Nieuwe software van Belgacom TV.

  • 5 December 2013
  • 2 reacties
  • 672 Bekeken


Ik heb recent de nieuwe software van Belgacom TV gekregen.


Je kunt veel over deze software vertellen, helaas weinig positieve dingen.


Laat ik het toch eens proberen:

  1. De lijst met opgenomen programma’s, een beetje zoals bij “On Demand”: een grote verbetering.
  2. Het kunnen verwijderen van reeds voor opname geprogrammeerde programma’s vanuit de TV Gids: de max!

Maar:

  1. Als je een programma wilt voor opname programmeren, weet je niet meer of dit programma in de cloud (max. 30 dagen beschikbaar) of op de harde schijf van de decoder opgenomen wordt.
  2. Je ziet in de lijst met opgenomen programma’s niet meer, in 1 oogopslag, of het hier om een film, serie opname, gewone opname of om een opname in de cloud gaat. Je weet het pas als je op de opname zelf gaat staan.
  3. Je ziet dus ook niet welke programma’s in de cloud voor nog hoeveel dagen beschikbaar zijn. Pas wanneer je op het programma zelf staat weet je het.
  4. Je hebt geen idee meer van welke zender je een programma opgenomen hebt. Zelfs in de samenvatting is de naam van de zender niet meer weergegeven.
  5. Vaak is de samenvatting van een reeds opgenomen programma niet deze van het programma zelf, maar soms de samenvatting van een ander opgenomen programma, of soms zelfs van een programma waarvan je de samenvatting via de TV gids bekeken hebt.
  6. Je hebt geen duidelijk overzicht meer over hoeveel % er nog vrij is op de harde schijf van de decoder. De balk is bijna niet meer zichtbaar en alle bolletjes hebben dezelfde kleur (als je in de lijst van de opgenomen programma’s staat).
  7. Programma’s die niet als serie opname geprogrammeerd werden (maar wel op dezelfde dag afgespeeld en dus opgenomen werden), maar wel dezelfde naam dragen, worden in de lijst van opgenomen programma’s als serie opnames weergegeven.
  8. Sommige programma’s die vóór de nieuwe software als serie opnames geprogrammeerd waren, waren plotseling uit de lijst van geprogrammeerde programma’s verdwenen. Ik heb ze opnieuw moeten programmeren.
  9. In de TV gids zie ik programma’s die ik als serie opname geprogrammeerd had, niet meer als geprogrammeerd staan (de bol naast de naam staat er niet meer). Maar als ik ze opnieuw wil programmeren (in analogie met punt 😎 krijg ik de melding dat het programma reeds geprogrammeerd is. En inderdaad, als ik in de lijst van de geprogrammeerde programma’s ga kijken, staat het desbetreffende programma in de lijst.
  10. De optie om met de pijltjes toetsen terug te gaan naar een vorig menu is niet meer mogelijk. Je moet nu de toets “back” gebruiken. Het was handig geweest indien de mensen van de helpdesk dit geweten hadden, want nu heb ik mijn decoder en modem moeten heropstarten, terwijl dit geen oplossing was.

Ik ben erg pro Belgacom TV, maar wat deze software betreft, daar kan ik niet mee lachen.


Dit is echt een versie die heel amateuristisch overkomt.


Ik weet niet wie deze versie geprogrammeerd heeft, maar ik stel wel het volgende voor:

  1. Zoek een andere programmeur voor de volgende versie.
  2. Test eerst de nieuwe versie deftig uit en haal er al de bugs uit en verdeel die dan pas aan de klanten.

Ik hoop dan ook dat er rekening gehouden zal worden met mijn opmerkingen en dat heel snel een aangepaste software versie beschikbaar zal zijn.


Er werd, bij mijn contact met de helpdesk, gezegd dat er haast geboden was om een nieuwe software versie te verdelen, omdat “de concurrentie ook steeds met iets nieuws komt”.


Wel, als het de bedoeling was om de concurrentie aan nieuwe klanten te helpen, dan kan ik maar 1 ding zeggen: 'Opdracht geslaagd”.

2 reacties

Reputatie 7
Badge +1


Bij het inladen van de laatste nieuwe interface voor de V4 Dec(V4) SW-versie Charles 2_2.8.1.62 Nov 2013, loopt er inderdaad het een en ander fout. Voorheen geprogrammeerde series blijken verdwenen, en sommige nPVR-programma's staan dubbel. De beste oplossing om dit recht te zetten is, de series volledig opnieuw in te plannen, en de dubbele nPVR-geplande opnames volledig te wissen, en daarna terug in te plannen; online via PC, tablet of smartphone, of ook op de decoder. Hierbij wél erop letten dat je op de decoder enkel nPVR programmeert als die opname conflict geeft met een eerder geplande PVR-opname. Je kunt dat omzeilen door eerst een ermee samenvallende PVR-opname te plannen (best van een buitenlandse zender, dan weet je zeker dat ze in PVR komt) en daarna het gewilde programma, dat dan een conflict zal geven en dus automatisch in nPVR zal komen. Het voorheen niet gewilde programma kan je al in de TV-gids terug wissen, of achteraf in de lijst van geplande opnames.Als je zo tewerk gaat, heb je daarna geen problemen meer in mijn ervaring. Wél oppassen bij een Factory Reset van de decoder: je krijgt dan mogelijk terug dezelfde problemen zodat je de hierboven beschreven procedure terug moet overdoen. Een gewone herstart (door even stroomloos te zetten, of door de automatische slaapstand in te stellen), kan geen kwaad.



Nog even een bijkomende bemerking: als je van de verdwenen series nog opgenomen afleveringen had staan in de lijst van opgenomen programma's (nog niet bekeken of na het kijken niet gewist) dan kan het zijn dat de nieuw opgenomen afleveringen niet in die lijst bijkomen maar in een nieuwe lijst voor die serie.

Reputatie 7
Badge +1


Gustave, en effet, normalement ce problème peut être résolu par l'interruption du courant au décodeur, qui relance le logiciel sur le décodeur. ça ne dure que quelques minutes.

Reageer