Nieuwe layout van Belgacom TV maar veel faciliteiten zijn verdwenen


Reputatie 7
Badge +3
Faciliteiten die niet meer beschikbaar zijn in de nieuwe software:

Rode knop om te switchen tussen zenderlijst en Tv-gids.

Blauwe knop om een opname/planning te wissen.

Groene knop voor het beheren van de planning “30 dagen”.

Een x aantal minuten vooruit springen in een opname.

Eindtijd, duur en zender staan niet meer in planning/opnames. Ook begintijd is weg als een opname “30 dagen” staat.

Serie opnemen staat niet meer apart en als de laatste planning gewist wordt, is ook de serie volledig weg.

Opnemen via “zoeken” “titel” blokkeert 80% van de tijd en staat dikwijls niet in planning, maar wel in Tv-gids. Toch wordt de geselecteerde uitzending dikwijls niet opgenomen.

Het zou handiger zijn als men de opties van een geplande uitzending ook in de Tv-Gids zelf zou kunnen veranderen.

Om naar de “samenvatting” te gaan moet men veel te dikwijls op de pijltjestoetsen duwen.

Te groot lettertype waardoor het overzicht slecht is, vooral in planning/opnames en VOD. De naam van een geselecteerde titel staat er niet meer volledig op.

In VOD staat niet meer in welke taal de ondertiteling van de film zal zijn.

Geef mij maar terug de oude versie, die was stukken handiger en gebruiksvriendelijk.

100 reacties

Badge
@Axana: dat is het juist: er is géén 'standaard' instelling. De software bepaalt het in jouw plaats: als je in de tv-gids iets selecteert om op te nemen, dan wordt het soms lokaal (onbeperkt), soms op de server (30 dagen) bewaard. Wanneer de software kiest voor '30 dagen', dan kan je wel via de opties er 'onbeperkt' van maken. Maar als de software kiest voor 'onbeperkt', dan kan je daar niets aan veranderen.
Reputatie 7
Badge +1
Als ik het goed begrijp, kan je dus niet écht vrij meer kiezen. Opnames kwamen naargelang de volgorde van programmeren in lokaal of 30d terecht. Dus wat eerst geprogrammeerd werd kwam automatisch lokaal, wat later ingegeven werd komt slechts in 30d als het overlapt met die eerste opname, anders ook lokaal. Achteraf kon je de lokale met de groen knop nog naar 30d omzetten (behalve seriesopnames en van niet-vlaamse zenders + van enkele franstalige belgische).Die laatste functie zou dus vervallen nu ? Maar volgens de uitleg van Eva kan vooraf tijdens de programmatie toch gekozen worden voor 30d ? (wat nu in de oude interface dus achteraf nog kan) of ben ik fout ? stevenm ?

Waarschijnlijk zijn er teveel klanten die al hun opnames of het meerendeel ervan naar 30d omzetten .....als de software het bepaalt, zal het maar in bepaalde gevallen zijn (overlappingen).
De software maakt inderdaad standaard de best mogelijke keuze en houdt hierbij rekening met verschillende factoren: hoeveel decoders heb je, wil je opnemen van een HD zender of niet, heb je al opnames gepland, is er op de zender in kwestie opname-via-het-netwerk beschikbaar, etc.
Badge
@Sinjoor: het laatste bericht van Eva heeft je vraag wellicht beantwoord, maar het is dus zoals ik tegen Axana zei in mijn post van 11u16: je kan een opname die standaard lokaal bewaard wordt niet meer wijzigen om te laten opnemen in '30d'. De software beslist in jouw plaats en houdt daarbij rekening met tal van parameters. Een voorbeeld: in mijn geval, met een 16,5 mbit lijn (en dus één HD stream) worden alle HD opnames van de zenders waar NPVR mogelijk is, standaard op 30d opgenomen.
Reputatie 7
Badge +1
@eva: je schrijft:

"Daarom kan dit nu onmiddelijk ingesteld worden bij het programmeren van de opname (opname opties, bewaartijd)."

Dat spreekt enigszins je laatste opmerking tegen....en is het zoals ik schreef, dat de volgorde van programmeren het 'enige' middel is om het nog te beïnvloeden d.w.z. bewust lokale opnames eerst plannen, en daarna eerst degene die je als netwerkopname wilt plannen door bewust overlapping uit te lokken...

