Nieuwe aansluiting TV

  • 17 March 2012
  • 29 reacties
  • 1428 Bekeken

Dag,

Graag een antwoordje op drie vraagjes.

-moeten de bbox2 en de decoder belgacom TV absoluut ALTIJD aangesloten blijven op het electriciteitsnet en waarom...?

-is het normaal dat op de bbox2 het blauwe lichtje TV steeds ononderbroken blijft knipperen (verder werkt alles perfect) en waarom...?

-is het normaal dat de downloadsnelheid internet sinds de aansluiting TV gedaald is van 16000 Kbps naar circa 9000 (in favorite)?

Dank !

Mvg

Mon

29 reacties

De decoder en de bbox2 laat je best steeds aangesloten op het electriciteitsnet om telkens alle updates toe te laten.

Dat het blauwe lichtje blijft knipperen is normaal, dat is steeds zo.

Dat de downloadsnelheid internet sinds de aansluiting TV gedaals is is niet normaal.

Meer informatie over je bbox2 via onderstaande link.

http://support.en.belgacom.be/euf/assets/images/fixedinternet/installation/drivers/InstallguideVDSL2_NL.pdf
Bedankt "greetje11" voor dit zeer duidelijke antwoord.

Alleen stel ik mij dan wel vragen bij het verbruik van al die knipperlichtjes die constant ingeschakeld blijven in deze tijden van besparingen op "energie"...

Heb ook opgemerkt dat de bbox2 zelfs "warm loopt"...

Prettige zondag !

Mon
Reputatie 5
Badge +3
Verbruik van die blauwe lampjes is te verwaarlozen, zijn led lampjes, dat de modem warm wordt is volledig normaal en komt door de electronica zoals de voedingstransfo, enz...het totale energieverbruik van de bbox 2 ligt rond de 20W.

Mvg.
@ mon,

Graag gedaan hoor, een forum is er om elkaar te helpen en van elkaar te leren. Zo hoort het hé !
Eigenlijk is er toch geen enkel probleem als je de modem en decoder afzet 'avonds zoals ik tot nu toe al altijd gedaan heb en ik heb ook hierdoor geen enkele upgrade van modem en decoder gerateerd.

groetjes,

Elsa
Je mag je decoder wel afzetten maar toch is het aangeraden om alles op het electriciteitsnet aangesloten te laten. Dus geen stekkers eruit.

Persoonlijk zet ik mijn modem nooit af en mijn decoder sluit ik gewoon 's avonds af met de aan/uit knop, maar blijft steeds aangesloten op het electriciteitsnet.

Dit werd mij aangeraden door de installateurs van Belgacom.
Inderdaad de ene technieker zegt beter alles aagesloten laten maar de ander zegt dan weer ja in principe best aangesloten laten maar als je die afzet kan dat ook geen kwaad hoor.
Dus neem al die uitleg maar met een korrelke zout,
je leert het best door het zelf te proberen,
ik trek de stekker zowel van de modem als van de decoder uit en dit doe ik al jaren zo en tot nu toe geen enkel probleem gehad (alle updates zijn gebeurd).
Alleen moet je dit natuurlijk niet doen als je een PVR opnamen gepland hebt maar ik gebruik toch altijd nPVR dus maakt het niks uit zo.

Ik had trouwens die uitleg al van ricy gehad en die heeft dit ook al jaren uitgetest zonder problemen.

Trouwens weet er iemand waar onze Ricy blijft !? Ik heb van hem veel praktische zaken geleerd want hij gaf nog veel meer uitleg als je hem een privé bericht stuurde en deze die beweren dat hij alles kopieerde, vergeet dit maar hoor want ik kreeg van hem zelf uitleg die je pas later terug vond op userbase waar sommigen insinueerden dat hij het van hen kopieerde maar het zal eerder jaloersheid geweest zijn denk ik want daar zijn er toch ook veel die denken dat ze het warm water uitgevonden hebben.
Trouwens die x10.mx site is toch gewoon ook zo'n voorbeeld,
Affin ik heb van hem veel bijgeleerd waarvoor ik hem nog eens wil bedanken.

groetjes,

Elsa
Reputatie 5
Badge +3
Als je je pc opstart en je moet dan telkens terzelfdertijd je modem opstarten...? Laat die gewoon aan staan, verbruik is te verwaarlozen, idem voor je decorder, in de stand-by stand is het display volledig uit wat het energieverbruik tot een minimum brengt, dus laat beide toestellen op on staan, BGC raad dit trouwens aan, zie menu bij de rubriek "help" of met de help toets op de afstandsbediening.

