Nieuwe versie software Belgacom TV


Sinds vandaag is de nieuwe versie van Belgacom TV geïnstalleerd.

Sinds deze installatie al 2 maal moeten heropstarten:

  • Eerste maal konden we de pijltjes niet bedienen wanneer we in TV gids zaten.
  • Tweede maal bleef het beeld staan en trilde.
Heeft iemand nog problemen gehad??? Hopelijk hebben we voor de rest van de avond geen problemen!!

158 reacties

Badge
Neen,het onderbreken van opgenomen progr. heb ik nog niet ondervonden bij mijn nieuwe decoder (V4).

Zo houden hé.
Reputatie 7
Badge +1
Snakeshit, simpel, ga naar abonnnementen bovenaan, en dan moet je in de lijst rechts "mijn berichtabonnementen" uitschrijven.

Computerken, het gaat niet over de blokkering van de decoder, maar over het het beeld dat slechts een of twee seconden onderbroken wordt en dan weer verder gaat.
Badge
Ja Sinjoor, ik heb dit reeds vroeger gemeld.Tijdens het kijken (geen opname) naar "Blokken" was het beeld plots geblokkeerd en mijn afstandsbediening reageerde helemaal niet meer.
Is er hier iemand die weet hoe ik dit gelul in mijn mailbox kan afzetten? Heb indertijd aangevinkt "stuur mij een e-mail als anderen een reactie plaatsen, maar ben dit al kotsbeu.Huilen
Reputatie 7
Badge +1
Ik heb dat ook gehad, dat een opname (HD) op schijf 20 minuten te vroeg was gestopt. Dat was in de eerste week dat ik de nieuwe interface had. Sedertdien echter niet meer.

Freezes tijdens live kijken heb ik nog niet gehad, maar wél in HD-opnames op schijf tijdens het bekijken, wat dus op hetzelfde neerkomt, want als ik die direct live had bekeken had ik het ook gehad......Wij kijken trouwens zelden écht live naar programma's behalve naar het nieuws. Ofwel nà opname, ofwel in chaseplay als de opname nog bezig is. Programmatijden en "primetime"zijn voor ons dode letter en niet écht van toepassing: voor de kijkcijfers zouden wij dus zeker nooit meetellen....want wij kijken bijna altijd met vertraging, en dus met de mogelijkheid reclameblokken door te spoelen....geldt dat trouwens ook voor als je met de pauzefunctie werkt ? want dan kan je ook reclame doorspoelen....

Zijn er hier trouwens al mensen geweest met een V4 die dat ook hebben (freezes bedoek ik) ? of is het enkel en vooral een probleem van een combinatie van de nieuwe software met de V3 decoder.
Gisteren had ik het volgende voor (Decoder V3) opname PVR met default marges gepland op 2BE(SD) en ondertussen aan het kijken naa EEN-HD "Volt"

De opname is gewoon een half uur te vroeg gestopt ipv 20 minuten na de opname te stoppen !!

Waarschijnlijk weer te wijten aan de nieuwe software want met de oude nog nooit voor gehad !!

Dus ik denk dat er nog veel werk aan de winkel is.
Over het grootste gedeelte ben ik het ook eens met Eva, de navigatie in de menu's ben ik vlug gewoon geworden.

Maar hopelijk wordt er ook iets gedaan aan die korte onderbrekingen op HD kanalen (deze avond weer één gehad op één-HD) en het heeft zeker iets te maken met de nieuwe software want het is vanaf dan pas begonnen.
Reputatie 7
Badge +1
Zeker weten Eva. Het is een goeie zaak dat er rekening wordt gehouden met al onze feedback. En dat niet al onze wensen kunnen vervuld worden, is nogal evident, want die zijn soms behoorlijk tegenstrijdig. Ik vind persoonlijk de nieuwe interface, na een korte aanpassingsperiode, voor het grootste deel een verbetering zeker als er nog rekening gehouden wordt met de verduidelijking van de TV-gids. Op een flatscreen van 37' of meer valt het overigens nog wel mee.

Ik heb alleen nog wat moeite met fouten die in de programmering sluipen na een update van de TV-gids 's nachts en 's namiddags (Plannings met een x in het cirkeltje). Maar dat heeft allicht niets te maken met de nieuwe interface, want dat was met de oude ook al zo.
Beste Belgacom tv kijker.


Op basis van uw feedback geven we u graag mee wat onze beweegredenen waren bij het ontwikkelen van een nieuwe interface.

