NIeuwe decoder?

  • 24 September 2015
  • 49 reacties
  • 2911 Bekeken

Reputatie 3
Badge
  • Motivator
  • 216 reacties
Ik sukkel al een hele tijd met storingen op mijn Proximus TV (soms geen klank, slechte opstart...) Telkens kan ik dat verhelpen door de stroom uit te zetten en terug alles op te starten. Mijn decoder (een gekochte) is al ruim 7 jaar oud.


Zou het vervangen van deze decoder mijn problemen oplossen? Mocht het zo zijn dan is de vraag of ik de nieuwe decoder zou kopen of huren? Als ik hem koop of huur komt met die dan thuis gratis installeren?

49 reacties

Trouwens je mag niet vergeten, als de nieuwe interface niet goed moest draaien op de recente decoders v5 en v5-mini,

dan zullen ze wel veel rood gloeiende telefoontjes krijgen met misnoegde klanten

of moet ik zeggen nog veel misnoegder dan dat er nu al zijn !!!
Reputatie 3
Badge
Vraag om verduidelijking betreffende het uitzetten van de decoder. Ik begrijp het niet goed. Eigenlijk zet je de decoder toch maar alleen aan als je TV kijkt of opnames doet. Toen ik op het uitzetten van de decoder informeerde bedoelde ik eigenlijk de 'modem bbox3'. Deze staat bij mij altijd aan. Ik dacht dat deze kon in slaapstand gezet worden. Ik denk dus dat ik het verkeerd heb begrepen. Maar dan begrijp ik ook niet het nut van de decoder in slaapstand te kunnen zetten?
De decoder moet je zelf niet aan zetten om opnames te doen, zelf als hij af staat zal de opname toch gebeuren.


Pas op niet verwarren met de betekenis van afzetten en aan zetten, wat bedoelt wordt dat je de aan/uit knop van de afstandsbediening of die van de decoder zelf gebruikt. Dus dit is in standby zetten of in slaapstand zetten wat men bedoelt wat ook de meesten doen.


Als je echter de spanning onderbreekt dus door de netstekker uit te trekken of de door de schakelaar achteraan te gebruiken dat is echt afzetten en dan worde n de opnames op harde schijf niet opgenomen natuurlijk, maar wel als die in standby staat (slaapstand)

Voor netwerkopnames (nPVR opnames) mag hij zelf spanningsloos gezet worden want de opname gaat dan toch door aangezien die op de servers van PX gebeurt.


De meest mensen zetten dus hun decoder af (standby / slaapstand) als ze stoppen met TV kijken maar onderbreken daarom de spanning niet.


Als je nu echt milieu bewust zijt en het verbruik nog lager wilt houden (of ald je vindt dat hij te veel lawaai maakt zoals bij de v5 ) kan je hem instellen om in diepe slaap te gaan na het uitzetten (na het in slaapstand zetten) en als je lui bent (grapje) kan je zelf het uitzetten (standby/slaapstand) automatisch laten gebeuren. zoals http://forum.proximus.be/comment/173737" target="_blank de procedure beschreven werd.


Nog anderen gaan nog een stap verder en zetten een schakelklok waar hun decoder en bbox modem op aangesloten staat, die dan 's avonds automatisch uitschakelt (alles spanningsloos gezet wordt) op het uur dat ze ingesteld hebben en 's morgens weer aanschakelt (spanning terug op) op het uur dat ze ingesteld hebben. Dit is soms beter omdat je dan met opnames zeker nPVR opnames veel minder problemen hebt en je anders zelf de modem of de decoder eens zonder spanning moet zetten om het probleem op te lossen, persoonlijk heb ik die problemen niet maar veel mensen blijkbaar wel!
Reputatie 3
Badge
Wanneer ik mijn V3 vervang door een V5 mini ga ik dat doen in de kamer waar ik dagelijks TV zie.

Hier heb ik een draadloze verbinding tussen TV en de bbox3 achter de hoek op mijn bureau.

Ik heb ook in dat bureau een 2de TV staan waar ik soms, uitzonderlijk, analoog TV kijk via telenet.

Mijn vraag nu: is het mogelijk en toegelaten dat ik mijn oude V3 modem aan die TV in het bureau aansluit?

