Nieuwe programma gids onduidelijk


Hallo

Blijkbaar heeft belgacom bij de nieuwe softwareaanpassingen weer geen rekening gehouden met de oudere slechter ziende klanten.

Programmagids > de kleuren blauwe letters op blauwe achtergrond zijn slecht leesbaar, en dan nog die bewegende beelden die achter de teksten doorflitsenletters zorgen helemaal voor verwarring.

Een van de niewigheden was dat je TV kon kijken als je naar de programmagids keek, hoe kan je nu nog iets volgen dat op de achtergrond van de teksten zich afspeeld.

De vroegere programmagids vond ik veel duidelijker, je kon ten minste TV blijven kijken, weliswaar in een kleiner vakje als je in de programmagids aan het bekijken was.

Geen vooruitgang

Groeten, Jack


25 reacties

Badge
Ik ga hier geen mening over geven want ben net ontslagen uit het ziekenhuis van een hersenvlies onsteking dus ik zie zelf bijna niets en als ik al ieis zie dan is het nog niet heel goed dus het zalnog een tijd wachten worden.
@Axana , mag ik je een goed herstel toe wensen en houd zeker de moed er in.
@Jack.2303

Het hoeveelste klachtbericht over de (ondertussen ook al niet meer) nieuwe software? Mijn vader is ook slechtziende en vind deze interface nu net beter op zijn TV toestel, de kleuren zijn duidelijk alsook de layout & hij vind het persoonlijk een stuk overzichtelijker dan vroeger. Punt: opinies verschillen & technologie blijft vooruitgaan. Moet eerlijk zijn, je bent niet de enige die klaagt over de 'nieuwe' software maar denk dat je nog steeds bij de grote minderheid hoort tegenover degene die het WEL goed vinden.

Pas misschien je contrast of helderheid van je TV aan, zodat de letters wat duidelijker zijn, misschien is dat een oplossing. En post volgende keer je klacht bij een van de zovele 'klacht'-topics over de nieuwe software, kwestie van het duidelijker te maken wie de software niet leuk vind... Maar nu even een eerlijke vraag, graag een eerlijk antwoord: Heb je ECHT problemen (als in 'dit is een probleem en zal altijd een probleem blijven') of is het gewoon een kwestie van gewoon worden à la 'Oeh nee, dit is nieuw, paniek verandering, slecht slecht'

Edit: Heb er even @Jack bijgezet om te specifieren, aangezien sommige mensen zich blijkbaar meteen aangesproken voelen.
Badge
Dank je ricy zal ik zeker doen.
Blauw gebruiken als text kombinatie is de meest slechte kleur om texten duidelijk weer te geven. en dan nog de beelden op de achtergrond laten rollen.

ik sta achter elke verbetering, maar niet als ze slechter is.

Kan U nog een filmvolgen achter al die letters en iconen ?

contrast of helderheid aanpassen, een tv is normaal zo ingesteld op een ideale instelling.

Moeten de klanten dan allemaal een 500 inch TV kopen.

Waarschijnlijk hebben de mensen die dit goed kunen bekijken nog heel goede ogen, wacht maar tot je de 50 j overschrijd, dan zullen we nog eens praten

Ik ken reeds verschillende mensen die hier problemen met hebben !

Als belgacom eens een enquite wil doen over de nieuwe stijl van de software ?

jack
Badge
T3D uit stabroek ik zal morgen proberen ineeneens alles aan Eva uit te leggen wat jij gedaan hebt.In Brussel. Zien l of je dan nog zo blij be,t.Trouwens het is niet moeilijk Eva hoeft maar naar mijn ouders te bellen om te horen of ik hersenvliesonrsteking heb.Want jij gelooft toch niets.
Reputatie 7
Badge +1
Ik was, voortgaande op de commentaren van verschillende gebruikers hier op het forum, in bange verwachting van de nieuwe software (ook voor het eventueel crashen van mijn V3 decoder), maar ik heb ze nu al enkele weken en stel vast dat je het toch snel gewoon bent. De duidelijkheid van de TV-gids zeal wel deels afhangen van de schermgrootte en resolutie denk ik, al moet ik het met Jack eens zijn dat middelblauwe tekst op lichtblauwe ondergrond inderdaad niet de beste manier is om duidelijkheid te bevorderen.