Bij het navigeren doorheen de menu’s zijn we afgestapt van het verkleinde en nauwelijks te bekijken beeld bovenaan rechts maar kleven we de menu’s nu discreet over het beeld. Op deze manier kan je comfortabel blijven kijken naar je programma terwijl je andere informatie kan opzieken.

Ook hebben we ons gefocust op de snelheid van het navigeren. Door het werken met pop ups is dit gevoelig verbeterd. Hetzelfde geldt voor het scrollen doorheen de lijsten met het filmaanbod.

Tevens streven we naar een maximaal navigeren doorheen de user interface met zo weinig mogelijk knoppen. Namelijk de pijltjestoetsen, de ok-knop, de menu-knop en de info-knop. Dit vermijdt het eindeloos zoeken naar de juiste knoppen op de afstandsbediening. Zo kan je nu bv al pauseren door op de ok-toets te drukken.

Andere kleine maar practische wijzigingen zijn :
- Een performantere zoekmotor in de tv-gids en het op aanvraag aanbod.
- Het groeperen de episodes van een serieopname (ipv elke aflevering tussen alle andere opnames te plaatsen)
- Een overzicht van de voetablwedstrijden via het hoofdmenu met een directe link naar de juiste zender per wedstrijd.
- Het makkelijk aanmaken van persoonlijke zenderlijsten
- Enz

Tot slot wil ik nog meegeven dat de leesbaarheid in de tv-gids niet optimaal is zoals u zelf aangaf. Ook al hangt dit sterk af van het tv-toestel dat u heeft, voorzien we een verbetering van die leesbaarheid tegen de zomer.

Ik hoop dat u iets heeft aan deze info en wens u nog veel kijkplezier.

Eva van Belgacom
Reputatie 7
Badge +1
Wij rekenen allemaal nog op aanpassingen, maar ze kunnen geen klantenfeedback krijgen als ze niet eerst een redelijk vergevorderde versie beschikbaar stellen. Dat is nu geleidelijkaan gebeurd, en men zal nu ook druk bezig zijn met deze feedback te analyseren en te verwerken. Allicht zitten er een hoop compleet tegenstijdige reacties tussen en moeten er keuzes gemaakt worden. Maar met de meestvoorkomende kritiek zal men allicht rekening houden. Bovendien moet men met alle leeftijdscategoriën rekening houden. Wat voor oudere mensen leesbaarder is, is het ook voor jongere mensen. Donkere tekst op een donkere achtergrond is altijd slechter leesbaar. Ofwel witte tekst op donkere achtergrond ofwel donkere tekst op lichtere achtergrond.

Maar dat de tekst van de menurubrieken groter wordt als je er met de cursor gaat opstaan is wel een goed idee vind ik.

Ook zeer positief ervaar ik dat je vanuit een HD-zender nu naar de TV-gids of naar de opnames/planning kunt gaan zonder klank en beeld te verliezen.

En zoals ik hierboven al vermeldde: dat je nu met de decoder naar je PC-bestanden kunt gaan met de knop "services" - "mijn foto's, video's", zonder de decoder te herstarten. Je moet alleen de media manager op je PC opstarten en de bestanden selecteren.
Reputatie 2
Badge +1
De software wordt niet in-house bij Belgacom geschreven... maar bij een grote multinational!

Verder kan ik uiteraard wel akkoord gaan met een aantal opmerkingen, maar het is blijkbaar niet zo evident om dat op 1 2 3 op te lossen / aan te passen. BGC is ook op de hoogte van de problemen/opmerkingen leerden we op de community-meeting.
Wie heeft dit in godsnaam ontworpen vraag ik mij af. Ik ben zelf webdesigner en usability expert dus ik weet waarover ik spreek. Bij deze roep ik op om AUB teminste het lettertype te veranderen naar iets LEESBAAR. (en zet die italic ook af aub)

Ik concludeer dat het ontwerp-/programmatieteam van belgacom slecht werk aflevert. Ga eens bij telenet kijken hoe het wel moet aub. Bedankt

