Nieuw vanaf 15 juli: Eclips TV in basisaanbod

  • 23 June 2017
  • 32 reacties
  • 10815 Bekeken

Reputatie 7
Badge +2
Op 15 juli start volgens een artikel in De Morgen de zender Eclips TV in het basisaanbod van PX (en TN). De zender richt zich op senioren en onderhandelt momenteel met de VRT voor het mogen uitzenden van oude reeksen (denk De Collega's, Paradijsvogels etc.)

"Vanaf 15 juli zal de nieuwe zender in het gratis basisaanbod van Telenet en Proximus zitten. De eerste maanden nog met een voorlopig programma-aanbod, vanaf 15 oktober met een volledig schema. Op Proximus zal de zender dan 24 uur op 24 uitzenden, op Telenet van 8 uur 's ochtends tot 20 uur 's avonds op het kanaal waar nu ook Stories zit. Zodra Telenet opnieuw ruimte heeft, zou de zender een eigen kanaal krijgen." (De Morgen, 23/06/2017)

link: https://www.demorgen.be/binnenland/vlaanderen-krijgt-tv-zender-voor-senioren-b0441375/ (betalend artikel)
link: http://www.hln.be/hln/nl/929/TV-Gids/article/detail/3189752/2017/06/23/Senioren-krijgen-eigen-tv-zender.dhtml (samenvatting van zelfde artikel op HLN)

32 reacties

Reputatie 4
Badge +1
of ze moeten overstappen naar IP TV zoals proximus

Dat klopt, er zijn al kabelmaatschappijen in Europa die een deel van hun aanbod via iptv regelen. Kleine nichezenders komen daardoor in speciale apps terecht. Doordat er enkele een stream is wanneer iemand kijkt, zou dit bandbreedte kunnen besparen.


dat zou hen net meer verkeer via internet geven en daar hebben ze nu al een probleem mee in wijken waar veel mensen op telenet zitten dat de snelheid van het internet omlaag gaat,en via wifi is het ook al geen leuke optie want de witte nieuwe docsis 3 modems hebben veel problemen met wifi 😞
en zolang ze niet het netwerf project hebben afgerond zal dat er nog niet bij komen,
de nieuwe digicorder die in ierland al gebruikt word is in belgie pas voor 2018 met de optie van apps om tv te kijken en netflix,dus nog even geduld daarvoor.
Reputatie 7
Badge +2
of ze moeten overstappen naar IP TV zoals proximus

Dat klopt, er zijn al kabelmaatschappijen in Europa die een deel van hun aanbod via iptv regelen. Kleine nichezenders komen daardoor in speciale apps terecht. Doordat er enkele een stream is wanneer iemand kijkt, zou dit bandbreedte kunnen besparen.
of ze moeten overstappen naar IP TV zoals proximus
Reputatie 4
Badge +1
Straf dat Telenet geen plaats meer heeft voor extra zenders en deze Eclips slechts parttime kan uitzenden.
Nu ja veel interessants zal er wel niet te zien zijn.... als ze onderhandelen om de herhalingen van de herhalingen van de herhalingen van de VRT te mogen uitzenden..


