Nieuwe layout van Belgacom TV maar veel faciliteiten zijn verdwenen


Reputatie 7
Badge +3
Faciliteiten die niet meer beschikbaar zijn in de nieuwe software:

Rode knop om te switchen tussen zenderlijst en Tv-gids.

Blauwe knop om een opname/planning te wissen.

Groene knop voor het beheren van de planning “30 dagen”.

Een x aantal minuten vooruit springen in een opname.

Eindtijd, duur en zender staan niet meer in planning/opnames. Ook begintijd is weg als een opname “30 dagen” staat.

Serie opnemen staat niet meer apart en als de laatste planning gewist wordt, is ook de serie volledig weg.

Opnemen via “zoeken” “titel” blokkeert 80% van de tijd en staat dikwijls niet in planning, maar wel in Tv-gids. Toch wordt de geselecteerde uitzending dikwijls niet opgenomen.

Het zou handiger zijn als men de opties van een geplande uitzending ook in de Tv-Gids zelf zou kunnen veranderen.

Om naar de “samenvatting” te gaan moet men veel te dikwijls op de pijltjestoetsen duwen.

Te groot lettertype waardoor het overzicht slecht is, vooral in planning/opnames en VOD. De naam van een geselecteerde titel staat er niet meer volledig op.

In VOD staat niet meer in welke taal de ondertiteling van de film zal zijn.

Geef mij maar terug de oude versie, die was stukken handiger en gebruiksvriendelijk.

100 reacties

Badge
Wanneer heb jij die opdate juist ontvangen?want ik denk dat deze nog niet volledig af is.Bij de marketing sessies kan je je bevindingen van de nieuwe opdate zetten.Volgens iemand anders die deze ook heeft gehad een tijd geleden zijn er sindsdien al aanpassingen geweest dus misschien komt de rest ooknog goed.Die groene knop zal zeker in orde komen daar ben ik zeker van.
euh hallllllllloooooooooo. bij elke Opdate van Belgacom moeten de gebruikers aan mogelijkheden inboeten, en zal nu ook niet anders zijn.En deze update is volledig.
Noemen ze de vooruitgang van Belgacom TV :o

Bedankt voor dit overzicht Elma.
Ik werk er nu een goeie week mee en wat ik me ferm aan erger is de opname functie.

Deze is ronduit echt slecht geworden. deze is onduidelijk onoverzcihtelijk en vooral niet praktisch.

met een programma al proberen te wissen heb ik zo al een verkeerd programma gewist omdat het zo onduidelijk was waar ik zat.
Badge
Bart die opdate waar ik het over heb die die 10000 mensen hadden was nog niet volledig lees alle berichten!Ik weet ook niet van wanneer deze opdate hier boven is maar het kan goed zijn dat die blauwe knop bv.niet meer gebruikt wordt en dat dit nu op een andere manier bediend word.Want je gaat mij niet zeggen dat alles wat daar onder viel wegvalt.Die groene knop zal achteraf wel inorde komen.Trouwens ik dacht toch dat we nog maar 1 dag na het begin van de opdate waren?Dus waarom zou men niet kunnen aanpassen?


Badge
Pico maar dat was nog die opdate voor de eigenlijke zeker?Heb jij dan nog geen aanpassingen ondervonden?
Reputatie 7
Badge +1
Een x aantal minuten vooruit springen in een opname. Heb ik ook nog nooit gekund met de oude interface.
Badge
ik ook niet.
Toch wel. Gewoon op de cijfertoetsen drukken tijdens het afspelen van een opname.
Een bepaald persoon hier moet dringend Nederlands beginnen leren! "O"pdate! schandalig!
Het is correct dat die interface de VOLLEDIG versie is en geen TEST versie.
Deze werd bij 10.000 mensen aktief gezet bij wijze van test. Dit is gewoon om deployment te testen, en niet wil niet zeggen dat de interface niet compleet is.

Dus Axana, je weet niet wat je zit te zeggen.


Reputatie 7
Badge +1
Je spreekt jezelf tegen Laila. Je zegt "Geen testversie, maar ze werd wél bij 10000 mensen geactiveerd bij wijze van test." Dan begrijp ik daar net als Axana uit dat ze nog kan of eerder "zal" worden aangepast...;)

Trouwens geen enkele versie is definitief. Ook de oude versie is al verschillende keren aangepast.

@wouter: "Toch wel. Gewoon op de cijfertoetsen drukken tijdens het afspelen van een opname."

Bedankt voor tip. Ik zal dat eens uitproberen.