Zo ja, hoe doe ik dat? Kan dat met de rechtstreekse verbindingskabel tussen mijn bbox3 en de V3 decoder?
Inderdaad gewoon met een utp netwerkkabel (bijvoorbeeld UTP cat5e) de v3 verbinden met de bbox3
je kijkt ook best wat krijg je als resultaat bij de Proximus tv beschikbaarheidstest?

klik ⇒
http://www.belgacom.be/nl/id_acb_webcheck_RES/particulieren/producten-en-diensten/televisie/beschikbaarheid-van-belgacom-tv.html" target="_blank


om te zien of je lijnsnelheid hoog genoeg is voor 2 TV decoders
Reputatie 3
Badge
Zo'n utp netwerkkabel is dat de kabel die nu verbonden is met mijn V3 en het draadloze verbindingstoestel?


Mocht de snelheidstest gunstig zijn is het mij dan toegelaten van Proximus deze 2de decoder in gebruik te nemen zonder extra kosten?





Zo'n utp netwerkkabel is dat de kabel die nu verbonden is met mijn V3 en het draadloze verbindingstoestel?



Inderdaad



Mocht de snelheidstest gunstig zijn is het mij dan toegelaten van Proximus deze 2de decoder in gebruik te nemen zonder extra kosten?



Dat is zeker toegelaten


je mag trouwens een 2de of 3de decoder bijzetten, als je die huurt is het dan 5€/maand dat aangerekend wordt en als je die koopt wordt er niks aangerekend


NB: voor de eerste decoder is het 8€/maand dat je betaalt als het een huurdecoder is en anders voor een gekochte wordt er niks aangerekend, wat nu trouwens het geval is bij mij want ik heb mijn v5-mini aangekocht (ik heb maar één decoder in dienst)
Reputatie 3
Badge
De snelheidstest ik ok denk ik. De 'status' en 'HD' meldt 'beschikbaar'. Opnames zijn wel beperkt tot 30 dagen lees ik in die test. Ik dacht 60 dagen? Trouwens mijn V3 heeft een harde schijf, daar kan ik toch onbeperkt mee opnemen, of niet...meer?


Hoe kan ik mijn 2de decoder (V3) aansluiten met die utp netwerkkabel? Er zijn achteraan in de bbox3 twee gele blokjes verdeeld in telkens 2 ingangen en één rode ingang. In welke moet die utp kabel? Probleem is dat deze kabel niet lang genoeg is. Mijn bbox3 staat meer dan 2 meter van de TV. Ik heb dus zeker een kabel van 2.5 à 3 meter nodig. Bestaat die? Of een verlengkabel?

Opnames zijn wel beperkt tot 30 dagen lees ik in die test. Ik dacht 60 dagen?



niks van aantrekken dit hebben ze nog niet aangepast is inderdaad 60 dagen en naar verluid wordt het nog veel langer in de toekomst!



Trouwens mijn V3 heeft een harde schijf, daar kan ik toch onbeperkt mee opnemen, of niet...meer?



PVR op harde schijf tot je schijf vol is (weer volgens geruchten zou dit in de toekomst kunnen veranderen, maar dat is nog niet officieel)

Op nPVR opnames staat er voorlopig blijkbaar nog geen limiet



Hoe kan ik mijn 2de decoder (V3) aansluiten met die utp netwerkkabel?

Er zijn achteraan in de bbox3 twee gele blokjes verdeeld in telkens 2 ingangen en één rode ingang.

In welke moet die utp kabel?



Rode ingang dient voorlopig nog voor niks (later als het FTTH wordt wel)

Je mag dit aansluiten waar je wilt op één van die 4 gele ingangen, speelt geen rol.



Probleem is dat deze kabel niet lang genoeg is.

Mijn bbox3 staat meer dan 2 meter van de TV.

Ik heb dus zeker een kabel van 2.5 à 3 meter nodig.

Bestaat die? Of een verlengkabel?



Deze kabel mag zelf tot 100m lang zijn.

Die kan je in veel DHZ winkels vinden, van verschillende lengtes (ook in de Proximus winkels).

