Nieuwe aanpassingen decoder V4.


Badge
Vandaag de nieuwe aanpassing binnen gekregen op mijn decoder V4. Wel ik ben zeer tevreden, ik vind het allemaal wat duidelijker. En het beeld is volgens mij en mijn gezinsgenoten, zeker bij HD uitzendingen, ook merkbaar verbeterd. De teletekst pagina's zijn nu ook in 16/9, dus groter beeld, wat al een verbetering is. En het gaat ook vlugger om naar een andere pagina, bij teletekst, over te gaan. Dus voorlopig besluit: HET IS BETER GEWORDEN.

BGC doe zo verder, we zijn op de goeie weg.......

119 reacties

En alles te centraliseren naar 1 punt, want als er oneindig veel topics worden geopend over hetzelfde, zal er zeker niks gebeuren
Daarom de oproep aan zoveel mogelijk mensen van hun mening te geven via dit forum en al brengt het niks op je hebt er ook niks bij verloren!

Elsa
Reputatie 1
Badge
@Roger : je mag dan al blij zijn met mijn laatste post, ik denk niet dat dat veel oplevert. De kans dat Belgacom iets aanpast omwille van jou of mijn mening is vrees ik redelijk klein...
Dat ging meer over patenten, hoe bepaalde zaken werken, dit zou meer gaan om UI en zo :)
Ja ik denk eeerder dat ze liever met iets anders op de proppen komen dan de concurrent na te bootsen en dit is op zich geen enkle probleem als het teminste maar even goed is en liever nog beter.

Ze moet nog opassen dat ze niet te veel nabootsen of 't zou kunnen dat het zelfde gebeurd als tussen samsung en apple die ook een serieus proces van samsung gewonnen heeft.

Maar inderdaad hoe meer ideeen hoe beter BGC moet er dan maar zijn conclusies uit trekken en liefst de goeie natuurlijk ;-)

Zouden ze bij Belgacom geen persoon hebben die Telenet heeft en die zo dan gans de Digicorder uitpluist en zegt: "Hmmm, dat ziet er nog interessant uit!", "effen opschrijven en doorgeven"

We zien wel wat er komt, we kunnen het gewoon posten....
Ik hoop het Roger, want ik zou het in ieder geval ook beter vinden

zelfs alleen het contrast letter/achtergrond kleur kan veel invloed hebben in het beter kunnen lezen ervan.

Reputatie 1
Ben heel blij met de laatste post van Patrick_V


Dus Belgacom : Maak jullie programmagids even leesbaar als Telenet en velen zullen dit apprecieren
We zullen wel zien wat BGC in de volgende updates gaat doen

en als het glijk vroeger id dan weet je al het antwoord

en de boer die ploegde ook gewoon verder ;-))

groetjes, Elsa
Reputatie 1
Badge
Teveel zal inderdaad heel weinig zijn : als ze dezelfde hoeveelheid informatie willen weergeven per scherm, zal dat niet veel zijn. Er zijn er hier zelfs die nog meer informatie willen. Men zou bv. de samenvatting helemaal bovenaan kunnen weergeven, i.p.v. een heel klein gedeelt. En als je dan de samenvatting aanklikt, krijg je het in een klein venstertje links op het scherm...

Van mij mag men gerust de grootte van de letters van Telenet gebruiken : die zijn met moeite groter dan de huidige bij BelgacomTV, en zeker niet de grootte van de "normale" ondertiteling...
Reputatie 7
Badge +1
Wat is teveel inderdaad....en ook op een 22" scherm kan je de lettergrootte verkleinen....
Reputatie 1
Patrick_V heeft dus alleen bezwaar als de huidige lettergroote teveel wordt aangepast (zie laatste zin van laatste bericht).

Ze kan dus voor hem wel aangepast worden. Waarvoor dank.
Reputatie 1
Badge
Die lettergrootte aanpassen is nergens voor nodig. Jij mag je lettergrootte en kleur trouwens op dit forum ook wel standaard zetten, want ik kan die gewone standaardgrootte makkelijker lezen dan uw kloefen. Op mijn 22" monitor krijg ik er zowat een tennis-"nek" van.

Over het contrast (dus de blauwe kleurcombinatie) van de programmanamen in de TV-gids : die mag inderdaad gerust wat groter zijn, maar dat is de enige aanpassing die daar eventueel nodig is.

Als ze evenveel informatie op dat schermpje willen krijgen, zullen ze die letters trouwens niet zoveel KUNNEN vergroten. Ik dacht trouwens dat in de TVgids van Telenet er 10 rijen programma's staan i.p.v. 7 bij Belgacom (toch als we de afbeeldingen op de site van Telenet mogen geloven : http://telenet.be/2717/nl/thuis/televisie/digitale-televisie/meer-info/voordelen-digitale-tv/uitgebreide-tvgids). Zoveel groter zal die tekst dus niet zijn. Witte letters op een donkergrijze achtergrond hebben wel een beter contrast, maar blauw is nu eenmaal de kleur van Belgacom...