Badge
T'zal alleamaal wel loslopen gewoon alles gewoon afwachten.En ik denk dat alles zo slecht nog niet gaat worden als het nu nog mogen lijken.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb me gisterenavond groen/rood/blauw geërgerd. Als ik in de nieuwe layout via TV-gids - zoeken - op titel een programma wil opnemen, dan mag ik niks wijzigen aan de instellingen of het ding blokkeerd bij "bevestigen". Als ik een opname wil doen via diezelfde weg en die botst met een andere opname die reeds geprogrammeerd staat, dan blokkeerd alles en moet ik weer opnieuw beginnen.
Badge
Elma dat lijkt me weer op zo een alleen staand geval.Of horen we seffens inneens weer iedereen die dat probleem heeft?Dat zijn volgens mij nog altijd die oude decoders die niet goed werken met die nieuwe software en belgacom had er beter aan gedaan voor dat die interface gebeurde nieuwe decoders omruilen voor die oudere.Dan waren ook niet al die problemen onstaan.
Reputatie 7
Badge +1
Ik hoop dat bij mij de upgrade maar in mei komt...dan zijn de problemen misschien opgelost !
Badge
Van mij mag dat ook.vroeger was ik ook telkens bij de laatste.Ne kunnen we tenminste aftellen en kansen op fouten des te kleiner.
Heb ook sinds kort de nieuwe "verbeterde" interface en heb me ook al geergerd aan een aantal zaken :

Verstomd Intuitiever ?
Dacht dat dit betekende dat alles een beetje eenvoudiger zou zijn. Niets is minder waar, heb de volledige handleiding moeten downloaden en uitdrukken om een beetje wegwijs te gerken ...

:ODuidelijker ?
Sorry, maar die overlay toestanden en licht blauwe letters op een donkerblauwe achtergrond trekken echt op niks.
Waarom heeft men niet gewoon dat kleine venstertje rechtsboven behouden ? Ofwel kijkt ge TV ofwel ben je aan 't programmeren dus het argument dat ge uw programma kan blijven volgen gaat voor mij niet op. Probeer misschien eens iets meer contrasterende kleuren ? Vraag me ook af wat dit gaat opleveren als mijn 2de decoder zijn upgrade krijgt ?! Deze staat aangesloten op een kleinere TV ...

😮 Herinnering ?
Waarom slechts standard een herinnering van 1 minuut ? Een aantal commerciële zenders verstaan de kunst om hun programmas steeds vroeger te laten beginnen en dan mis je zo de eerste 2 à 3 minuten ...

😮 Serie opname ?
Blijknbaar nog enkel mogelijk voor uitzendingen die als "serie" door 't leven gaan. Documentaires e.d. kunt ge dus vergeten die gaat ge wekelijks / dagelijks moeten herprogrammeren ... Zo ben ik dus al mijn opnameplanningen kwijt geraakt van de natuurdocumentaires op Discovery / National Geographic enz ...

😮 Bericht van update ?
In tegenstelling tot wat er vermeld staat op de site ben ik dus nooit op de hoogte gesteld van deze update !
Krijg nu wel een brief dat Belgacom zogezegd mijn gegevens niet heeft !?
Dus mijn adres hebben ze dan wèl ...
Mijn email ook want via die weg krijg ik maandelijks mijn factuur...
op mijn GSM krijg ik maandelijks een SMS dat er een nieuw factuur is, dis ook in orde ...

😃 Reset ?
Om dan toch met een positieve noot te eindigen.
Heb vanmorgen mijn decoder maar eens af en aan gezet (met de bedoeling alles eens te resetten omdat ik ook 't idee had dat de installatie nog niet volledig was) en inderdaad op een luttele 3 minuten was dit afgehandeld ...
Badge
Dat bericht heb jij wel gehad via je tv en op deze site.En ik denk dat men daarmee bedoeld dat dat de gegevens zijn die je kan invullen op je tv.Trouwens die herinnering kan je die niet verlengen langer dan 1 min.?
Badge
Nu toch ook al een paar dagen de nieuwe interface gebruikt en ook een paar opmerkingen:

* Positief:

- sneller opstarten. Na minder dan 3 minuten kan je tv kijken, na minder dan 10 minuten is alle functionaliteit beschikbaar (zelfs op een stokoude V3 decoder!)

- decoder start meteen in 'full screen' mode op, zonder dat je eerst op 'digital TV' moet drukken

- serie-opnames staan gegroepeerd in de PVR

* Minpunten

- Van de 'snellere navigatie' heb ik nog niks gemerkt: als ik op 'tv-guide' druk, duurt het nog even lang voor de tv-gids verschijnt. Bovendien is het wisselen van dag nog altijd even traag: je krijgt wel direct een rooster te zien, maar alle vakjes zijn leeg en er staat 'even geduld'. Nu, dit komt wellicht juist omdat ik zo'n stokoude decoder heb. De nieuwe V4, met krachtiger hardware, zal hier normaal gezien minder last van ondervinden. Het is ook zo dat ik met mijn vorige V3 decoder nooit echt iets gemerkt heb van de 'traagheid' waar veel mensen over schreven, behalve tijdens het kijken naar HD kanalen.