RANT :)
V3 decoder in combinatie met plc's - zo goed als geen problemen met bekijken HD (naar thuis heb ik gisteren nu wel niet gekeken)

persoonlijk vind ik het verschil ts HD & SD heel groot, dus ik zou het zo maar niet willen opgeven, en zeker een stapje verder gaan om het in orde te krijgen

mvg
Reputatie 7
Badge +1
Vandaag vastgesteld, dat bij de nieuwe interface de decoder niet terug moet heropgestart worden om naar PC-bestanden te kijken/luisteren, je moet nu enkel de Media Manager in he PC opstarten. Bij de oude moest je telkens ook de decoder heropstarten (15 minuten). Nu is dat niet meer nodig, dus zeker een verbetering !
Reputatie 2
Badge +1
Hier met een V4 absoluut geen problemen... misschien toch maar eens gaan omruilen Bart?
Eerlijk gezegd heb ik HD opgegeven. Tot vorig jaar waren er bij mij ook constant onderbrekingen, waarbij ik zelfs de decoder aan/af meost zetten (geen reboot). Tot de upgrade van vorig jaar, sindsdien was het goed. Maar bij deze laatste update heb ik ook constant freezes bij HD, en daarom laat ik het ook weer links liggen.

ik heb het eerste sA model. Ik vermoed dat dit V3 is.
Gisteren op EEN-HD tijdens uitzending van "Thuis" korte freeze van beeld gehad. (decoder V3)

zijn er nog die het voor gehad hebben en ook mensen met decoder V4 ?
Reputatie 7
Badge +1
PDC of VPS beletten niet de programma's incl. het voorafgaande reclameblok te starten. Bij Nederland 1 tot 3 was dat zo bij analoge TV. Dat reclameblokken doorgespoeld worden bij het kijken naar opgenomen programma's was vroeger (voor de digitale TV) ook al zo. Dat was/is dan ook de reden dat opgenomen programma's bekijken NIET meetellen voor de kijkcijfers, die louter commerciële bedoelingen hebben. Dat zegt dus niks over de échte kijkcijfers incl. oipgenomen programma's.
Reputatie 6
Badge +1
De zenders zeuren nu al dat opnemen te gemakkelijk is en dat de kijkers dan niet naar de reclameblokken meer kijken. Ze willen er zelfs geld voor. Dat systeem VPS of iets anders zal wel mogelijk zijn, maar dat is commercieel gezien voor de zenders echt niet intressant.
Reputatie 7
Badge +1
Tania, dat je zoon je filmen wist, is een intern probleem bij jullie natuurlijk. Je moet filmen die je voor jezelf opneemt maar naar de harde schijf van je eigen decoder opnemen om dat te vermijden. Netwerkopnames (nPVR) komen nu eenmaal in alle decoder bij de "opgenomen programma's" te staan en kunnen dan ook vanop al je decoders bekeken en ook gewist worden. Dat is soms een voordeel, maar ook soms een nadeel. Ik zou zeggen een heel groot voordeel omdat je verschillende samenvallende programma's kunt opnemen. Ik zie niet in wat er zo moeilijk aan is om intern overeen te komen dat niemand netwerkopnames wist zonder overleg met de anderen. Die zijn toch gemakkelijk te herkennen aan de vermelding 30 dagen. Je kunt altijd overlappende programma's op verschillende decoders op de harde schijf zetten en die staan dan enkel in de opnamelijst van die betreffende decoder. In een netwerk van computers wis je toch ook niet mekaars bestanden ?

Het enige wat Belgacom zou kunnen doen, is de netwerkopnames decoder specifiek te maken, en een optie te voorzien om netwerkopnames toch op alle decoders in je TV-netwerk beschikbaar/zichtbaar te maken. Maar wat dan met de programmering op afstand ?

Ik kan je wel volgen in je vraag naar PDC of VPS. Dat was bij analoge TV inderdaad véél handiger, maar ook niet beschikbaar op de commerciële zenders, enkel bij VRT, en de NED1 tot 3. VPS bij ARD en ZDF. niet bij VTM, 2BE, Vitaya, VT4, 5TV, enz. Het kan blijkbaar niet bij digitale TV, want ook niet bij Telenet beschikbaar.

Drielander, de klanten zijn de testers: ik vind daar niks mis aan. Dan kan je tenminste als klant een inbreng hebben in de verbeteringen en aanpassingen en voel je je bij de ontwikkeling betrokken. Ik was eerst ook negatief tegenover de nieuwe interface, maar was het na een paar dagen al gewoon en ik heb er nu al moeite mee om me te herinneren hoe met met de oude was. Vind ik alles beter bij de nieuwe ? natuurtlijk niet bv. je hebt minder overzicht en minder opties. Maar de balans is toch positief, en je kunt niet aan ieders smaak voldoen.
dat valt dan waarschijnlijk onder de rubriek "intuïtief", mensen die die gave hebben, vinden alles zonder handleiding :OSchamen:)
mss interessant om weten voor mensen die nog de melding gaan krijgen dat de nieuwe software binnen de acht dagen zal geinstalleerd worden op hun decoder, dan kan je de optie terug vinden om de Handleiding via post te laten opsturen.
Had ik al gevonden, maar is blijkbaar weer niets voor mensen met een Apple....

