Onterechte "boete" decoder return

  • 27 December 2017
  • 4 reacties
  • 371 Bekeken

  • Apprentice
  • 2 reacties
Beste forumleden,

Ik wil graag even informeren of er nog personen mijn ervaringen delen.

Ik schets kort de situatie : na 17 jaar (zeventien jaar inderdaad, en eigenlijk zelfs langer, maar dat kan ik niet bewijzen, want dat was met een andere kaart (Pay & Go) waar ik zelfs het nummer niet meer van weet.) klant te zijn bij Proximus besluit ik wegens verhuis mijn Digitale TV/Internet/vaste telefonie bundel bij Proximus stop te zetten.

Ik probeer dat telefonisch, wat volgens de medewerker niet kan. Ik zeg vervolgens mijn abonnement online op. Daarop belt een Proximus medewerker mij om mijn goedkeuring tot afsluiting te vragen (toch via telefoon dus, maar dat terzijde).

Ik had in die periode heel erg veel problemen met de postbezorging bij me thuis en heb toen allerlei aanmaningen gekregen. Zowel van Proximus als de watermaatschappij als de energieleverancier, noem maar. Ik heb als goede burger dan ook zelf contact opgenomen met de voornoemde bedrijven om er zeker van te zijn dat geen onbetaalde factuur zou blijven openstaan. Bij het opzeggen van mijn abonnement vraag ik ook aan de Proximus medewerker of er nog facturen openstaan, dat blijkt niet het geval, althans volgens de medewerker van dienst.

Opeens krijg ik echter een schuldvordering via Intrum. Om een lang verhaal kort te maken... Er was bljkbaar toch een openstaande factuur waarvan ik ook de herinnering niet ontvangen had, en die moet betaald worden, logisch.

Nu ben ik de laatste om te betwisten dat een openstaande factuur betaald moet worden, dus daarover wens ik niet te discussiëren. Het feit dat dit op zulke manier, via een bedrijf als Intrum moet, vind ik ongepast, maar als onderdeel van een waarschijnlijk standaardprocedure, kan ik dat ook nog door de vingers zien.

De rotstreek die Proximus me hierna nog lapt, schiet me echter in het verkeerde keelgat.

Opeens moet ik van hun bovenop de schuldvordering nog € 99 extra betalen omdat ik mijn decoder niet zou binnengeleverd hebben.

Gelukkig heb ik echter het verzendbonnetje nog. Dat had ik extra goed bewaard, omdat, toeval of niet, de winkelbediende waar ik het pakje binnenleverde me waarschuwde... Hij bleek namelijk frequent klanten terug te zien met de vraag of verzenddata nog te achterhalen waren omdat Proximus niks ontvangen had... makkelijke inkomsten als ze dat bij iedereen lappen die z’n abonnement opzegt...

Vreemd ook dat men plots met deze ontdekking komen twee maanden nadat ik alles heb binnengeleverd.

Wanneer ik de groep die men klantendienst noemt hierover contacteer krijg ik na veel vijven en zessen telefonisch contact met een medewerkster die vanaf nu alles in dit dossier zal beheren en met enkele standaardzinnetjes me natuurlijk “perfect begrijpt” enz.

Vanaf de dag erop meldt ze mij via mail echter dat Proximus niks meer kan en mag doen van zodra een dossier bij Intrum is. Het is volgens hen aan Intrum om me die schuld van € 99 kwijt te schelden. Dat terwijl Proximus de fout heeft gemaakt om onterecht een decoder aan te rekenen en zowel Proximus als Intrum het scan van dat bonnetje reeds een week in hun bezit hebben. Volgens hun beweringen hebben zij dus geen enkele invloed meer op een dossier waarin zij zelf opdrachtgever zijn. Mooie organisatie.

Hier kunnen ze zich natuurlijk ook netjes achter verschuilen, aangezien zij “hier geen invloed meer op hebben” zullen ze hun fout niet toegeven. En ik ben erg benieuwd of Intrum dat wel gaat doen.