Dus ik zou er inderdaad bezwaar tegen hebben als ze de huidige lettergrootte teveel zouden aanpassen.
Ik zou er in ieder geval geen bezwaar tegen hebben zelfs al kan alles volgens de nieuwe tecnieken en normen bewezen worden dat het niet nodig of vandoen is.

Moest het technisch nog mogelijk zijn om het zelf in te stellen naar eigen wens dan zou ik het nog beter vinden (zoals je het op een computer ook kunt allemaal instellen bvb).

Nog een rustige avond verder,

groetjes, Elsa

PS: En omdat iedereen het goed zou kunen lezen heb ik het contrast zwarte letters op witte achtergrond gekozen ;-))
(we mogen toch nog eens lachen ook hé)

Het is natuurlijk niet altijd zo dat je voor ieder hinder of probleem die je ondervindt er ook een oplossing gaat komen of moet verwachten.

maar als je gewoon meldt wat je als hinder of probleem ondervindt dan is het aan BGC om uit te maken of er iets moet gedaan worden of niet.

Van die kijkafstand en technologieen dat weet iedereen of dit kan iedereen opzoeken en lezen als hij het wilt weten.

Het gaat er hem meer om dat je zegt wat je er slecht of goed aan vindt en zelf al vinden anderen dit zo belachelijk als iets waarom zou je dan dit niet mogen meedelen

als er iemand mijn uitleg hier belachelijk vindt dan is dat zo, maar daarom moet ik niet laten toch om te zeggen bvb

dat ik (al heb ik nu een hdtv en zit ik op de juiste afstand en alle theorien voldoe) dat ik toch vindt dat het contrast volgens mij beter zou gekozen kunnen worden

en dat ik vindt dat de leesbaarheid daarmee zou kunnen verbeteren.

En nu mogen er hier nog duizend anderen afkomen met bewijzen en theorieen dat gaat niks veranderern aan wat ik ondervindt of een bepaalde persoon waarneemt.

Voor alle duidelijkheid post gewoon je bevinding, je probleem, je ideeen enz... en de rest daar moet BGC maar zijn conclusies maar zelf uit trekken

zo simpel is het en we moeten eigenlijk niet aan elkaar bewijzen dat we gelijk hebben of dat een bepaaldde theorie klopt want het zou al straf zijn moest de theorie niet kloppen!

groetjes, Elsa

PS: mijn theorie zal toch nog kloppen dat we hier genoeg stof zullen hebben om een boek te schrijven maar wie er hem gaat willen lezen dat is wat anders

;-)

:-))


Reputatie 1
Badge
En waarom zou Belgacom een probleem moeten oplossen dat er niet is als je een TV-scherm hebt met een grootte dat aangepast is aan de kijkafstand ?

Bij een nomaal computerscherm is de aanbevolen kijkafstand ongeveer 60 cm. Ga je dan ook lopen zagen dat je de lettertjes niet meer kan lezen als je er 2 m. vanaf zit ?

Lees misschien de inhoud van volgende link eens : http://www.hdtvnieuws.nl/hdtv/kijkafstand-hdtv-20090626/ en dan zie je dat Belgacom met zijn interface daar perfect rekening mee heeft gehouden. Voor een 32" TV en 720 p. zit je dus op iets minder dan 2 m. ideale kijkafstand. Ik zit zelf op 3 m. en dat is perfect leesbaar. Uiteraard is zo'n grafiek enkel een richtwaarde, en dat is uiteraard afhankelijk van persoonlijke voorkeur. Maar een marge van 50% om het leesbaar te houden is toch voldoende ruim...

Ik wil gerust toegeven dat ze het kleurcontrast in de TV-gids (dat donkerblauw op lichtblauw) wat hoger mochten genomen hebben, maar zelfs dat is niet echt noodzakelijk.

Dat Belgacom geen rekening houdt met beeldschermtechnologie van 20 jaar geleden, kan je hen moeilijk verwijten.
Elsa dank u , maar soms loopt de emmer over , sorry .

Dus ik hou het kort , wat moet er veranderd worden , de lettergroote van menu en programmagids , in een groote die even groot is als de normale ondertiteling van een

film of dvd ( dit kan voor ieder als een norm beschouwd worden ,en niemand hoeft dan met eigen voorkeuren af te komen ).

Bij het raadplegen van teletext op 3/4 tv blijft de teletext op het beeld kleven .

En als dat zou kunnen de mogelijkheid om een update terug te draaien , als die je kijkplezier slechter maakt .

