nog eens over leesbaarheid menu en programmagids op belgacom TV

  • 24 August 2012
  • 27 reacties
  • 359 Bekeken

Reputatie 1
Op een recente Philips 42 inch led tv zijn de menu's en progranmmagids na de laatste update onleesbaar geworden en met mijn ogen is er niets mis.

Meerdere mensen hebben het probleem van de leesbaarheid aangekaart, maar Eva hebben we hierover nog niet gehoord !!! Misschien vindt ze de letters op de forums onleesbaar.



27 reacties

Poep simpel , de letters in de menu en programmagids moeten op ieder tv toestel even groot zijn als de letters van de ondertitels van de film .

Dat kan toch niet zo moeilijk zijn zeker , want dan doe je wel voor iedereen goed , straks moet je nog zeggen in de winkel ik wil die tv maar neem maar twee maten groter want ik heb belgacom tv , of moet de verkoper zeggen voor telenet kun je die kopen en voor belgacom moet je gaan voor een maatje of twee of drie meer.

1 regel letters ondertiteling en samenvatting en menu en programmagids even groot , dus wie heeft daar bezwaren tegen , graag melden .

Om dan nog niet te spreken over de teletext die dan wel groot genoeg is maar niet kan uitgezet worden op 3/4 formaat en daardoor ook staat te wiebelen.

Mijn eerste versie was voor mij ok , ik ben niet van plan om een hd te kopen omdat belgacom dat zou willen .

Dit is hetzelfde als ze plots het geluids niveau zouden verminderen op je telefoon , dat je dan maar een nieuwere zou moeten kopen , waar zijn ze mee bezig.
Ja Axana zoals ze zeggen dat het op een ander altijd beter is, zal zeker niet altijd kloppen en er zal overal wel iets zijn.

En een mens kan toch niet om de vijf voeten veranderen van provider, dat zou ook teveel van het goeie zijn ;-)
Badge
Ja Elsa en ik maar zoeken,en ik dacht al dat ik weer verkeerd was.Ja een mens zou het op den duur wel worden.Bij ons is het ook niet al te best op de zender TNT HD zijn verschillende programa's niet in het nederlands ondertiteld.Het is een prima zender,maar wat heb je er aan als je alles in het Engels moet volgen.Zou ook een aanwinst zijn voor belgacom.Ik denk dat dit een bug is dat in het systheem is gesukkeld bij de vorige update in mei.Ze zijn er van op de hoogte maar het probleem opgelost krijgen is andere koek.
Patirck,

Ik denk dat je het altijd interpreteert oals dat sommige mensen je theorie willen afbreken of niet willen geloven maar dat is het totaal niet hoor.

Niemand zegt dat je uitleg niet klopt en die uitleg is trouwens overal en op internet en in technische boeken enz... te vinden en is inderdaad niet moeilijk om te begrijpen en niemand zegt dat het niet klopt dat er mensen zijn die de menu's beter vinden of goed kunnen lezen, maar het klopt ook dat er mensen zijn die het precies wel anders ondervinden en daar kan jij en niemand en ik ook niet iets aan doen en de eenvoudige praktijk en de eenvoudige theorie ook niet het is gewoon een waarneming van sommige mensen zoals jij het nu als goed ondervindt ondervinden anderen dat als minder goed, wat is er daar trouwens moeilijk aan om dit te begrijpen, is dat dan zo moeilijk, net zoals voor de ene de temperatuur goed is en bij anderen te warm en bij nog anderen is het dan weer te koud en nochthans de theorie en de praktijk wijst uit dat het over dezelfde temperatuur gaat.

Het is voor mij nu ook in orde zoals gezegd, ik heb er een mouw kunnen aan passen.

Voor de HDMI problemen schijnt het nu ook in orde te zijn dus we gaan er op vooruit en de andere bugskes zullen ook wel een stile dood sterven zeker.

Wat ik ook spijtig vind is dat er niet veel meer mensen masaal op het forum komen om hun oordeel te geven dan zouden we wel een veel beter beeld kunnen vormen hoe de meerderheid

BGC TV ervaart en nu heb ik het zeker niet over dit onderwerp allen maar over het totaal concept Belgacom TV want procentueel betekent dit eigenlijk niks over alles wat we het hier over hebben bij gebrek aan voldoende deelnemers.