Heeft er nog iemand dezelfde ervaringen ? Is dit zoals de winkelbediende me reeds waarschuwde de standaardpraktijk van Proximus ?

Edit : taalfoutje verbeterd en volgende nog toevoegen : als klap op de vuurpijl vraag dezelfde medewerkster me nog in haar email om de e-survey die zal volgen positief te beoordelen, want daar hechten ze bij Proximus belang aan...

Aan alle proximus medewerkers op dit forum, gelieve geen suggesties te doen om de klantendienst te contacteren, ik heb helaas reeds ondervonden dat een klantenDIENST bij jullie niet bestaat. Ik heb tot vervelens toe deze poging-tot-klantendienst gecontacteerd, totdat ik het persoonlijk mailadres en telefoonnummer van iemand ginder heb gekregen. Maar na veel loze beloftes aan de telefoon informeert men mij ’s anderendaags dat ik terug bij af ben. Ik probeer het ondertussen via andere kanalen, oa consumentenorganisatie.

4 reacties

Als je contact had met proximus hebben ze dan gecontroleerd of er daadwerkelijk een openstaande factuur was en het niet om fraude ging, lees dit eventueel ook eens
> https://www.intrum.com/nl/be/heb-een-aanmaning-ontvangen/hoe-een-phishing-email-herkennen/
Enfin ik wou je maar informeren, je weet maar nooit !
Reputatie 7
Badge +4
Beste Domien, het spijt me dit alles te vernemen. Het is inderdaad zo, eens een dossier bij een Intrum kantoor zit, wijzelf als klantendienst geen tussenkomst meer kunnen doen. We kunnen je hier dus helaas ook via deze weg niet bij verderhelpen. Oprechte excuses voor het ongemak. Groetjes Freya
Reputatie 7
Badge +4
Gewoon aan het incasso bureau bij voorkeur schriftelijk melden dat
a) betrokken decoder destijds ingeleverd werd (copie bonnetje toevoegen),
b) dat er destijds problemen waren met de postbedeling en diverse facturen van diverse partijen nooit ontvangen werden,
c) dat er destijds met Px bij stopzetting abo contact genomen werd om na te gaan of er nog uitstaande facturen waren (wat dixit de medewerker destijds niet het geval was)
U bereid verklaren het deel X (door u te verduidelijken) van de som Y te betalen
Indien geen akkoord mogelijk is beroep doen op de ombudsdienst telecom
http://www.ombudsmantelecom.be/nl/hoe-klacht-indienen.html?IDC=41
@ Martin : bedankt voor de info, het blijkt overigens wel echt te zijn. Hoedanook, toch bedankt hier even op te wijzen.

@ M_016 : eveneens bedankt, lijkt me geen slecht plan.

@ FreyaVR : Proximus heeft me dat "geen tussenkomst mogelijk" verhaal reeds gemeld, ik heb dan ook onmiddellijk mijn bewijs van verzending aan Intrum bezorgd, met de betrokken persoon van Proximus in copy. Helaas krijg ik na een gehele week (én een remnder) daar geen antwoord. Wanneer ik dan aan de klantendienst vraag om dit zelf bij Intrum te checken en te vragen om een aanpassing,weigert men dat (als opdrachtgever naar Intrum toe nb., die hoogstwaarschijnlijk wel enige feedback gaat krijgen) pertinent. hoe rijm je dat in godsnaam met het woord klantenDIENST ?

Verder stel ik mij nog enkele vragen :

*In de inning die ik van Intrum ontving was geen sprake vande € 99 mbt de decoder. Dat is er dus achteraf door Proximus aan toegevoegd. Lijkt wel een soort van natrappen voor het opzeggen van mijn abonnement.
*Het zogezegde niet retourneren van mijn decoder werd pas vastgesteld na 2 maanden. Hoe kan het dat zoiets pas na 2 maand opvalt ?

Normaal bewaar ik een bewijs van een zending ca. 2 weken. Ik heb geluk dat het de winkelbediende opviel dat het pakketje voor Proximus bestemd was en er bij hem meteen een belletje ging rinkelen, waardoor hij me waarschuwde om het goed te bewaren.

Reageer