- Wellicht een bug: het 'hernemen' van een opname vanaf het punt tot waar je laatst gekeken hebt, lijkt bij mij maar af en toe te werken.

- Leesbaarheid: de kleurencombinatie, lettertype en lettergrootte is echt een achteruitgang tegenover de vorige versie. Toegegeven, die zag er wat ouderwets uit, maar die was tenminste perfect leesbaar, en dat vind ik nog altijd belangrijker

- 'transparantie' ipv 'klein hokje': geen enkele meerwaarde, integendeel. Als ik aan het programmeren was, kon de rest tenminste verder kijken in het 'klein hokje', nu zie je quasi niks meer van het beeld, want zo transparant is dat nu ook weer niet... (en het moet niet nog transparanter, want je kan nu al amper de teksten lezen)

- verwarrende symbolen bij PVR: ik heb gisteren de handleiding er bij mogen nemen om te weten wat het 'driehoekje' wou zeggen (opnameconflict blijkbaar, een kruis was toch logischer)

- serie-opname en herhalingen. Vroeger kon je gemakkelijk één keer de geplande opnames van herhalingen verwijderen en op één of andere manier werd dat onthouden zodat herhalingen niet meer gepland/opgenomen werden. Ik heb nu één geplande opname van een herhaling willen verwijderen en heel de serie (inclusief opnames) was foetsie. Heb de boel opnieuw ingesteld en zal die herhalingen er dan maar bijnemen.

- 'resterende tijd': vroeger zag je direct hoe lang een programma nog duurde. Toegegeven, de nieuwe tijdsbalk die begin- en einduur toont en dan een indicatie geeft van waar in het programma je zit, ziet er mooier uit dan gewoon een tekst die zegt hoe lang het programma nog duurt, maar die tekst is wel 10 keer nauwkeuriger.

- onlogische tijdsbalk bij opnames: je ziet een tijdslijn die bij 00:00 begint (links) en rechts staat in minuten uitgedrukt hoe lang een opname duurt (bvb. 79 minuten). Maar als de opname voorbij de 60 minuten gaat, dan verandert de tijdsaanduiding links van een weergave in minuten, naar een weergave in uren:minuten. Dan staat er bvb. dat je aan 1u05 van 79 minuten zit... Niet echt handig. Ofwel zet je het beiden in minuten, ofwel beiden in uren:minuten, maar niet door elkaar.

- Veel minder controle over waar de opnames bewaard worden: de 'groene knop' functionaliteit die grotendeels verdwenen is. Hierover is al veel geschreven, zal het niet allemaal herhalen.
Reputatie 4
Badge +2
Heb zopas zelf de nieuwe software geinstalleerd zoals het uitgelegd staat op 'userbase.be' , duurde ongeveer een 20-tal minuten.
Intuitiever ?

Had er eerst ook wat moeite mee, maar utieidenlijk -eenmaal meer mee te werken- valt dit nog wel mee.

Duidelijker ?

Dit vind IK ook enorm slecht, toch op mij CRT. Blauw op zwart achtergrond ? Blauw op blauwe achtergrond Schamen
bijna onleesbaar hier (en is nog redelijk grote tv) 😞 Ik heb al schrik voor reacites van de rest van m'n familie/vrienden die al moeilijkheden hadden met leesbaarheid van de vorige interface.

PVR scherm bevat ook microscopische icoontjes om status aan te tonen van de opname. DIT IS VOLLEDIG ONDUIDELIJK..veeeeeeeeeeel te klein. Bijna onmogelijk om te zien als de opname nu bezig is, gelukt of gefailed is.

Een achteruit gang is OPNIEUW de pauze bar, waarbij vooral nederlandstaligen weeral eens moeten afzien omdat uw ondertiteling opnieuw een aantal seconden overschreven wordt door die stoeme bar. (is dit comfort?)

Serie opname bundeling in pvr vind ik perfecte oplossing! daarvoor toch een pluimpje aan Belgacom
Reputatie 7
Badge +1
Ik hoor hier toch meer negatieve dan positieve commentaar....de oude interface (die ik nog heb) kan dan voor sommigen wel ouderwets zijn, maar hij is tenminste beter leesbaar. Vooral oudere mensen hebben problemen met lichtblauwe tekst op donkerblauwe ondergrond of, nog erger, donkerblauwe tekst op lichtblauwe ondergrond, daar wordt dan al zeker geen rekening mee gehouden...'t is toch maar ca. 40% van de bevolking en dus van hun klantenbestand....Met blauw heb ik geen problemen, maar dan witte tekst op donkerblauwe ondergrond, en zwart op lichtblauwe.