Mvg.
Dat weet ik allemaal wel maar de TS vraagt of het moet en ik wil alleen maar bewijzen dat het niet van moeten is, dat is alles !

trouwens waarom zou ik nu van taktiek veranderen als ik het al jaren zonder probleem doe !!! 's avonds alles af en 's morgens alles terug op .

Iedereern doet er trouwens zijn eigen goesting mee, niet soms ?


groetjes

Elsa.
wat uw internetsnelheid betreft, deze is afhankelijk van uw profiel, deze is dan weer afhankelijk van afstand ROP, lijnverzwakking, ...

profiel kan je zien staan in modem via http://192.168.1.1/ en dat ziet er uit als hieronder



ik vermoed dat jij op een 16,5/2 staat, dus daarmee kan je eigenlijk de favorite specificaties niet halen

als je tv kijkt dan moet je die bandbreedte er van aftrekken, een hd stream neemt ongeveer 6,5 Mbps in beslag, een sd stream ongeveer 3Mbps

mvg
Dag Allemaal...

...en bedankt voor de toelichtingen.

Maar het wordt wel wat verwarrend voor een dicht bij de vervaldag gekomen leek door al die tegenstrijdige informatie.

Ik zal dus even bondig samenvatten wat ik nu feitelijk geleerd, heb, hé Piet...

Alles mag en niets MOET...mooi zo.

Stekkers uittrekken zal ik maar niet doen (behalve bij hevige onweders).

Maar de decoder gewoon sluiten met de aan/uit knop (zoals greetje) lijkt mij het meest logische.

Wat de modem zelf betreft zal dat wel afhangen van de intensiteit van je eigen PC en TV gebruik ; ik zie niet goed in waarom die moet aangesloten blijven van 's morgensvroeg (en 's nachts) indien je slechts 's avonds je toestellen gebruikt...; hier ben ik dan eerder geneigd om de raad van Elsa te volgen (uitzetten, zonder daarom ook de stekker uit te trekken).

Modem opstarten voor de PC duurt bij mij ongeveer twee minuten.

In ieder geval...prachtig forum...nogmaals bedankt.

Nog een prettige zondag

Mon


Dag "xenne",


Dit krijg ik als resultaat...

Ik vermoed dat ik dus niet krijg waarvoor ik betaal (favorite) om technische redenen onafhankelijk van mijn wil.

Bedankt voor je antwoord

Mvg

Mon

beste "mon"

zoals verwacht sta je op een 16,5/2 profiel

klopt , je zou dus eigenlijk je internet kunnen downgraden naar comfort zonder snelheidsverlies, al zijn er ook nog andere verschillen buiten de snelheid (mocht je downgraden is er een swapcost van €6,20)

mvg
Re- "xenne",

Bedankt voor je hulp en wijze raad.

Maar dat de installatie van TV geen invloed heeft op de snelheid van Internet (hetgeen men mij bij Belgacom ten stelligste heeft bevestigd tot 3 maal toe) is dus onjuist.

Mvg
je max internet download snelheid is je profiel snelheid = 16,5 vermindert met 6,5 voor iedere HD stream en vermindert met 3 voor iedere SD stream.


groetjes,

Elsa
Intrnet Maximum Download snelheid =

ProfielSnelheid - 6,5 Mbps (voor idere HD stream) - 3 Mbps (voor ieder SD stream)

groetjes,


Elsa
de bandbreedte wordt inderdaad gedeeld voor tv & internet, "mon"

ik zit nu wel op een 50/6 profiel, mijn internet wordt afgeknepen op 25/3,5 (favorite)... dé overige bandbreedte kan ik wel nog gebruiken voor tv, maw in mijn geval is de stelling dat tv geen invloed heeft op snelheid internet correct.... maar als je dus op lager profiel zit gaat de snelheid van je internet wél beinvloed worden door het kijken van tv...

mvg
Dag,

Epiloog...is dit echt de "chaos", moedwillig, gewild of gewoon onkunde.

