Overschakelen van b-box naar b-box 2

  • 28 November 2010
  • 14 reacties
  • 5773 Bekeken

  • Rising star
  • 14 reacties
Ik ga deze week "overschakelen" van ADSL naar VDSL. De nodige hardware heb ik al thuis. Als ik nu (nog ADSL) de b-box 2 al installeer, zou ik dan in het internet geraken en zou mijn I-Talk zonder vaste lijn via de b-box 2 werken?

Axel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +1
B-Box werkt niet op VDSL2 en B-Box2 niet op ADSL. Werkt maar als de lijn omgezet is; bij mij moest men daarvoor in de voortuin komen graven en in de muur binnen een andere contactdoos voor de telefoonaansluiting zetten. Voor de zekerheid best eens bellen met de technische dienst 0800 22700 (ik had ook nog een nr. 080022055 toen). Na de aansluiting duurt het dan nog wel een dag of zo voor het werkt. Dat was wél in april 2009 en ik had toen geen B-box maar een eigen DSL modem van linksys. B-box was toen voor ADSL 2 nodig, en ik schakelde direct over van ADSL naar VDSL2.
Je kan je b-box 2 nu al aansluiten.

Internet is geen probleem. I-Talk zal je wel moeten instellen denk ik ,maar bij de overschakeling naar VDSL2 komt dit er automatisch in .

Mvg Jerom
Sinjoor71

Gelieve correcte informatie te geven .

B-box = adsl

B-box 2 = zowel adsl als vdsl

Mvg Jerom
Reputatie 7
Badge +1
Jerom, ik lieg niet. Ik had toen B-box meegekregen voor ADSL2, maar die werkte niet. Toen bleek dat men mij niet op ADSL2 maar op VDSL2 had gezet, en toen moest ik die B-box in de B-winkel gaan omruilen voor een B-box2 en toen werkte het een dag later wél. Kan zijn dat het ondertussen anders is en dat de B-box aangepast is sedertdien (was in april 2009).Ik zal het wel weten zeker want ik ben toen tweemaal naar de B-winkel moeten gaan
@ Sinjoor71

Je schrijft het toch zelf.

B-box werkte niet want je was al overgeschakeld naar VDSL2. klopt

Je hebt toen je b-box moeten omruilen voor een b-box2 en dan werkte het wel. ok

Wat niet juist is in je posting is" B-Box2 niet op ADSL".

B-box 2 werkt op adsl en vdsl

Mvg Jerom
Reputatie 7
Badge +1
Geen probleem, dan heeft men mij toen in de B-winkel fout geïnformeerd. Zoveel te beter voor Axl. Dan kan hij al voort met die B-box2. Sorry voor gedeeltelijk foute info
Badge
beste axl

zie de ingesloten handleiding bij uw b-box2 " gelieve na ontvangst de b-box2 dadelijk te installeren". Inderdaad u dient deze nu reeds te installeren - volg hiervoor de beschreven werkwijze, dwz uw aansluitpunt aanpassen naar VDSL2 en de b-box2 inpluggen ,daarna 20 minuutjes wachten tot deze volledig geinstalleerd is. vervolgens met de meegeleverde CD-rom de noodzakelijke beveiliging instellen.

groeten-muisje

Beste muis,

ik vertrouw u. Desnoods kan ik nog terug op de "oude" b-box, denk ik.

Wat iets moeilijker zou zijn is "met de meegeleverde CD-rom de noodzakelijke beveiliging" in te stellen, want die was niet in het pakje (ook al is ze op de verpakking vermeld).

Ik vroeg toen de Technische Dienst en die antwoordde dat dat "niet erg" zij en dat ik bij problemen hun zou moeten bellen. Lijkt me moeilijk Onbeslist als je via een misschien niet werkende lijn iemand moet bellen (I-Talk).

Of ben ik gewoon te sceptisch?

Groetjes,

Axel
Ik heb vorige week mijn DHZ-pakket mogen afhalen (met BBOX2 en decoder V4), en er zat bij mij ook geen CD meer in. Activatie is voorzien voor nu woensdag dus zal dan alles wel instellen...

Maar CD-rom lijkt me overbodig. De beveiliging van uw WiFi-signaal kan je perfect op je BBOX2 instellen, door te surfen naar http://192.168.1.1

En bellen naar de technische dienst kan je ook nog steeds met je gsm doen hé, 't is een 0800-nr.
Reputatie 7
Badge +1
Inderdaad, je kuntopdie site zelfs je wireless op- of afzetten.
Ik ben terug 🙂,

alhoewel de Technische Dienst meldde dat ik pas op 3 december over VDSL2 zou beschikken, heb ik het gisteren aangedurfd de b-box te vervangen door de b-box 2. Binnen enkele minuten werkte alle aangesloten apparatuur (PC en telefoon (I-Talk)) zonder dat ik externe hulp nodig had.

Waar ik een beetje twijfels over had, was hoe dat zit met het aansluitpunt. Ik heb gekozen voor één enkel 5-polig aansluitpunt omdat ik maar een telefoon aangesloten heb. In mijn appartement zijn er wel meerdere aansluitpunten (aansluitmogelijkheden) waar nog de oude 5-polige splitters opzitten maar géén telefoonapparatuur.

Ik denk dat dat okay is Onbeslist, of heeft dit negatieve gevolgen voor de snelheid van het internet etc.?

Op moment lees ik in de Status van mijn b-box 2 dat de Downstream line rate 2240 kbps en de Upstream line rate 384 kbps bedraagd. Ik veronderstel dat dit na VDLS2 opmerkelijk hoger gaat zijn.

Ik meld me dan.

Axel
Badge
beste

uw b-box2 dient u (zie uw handleiding) dadelijk na ontvangst aan te sluiten, dit is bijgevolg correct. Al uw huidige splitters dienen verwijderd en uw EERSTE aansluitpunt moet je vervangen door het meegeleverde 6 polige met daarop de VDSL2 splitter. ( de adapter 5 naar 6polig is voor u niet bruikbaar)

groeten-muisje
Hallo muisje,

bedankt voor de reactie, ik zal alle huidige splitters verwijderen. Maar ik hoop dat u niet gelijk hebt wat betreft de aansluiting van de VDSL2 splitter.

Volgens de Installatiegids pagina 12 zie ik namelijk een voorbeeld van de configuratie met meerdere aansluitpunten (met o.a. een notebook en twee telefoonapparaten elk op een eigen aansluitpunt). Bij mij thuis is het zo dat alle apparatuur (PC, notebook en één telefoon) op één aansluitpunt (het eerste) zitten (via de b-box dus). Alle andere aansluitpunten in mijn woning worden niet gebruikt en TV via deze lijn heb ik niet.

Moet ik dan toch "de muur open breken" voor de installatie van de nieuwe aansluitdoos? Wat zou het verschil zijn met nu? Ik heb internet en kan telefoneren.

Groetjes,

Axel
Hallo muisje,

op voorstel van Belgacomj hebben ze vandaag een technicus gestuurd. Die heeft na lang zoeken het eerste aansluitpunt gevonden en daar de splitter geplaatst. Mijn b-box 2 meldt nu 16536 kbps downstream en 2056 kbps upstream line rate. Meer mag ik niet verwachten denk ik.

Nogeens bedankt voor de tipjes.

Groetjes,

Axel

Reageer