De rest is bijzaak voor mij .
Bernie je moet je toch niet altijd aantrekken wat anderen zeggen of posten (inclusief ik zelf) laat ze gewoon hun mening zeggen en als je het zever vindt bij manier van spreken laat het voor wat het is, de bedoeling is natuurlijk nog altijd dat je hier kan posten wat je problemen zijn en en als er iemand een oplossing kan geven zoveel te beter.

De rest is toch maar uitleg of theorie of een idee fix of hoe je het ook wilt noemen.

trouwens als je probleem ondervindt waarom zou je het via deze weg niet kenbaar maken.

Het is toch tenslotte aan bgc om er eventueel iets aan te doen of aan te veranderen en wat de anderen ook mogen beweren of bewijzen dat is trouwens totaal naast de kwestie jij ondervindt een probleem en niet die andere en al komt er iemand met een totaal andere theorie af, die lossen het probleem die jij ondervindt helemaal niet op, ze zijn gewoon blijkbaar van een ander gedacht of ze ondervinden het niet als probleem, maar het gaat wel om uw probleem en niet om hetgeen een ander niet als probleem ziet.

Iemand die geen probleem ziet post normaal hier niks maar reageert wel op iemand die wel een probleem ziet en meer moet je daar niet achter zoeken.

Dus zeker niet laten van je mening over problemen die je ondervindt te posten.

Groetjes, Elsa
Ja Roger , blijkbaar is onze eis te moeilijk , ik weet waarover ik praat , heb ervaring , kan perfect vergelijken , ouders telenet ,
ik belgacom en satteliet ( zonder tv vlaanderen voorloopig ) , en enkel bij belgacom is sinds de update , de lettergroote niet meer
leesbaar ,


meer verwacht ik niet van belgacom , en trouwens ik bel al klant van in de rtt tijd ,
dus voor proximus , belgacom en zeker voor digitale tv .
Bij de overstap van de zenders naar breedbeeld , heb ik niet zitten zagen , trouwens nog niet hierover , want ik kon de letters blijven zien .
Bij belgacom eerst ook de eerste maand en dan kwam charles , dus ligt het aan mij , neen kan het anders ja , heeft de update mij een verbetering gegeven
neen , ja de nieuwe logica daar ben ik te dom voor , hoe dommer men is hoe slimmer men denkt te zijn .
Heb een opleiding in de electronika , en heb de opkomst van digitale techniek nog voor de pc en met de ttl en cmos ic's gestudeerd ,
ik ben ook freak van nieuwigheden , kan ze perfect volgen , installeer alles zelf ,
maar zal wel te dom zijn om te weten dat het aan mij ligt dat ik de letters niet kan lezen en dat ik het probleem zou kunnen omzeilen
door een groter schem te kopen , bovendien wat kan iemand hebben tegen een crt die het meestal in zwart wit 30 jaar deed
en in kleur toch ook zo een goeie 15 , hoeveel lcd's paseren de revue in een 10 tal jaar ?
Als je hier enkel moogt zeuren over opnemen dan laat ik het voor wat het is hier .
en ja geluid , hmm de mega houten boxen zijn vervangen door de ulta platte dingetjes .
Zeuren over frequenties , heeft ook geen zin , al eens laten testen welke je nog hoort ?
Iemand die frequenties boven de 20 000 hz kan horen is buitenaards , en hoeveel jonge gasten horen nog , na al die overmatige db's die ze te slikken
kregen , van de klank hoor je mij niet klagen met mijn oudbollige crt .
Ik moet een groter scherm kopen , maar een geluidssysteem dat is voor sommige te duur , ja ik wil enkel tv kijken en voor een menu die niet leesbaar is
kom ik niet uit mijn zetel .
Ik heb nooit enige voorkeur vertoond voor telenet of belgacom maar geef mijn objectieve mening en telenet heeft nu eenmaal
voor mijn probleem een beter oplossing , maar bepaalde mensen omzeilen liever de problemen , wel koop jullie een decoder of 3 en sluit op ieder decoder een
digitale recorder aan en je kunt opnemen zoveel je wil , ook simpel ?
En een geluidssysteem om u tegen te zeggen .
Maar ja de technologie wat zou ik daar nu van weten , ik dacht dat dit topic was om verbeteringen te melden , dus de essentie voor wij en voor anderen
is de ruimte benutten die er is want de letters kunne zeker maal 3 .
Ik hoef geen cinema , daarvoor ga ik naar de bioscoop .

met vriendelijke groeten
en wat hebt u tegen groter letters , of zeurt u dan ook van de ondertiteling op uw hd ?


