Nieuwe layout van Belgacom TV maar veel faciliteiten zijn verdwenen


Reputatie 7
Badge +3
Faciliteiten die niet meer beschikbaar zijn in de nieuwe software:

Rode knop om te switchen tussen zenderlijst en Tv-gids.

Blauwe knop om een opname/planning te wissen.

Groene knop voor het beheren van de planning “30 dagen”.

Een x aantal minuten vooruit springen in een opname.

Eindtijd, duur en zender staan niet meer in planning/opnames. Ook begintijd is weg als een opname “30 dagen” staat.

Serie opnemen staat niet meer apart en als de laatste planning gewist wordt, is ook de serie volledig weg.

Opnemen via “zoeken” “titel” blokkeert 80% van de tijd en staat dikwijls niet in planning, maar wel in Tv-gids. Toch wordt de geselecteerde uitzending dikwijls niet opgenomen.

Het zou handiger zijn als men de opties van een geplande uitzending ook in de Tv-Gids zelf zou kunnen veranderen.

Om naar de “samenvatting” te gaan moet men veel te dikwijls op de pijltjestoetsen duwen.

Te groot lettertype waardoor het overzicht slecht is, vooral in planning/opnames en VOD. De naam van een geselecteerde titel staat er niet meer volledig op.

In VOD staat niet meer in welke taal de ondertiteling van de film zal zijn.

Geef mij maar terug de oude versie, die was stukken handiger en gebruiksvriendelijk.

100 reacties

Ik heb gewacht met gelijk welke commentaar te geven op de functionaliteit tot ik zelf de update had gekregen. Ik heb deze gisteren geforceerd op mijn V3B en kan nu eigenlijk alleen maar vaststellen dat er hier heel veel onterecht wordt gezaagd en geklaagd.

Op het gebied van snelheid kan ik kort zijn: de nieuwe interface is sneller. Punt andere lijn. Iedereen die het tegendeel beweert moet dringend naar het ziekenhuis voor een hersenscan.
Het opvragen van het infoscherm, het openen van en navigeren door het menu, de tv-gids, en al zeker de filmcatalogus. Stuk voor stuk sneller.

De nieuwe infobalk vind ik een grote verbetering: veel aangenamer en duidelijker om naar te kijken. Maar ze bevat bovenal veel meer info (voorbije en komende programma's op de zender, bijkomende tijdslijn met de voortgang van het lopende programma, vorige en volgende zenders, ...). Ik vind ze zo handig in gebruik dat ik ze vanaf nu zelfs gebruik als tv-gids.

De nieuwe manier van opnemen vergt iets meer clicks, maar ik vind het wel intuïtiever. Ik heb wel nog niet liggen spelen met de mogelijkheden om te schakelen tussen lokale opname of serveropname.

De tv-gids ziet er duidelijker en rustiger uit (ik vind het persoonlijk zelfs positief dat de vele kleuren per categorie verdwenen zijn). Er ontbreekt inderdaad wel nog een verticale lijn die de huidige tijd aangeeft.

Ten slotte de filmcatalogus. Wat een verademing in vergelijking met zijn ellendig trage voorganger. Sneller en vlotter in gebruik, veel meer titels op één pagina, meer metagegevens over de film, ...

Over de vormgeving en de kleuren kan je blijven discussiëren natuurlijk, maar ik vind het wel redelijk geslaagd.

Er zijn momenteel wel drie zaken waar ik mij aan stoor.

- het hoofdmenu is eigenlijk te lang om horizontaal weer te geven. Je ziet te weinig menu-items tegelijk op het scherm. Een verticaal hoofdmenu met alle items tegelijk op het scherm was waarschijnlijk beter geweest. Nu goed, de keuze is gemaakt, we zullen er wel aan wennen.

- het is een goede zaak dat er nu veel meer filmtitels op één scherm kunnen in de filmcatalogus, maar dat heeft tot vervelend gevolg dat je veel meer moet klikken om een pagina naar beneden te scrollen. Een page down/up toets zou hier handig zijn.

- de lijsten vormen geen "cirkel". Als je in het begin van een lijst staat kan je niet op de pijl naar boven (of links, voor horizontale lijsten) drukken om helemaal naar het einde te springen, en omgekeerd. Als je van A naar Z wil in de catalogus moet je, zeker met de afwezigheid van een page-downknop, veel te veel klikken.
Reputatie 7
Badge +1
@Wouter: Ik ga ook wachten tot ik de upgrade heb om definitief commentaar te geven, maar ga hem niet "forceren". Alleszins bedankt voor je nuchtere analyse Wouter. Maar 't is zoals je zegt, niet iedereen heeft dezelfde smaak, en ergens moet er een keuze gemaakt worden. Als het maar duidelijk en handig is.Wat meer zoeken in het begin moet je er dan maar bijnemen.