Zoals gezegd laat ik dus TV activeren op 16/3/2012

Ik zat sinds 19/10/2009 in Pack Telephony + Internet Go +TV tegen de voordelige prijs van 60,15 €/maand.

Letterlijk het schrijven van Belgacom dd 19/10...

De losse abonnementen op uw vaste lijn (Cl), op Internet Go (zonder optie Multi en Sec) en op Belgacom TV Comfort zouden u 78,65€ kosten incl BTW.

U bespaart aldus elke maand 18,50€ ; deze besparing komt overeen met de prijs va uw abonnement op Belgacom TV Comfort (12,5€) en de huur van uw decoder (6€) die u dus beiden gratis krijgt.

Aangezien ik TV om persoonlijke redenen nog niet wil activeren in 2009 breng ik vriendelijk de decoder terug binnen in de boetiek (bewijs in mijn bezit) ; men zegt mij dat het OK is en dat die activering gewoon later kan gebeuren.

OK alles loopt vlot ; ik betaal de Pack tot 16/3/2012 zonder een vuiltje aan de lucht.

Alvorens TV op die datum te laten activeren bel ik de support en men bevestigt mij dat ik TV bijkrijg zonder supplement (behoudens een bedrag van ongeveer 1€...btw of zoiets)

Dan volgt de overschakeling van Go (intussen Favorite) naar Maxi en de facturen beginnen te "flippen"...in het voordeel van Belgacom, natuurlijk.

Men geeft mij boeketten "cadeau", die ik achteraf toch moet betalen en uiteindelijk met veel moeite laat schrappen...

Rekent ook een decoder aan die normaal zoals hoger vermeld in het pack zat...

Ik ben die verhoogde facturen beu en krijg van alle supporten (behalve één, die het begrijpt) hetzelfde liedje te horen...stap over naar het Pack met Internet Comfort.

Hetgeen ik dan uiteindelijk vandaag noodgedwongen doe om van die miserie van verkeerde facturatie af te zijn...

Maar Comfort geeft slechts 1 mailbox (terwijl ik er drie had).

Men zegt in de boetiek...nee, alles blijft zoals het was met de drie mailadressen.

Support weet het niet en geeft een onbestaand nummer van Skynet om met hen die zaak te regelen.

Uiteindelijk gevolg : slechts één mailbox kan blijven bestaan in dat pack. (met wel drie aliassen, maar niemand kan mij uitleggen wat dit betekent)

Uiteindelijk betaal ik na veel miserie dus meer voor minder diensten...en is de TV en de decoder niet meer zooooo gratis dan in mijn oorspronkelijk pack + waarschijnlijk die bijkomende 6,5€ swapkost .

Is dit een strategie om de oude klanten uit hun voordelige packs te krijgen en nog meer winst te maken?

Wij hebben geen naamswijziging der "packs" gevraagd...dat werd ons opgedrongen !

Bedroevend...

Wat denkt Belgacom hiermee te winnen?

Terug een jaar vastzitten in een nieuw pack? Of niet, wanneer de overheid ingrijpt...

Denkt men dat klanten die sinds 40 jaar hun vertrouwen hebben gesteld in Belgacom dat vertrouwen gaan behouden na op zulke manier te zijn behandeld?

Nee...ik vrees dat dit het laatste jaar "Belgacom" zal worden...(al ben ik geen fan van Telenet)

De hulp vanwege de telefonische support en de boetiek is uitermate "bot", onbeleefd, dubbelzinnig en steeds weer tegensprekend met de voorgaande.

Wat is hier allemaal aan de hand???