Het leest toch gemakkelijker zo hoor ;-))

Aan Patrick _V
Het enige probleem dat we hebben is dat de leesbaarheid van de menu's en programmagids voor ons na de laatste update sterk verminderd is. Verder hebben wij helemaal geen problemen met de hard en software van Belgacom.
Zou jij het bezwaarlijk vinden als Belgacom de lettergrootte en het contrast tussen tekst en achtergrond verbeterd ? Zo ja, waarom dan ?
met vriendelijke groeten,
Roger
Ge moet niks van digitaal of analoog kennen om met je ogen te kunnen vast te stellen wat je ziet en met je oren wat je hoort

en het is mss beter dat je alle theorie niet weet dan kan je ook geen vooroordelen hebben.

Als je de theorie kent en de bewerkingen die erop gebeuren dan ben ik nog altijd verwondert dat er nog iets door komt!

Reputatie 1
Aan Patrick _V
Het enige probleem dat we hebben is dat de leesbaarheid van de menu's en programmagids voor ons na de laatste update sterk verminderd is. Verder hebben wij helemaal geen problemen met de hard en software van Belgacom.
Zou jij het bezwaarlijk vinden als Belgacom de lettergrootte en het contrast tussen tekst en achtergrond verbeterd ? Zo ja, waarom dan ?
met vriendelijke groeten,
Roger
Reputatie 1
Badge
Wel Bernie : als het zoveel beter is bij Telenet, dan moest je allang vertrokken zijn...

Wie vandaag de dag nog met een 4/3 CRT TV opgescheept zit moet niet raar opkijken dat hij niet tenvolle kan genieten van zijn HD decoder. Heb je trouwens ook zo zitten zagen over het feit dat de VRT (en al de andere zenders) begonnen met 16/9 TV (meer dan 10 jaar geleden), en er prompt voor zorgden dat je van 576 lijnen op 432 terugviel (en je 70 cm tv plots meer een 62 cm. beeld gaf ? Of dat je niet kan genieten van HDTV op je oud ding ? En zolang de technologie voor elektrische auto's maar op dit niveau staat, is er geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt dat ik mijn dieseltje zou buitensmijten (het ding heeft nog geen 90.000 km, dus nog 210.000 te gaan...).

De technologie wijzigt behoorlijk snel. Speel eens een bluray af op een degelijke HDTV en diezelfde op jou TV'ke (als die blurayspeler tenminste nog een scartaansluiting heeft...) en kom dan nog eens zeggen dat de huidige digitale HDTV's niet stukken beter zijn.

En Elsa : uiteraard hoort een professioneel het verschil tussen een analoog signaal en een digitaal : dat is ook zijn job. Het is niet omdat iets digitaal is, dat het daarom beter is. Maar dat ligt voornamelijk aan de opnames, en de manier waarop ze die bewerken. De manier waarop ze de dag van vandaag de meeste dansmuziek bewerken bv. is behoorlijk belachelijk aan het worden. Veel dynamiek zit er in elk geval niet meer in. Maar als je digitaal gebruikt zoals het hoort, zijn de mogelijkheden een pak hoger en de kwaliteit en pak beter dan met de analoge middelen van vroeger. SACD is er bv. nooit doorgekomen, maar zorgde voor een klankkwaliteit waar de LP enkel maar kon van dromen. Helaas moest je er wel een geluidsinstallatie voor hebben die ik niet wil betalen (en 99% van de mensen niet, denk ik). En FM en DAB ? FM heeft een frequentiebereik tot 15 kHz (als je geluk hebt). Dus er zijn betere analoge signalen te bedenken... DAB heeft met dat frequentiebereik geen problemen, maar er wordt wel een behoorlijk felle compressie toegepast. Een gewoon CD'ke speelt dus stukken beter dan een DAB uitzending (en zeker dan een FM-uitzending).

Laat ons zeggen dat een DVD'ke of bluray digitaal toch stukken beter zijn, dan de analoge ruisuitzendingen waar ik vroeger moest naar kijken...

Ik vraag me eigenlijk af hoeveel mensen hier eigenlijk het verschil kennen dus analoog en digitaal, want ik denk dat dat er niet teveel zullen zijn. 'k ga een tip geven : de essentie heeft NIETS met computers te maken, maar men heeft het wel nodig om de signalen via computers te kunen verwerken...

maar training margin van 25.6 naar 16.5dB


dit is inderdaad normaal want er zullen nog anderen op een hoger profiel gezet geweest zijn op dezelfde kabelbot en daarmee zalt DTM nog meer.

Elsa
Ja , en toch blijven de letters op de factuur groot genoeg , deze zijn dan wel duidelijk leesbaar .
en als je toch niet mag verwachten dat de programmagids groter word , dan koop ik wel een boekske komt mij goedkoper dan een gigant scherm , of stap naar de andere kant van de weide.
Want daar zie ik bij mijn ouders al twee jaar met dezelfde tv als de mijne met telenet wel groen gras , dus grote letters .
Allee prettige zondag verder .

Reageer