Best niet met verlengkabel (met tussenstuk) werken, het is wel mogelijk, maar dan moet je toch een tussenstuk kopen

en kan je beter een nieuwe utp kabel kopen (bv een cat5e)



Hier staat tot 2 programma's kunnen opnemen in het netwerk, maar voorlopig kan je er nog altijd meer opnemen dan 2

Het is dus nu 60 dagen ipv 30 dagen (geruchten doen zelf de ronde naar oneindig in de toekomst maar dit is afwachten geblazen)

Serie opnames zouden in de toekomst ook in nPVR mogelijk worden, maar nogmaals dat moeten we allemaal nog eerst afwachten tot het officieel wordt.
Reputatie 3
Badge
Gratis vervanging van V3 decoders?


Lees ik dat goed, of telt dat enkel voor gehuurde V3 decoders. Hoewel ik lees bij elsa 'En je ziet dat het niet altijd in je nadeel uitdraait als je een decoder aangekocht hebt, als je maar lang genoeg geduld hebt 😉. Mijn decoder is destijds gekocht ongeveer 7 jaar geleden.


Wat is een DIY installatie?
hier staat toch alles uitgelegd ▬►http://forum.proximus.be/posts/2b0429b3c3" target="_blank


je zal door Proximus gecontacteerd worden om je decoder te kunnen omruilen voor een V5.
Reputatie 3
Badge
Nu mijn V3 zal vervangen worden door een V5 heeft het geen zin meer mijn oude V3 als tweede decoder te houden, aangezien deze de nieuwe interface niet meer zal aankunnen. Trouwens, de V3 moet terug ingeleverd worden. Ik ben eens benieuwd of ik een V5 met harde schijf ga krijgen? Zo ja, dan kan ik misschien achteraf een V5 mini aankopen als tweede decoder.
Normaal is het de V5 die je krijgt anders eens vragen aan Technische dienst 0800 22 800 of je kan opteren voor een V5-mini.


misschien als je een code krijgt om je v3 te vervangen dat je een optie zal hebben voor de v5-mini (al vrees ik er voor)

zie uitleg Proximus vervangt 400.000 oude V3 decoders.
Reputatie 3
Badge
V5 zou voor mij het beste zijn. Die heeft een harde schijf zoals mijn V3 nu. V5 mini is dan meer geschikt als tweede decoder. We zien wel.
Reputatie 1
ik heb beneden in de living een v4 decorder en in de slaapkamer een v5 mini. Nu zou ik graag in de living een gewone v5 decorder hebben. ik huur mijn decorders en vroeg mij af of ik de v4 gewoon kan gaan omruilen voor een nieuwe, zoals ik in het verleden altijd heb gedaan. Wil natuurlijk graag de nieuwste interface :)




Normaal alleen mogelijk bij een defect van de decoder, een bellen naar 0800 22 800 of ze u een ruinummer willen geven.


Je kan ook je stoute schoenen aantrekken en met je decoder naar een PX centrum stappen en vragen of ze willen ruilen voor v5, er zijn er al waarbij het gelukt is!


succes
Reputatie 7
Badge +1
Momenteel biedt men nog enkel de V5 mini aan, omdat de hardeschijfopnames (PVR) binnen afzienbare tijd zullen verdwijnen. Er zijn allicht nog wel Proximus Centers die nog V5-decoders in stock hebben, maar dat moet je dan zelf gaan vragen.Het nut ervan verdwijnt in de nabije toekomst echter toch.
V5 hebben ze inderdaad enkel nog tot voorraad op is maar als je het via de technische dienst 0800 22 800 kunt regelen om er één te laten opsturen via kiala punt bv, kunnen zij op de TD, op voorhand wel u bevestigen of ze een v5 zullen laten opsturen.

Dus best daar goed afspreken.
zopas heb ik een nieuwe decorder aangeschaft ( huur ) , een v5 mini ... nu mijn vraag , heeft die géén displayverlichting ?
Neen, want hij is eigenlijk ook voorzien da hij in een kas of bv achter de tv (zoals bij mij) kan geplaatst worden, dus onzichtbaar en je deze kan bedienen via de RF (radio frequentie) remote control, in plaats van met IR (infra rood)
Ter info: hier kan je de foto's zien van de verschillende ==> http://bgctv.skynetblogs.be/#decodertypes" target="_blank
ok merci , is wel een aanpassing tegenover de V3 ! knipoog

Reageer