@stevenm: in principe heb je gelijk natuurlijk. Maar ik stopte een opname ook altijd met de stopknop behalve bij een herinnering waar automatisch wordt gestopt en overgeschakeld wordt naar de zender (nà verwittigingsscherm). Maar ik heb het even uitgetest (met de oude interface die ik nog heb) en hier wordt het punt dus inderdaad wél onthouden als je tijdens het kijken op "digital TV" drukt. Heb al wel eens voorgehad dat bij een nPVR opname het punt niet onthouden werd. Was een lange documentaire van la Une, die ik in 3 stukken bekeken heb, en telkens werd daarvan alles terug herstart en het was dus telkens zoeken geblazen. Maar het bleef wel beperkt tot die ene opname.
@wouter:

"kan nu eigenlijk alleen maar vaststellen dat er hier heel veel onterecht wordt gezaagd en geklaagd."

Ben jij god ofzo? Heb jij allemaal dezelfde tv's als alle andere mensen? Heb jij ook alle decoders die er beschikbaar zijn? en dezelfde ogen als alle andere mensen? Omdat jij als persoon kan oordelen wat een ander goed mag vinden of niet?

De info balk tijdens het zappen bevat dus wel minder info als ervoor. De 'volgende uitzending' is weggenomen wat ik wel een groot gemis vind.

@stevenm: digital tv drukken is ook gewoon stop, in tegendeel wat hier ook gezegd wordt. Is dus een bugje welke opgelost moet/zal worden door Belgacom. Aangezien die "fast forward" nu weg is, moeten ze dit wel terugzetten.

""dit onderwerp is tijdelijk niet beschikbaar"." -> heb ik ook al gehad met de OUDE interface. Is dus een bug(je?) in npvr, en heeft dus niks te maken met de interface update.
Badge
Wouter ik sluit me volledig bij je aan ik heb de nieuwe interface ook sinds vanacht alleen had ik niet zoveel geluk als jou.Mijn decoder van nog geen 3 maand is naar de knoppen.Ben er dan maar vanmorgen een nieuwe gaan halen met een nieuwe afstandbediening en tot mijn grote verbazing is deze beginnen installeren met de nieuwe software er bij.Waarschijnlijk omdat ik dus gisteren een paar keer een geforceerde opdate geprobeerd had.Maar inderdaad hij is de moeite waard wat men hier ook moge schrijven.Ik spreek wel over de v4 dus die is wel sneller dan dev3 en misschien zit daar wel wat verschil in mogelijkheden op.Al zou dit niet mogen.
Allen,

Even een beetje feedback op enkele zaken die hier genoemd zijn...

- In verband met het het stoppen van een opname en daarna hervatten: we hebben net als jullie vastgesteld dat het hervatten enkel werkt wanneer er op de Stop-knop gedrukt wordt en niet bij het drukken op de knop 'digital tv'. Dit is een bug die zal opgelost worden bij de volgende update. In tussentijd raad ik iedereen aan om de 'stop' knop te gebruiken.
- Wouter: met de 'channel up/down' knop op de afstandsbediening kan je normaalgezien per scherm door het Op Aanvraag-scherm scrollen en hoef je niet elke titel te overlopen.

Vriendelijke groeten,
Eva
Reputatie 7
Badge +1
@bart: "Aangezien die "fast forward" nu weg is, moeten ze dit wel terugzetten."

Wat bedoel je daarmee ?? fast forward is snel doorspoelen in mijn vocabulair en dus essentiëel bij het kijken...Is die functie écht weg ? :O

Overigens stond er deze middag weer een X achter een nPVR planning die ik verleden zondag al had ingepland. Is dat een strategie om het gebruiik van nPVR te ontmoedigen ? of toch een gevolg van overbelasting door het (geforceerd ?) invoeren van de nieuwe interface. Of is het gewoon iets anders dat misloopt ?
@bart, er staan terechte opmerkingen in deze thread, o.a. jouw opmerkingen over de te kleine opname-icoontjes, maar ik blijf bij mijn mening: de meeste commentaren die ik hier op het forum al gelezen heb vind ik ongegrond. Ik zou uw stelling evengoed kunnen omdraaien hé: kan jij beslissen of ik akkoord moet gaan met de reacties van anderen? Gelukkig maar dat we niet allemaal dezelfde ideeën hebben, de wereld zou maar saai zijn.