Printen kan, maar downloaden en opslaan niet, en als ik dat print amaai wat een knoeiboel en niet te lezen....
@ Tania Carpels

Kijk eens https:///posts/5915e45919 onder "Belgacom TV handleiding"
Blijkbaar moeten we allemaal nog geduld hebben tot 31.05.2011.

Als ik het goed heb is dat het einde van de periode die bij Belgacom TV vooropgezet hebben om alles klaar te stomen.

Wat ik me afvraag: wordt dit eigenlijk niet alles getest voor je het op de mensen loslaat? Zo ja wie doet dat eigenlijk? Genieën?

Anders ik stel me wel kandidate: gebruiksvriendelijk pfff, ergens in het forum stond ook snellere pffff, intuïtievere pfffff , eenvoudigere navigatie pfffff

oh mama mia,......

Tik eens in bij Belgacom zoeken: "handleiding tv downloaden",.... niks te downloaden, bekijken kan wel

(maar dat wil ik niet, ik wil ze in de hand houden terwijl ik voor mijn TV zit en niet zitten, opstaan, zitten, opstaan, zitten, opstaan van de computer naar de TV...)

Dus bestellen, dat kan via de help functie van de TV oef het duurt maar 15 dagen tegen dat ze in de bus is en of ze gratis is weten we ook niet en welke versie?

Sinds Belgacom er mee bezig is maakt het me knettergek. Elke dag werkt iets, dan weer niet, nu worden de opnames die gepland zijn al dubbel opgenomen omdat b.v. iets in de week later op een ander tijdstip herhaald wordt.

Neem de hele serie op, ik wist niet dat die maar uit 3 delen bestaat (altijd maar de laatste 3 die van 4 weken geleden wie weet waar die naar toe is).

Op Vitaya werkt de serie functie helemaal niet (bij mijn weten nog nooit trouwens).

Dat met die marge voor het opnemen, als iets dat je wilt opnemen 10-15 min te laat begint omdat de vorige niet op tijd stopt. Eigenlijk begint niets op tijd omdat als je de marge laat doorlopen je gemiddeld op +-8 minuten later staat. Maar dat blijkt een probleem te zijn van de TV zenders, dus allen daar gaan klagen.

(b.v. uitzendingen na live programma's of kookprogramma's of dansprogramma's)

De marge achteraan niet aangehangen wordt, mooi einde van je opname. Er was eens een handige functie ik weet niet meer hoe die heet (opnemen met een gewone video recorder), dan gaf blijkbaar het TV station een signaal uit en de opname kon beginnen/stoppen. Moet eigenlijk alles wat goed is altijd verdwijnen??

We hebben 3 TV's en dus 3 decoders,.... nu kan eindelijk iedereen alles verknoeien wat er aan opnames gepland is of opnames die gemaakt zijn. Op een avond dacht ik ik bekijk een film en zie daar, mijn zoon heeft had alles gewist via zijn decoder in zijn kamer en geprogrammeerd wat hij wilde bekijken... goed idee: nu kan ik kijken naar wat hij wilde zien.

Waarom is het zo moeilijk en moet je ik weet niet hoeveel keer knopjes indrukken om te selecteren of je het op de HD wil houden of op de server?

Dan is er een keer een bolletje, dan een driehoekje en soms helemaal niets te zien dat er een opname gemaakt wordt, gepland is. Ik heb er nog geen rode lijn in gevonden in dat systeem, wanneer wat gebruikt wordt.

Al de nieuwe storingen: hmmm er is een stukje opname "missing", of ondertiteling, flitsen in het beeld of vierkantjes,....

of helemaal niets opgenomen, eventjes wachten aub........ zwart beeld tot je door hebt dat er niets is en je de tijdlijn checkt van de opname en daar staat 00.00-00.01 of zo

Er zijn nog wat dingen, maar ik kan ze niet allemaal onthouden: back toets functie, wissen van geplande opnames, snelheid van "vooruit of terug.....

HET MAAKT ME KNETTERGEK!!

Kan niet gewoon alles bij Belgacom "fatsoenlijk" getest worden en dan pas aan de klanten doorgegeven, misschien is het ook een goed idee dat er een 100 of 1000tal "gewone" mensen dat eens uittesten voor het er is voor iedereen en er niets dan klachten zijn?


Reageer