Met Vriendelijke Groeten,

Mon

Reputatie 7
Badge +1
Ik ga niet in op elk punt van je betoog Mon. Maar:
In TV Favorite zaten (nu nog als je geen nieuw pack neemt) voor 10,80€ boeketten begrepen en 1 credit per maand voor een gratis programma of film, (cumuleerdbaar tot max. 21 credits).
Bij het afsluiten van een nieuw TV-contract krijg je altijd één maand toegang tot alle boeketten, kwestie van er kennis mee te kunnen maken. Dat wordt allemaal netjes per brief bevestigd. Die toegang tot die boeketten vervalt automatisch nà één maand en wordt niet automatisch verlengd. Helaas vervallen ook opnames in PVR van deze zenders na een maand, zodat je ze dan niet meer kunt bekijken tenzij je dat boeket zelf verlengt via de E-services, via de decoder of via de klantendienst telefonisch of in een BCC).
De decoderhuur van 7€ (sedert begin april, voorheen 6€) zit in alle TV-tarieven ingesloten. Dus als je een decoder koopt, wordt die 7€ afgetrokken van de packprijs.
Die 6,5€ swapkost zoals je zegt is alleen voor en downgrade van je contract of van een onderdeel ervan. Bv. van Internet Favorite naar Internet Comfort (heb ik nl. ook gedaan een half jaar geleden of zo).
Het geval van die mailboxen en aliassen: bij mailboxen krijg je écht 3 aparte mailboxen v. 1GB op 3 verschillende E-mailadressen. Bij aliassen kan je enkel verschillende E-mailadressen aanmaken (5 of meer), maar die komen allemaal in die ene mailbox van 1GB terecht. Het heeft weinig zin in bv. Windows Live Mail aparte accounts aan te maken voor al die aliassen, want alles komt terecht in dezelfde folder van de ongelezen mails en ze komen daar dan zo dikwijls voor als je aliasaccounts in je mailprogramma hebt aangemaakt, tenzij je de optie "snelle weergave" uitschakelt. Ik heb dat probleem nl. ook voorgehad.
de swapcost bedraagt €6,20 (ipv €6,50)

de slogan "gratis tv in pack" is ondertussen uit het straatbeeld verdwenen, door allerlei recente prijsstijgingen (huur decoder, btw digitale tv, index) is dit inderdaad niet meer het geval

mvg
Reputatie 7
Badge +1
Een voorbeeldje:

Een pack Telephony + Internet Comfort kost 50,95€ (wél met onbeperkt volume vast internet en extra 250MB mobiel volume, Happy Time XL en International)
Een vergelijkbaar tripack Comfort met TV kost 59,95€, dus 9,95€ méér (inkl. decoderhuur van 7€). Bij aankoop decoder is de meerprijs maar 2,95€ (niet écht onoverkomelijk, want analoge kabel kost alleen al ca. 14...).
Internet Comfort + TV kost ook 50,95€ maar Internet Overal Comfort alleen kost 34,05€ dus kost TV hier 16,90€...(wél incl. decoderhuur v. 7€).
Nog eentje om het af te leren ?
Internet Overal Maxi kost 44,95€ , een pack Internet Maxi + TV : 64,95€ dus 20€ méér...
Incombinatie mét vaste telefoonlijn lijkt het verschil altijd minder te zijn.
Als je Internet Comfort +TV tg. 50,95€ tegenover een tripack Telephony + Internet Comfort + TV zet, kost Telephony ook maar 9,95€ méér....Normaal kost dat 19,65€...
't is maar hoe je het bekijkt hé.Knipogen
Goedemorgen,

Bedankt voor de reacties.

Maar signoor72 antwoordt naast de kwestie...ofwel heb ik het wellicht slecht uitgedrukt.

Ik gaf de tekst van de oorspronkelijke activatiebrief van Belgacom.

Ik heb nooit een TV Favorite gevraagd of gehad ; bij de activatie op 16/3/2012 van TV comfort (in pack met Internet GO en vaste lijn, later pack met Internet Favorite en vaste lijn >>> nu Internet Maxi enz) werden mij die boeketten gedurende 4 maanden gratis toegekend omdat ze me geen gratis TV konden geven (omdat ik die reeds gratis in het bestaande Pack had).

Die zogezegde gratische boeketten werden echter aangerekend (verkeerdelijk) en met alle moeite van de wereld heb ik die na anderhalve maand kunnen laten schrappen.

