Nieuw vanaf 15 juli: Eclips TV in basisaanbod

  • 23 June 2017
  • 32 reacties
  • 10815 Bekeken

Reputatie 7
Badge +2
Op 15 juli start volgens een artikel in De Morgen de zender Eclips TV in het basisaanbod van PX (en TN). De zender richt zich op senioren en onderhandelt momenteel met de VRT voor het mogen uitzenden van oude reeksen (denk De Collega's, Paradijsvogels etc.)

"Vanaf 15 juli zal de nieuwe zender in het gratis basisaanbod van Telenet en Proximus zitten. De eerste maanden nog met een voorlopig programma-aanbod, vanaf 15 oktober met een volledig schema. Op Proximus zal de zender dan 24 uur op 24 uitzenden, op Telenet van 8 uur 's ochtends tot 20 uur 's avonds op het kanaal waar nu ook Stories zit. Zodra Telenet opnieuw ruimte heeft, zou de zender een eigen kanaal krijgen." (De Morgen, 23/06/2017)

link: https://www.demorgen.be/binnenland/vlaanderen-krijgt-tv-zender-voor-senioren-b0441375/ (betalend artikel)
link: http://www.hln.be/hln/nl/929/TV-Gids/article/detail/3189752/2017/06/23/Senioren-krijgen-eigen-tv-zender.dhtml (samenvatting van zelfde artikel op HLN)

32 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Zou best een succes kunnen zijn, maar dan moet je het ook goed doen. Kijk maar naar omroep MAX op de NPO. Die maken programma's die niemand anders maakt en vaak zeer goed bekeken zijn. Ik vrees alleen dat het weer een goedkoop gemaakte zender zal worden. Maar we wachten het af en geven ze een kans. De naam Eclips, vind ik al niet zo super.
Reputatie 7
Badge +2
Het is een initiatief van een zekere zorggroep Eclips. Dus geen professionele media-organisatie. Het is ook geen commerciële zender maar eerder soort community tv voor ouderen. In dat opzicht heb je gelijk dat MAX bij de NPO vermoedelijk een stuk professioneler is. Maar als ze oude series van de vrt kunnen uitzenden, dan denk ik dat dat succes kan hebben.

Het is alleen jammer dat onze openbare omroep daar zelf niets mee doet. Er zijn drie zenders waar in de namiddag en avonduren best herhalingen mogen uitgezonden worden. De VRT doet dat trouwens opvallend weining vergeleken met het buitenland.
Reputatie 6
Badge +1
Ja vind ik ook, trouwens de deal is nog niet rond. Misschien mogen ze de series zelfs niet uitzenden. Ook zijn er zeker een aantal VTM series de moeite waard om daar op uit te zenden.
Reputatie 7
Badge +2
Ja vind ik ook, trouwens de deal is nog niet rond. Misschien mogen ze de series zelfs niet uitzenden. Ook zijn er zeker een aantal VTM series de moeite waard om daar op uit te zenden.

Dat klopt. Maar zou wel goed zijn mocht ik de series van Maurice De Wilde kunnen bekijken in deftige kwaliteit. Nu zit ik op youtube te volgen. Boeiende TV ondanks het harde onderwerp en ook een mooi document over de stijl van de man.
nog wat bijkomende info
Eclips TV is een initiatief van Zorggroep Eclips.
https://www.zorggroepeclips.be/nl/
en viseert inderdaad ouderen en mantelzorgers. 3 productiehuizen zullen aan de inhoud meehelpen
UB
Reputatie 6
Badge +1
Weet je wat het probleem is? De mediahuizen en adverteerders vinden deze doelgroep niet interessant. Anders had er lang een commerciele zender geweest voor deze doelgroep. Ik heb vroeger vaak meegedaan aan marktonderzoek. Toen ik boven de vijftig kwam en nu bijna zestig ben wordt ik bijna nooit meer gevraagd. Pas geleden werd ik nog gecontacteerd en het ging over smarthphones. Ze zochten mensen die er niet mee overweg konden, dus mocht ik niet meedoen. Ze denken echt dat je achterlijk bent als je boven een bepaalde leeftijd komt.
Reputatie 7
Badge +2
Je hebt gelijk hoor @wwilliamm. Echt jammer, want het is een doelgroep met vaak veel centen. Ben zelf marketeer en bij ons zijn dat onze beste klanten: ze spenderen meer en ze zijn veel langer trouw. Maar om één of andere reden is dat bij commerciële zenders en veel adverteerders nog niet doorgedrongen. Langs de andere kant bestaat er zoiets als Plus Magazine dat wel succesvol is.

Maar omdat adverteerders en commerciële zenders niet geïnteresseerd zijn in die doelgroep is dat nog meer een reden waarom de vrt hier aandacht aan moet besteden. Toen ik zelf jonger was toonden ze op zijn minst de zaterdagnamiddag vaak een film uit de oude doos. Zo heb veel klassiekers leren kennen. Waarom nu niet meer?

Zelfs Netflix heeft oudere films zoals Gentlemen prefer blondes in hun aanbod zitten. Ze zullen daar geen geld aan spenderen als er niemand naar kijkt.

Gelukkig heeft vrt nu dat misschien wel begrepen. Tot 30 juni kan je daar nog de volledige drie seizoenen van De Collega's bekijken. En ook alle Kampioenen. Maar het kan echt nog veel beter.