Lukt niet: er komt een blauw schermpje met "deze functie is niet toegelaten". graag wat meer uitleg.
Badge
Update voor de 15 de is een andere versie .De echte versie is maar begonnen vanaf de 15 de En de mensen die dus die 1 e versie voor de 15 e kregen hebben aanpassingen gekregen (bewust of onbewust) alle berichten dus lezen voor je iemand beschuldigd van verkeerde informatie te vertellen (marketing sessies) dat maakt het wat makkelijker.
Badge
Ik heb dat ook nog nooit geprobeerd is trouwens eerste keer dat ik er van hoor.
Inderdaad, heel wat problemen met de nieuwe layout van Belgacom TV. Sommige geplande opnames verdwijnen uit de lijst van de planning en zelfs sommige opnames zijn niet meer terug te vinden, dus ook verdwenen. Sommige geplande opnames worden niet uitgevoerd. Hopelijk komt er snel een oplossing voor alle problemen met deze nieuwe layout.
Reputatie 7
Badge +1
Dat ze uit de lijst verdwijnen, is me met de oude interface nog nooit overkomen: wél gebeurt het dikwijls dat er 's anderendaags (na de nachtelijke update van de software) een X achter die geplande opnames staat (de laatste tijd bij nPVR plannings), vandaag wéér 2). Je moet dan wissen en herprogrammeren.
Reputatie 2
Badge
Deze morgen dus ook voorgehad dat Ella van deze avond in tv gids met oo'tje staat (op te nemen) maar in pvr niet te vinden.
Bijkomend probleem; mocht ik die 'Ella' will wissen, is er geen mogelijkheid, aangezien niet in pvr. Vanuit de tv gids - Ella - Ok
- kan je niet de opname planning ongedaan maken.
De 'rec' toets reageert niet meer; het gebeurt via Ok, etc...
Reputatie 6
Badge +3
@Elma:

Nieuwe interface sedert vandaag:

Inderdaad opnieuw is het gebruiksgemak opgeofferd door de tirannie van de grafisch ontwerpers. Mensen die waarschijnlijk nooit TV kijken, ...

- Véél te grote lettertypes

- info over een uitzending: nu nog minder tekst zichtbaar veel scrollen nodig om inhoud te lezen.

- De interessante functies die u beschrijft zijn inderdaad verdwenen (een aantal getest)

Goed punt:

- naar het schijnt sneller opstarten om te zappen (niet getest)

- TV-guide nu 10 kalenderdagen in plaats van 5... (maar dat had ook gekund met de oude interface...)
Badge
Tjiens tjiens alles wat je hier overal leest is maar negatief over die nieuwe interface van belgacom.Deze zou ik vertaal letterlijk een eenvoudiger snellere navigatie moeten zijn.Maar ik kan beter hier een paar weken niet meer lezen en gewoon wachten tot de opdate hier langs komt en zelf oordelen.
Reputatie 7
Badge +1
In het laatst E-magazine (vandaag bij mij in de bus, maar nog niet online) staat op blz. 24 info over de nieuwe interface:

vanaf nu tot einde mei 2011 zullen de bestaande navigatieschermen van Belgacom TV vervangen worden door gloednieuwe versies. U geniet volgende voordelen:

  • Eenvoudige menu's: U raadpleegt de verschillende menu's terwijl u het volledfige scherm van uw TV-programma behoudt. Voortaan verschijnt de menubalk horizontaal onderaan op uw TV-scherm.
  • Een snellere navigatie: U navigeert snel door de verschillende menu's van Belgacom TV met behulp van de pijltjestoetsen en de toetsen OK en Menu op uw afstandsbediening.
  • Uw decoder (her)opstarten in slechts 3 minuten: U hoeft slechts 3 minuten te wachten voor u toegang krijgt tot de zenders en 6 extra-minuten om toegang te krijgen tot de interactieve opties.
Wat moet ik doen om deze nieuwe navigatiemenu's te krijgen ?

De installatie zal automatisch gebeuren tussen 15 maart en 31 mei 2011. U wordt persoonlijk geïnformeerd over de dag waarop deze installatie gebeurt; U krijgt deze installatie-informatie via een bericht (banner)op het scherm van uw hoofdmenu (naast het kleine scherm). Of via E-mail of sms als we in het bezit zijn van uw gegevens.

Hierop staat:

Nieuw binnen 7 dagen: eenvoudigere menu's en een snellere navigatie

Bekijk wat voor u zal veranderen (knop).