Dus bleef er van dat cadeau niet veel meer over dan een hogere factuur.

En sorry, signoor72, maar de huur van de decoder staat wel op mijn laatste factuur en wordt dus wel aangerekend...niettegenstaande het "Pack".

Terecht volgens "support"...

Onjuist volgens mij... en jij.

Aan "xenne"

Inderdaad is die "gratis TV in pack" van het straatbeeld verdwenen, wat nog niet betekent dat klanten die in zulk oud pack zaten nu door allerlei dubbelzinnige factureringen moeten gedwongen worden om van pack te wisselen om niet nog maanden in een hopeloos conflict met de facturatiedienst te blijven zitten (uitzichtloos, want zij weten toch alles beter >>> gisteren kreeg ik als antwoord van een support dat zij het wel beter wist want dat ze al zes maanden voor Belgacom werkte (sic) ; terwijl ik als heel "oude" klant het hele dossier voor mij liggen had)

Je kunt er gewoon niet tegenop...

Dan wissel je dus noodgedwongen en moegetergd van pack (down) en heeft men nog de lef om die swapkost aan te rekenen ; ik noem dit schaamteloos.

Laatste vraagje aan "signoor72" betreffende die aliassen.

Ik zeg eerlijk dat ik dat niet begrijp.

Indien de pack met internet-comfort één mailbox inhoudt met 5 aliasmogelijkheden, wat betekent dat dan voor 4 familieleden die hun mails afzonderlijk (rechtstreeks op de skynetserver en zonder mailprogramma) willen houden zonder inzage te hebben in elkaars mailverkeer?

Kan dat? En hoe?

Want op deze vraag kon die support met 6 maanden ancienniteit niet antwoorden...

Prettige dag en nogmaals bedankt


Mon

prijs pack is incl huur decoder (momenteel €7), indien je zelf decoder aangekocht heb kan je deze aftrekken van de packprijs

al de aliassen komen toe in dezelfde mailbox, dus dat is niet mogelijk deze volledig van elkaar te scheiden

als je wil dat iedereen enkel z'n mails bestemd voor hem kan zien zal je aparte mailboxen moeten aanmaken. aangezien comfort maar 1 mailbox heeft zal je gebruik moete maken van een gratis maildienst zoals bv gmail (deze hebben ook het voordeel dat deze provider onafhankelijk zijn)

mvg
Dag "xenne",

Dat is een klaar en duidelijk antwoord en in een richting die ik al vreesde...

Bedankt, "xenne" !

Toch eigenaardig dat noch een drietal supports (tel), noch de boetiek van Anderlecht (SC) dat over die mailboxen niet wisten...

Dit is dus werkelijk...zoals ik reeds eerder zei : CHAOS (gewild)

Ne mens zou op den duur schermafdrukken moeten opslaan van elke webpagina van Belgacom en een recorderke gebruiken aan de telefoon in gesprek met BGC...en noch zou het niet helpen.

Voor de huur van de decoder, die dus ten onrechte afzonderlijk werd aangerekend, ga ik proberen de factuur andermaal te contesteren via de site (alhoewel dit gisteren ook niet werkte).

Een moedeloze Belgacomklant...

Mvg


Mon

Reputatie 7
Badge +1
Xenne heeft gelijk Mon. De decoderhuur staat wél apart vermeld op je factuur, maar zit wél in de aangegeven Packprijs en niet al extra. Kwestie van te zien dat je 7€ kunt bespafen door aanloop decoder.
Comfort heeft idd. maar één mailbox en al die aliasberichten komen in die ene mailbox terecht. Andere maildienst zoals hotmail en Gmail kunnen een alternatief zijn. Eeen optie blijft een of meer extra-mailboxen bij te bestellen; dat kost 45€ per jaar per mailbox, dus 3,75€ per maand. Voor jezelf om uit te maken of 3 extra-mailboxen een haalbare kaart zijn en of de meerprijs (3 x 3,75€ = 11,25€) opweegt tegen die van een Maxipack (14€) waar je dan wél extra-contents kunt kiezen. (je hebt daar dan ook nog één mailbox tekort voor 4 familieleden...)

Reageer