Toch zijn de voordelen van de nieuwe interface groter dan de nadelen. En sommige details zullen zeker nog aangepast worden. Met een ouder wordende bevolking is het wereldvreemd om hier geen rekening mee te houden. De lichtsterkte van de lenzen wordt bij het ouder worden inderdaad slechter, daar helpt ook geen bril of contactlenzen tegen. Alleen de lenzen operatief vervangen door kunstlenzen helpt. Men kan toch moeilijk verlangen dat iedereen boven de 50 zich systematisch laat opereren....als de duidelijkheid met een iets contrastrijker lettertype of achtergrond kan verholpen worden.

Positief is alleszins dat alles veel sneller gaat. Opstarten decoder. Tijdens kijken (zefs naar HD) vlotter raadplegen TV-gids en PVR zonder verlies van klank en beeld. TV-gids die nu 10 dagen overbrugt.

Negatief, het contrast van blauw op blauw. In PVR de beperkte info (geen zender of duurtijd meer vermeld bij opgenomen programma's ). Het verdwijnen van handige knoppen, maar die waren blljkbaar verwarrend voor veel mensen, wordt beweerd.

Nog te verbeteren: de werking van de planning gelinkt aan de TV-gids, die soms de mist ingaat.
Reputatie 6
Badge +1
Axana, we leven allemaal erg met je mee, veel beterschap!!!
Badge
Dank je william43 ik hoop dat er niet te veel fouten zijn.Dus ik zal tijdelijk niet te veel op het forum aan wezig zijn.Lezen gaat toch maar met één oog.
hiermee wil ik reageren op Sinjoor71

U beweert dat alles veel sneller gaat, wel ik kan zeggen dat alles, menuselecties, programmagids bewerkingen ,zappen, over en weer spoelen met PVR stukken trager werkt dan voorheen ! en dit word mij bevestigd door mensen die ik ken., dus dit zijn geen alleenstaande problemen verbonden aan mijn decoder of woonplaats.

juist nog proberen over te schakelen naar mijn persoonlijke programmagids, decoder wou mijn settings niet meer aanpassen, na 5x over en weerschakelen had ik mijn persoonlijke programmagids terug.voorheen nooit probleem met gehad.

Eva, waarom is de programmagidsoverschakeling nu via de menu's i.p.v. vroeger als je op de programmagids toets drukte je kon overschakelen tussen je persoonlijke programmagidsen ?, dat was nu zo gemakkelijk

De decoder op start is inderdaad veel sneller (+-3min) wat een grote vooruitgang is .

Ook de decoder opstart, direct naar een programma kunnen gaan is ook een welgekome verbetering.

ge ziet wel, ik vind niet alles slecht, jack

ach, ja......Ik wacht ook nog op mijn 6 maanden geleden beloofde 30mbit/s lijn.


't is nie moeilijk, 't is gemakkelijk, of toch niet, iedere vernieuwing kost
aanpassing en bijsturing, toch volgende, voor veel senioren wordt het erg
ingewikkeld, terwijl alles zogezegd eenvoudiger wordt, de mogelijkheden worden
steeds ruimer, je moet bijna freak zijn om dit alles te kennen, voor moeder hetzelfde tv toestel gekocht als thuis, natuurlijk ook BGC tv,zo kan ik haar
wekelijks wel even telefonisch verder helpen, dus moeilijke overgang voor vele
75 plussers 😉
Reputatie 7
Badge +1
Dat van dat verplaatsen van de overschakeling naar de eigen gids naar het menu is denk ik omdat er vroeger dikwijls per ongeluk een keer teveel op de knop TV-gids gedrukt werd en je het Noorden kwijt waart. Nu blijft hij altijd op de gekozen gids staan , tenzij je een herztart van de decoder hebt gedaan, dan staat hij terug op alle zenders.

Bij mij (met 30Mbps profiel maar nog oudere V3 HD-decoder gaat de nieuwe interface écht wel een stuk sneller. Het spoelen in PVR gaat ook sneller, het spoelen in nPVR voor HD opnames kan soms problematisch zijn (hangend beeld en klank terwijl de tijdsbalk doorloopt).
Badge
Aan iedereen die mij een spoedig herstel tewensen nogmaals een dank u wel.
@Axana, verklaar je misschien even nader? Wat ik allemaal gedaan heb in Brussel? En vanwaar die uithaal 'jij gelooft toch niets', ik heb tot nu niets gelezen over je hersenvliesontstekening (waarvoor ik je trouwens veel beterschap wens) omdat ik mijn post aan het schrijven terwijl de andere posts gepost werden, en er toch ook niets over gezegd of wat is het probleem nu eigenlijk? Want ik volg toch even niet meer :s