Om uw installatie vlot te laten verlopen, raden wij u het volgende aan:

vanaf het moment dat u de installatieboodschap op uw scherm krijgt, is het belangrijk uw modem aan te laten staan. Uw decoder moet aangesloten blijven en de volgende 8 dagen in standby-modus blijven staan.
Badge
Het eigenaardige is dus ook dat in dit boekje van vandaag nog steeds dat gebruik van die blauwe knop staat voor bv.paketten te bestellen.Maar mensen die die interface hebben kunnen die blauwe knop niet gebruiken.Vreemd allemaal.
Reputatie 7
Badge +1
Axana, op het youtube demo filmpje wordt in het laatste deel wél naar de blauwe knop verwezen....

http://www.youtube.com/watch?v=j9ALVlwqWjk
Badge
Ja dat weet ik maar bij de meeste die de software hebben werkt die knop niet of is hij nog inactief.
met wat gefoefel heb ik het hier terug aan de praat gekregen met de 'oude' decoder.
De blauwe knop werkt WEL.Ale, af en toe toch. sommige knoppen werken gewoon 'soms' niet heb ik gemerkt. ("music" werkte ook af en toe niet)

En hou er ook rekening mee dat die blauwe knop waarschijnlijk pas werkt na 15 minuten na de startup, als ik het goed begrepen heb.
Allen,

bedankt voor jullie feedback. Ik volg dit topic op en geef de informatie door aan de betrokken teams.
Wel even enkele opmerkingen:

Het is inderdaad zo dat er enkele zaken gewijzigd of verwijderd zijn. De 'zendergids' in de programmagids is daar een voorbeeld van (met de oude interface op te roepen met de rode knop). Deze bestaat niet meer omdat bleek dat bijna niemand hiervan gebruik maakte; wanneer klanten hier dan (per ongeluk) terecht kwamen zorgde deze functie voor veel verwarring.
Via de info knop (tijdens het tv-kijken) kan er nu wel soortgelijke informatie worden opgevraagd.

Ook de keuze tussen opnemen in het netwerk (met 30 dagen bewaartijd) en op de decoder (onbeperkt bewaren) werkt niet meer als voorheen. Vroeger moest dit achteraf (na het instellen van de opname) gewijzigd worden via de groene knop. Ook dit was lang niet voor iedere klant duidelijk. Daarom kan dit nu onmiddelijk ingesteld worden bij het programmeren van de opname (opname opties, bewaartijd).

De kleurknoppen zijn nog toegankelijk wanneer u televisie kijkt (blauwe knop voor Belgacom menu, rode knop voor zender-specifieke toepassingen) maar worden niet langer in de menu's gebruikt. Zoals Bart reeds aangeeft, werken deze knoppen (net zoals andere Belgacom TV functies) pas wanneer de decoder volledig is opgestart.

Over kleuren en smaken (layout, lettertype) heeft iedereen natuurlijk zijn of haar persoonlijke mening. Ook zijn we er ons van bewust dat het even aanpassen is. Maar op basis van onze vooronderzoeken bleek wel dat de meerderheid van de gebruikers de nieuwe "look & feel" aantrekkelijker, intuïtiever en gemakkelijker vond. En dat is toch geen onbelangrijke motivatie...

Met vriendelijke groeten,
Eva van Belgacom
Badge
@Eva: toch een kleine nuance wat betreft het aanpassen van de bewaartijd van een opname (onbeperkt of 30 dagen): daar heb je als gebruiker niet meer evenveel controle over als vroeger. Vroeger kon je met de groene knop zelf bepalen of een opname lokaal, of op de server bewaard werd, en omgekeerd. Nu beslist de software tijdens het instellen van de opname in jouw plaats om er IN BEPAALDE GEVALLEN '30 dagen' van te maken, en enkel en alleen in dat geval kan je nog kiezen om het toch om te zetten in een lokale opname. Een opname waarvan de software zelf beslist om ze lokaal op te nemen, kan je op geen enkele manier zodanig aanpassen dat die toch op de server opgenomen wordt.

Dus: een opname die standaard onbeperkt beschikbaar is, kan niet door de gebruiker op '30 dagen' gezet worden. Of ik heb dat toch niet kunnen vinden... Enkel als je bij het instellen van de opname de melding krijgt 'opname geprogrammeerd en zal 30 dagen beschikbaar zijn', kan je dat nog veranderen in 'onbeperkt'.
Badge
Ik vind het een beetje onduidelijk maar als jij iets opneemt hoe wordt dat dat dan standaard weergegeven 30 of oneindig?

Reageer