@axana, dat je die herinneringen zelf op voorhand standaard kon instellen bij de systeeminstellingen is al van november 2010 geleden denk ik. Sedertdien staan die standaard op 1 minuut voor en "automatisch afstemmen" op "ja". Maar je kunt het inderdaad manueel aanpassen, zowel afstemmen als aantal minuten.
Badge
Ja sinjoor71 ik weet dat dit al een tijdje is maar ik bedoelde hiermee of je dit nu niet meer kan.En stevenm die tijds balkbalk vind ik wel logis.En dat geval met die 30 dagen is gisteren al uit de doeken gedaan door Eva.De decoder kiest namelijk zelf welk debeste optie is.
Reputatie 7
Badge +1
@Bart: ze zouden inderdaad moeten rekening houden met het feit dat nog niet iedereen een grote flatscreen heeft.
Ik heb sinds de nieuwe up date het volgende probleem: ik kan de opgenomen programma's enkel herstarten en niet meer hervatten.

Ik vind dit zeer vervelend daar ik niet altijd de opname in één keer bekijk.

Nog iemand die klacht ? ( een reboot helpt niet )

gtjs
@jmv: hier werkt dit perfect.
Reputatie 7
Badge +1
't is om een punthoofd te krijgen ! Verstomd
Reputatie 2
Badge
ik kan dit beamen. Een npvr opname die ik gepauseerd had en dag nadien wou verder bekijken via Hervatten (nieuwe interface)
start vanaf beginpunt. Geen idee of dit ook geval is bij locale disk opnames in de nieuwe interface.
Waarschijnlijk wordt het punt van pause niet persistent gestockeerd voor npvr opnames, en speelt hij dit kwijt als de decoder in
stand-by gaat.
Badge
Ik had het probleem met het 'hervatten' versus het 'herstarten' ook al aangehaald. Maar ik heb intussen ontdekt hoe het in elkaar zit. Het is overduidelijk een bug, maar er bestaat gelukkig een oplossing voor: als je een opname stopt door op 'stop' te drukken, dan wordt het punt waar je zit wél bewaard, en kan je hervatten. Als je de opname stopt door op 'digital TV' te drukken, dan wordt het punt waar je zit NIET bewaard, en kan je achteraf enkel herstarten. Heel vervelende bug.

En terwijl we toch aan het klagen zijn: ik zou graag zo snel mogelijk weer over de mogelijkheid beschikken om een opname te selecteren en die direct te starten door een druk op de 'play' knop. Nu moet je eerst op OK drukken en dan 'bekijken' kiezen.

Gisteren trouwens voor het eerst problemen gehad met nPVR: ik wou een 30d opname bekijken en kreeg de melding "dit onderwerp is tijdelijk niet beschikbaar". Bizarre vertaling, maar vooral: waarom werkten andere 30d opnames wel?
Badge
vind dit eigenlijk geen bug.Normaal stop je altijd door op stop te drukken.Allee een normaal mens toch ik deed dat toch zo.
Badge
Eigenlijk zou ik hier niet op mogen ingaan, maar ik kan het niet laten. Over wat 'normaal' is, ga ik me niet uitspreken.

Waar ik wel op wil wijzen is het volgende: voor mij is het evident dat alle handelingen die leiden tot het stoppen van het afspelen van een opname, op dezelfde manier afgehandeld worden. Stoppen is stoppen, of je dat nu doet door op 'stop' de drukken, of 'digital TV', de decoder afzet, enz, het blijft één en dezelfde handeling, nl. 'stoppen'. Bij die gebeurtenis moet het punt waarop je dan zit, bewaard worden om hervatten mogelijk te maken. Als de verschillende manieren om te 'stoppen' niet allemaal op dezelfde manier afgehandeld worden, dan hebben de software-ontwikkelaars het zichzelf nodeloos moeilijk gemaakt en vooral: zijn ze verkeerd bezig. In software-termen is dit zonder twijfel een bug. Als bepaalde gebruikers dit niet als een probleem ervaren, goed voor deze gebruikers. Maar er zijn op korte tijd heel wat meldingen gemaakt (niet enkel hier) van mensen die deze bug wel een probleem vinden. Het is aan Belgacom om het ongemak voor deze mensen weg te nemen.

Reageer