dat is omdat ze maar bandbreedte hebben tot 600mhz en daar telefoon,internet,tv digitaal en analoog op zit en radio analoog en digitaal.
in ex indi gebieden hebben ze al een bandbreedte van 850mhz maar omdat telenet zijn gebied gelijk behandeld en het grootste gebied maar 600mhz bandbreedte heeft zit die al vol,ook doordat telenet heel veel HD zenders heeft in hun aanbod en HD zenders meer ruimte innemen dan een SD zender is dit dus het probleem.
maar binnenkort verdwijnen er enkele MTV zenders van de Astra 19.2 en zal telenet misschien ook MTV Rocks moeten opgeven omdat die verdwijnt,zodat ze daar Eclips TV kunnen zetten 😉
binnen 2 jaar zou ook de netwerf moeten rond zijn en er wat plaats vrij zijn voor hoofdzakelijk internet.
beste zou zijn dat ze analoog stoppen en zo weer veel plaats vrijmaken voor tv zenders,maar dan ga je die mensen die nog analoog kijken op een 2de of 3de of 4de tv zonder beeld zetten en weer verplichten om meer geld uit te geven voor op elke tv een CI module of Digitale Box te zetten.
maar dit even ter offtopic en de reden van de vraag.
stuur het anders nog eens door middel van een privébericht
    aan Het Proximus Team via
    https://nl.forum.proximus.be/inbox/conversation?with=51679
    (daar je tekst invullen in het voorziene tekstveld en nadien klikken op 'Verstuur' = verzenden)
Reputatie 4
Badge +1
Martin, dit heb ik al gedaan maar lukt niet, en is alleen met Eclips
Reputatie 2
Badge
Ik heb vorige week de zender (onder nummer 109) gedurende paar dagen en voor paar uren bekeken. Het aanbod is nog niet uitgebreid, maar ik - géén bejaarde - vind het wel een meerwaarde hebben.
De zorgsector komt hier hoofdzakelijk aan bod (logisch), maar afgezien daarvan is er werk gemaakt van interactieve TV (bewegingsleer in de ochtend, een vlotte nieuwsrolkrant met interessante nieuwtjes, momenteel loopt het muziekprogramma 'Nick & Simon on tour in de US'. Zo doet men tevens een oproep aan het publiek om langs te mogen komen bij u thuis voor een interview over bvb. "heeft u een verhaal over dé dorpsfiguur (wie, wat, waar...). Woestynvisachtig...
Enkele oude Vlaamse series (contractueel overeengekomen met VRT) zenden ze ook uit.
Deze zender gaat miscchien niet zo'n hoge toppen scheren, maar kan zeker succesvol worden bij de doelgroep senioren indien er wat mond-tot-mond reclame voor wordt gemaakt.
Mijn moeder weet alvast welke zender ze nu 'ook' nog kan bekijken vooraleer ze vastroest voor ...Ment TV 😉
Kortom, ik ben er wel blij mee, maar sta dan ook open voor alles wat leeft bij de senioren. Rusthuizen, thuiszorg, zieke ouder...ooit kom je er als 'kind van' wel mee in aanraking.
herstart eens je decoder door hem even zonder stroom te zetten via aan/uit schakelaar achteraan of via de netstekker om te zien of het san lukt.
Reputatie 4
Badge +1
Maar je kan wel geen opgenomen programma bekijken van Eclips. Wil ik zo'n programma bekijken, krijg ik melding "server fout"
Wil ik dan terug tv kijken dan is het beeld zwart, als ik dan 1 hoger of lager zap is alles weer normaal.
inderdaad zoals de titel in het onderwerp hier aangeeft >
https://nl.forum.proximus.be/televisiezenders-series-films-34/eclips-tv-hd-beschikbaar-39722
Reputatie 7
Badge +3
Is dat een HD zender? Ja, dan moet ik de HD eens opzetten en kijken.
Reputatie 2
voor de moment pas intéressante
Als je HD op je decoder uit staat kan je inderdaad geen HD zenders kiezen.
Decoder - App lopen synchroon.
Je zou het eventueel kunnen checken door hem op HD te zetten, alhoewel ze altijd zeggen laat draai wat draai 😉
Reputatie 7
Badge +3
Op welke zendernummer staat die Eclips TV?
Op post 109, Elma.
Groetjes