Ik had het overigens niet over de zapbalk, maar over de infobalk die tevoorschijn komt door op de i-knop te drukken. Daar staan vorige en volgende programma en zender wel op.

@Eva, bedankt, ik zal vanavond eens de channel up/down knoppen proberen (vond ik niet terug in de handleiding)
Reputatie 7
Badge +1
Dit is dus ook een discussieforum hé, dus je mag van mening verschillen...maar 't is altijd verfrissend eens een andere mening of invalshoek te lezen.;)
Reputatie 6
Badge +3
@sinjoor je vroeg wat Bart bedoelde met "Aangezien die "fast forward" nu weg is, moeten ze dit wel terugzetten.

Vroeger kon je een exact tijd doorspoelen door deze tijd in te type bijv. 5min 59seconden= 559 en fast forward duwen.

Nu kan dat niet meer en dat is wel degelijk een gemis !

Probleem dat gebleven is uit de oude interface : wel 8x 32x en 64x doorspoelen, maar niet 2x of 4x, snelheden die ook noodzakelijk zijn én standaard op alle harde schijf-videorecorders uit de vorige eeuw.

Het verdwijnen van de groene knop is ook echt schandalig zeker als het nepargument door Eva wordt aangehaald dat uit studies bleek dat die knop praktisch niet werd gebruikt.
1e Moest men voor de groene knop 10% reclame van de rode knop gemaakt hebben en dan zouden de mensen het wel gebruikt hebben.
2e De lamentabele uitleg die bij knop stond ... niet echt duidelijk voor mensen die niet op fora allerhande zitten !!!!!!!!!

Bovendien is de functie om geplande opnames van NPVR naar PVR te veranderen wél behouden, maar de functie om geplande opnames van PVR naar NPVR is dan weer niet behouden. (functie NPVR naar PVR is wel goed verborgen en het niet-intuïtieve horizontale menu...)
Badge
frank wat jan je het goed uitleggen jij moet minister worden.
@eva,

Is het niet mogelijk om zoals een aantal personen reeds gemeld hebben om de functie van de groene knop terug in te voeren.

We gebruikten dit zeer veel. We programmeren alle opnames (waar mijn vrouw naar kijkt) op de decoder in de living op 30 dagen en dan kon zij die op de decoder op de slaapkamer bekijken. Wij willen geen opnames doen op de decoder in de slaapkamer omdat die alleen aangezt wordt als we daar kijken en 's nachts altijd volledig uitgezet wordt omdat als je anders 's nachts iets wilt opnemen je midden in je slaap gewekt wordt door het opstarten van de decoder.

Nu zullen we eerst een nutteloze opname moeten doen om ervoor tezorgen dat de 2de opname op 30 dagen staat om dan de eerste terug te wissen.

Bedankt
ik kende zelfs met moeite die groene knop omdat ik er niet echt info over vond... laat staan dat 'gewone' gebruikers dit wisten. dus het is redelijk normaal dat die praktisch niet gebruikt werd. (en hoeveel mensen kennen het verschil tussen PVR en NVPR 😮 )

Al ben ik ook zeker dat dit niet de reden is waarom dit weggenomen is, want die nieuwe interface bestaat al sinds vorig jaar, en de groene knop nog niet zo lang.

Wat ik me wel afvraag met de nieuwe interface is waar de 'reklame' zal komen? Vroeger was dit in het menu, linker bovenhoek..maar aangezien dit weg is, waar zal dit nu dan komen?
sinds deze morgen heb ik de nieuwe interface van BTV.

Daarbij heb ik al meteen een opname gewist waarvan het eigenlijk niet de bedoeling was. Maar ik was even het spoor bijster bij welke opname ik zat denk ik.

bij het opstarten van de decoder merkte ik meteen dat ik de nieuwe interface had. het ging veel sneller en ook het zendernummer was gewijzigd van 30 naar 1.

De kleuren vind ik persoonlijk nog heel goed meevallen en ik vind het ook leuker dat als je in een menu komt, het programma niet meer in zo'n klein hokje verder te volgen is maar nu op een groter deel van het scherm.

Wel zal ik mij nog moeten aanpassen aan de symbolen oa in PVR, waar er nu een "o" gebruikt wordt ipv R
Badge
Wat Bart daar zegt daar geef ik hem volledig gelijk in.Nog geen maand geleden kende ik die groene knop ook niet.Ik heb hier ook moeten vragen wat is verschil tussen pvr en nPVR want dat wist ik niet.Of die groene knop er terug bij komt of niet voor mij mag het als het voor sommige mensen een eenvoudiger gebruik wordt.Maar ik heb nu die opdate ook ik moet nu nog veel zoeken maar ik heb precies wel al gezien dat je dat nu nog kan veranderen.
Dag wouterk,

je hoeft helemaal de procedure zoals je die beschrijft niet te volgen. Wanneer je een opname plant, kan je de bewaartijd aanpassen van "nooit" of "verwijderen indien schijf vol" naar "30 dagen".

