt op: @proximus.com.
Zie ook:
nl.forum.proximus.be/mijn-factuur-18/ontvangen-phisingmail-35326
Als je een telefoonnummer hebt voor die smsen kan je dat nummer allicht blokkeren op je gsm.
!
zie ook hier : https://nl.forum.proximus.be/mijn-factuur-18/ontvangen-phisingmail-35326
LeentjeVerfaillie je ben een slim meisje je ben er niet ingelopen met die oplichting.

Voor al de forums lezers hier heb je tip en is niet mijn gewoonte maar de tip is in hoofdletters.
PX ZAL NOOIT SMS OF EMAIL STUREN BETREFFENDE BETALINGEN.

groetjes aan iedereen
Ik denk toch dat er niet veel mensen meer zijn die daar nog inlopen, het is al op alle gebied via alle media die er maar bestaat, duidelijk gemaakt geweest dat men moet oppassen hiervoor en zeker als je aan online banking doet komt er bijna altijd een waarschuwing dat je moet oppassen voor dergelijke bedrieglijke praktijen, je moet doof en blind zijn zou ik bijna durven zeggen om hiervan nog niet op de hoogte te zijn, maar velen melden deze praktijken dikwijls niet bv aan politie, meldpunt belgie enz...
Reputatie 6
Badge +2
Ik denk toch dat er niet veel mensen meer zijn die daar nog inlopen, het is al op alle gebied via alle media die er maar bestaat, duidelijk gemaakt geweest dat men moet oppassen hiervoor en zeker als je aan online banking doet komt er bijna altijd een waarschuwing dat je moet oppassen voor dergelijke bedrieglijke praktijen, je moet doof en blind zijn zou ik bijna durven zeggen om hiervan nog niet op de hoogte te zijn, maar velen melden deze praktijken dikwijls niet bv aan politie, meldpunt belgie enz...

Ja Elsa, er zijn jammer genoeg nog veel mensen die oliedom zijn en er toch inlopen, zo'n oplichter weet dat ook en rekent er zelfs op dat er oliedomme mensen zijn die er in lopen.
Vooral oude mensen zijn hiervan het slachtoffer.
Blij te horen dat ik dan nog niet oud ben, aangezien ik er nog niet ingelopen ben ;-))))
Reputatie 1
Badge
Juist ook zo'n emailke gekregen.
Kwam toe op het Telenet-account van mijn vriendin (dan weet je onmiddellijk dat het niet bijster koosjer is...);

Moet wel zeggen dat het mailke proper is opgesteld. Maar als er beweerd wordt dat de domiciliëring niet is gelukt, als de proximusfacturen niet gebeuren via domiciliëring...

Is waarschijnlijk ook wel een aanwijzing...

Reageer