Ik heb geen 109 in mijn TV-gids staan. Ik kan die zender niet vinden. Mijn HD staat uit, heeft dat er iets mee te maken? Ik heb Bbox en decoder herstart, maar geen zender 109 te zien. Ook niet in de app.
Reputatie 7
Badge +2
een zender voor ... bedoelt voor senioren
Reputatie 2
een zender voor ...
Reputatie 7
Badge +6
Op welke zendernummer staat die Eclips TV?
Op post 109, Elma.
Groetjes
Reputatie 7
Badge +3
Op welke zendernummer staat die Eclips TV?
Reputatie 7
Badge +2
Bij PX is de zender in HD te krijgen. De huidige programmatie is nogal magertjes, maar de echte start is ook pas in oktober. Tot zolang is het moeilijk zeggen wat de programma's zullen zijn. En ze richten zich op kijkers die ouder zijn, misschien best nog eens naar de oude series willen kijken of de vroegere Made in Vlaanderen filmreeks op zondag.
Reputatie 6
Badge +3
Straf dat Telenet geen plaats meer heeft voor extra zenders en deze Eclips slechts parttime kan uitzenden.
Nu ja veel interessants zal er wel niet te zien zijn.... als ze onderhandelen om de herhalingen van de herhalingen van de herhalingen van de VRT te mogen uitzenden..
Reputatie 7
Badge +2
Ik denk wel dat de concurrentie zal verhogen eens TN ook SFR heeft geïntegreerd. En wie weet misschien met alle perikelen bij Publifin, ook VOO nog overneemt. In elk geval door deze overname van SFR moet TN binnen de vier maanden Orange toegang geven tot de kabel in het SFR gebied (Brussel en deel van Henegouwen). Dat betekent dat Orange dan in heel België TV kan aanbieden. SFR gebied was tot nu toe niet gedekt. Dat zal de concurrentie opkrikken.

Maar PX is zich volgens mij wel aan het voorbereiden: ze zijn volop bezig met investeren in nieuwe technologie (glasvezelnetwerk, betere compressietechnieken zodat ze meer HD kunnen aanbieden, nieuwe decoder voor 4K en met apps). Met die apps kan PX nog veel efficiëntie halen. Bijvoorbeeld minder bekeken zenders in een app verzamelen. Dan bekijk je ze zoals op het internet. Dat heeft als voordeel dat de stream niet continu moet worden doorgeven. Voor veel nieuwszenders zou dit een mooie oplossing zijn om plaats te ruimen voor de uitbreiding van het HD aanbod. Maar ook voor andere nichezenders zoal Dobbit TV etc. Om die op te nemen moeten ze dan een cloudoplossing vinden zoals swisscom waar je alle zenders uit hun app kan opnemen.

TV Vlaanderen kan voor veel mensen niets betekenen want ze mogen het geeneens installeren op hun gebouw.
Reputatie 7
Badge +1
Scarlet mist een zender waar wij thuis graag naar kijken.

Eigenlijk is Orange het beste alternatief hier. Hopelijk wordt het niet weggeconcurreerd.


Scarlet is maar een voorbeeld dat men verder uit kan bouwen iets tussen Scarlet en Orange in. Met allemaal HD zenders. Hopen ook op meer concurrentie zoals in Nederland. Bij KPN en Ziggo hebben ze een mooi basispakket aan TV zenders. Hoop doet leven.
Reputatie 3
Badge +1
Scarlet mist een zender waar wij thuis graag naar kijken.

Eigenlijk is Orange het beste alternatief hier. Hopelijk wordt het niet weggeconcurreerd.
Reputatie 7
Badge +1
Dit klopt volledig. Wij zijn ook boven de 60 jaar. Zijn teveel zenders. Kunnen beter een mooi pakketje maken van 40 of 50 zenders en allemaal in HD kwaliteit. Als voorbeeld Scarlet met de 30 populairste zenders. Niemand kijkt naar zoveel zenders.
Reputatie 3
Badge +1
Van eind jaren '90 tot en met 31 december 2013 zond de zender TCM oude films uit. (meestal films uit de jaren '30, '40, '50 en '60, maar soms nieuwer of ouder) Vele films waren ondertiteld. In 2003 kwam het voor de meeste Vlamingen gratis op de kabel.

Van 2007 tot en met november 2014 had je ook de betaalzender MGM Movie Channel. Alle films waren ondertiteld.

Beide zenders zijn rond dezelfde periode gestopt en daar is een reden voor. Veel oude mensen kijken alleen naar den BRT. (En jongere generaties houden het ook vaak bij de eerste 10 zenders)

Reageer