Correctie 13:14:
Beste, ik heb dit zelf nog eens gesimuleerd en het is inderdaad onmogelijk om de eerste opname onmiddelijk in het netwerk op te nemen. De eerste opname is standaard altijd op de decoder, tenzij er slechts 1 TV stream voorzien is voor de decoder in kwestie (afhankelijk van uw verbinding en aantal settopboxen in huis).

Vriendelijke groeten,
Eva
Badge
Ja AnneliesB ik ben er ook van verschoten dat hij zo goed meevalt na de nagatieve berichten van de eerste week.Vooral vind ik die programmagids weergave in een kleur goed.Niet meer in die verwarrende 3 kleuren.nog iets waar men naar geluisterd heeft.Spijtig vind ik wel dat er geen vertikale lijn is gekomen.Ik hoop dat deze of toch iets dergelijk er komt om toch een huidige tijd aan te geven en dan is die gids toch duidelijker.Dat opnemen is in het begin wel even aanpassen vooral manueel.
Reputatie 7
Badge +1
@Frank: "Vroeger kon je een exact tijd doorspoelen door deze tijd in te type bijv. 5min 59seconden= 559 en fast forward duwen."

Dat lukte bij mij niet en nu nog niet in de oude interface, dus zal ik het ook niet missen in de nieuwe..

2x of 4x spoelen of terugspoelen is wél een gemis vind ik. Je bent altijd te ver of niet ver genoeg met 8x.




@ Eva, met de stopknop werkt het "hervatten " prima, voor de rest ben ik best tevreden met de nieuwe update, een mooie lay out, wat een verschil met 4 jaar geleden !

Groetjes van een tevreden klant .
Reputatie 6
Badge +3
Gisteren had ik veel haperingen bij het zappen, het beeld haperde. Dat was zowel bij SD als HD-zenders.

Deze morgen reset gedaan en vanavond leek het zappen toch beter te gaan;

Ook vanavond: extreem trage reactie bij terugspoelen (functie comfort view) beeld blijft lang stil staan zodat je niet ziet hoever er teruggespoeld wordt. Dat was trouwens ook op een SD zender.
Badge
Heeft zeker niets te maken met de nieuwe interface.Had je vroeger voor deze opdate die problemen ook al?Anders kan je eens al je kabels na checken.Bij mij werkt in ieder geval alles normaal.
Bericht verwijderd door moderator.

Gelieve geen andere gebruikers van de Belgacom Community te beledigen, we trachten hier een positieve sfeer te scheppen waarbij klanten elkaar trachten te helpen.
Bedankt voor uw begrip.

Badge
Jou ken ik nog.Het is nu heel gemakkelijk te zeggen voor het minste dat er nu ook maar mis gaat dat dit ligt aan die interface.Nu ik zal je nog eens zeggen tommos dat is niet zo.Trouwens nog iets ik ben geen man.
Het is nog gemakkelijker om te zeggen dat het niet aan Belgacom ligt en dat het aan de kabels ligt. een reset lost volgens u dus problemen op met kabels?

Bericht gedeeltelijk verwijderd door moderator.

Gelieve geen andere gebruikers van de Belgacom Community te beledigen, we trachten hier een positieve sfeer te scheppen waarbij klanten elkaar trachten te helpen.
Bedankt voor uw begrip.

Reputatie 2
Badge
Heb nu ook de nieuwe interface, beetje wennen maar niets dramatisch, zo moeilijk is een televisie dan nu ook weer niet

plus:

- opstarten onmiddellijk naar televisie

- epg: lijkt sneller

- naar 'radio' schakelen gaat sneller

min:

- zapbalk: blauwe tekst op zwarte achtergrond? Wiens idee was dat?

- zapbalk: ik vond "volgend programma" op de oude interface best wel handig

PS1: ik zou graag "voetbal" uit mijn menu willen en vervangen door "mijn opnames" (maar dat is commercieel mss niet zo goed:)

PS2: het hele "on demand" gebeuren vind ik nog steeds niet bruikaar agv de nog steeds heel trage decoder.
Badge
Beste Axana en Tommos, ge doet me echt lachen hoor.Stop ermee a.u.b.

We zijn hier om elkander te helpen, nietwaar ?

Grtjs.

Reageer