Ontopic nu - Zeg enkel maar wat zoveel keer herhaald is in vorige topics, de ene vind de nieuwe interface een verbetering (waaronder ik & de meerderheid van mensen die ik zelf ken met BGC TV) & de andere (waaronder enkele forumgebruikers) vinden dit niet, punt. Als je het niet goed vind kan je beter een concreet idee posten over hoe je het WEL wilt, daar heeft Belgacom iets mee & kunnen ze de producten ook dusdanig verbeteren. Veel mensen wouden een nieuwere meer modern ogende interface, deze is er dan nu. Dat er een aantal mensen niet mee akkoord gaan/niet mee kunnen werken of niet aan gewoon kunnen worden omdat ze problemen hebben met verandering... ja dat zal zo zijn, maar mijn boodschap is maar simpel: in plaats van te zeggen: 'bah, dit is slecht' of 'dit is niet goed' - maak een nieuw idee met hoe JIJ het wilt veranderen.

En ik zie trouwens niet hoe ik hier iemand heb aangevallen... probeer enkel mijn steentje bij te dragen.

Mvg
Badge
Axana,veel sterkte en vlugge beterschap.

Computerken.
Reputatie 7
Badge +1
Ik begrijp sommige aanpassingen wel, en een groot aantal mensen zullen de handige functies die gele, groene en blauwe knoppen hadden in de oude interface misschien niet missen omdat ze niet eens wisten dat die functies bestonden. Maar men zou bv. bij de opties/instellingen meer keuzemogelijkheden kunnen inbrengen bv. over kleur en contrast van de displays (zoals bij GSM's of computer's het bureaublad), of over het in en uitschakelen van bepaalde functieknoppen. Het verschijnen van het infoscherm bij het zappen, kan je bv.wél uitschakelen. Iets in die zin dus.
@ sinjoor71

Daar ga ik mee akkoord, er zouden wel een paar extra functies mogen zijn mbt aanpassing van bepaalde functieknoppen & instellingen van kleur/contrast/etc. Toch zeker het contrast aangezien blijkbaar dan toch veel mensen problemen hebben met de laatste softwareupdates/layoutveranderingen. Denk dat dit niet echt een kleurkwestie donkerblauw-lichtblauw is maar eerder een contrastprobleem, aangezien ik zelf ook merk indien ik het contrast/helderheid van mijn TV naar omlaag doe, de kleuren wel minder duidelijk doorkomen als normaal. Dus volgens mij zou een contrast & helderheid functie zeker handig zijn.
Badge
Al bij al sinjoor71 het is al heel veel verbeterd zoals ik verwachte.
Badge
Dank u voor de complementen computerken.
wat de tv gids betreft valt me vooral de traagheid op in combinatie met een v3 decoder, je moet serieus wat 'geduld' hebben.

het rare is dat het op mijn tweede decoder vlotter lijkt te gaat, en dat is er één van de eerste generatie.

mvg
Die blauwcombinaties zijn weliswaar de kleuren van Belgacom ... maar dat zeer veel mensen moeite hebben met de gids te goed te lezen ligt gewoon aan een gebrek qua contrast tussen de kleurencombinaties zelf. De blauwkleuren die gebruikt worden zijn gewoon té weinig contrastrijk. Het gebruik van de kleuren blauw is ook niet altijd even consequent.

De zendernamen en nummers staan in een helder blauw op een donkerblauwe transparante achtergrond. Die zijn uitstekend leesbaar, en als je het kanaal selecteert helemaal want dan is het wit op donkerblauw (hoogste contrast). Maar het blauw van de individuele programma's op lichtbaluw van niet-geselecteerde programma's nog net contrastrijk genoeg is, dan is als je het selecteert de achtergrond wit en dan is het contrast fel verminderd en ook de leesbaarheid voor een groot stuk weg.

Opvallend is dat de datum, uren bovenaan in de gids dan weer een donkerder blauw hebben op de donkerblauwe achtergrondkleur en dus weer moeilijker leesbaar zijn dan de zendernamen en kanaalnummers. En het schermpje dat detailinfo geeft over het geselecteerde programma is dezelfde kleur blauw als in de programmagids zelf. Maar als je die highlight in de gids is er nog een contrast - welsiwaar verminderd - met de solide witte achtergrond, maar in het mini-infovensterke is die witte achtergrond transparant, en het contrast ook door het bewegend tv-beeld alweer een heel stuk minder.