Maar ja daar kan ook niemand iets aan veranderen zeker zoals aan zoveel dingen.

Het voornaamste is dat we kunnen discussieren over alles en nog wat en zonder dat we echt gelijk moeten hebben want het is belangrijker van te ervaren wat anderen denken en ervaren en niet uitsluitend wat men zelf denkt en ervaart.

Nog aan iedereen een gezellige avond verder en we laten het zeker aan ons hart niet komen hé,

'k ga nu een beetje full HDTV TV kijken 😉.

Elsa


Reputatie 1
Badge
Ik vraag me eigenlijk af of jullie al eens een film op bluray hebben gezien (een beetje een recente versie) : je kan er toch niet naast kijken dat dat beeld scherper is dan wanneer je naar een DVD kijkt. Dat komt gewoon omdat dat ding meer beeldpuntjes op hetzelfde oppervlak gebruikt (ongeveer 4 keer zoveel). Dus gewoon omdat van die 576 lijnen naar 1080 is gegaan.

Belgacom heeft net hetzelfde gedaan en daarmee is de huidige menu duidelijk scherper dan de vorige... Zo moeilijk is die uitleg toch niet ???

Hier is de praktijk in elk geval dat ik de huidige menu's beter vind dan de vorige... Wat dus ook klopt met de cijfers 😉.
Inderdaad Axana goed opgemerkt en 'k heb het al gecorrigeerd, 'k zat waarschijnlijk te ver van mijn laptop scherm dat ik dat niet gezien heb !

Badge
Elsa nu begin ik even te twijfelen moet dit dan niet bij zijn?
Badge
Ik zal vanaf ik bij iemand ergens op belgacom eens kan gaan zien mijn mening hier geven.Persoonlijk zal die wel meevallen want dat was vroeger ook al en toen waren ook velen tegen.
Reputatie 1
Elsa,

volkomen gelijk....feiten zijn feiten...de leesbaarheid is voor mij (en anderen) na de update minder geworden op 4m afstand van mijn 42 inch toestel en ik ga niet elke keer verbouwen als Belgacom de resolutie van de decoders gaat veranderen...over 30 jaar moeten we dan misschien op 10cm van het scherm zitten en dan zullen er nog zijn die zeggen dat ze geen probleem hebben.

Is er iemand op het forum die een gefundeerd voorstel kan formuleren ?

gr, Roger
Badge
Patrick jij bent hier nu de enigste van zo lang dit forum er is, en ik kan het weten die hier met die technische uitleg afkomt.Ik ben 45 jaar en snap ik er iets van en soms ook niet omdat ik maar tot mijn 16 de naar school ben geweest omdat ik niet kon volgen wzgens de gevolgen ten gevolgen van een operatie van een kwaadaardige hersentumor in mijn hoofd op 10 jarige leeftijd.Zelfs mensen zoals xenne/sinjoor/Elsa leggen alles veel duidelijker uit als jij.En nu begin ik ook stillaan te twijvelen of jij soms niet meer bent dan gewoon een klant?Want ik vind jou bijna terug op elk bericht hier,en voor mij is dit nu niet op alle berichten.Want ik ben geen klant.Als jij dit nu eens snapt wat ik daarmee bedoel.
Het gaat hier nog altijd veel te veel over rekenen en cijferen maar het is wat ieder persoon zelf ervaart volgends mij dat werkelijk van tel is.

En ik blijf er bij, praktijk gaat nog altijd boven theorie die wel de basis vormt van alles maar soms moet men in de praktijk aanpassingen doen.

Ik zou het met een klein vb willen verduidelijken, als een constructeie berekend wordt dan houd men rekening met allerhande factoren

maar op het einde wat doet men een veiligheidsfactor in rekenig brengen en dit vloeit voor uit jaren lange ervaring omdat er al constructies ingestort zijn.

Dus de theorie klopt wel 100% maar de praktijk valt soms wel anders uit, wat hier eigenlijk juist het zelfde is.

In feite zou men heel veel testpersonen moeten kunnen een beoordeling laten geven over de leesbaarheid en dan zouden we pas een conclussie kunnen trekken.

Ik heb absoluut geen probleem dat er hier veel theorie en rekenwerk gepost wordt maar de praktijk zal hierdoor niet veranderen.

Dus ik zou zeggen reken maar rustig verder en ondertussen zit ik nu dichter bij het scherm en alles is goed leesbaar,

dus voor mij is het in orde en voor mijn ventje ook want die zit nu ook dichter (bij de TV bedoel ik hé !)

groetjes, Elsa
Reputatie 1
Badge
Ik denk toch dat sommigen eens zullen moeten leren rekenen. Belgacom zendt uit op 720P. Om dat op een FULL HD TV (1080 lijnen) weer te geven moeten er dus pixels "bijgemaakt" worden (wat dus ofwel door de decoder, ofwel door het scherm gebeurt (die zogenaamde upscaling).

Iets wat op een 720P dus 5 pixels hoog is, zal op een 1080i TV met 8 pixels worden weergegeven... Dezelfde hoogte scherm heeft bij een 1080 lijnen meer "lijnen" (nl 1080) dan op een HD ready TV met zijn 720 lijnen... Die verhouding is dus effectief 1080/720. Mocht je daar minder pixels hebben, dan wordt die letter een pak minder hoog.

En dat heeft dus weldegelijk met scherpte te maken. Vroeger was die menu niet op HD (dus op 576 lijnen), nu is dat wel HD geworden. Op een HD TV wordt dat dus wel scherper... Op een oude CRT helaas niet, want daar blijft het ding op die 576 (en in de praktijk zelfs een pak minder) lijnen werken. Op zo'n TV gaat dus informatie verloren.
Badge
Het is nog net als vroeger zie ik,je kan precies voor de één niet goed doen en voor de andere wel.Het is of hier een groep chinezen zit en eskimo's die elkaar niet verstaan.En wat mij nu ook opvalt ik ga geen namen noemen,maar mensen die vroeger hier ook zo geen problemen hier over maakten zie je hier ook nu niet.Ik vind dit toch allemaal vreemd.
De beste afstand is tussen 2 tot max 2,5 maal de schemgrootte dus 2 tot max 2,5 x 1,06 cm voor een 42 inch

(en dat heb ik niet uitgevonden voor alle duidelijkheid) proefondervindelijk vastgesteld.
Reputatie 1
We hebben een leestest gedaan binnen ons gezin. Tot 2m25 van het scherm (42ìnchPhilips Ledtv) zijn menu's en programmagids goed leesbaar. Maar normaal zitten we op 4m voor optimale kijkervaring, maar dan zijn menu's en programmagids niet meer leesbaar.
Reputatie 5
Badge +3
Ik heb de resolutie v/d decorder volgens de handleiding Belgacom op automatisch ingesteld, waardoor mijn full HD TV deze aut. omzet naar 1080i...ik vind persoonlijk de leesbaarheid zeker in HD-kwaliteit en in 16:9 breedbeeld veel scherper en duidelijker dan voor de charles update, bezit een samsung 40" en zit op een goeie 3 meter afstand.
mvg

Reputatie 1
Ik heb nooit beweerd dat de menu's minder scherp zijn geworden, maar onleesbaar !!!!!!!

Stel een letter is in 720p 5 pixels breed, als we deze letter nu weergeven in 1080 dan wordt de breedte* 720/1080 = 3,33 en is dus minder leesbaar. Heeft dus niets met scherpte te maken.

ter vergelijking een zelfde voorwerp op 1080 meter zie je kleiner dan dat voorwerp op 720m, maar is wel even scherp (bij gezonde ogen)
Reputatie 1
Badge
Je kan moeilijk ontkennen dat de lettertypes van de menu door die omzetting naar HD scherper worden weergegeven, maar bepaalde teksten worden ook kleiner weergegeven. Voor sommigen zijn ze daardoor blijkbaar minder goed leesbaar.

De vorige menu was niet in HD, en op een HD-scherm zorgde dat voor niet al te scherpe letters. De huidige HD-versie vind ik eigenlijk beter dan de vorige. Maar van mij mag Belgacom nog beter gebruik maken van die HD mogelijkheden.

Als op uw TV de Menu's met die HD-omzetting minder scherp zijn dan vroeger, dan moet er toch nog ergens een instelling niet kloppen...
Reputatie 1
Beste Patrick, U schrijft "Belgacom heeft wel gemeend om met die HD-resolutie het lettertype wat te mogen verkleinen" maar Belgacom zegt "het verschil met de vorige software van de decoder is dat het menu nu ook in HD wordt weergegeven". Vind de uitleg van Belgacom toch geloofwaardiger.
Reputatie 1
Badge
Sorry Roger, maar ik vrees dat je uitleg niet klopt.