In de mini-gids merk je hetzelfde. Niet geselecteerde programma's en zenders staan in een té donker blauw op een transparante achtergrond die ook te donker blauw is. Pas als je het programma of zender selecteert, wordt die achtergrond solide wit en pas dan valt de donkerblauw titelkleur echt op door voldoende contrast. Als je een indivueel programma dan weer highlight valt de voorgangsbalk tussen start- en eindtijd pas op als die aan het wegtikken is. De lege balk is quasi onzichtbaar. De icoontjes die een opname weergeven die bezig is, gestopt of mislukt, zijn ook vrij klein. En wijken af van de standaard: waarom geen solide rode cirkel voor een opname, ...

Over het algemeen ben ik ook niet enthousiast over het gebruik van cursief-schrift, dat is voor veel mensen veel moeilijker leesbaar en ook niet echt geschikt qua duidelijkheid.

Ik kan de interface van Belgacom vergelijken met Windows Media Center (ook in blauwkleuren) die ik ook op mijn TV kan bekijken. Ondanks de verschillende blauwtonen en -kleuren in Windows MEdia Center, heb ik daar met de verschillende opties qua leesbaarheid geen problemen. De TV-Gids in Windows Media Center ziet er wel saai uit, het contrast en leesbaarheid is veel beter. Heb een flatscreen van 37inch en bekijk de tv normaal van zo'n 2.5-3m afstand. Met Windows Media Center heb ik zelfs op 5m afstand geen problemen, met Belgacom wel ... En ok Windows MEdia Center is fullscreen, maar 5m is toch echt niet zo'n grote afstand om het menu te willen lezen.

Een beter contrast is trouwens op de Belgacom-site zelf te vinden: dat van de tabs bovenaan op de homepagina (wit op donkerblauw) kan bij een hightlight omgezet worden in inverse kleuren (donkerblauwe tekst op solide wit). Het is misschien monotoner, maar veel duidelijker leesbaar.

MVG.
"oudere slecht ziende klanten"... ik ben 26 jaar, piekfijn gezond, en ik kan die tv gids dus écht niet lezen.

Ik had gehoopt hier ergens een tip tegen te komen over hoe je de kleuren of contrasten van de tv gids kan veranderen, maar blijkbaar is dat dus niet mogelijk? :s
Inderdaad dit ids niet mogelijk en dan zou iedereen het naar zijn eigen zin kunnen veranderen, maar helaas !

Het is te wijten aan de nieuwe software " Charles" waar je nog tal van posts hier op dit forum terugvindt, zie hieronder:






































Andere Posts Omtrent de nieuwe Interface 'Charles'
• " Nieuwe aanpassingen decoder V4. "
hier heeft Sinjoor (en nog vele anderen) al zijn bevindingen gepost .
https:///posts/d4f62d420c" rel="nofollow
"BelgacomTV krijgt nieuwe functies"
https:///posts/f05b9c9c12" rel="nofollow
Update belgacom TV
https:///posts/cc694e99ea" rel="nofollow
https:///posts/21c1d63d59" rel="nofollow" target="_blank
• ☞https:///posts/0ab064200b" rel="nofollow" target="_blank
• ☞ https:///posts/fce4820447" rel="nofollow" target="_blank
• ☞ https:///posts/cdadabd1e5" rel="nofollow" target="_blank
• ☞ https:///posts/2c73316b0b" rel="nofollow" target="_blank
• ☞ https:///comment/76316" target="_blank
• ☞ Groetjes, Elsa
Hier nog eentje die er niks meer kan van lezen, ik vond dat bleekblauwe op witte ondergrond toch al een heel erg slecht idee maar nu het lettertype ook nog sterk verkleind is is er geen lol meer aan.
De nieuwe aanpassingen zijn nog maar één dag in werking op mijn decoder en ik heb dezelfde opmerkingen als vale van jullie hier. Alles wordt aangepast zonder dat de klant hier ook maar iets kan aan wijzigen. Zeer slecht leesbaar, zoals vele zeggen. Veel te klein en slechte kleuren. Belgacom zal als reactie wel zeggen dat je dit moet gewoon worden maar ook ik moet dichter voor mijn toestel gaan staan om het te lezen. Alles is hier weer aangepast voor de "grote" schermen. Verbeterde leesbaarheid zegt Belgacom maar niets is minder waar.
Ander puntje is dat ik geen persoonlijk menu meer kan maken zodat ik niet alle zenders moet overlopen die ik toch niet bekijk. Misschien heb ik hier over gezien maar dan is het zeker niet duidelijk uitgelegd. Iemand een idee hoe dit moet? Tot gisteren had ik een zestal zenders in een menuutje staan maar hoe moet dit nu?

Reageer