Zowel Belgacom als telenet gebruiken geen FULL HD, voor hun HD uitzendingen. "Echte" Full HD is 1080p (wat je voor zover ik weet enkel met Bluray en bepaalde satellietzenders haalt), onze providers zenden uit in 720P.

Als je dit weergeeft op een Full HD TV kan je kiezen : ofwel zet je de Decoder in 720P, waarbij je TV dan naar 1080 lijnen upscaled (omdat dat de enige resolutie is die een FULL HD TV echt kan weergeven), ofwel laat je dat upscalen over aan de decoder, door deze in 1080i te zetten.

Dat beeld neemt dus zowel in 720P of 1080i dezelfde grootte in beslag op het scherm, dus het lettertype ziet er in beide gevallen (op wat upscale-artefacten) identiek uit.

Belgacom heeft wel gemeend om met die HD-resolutie het lettertype wat te mogen verkleinen. Ikzelf heb daar op een 32" Full HD TV geen problemen mee, maar anderen blijkbaar wel.

Ik kan alleen maar hopen dat die mensen de instellingen van het beeld in de HD-decoder juist hebben ingesteld. Als je op een HDTV je decoder op 576 lijnen hebt gezet, zal je inderdaad een belabberd beeld hebben... Dat is bedoeld voor de oudere CRT-TV's. Op een HD-ready gebruik je best 720P, op een FuLL HD best 1080i.

De mensen met een oude CRT-TV zijn op dit ogenblik wel het slechts af : die krijgen een kleiner lettertype dat ook niet scherm wordt weergegeven. Op een Full HD is het zowel kleiner en scherper. Voor mij is het vlot leesbaar, maar blijkbaar niet voor iedereen...
Reputatie 1

  • Eva van Belgacom
    geplaatste 15:29 door Eva van BelgacomIntense User
    Hallo Roger,

    het verschil met de vorige software van de decoder is dat het menu nu ook in HD wordt weergegeven. Qua leesbaarheid zou dit enkel een positieve impact mogen hebben.
    Kan je eens nakijken of bij Menu > Mijn account > Instellingen > Beeldinstellingen > Beeldresolutie je resolutie overeenkomt met de resolutie van je TV zelf? Dus als je een Full HD TV hebt, zet je dit op 1080i, voor HD Ready zet je dit op 720p.

    Mvg
    Eva van Belgacom

  • Roger Michielsen .
    geplaatste 19:35 door Roger Michielsen .Newbie
    Hallo Eva,

    Menu > Mijn account > Instellingen > Beeldinstellingen > Beeldresolutie komt overeen met de resolutie van mijn TV (Full HDTV 1080i)

    U zegt dat het verschil met de vorige software nu de menu's in HD worden weergegeven. Dit verklaart dus het probleem. Het lettertype wat goed leesbaar was, is nu in HD slecht leesbaar geworden omdat de letters nu minder pixels hebben dan voor de update. Een zelfde lettertype in 720p is dikker dan in 1080i !!!!!

    Graag een gepaste oplossing voor het probleem bij volgende update,
    Roger

    [/list]

ik kan wel de fora lezen


omdat je maar 60 cm van je PC scherm zit zeker 😉 (grapje)

Elsa
ik geef deze linken mee om te laten zien hoeveel problemen er zijn met de nieuwe software Charles en ik geef natuurlijk geen antwoord op je vraag want die moet dan van BGC komen.

Als je een antwoord van Eva wenst mss best

⚫ Een privé bericht naar Eva van BGC sturen door
http://community.belgacom.be/people/2e8f1412c6" rel="nofollow" target="_blankhttp://community.belgacom.be/people/2e8f1412c6" rel="nofollow" target="_blank


en eventueel je de link naar je vraag in de post hierboven meesturen:
http://community.belgacom.be/posts/e76a0baafd


groetjes , Elsa


Reputatie 1
Elsa, ik begrijp je antwoord niet... ik kan wel de fora lezen...wil alleen een duidelijk antwoord van Eva Belgacom
En als je nog andere post wilt lezen omtrent de perikelen sedert de nieuwe software Charles hier staan alle linken bijeen

http://community.belgacom.be/comment/75783" target="_blank

groetjes, Elsa

Reageer