Ik ben zelf jonger en ik vind die klassieke programma's vaak heel fijn. Soms is het een verademing dat niet alles zo snel gaat, dat er dieper gegraven wordt in de documentaires. Ik heb heimwee naar Van Pool Tot Evenaar, De Collaboratie etc. ik was toen nog een kind en begreep er niet alles van, maar het heeft me wel de smaak gegeven om nu ook graag naar dat soort programma's te kijken. Ik ben dan ook zo teleurgesteld in de Discovery zenders of History. Dus ja, ik ga er naar op zoek op internet. En af en toe vind je pareltjes of mooie zaken van vroeger.

En voor de liefhebbers van Maurice De Wilde hierbij de link (https://www.youtube.com/channel/UCBZe0HUDEM3I_1pCU7nP8hQ/playlists) van een amateur die zijn VHS bandjes gedigitaliseerd heeft. Niet de beste beeldkwaliteit, maar de essentie krijg je wel mee. Ik krijg zowaar een glimlach op mijn gezicht toen ik de interviews met Léon Degrelle terugzag. Man wat kon die zich opwinden en liegen dat hij het zelf geloofde. En net dat vond ik dan weer frappant in de documentaire "Hunting Hitler" op History. In seizoen episode gaat het over de fameuze vlucht van Degrelle naar Spanje. En dat wordt daar zo voorgesteld alsof ze het zelf ontdekt hebben, terwijl wij dat toch allemaal al lang weten (https://www.youtube.com/watch?v=pq-3GiqALx0).

Maar goed, ik wijk af van het thema 😊
Reputatie 3
Badge +1
Van eind jaren '90 tot en met 31 december 2013 zond de zender TCM oude films uit. (meestal films uit de jaren '30, '40, '50 en '60, maar soms nieuwer of ouder) Vele films waren ondertiteld. In 2003 kwam het voor de meeste Vlamingen gratis op de kabel.

Van 2007 tot en met november 2014 had je ook de betaalzender MGM Movie Channel. Alle films waren ondertiteld.

Beide zenders zijn rond dezelfde periode gestopt en daar is een reden voor. Veel oude mensen kijken alleen naar den BRT. (En jongere generaties houden het ook vaak bij de eerste 10 zenders)
Reputatie 7
Badge +1
Dit klopt volledig. Wij zijn ook boven de 60 jaar. Zijn teveel zenders. Kunnen beter een mooi pakketje maken van 40 of 50 zenders en allemaal in HD kwaliteit. Als voorbeeld Scarlet met de 30 populairste zenders. Niemand kijkt naar zoveel zenders.
Reputatie 3
Badge +1
Scarlet mist een zender waar wij thuis graag naar kijken.

Eigenlijk is Orange het beste alternatief hier. Hopelijk wordt het niet weggeconcurreerd.
Reputatie 7
Badge +1
Scarlet mist een zender waar wij thuis graag naar kijken.

Eigenlijk is Orange het beste alternatief hier. Hopelijk wordt het niet weggeconcurreerd.


Scarlet is maar een voorbeeld dat men verder uit kan bouwen iets tussen Scarlet en Orange in. Met allemaal HD zenders. Hopen ook op meer concurrentie zoals in Nederland. Bij KPN en Ziggo hebben ze een mooi basispakket aan TV zenders. Hoop doet leven.
Reputatie 7
Badge +2
Ik denk wel dat de concurrentie zal verhogen eens TN ook SFR heeft geïntegreerd. En wie weet misschien met alle perikelen bij Publifin, ook VOO nog overneemt. In elk geval door deze overname van SFR moet TN binnen de vier maanden Orange toegang geven tot de kabel in het SFR gebied (Brussel en deel van Henegouwen). Dat betekent dat Orange dan in heel België TV kan aanbieden. SFR gebied was tot nu toe niet gedekt. Dat zal de concurrentie opkrikken.

Maar PX is zich volgens mij wel aan het voorbereiden: ze zijn volop bezig met investeren in nieuwe technologie (glasvezelnetwerk, betere compressietechnieken zodat ze meer HD kunnen aanbieden, nieuwe decoder voor 4K en met apps). Met die apps kan PX nog veel efficiëntie halen. Bijvoorbeeld minder bekeken zenders in een app verzamelen. Dan bekijk je ze zoals op het internet. Dat heeft als voordeel dat de stream niet continu moet worden doorgeven. Voor veel nieuwszenders zou dit een mooie oplossing zijn om plaats te ruimen voor de uitbreiding van het HD aanbod. Maar ook voor andere nichezenders zoal Dobbit TV etc. Om die op te nemen moeten ze dan een cloudoplossing vinden zoals swisscom waar je alle zenders uit hun app kan opnemen.

TV Vlaanderen kan voor veel mensen niets betekenen want ze mogen het geeneens installeren op hun gebouw.
Reputatie 6
Badge +3
Straf dat Telenet geen plaats meer heeft voor extra zenders en deze Eclips slechts parttime kan uitzenden.
Nu ja veel interessants zal er wel niet te zien zijn.... als ze onderhandelen om de herhalingen van de herhalingen van de herhalingen van de VRT te mogen uitzenden..
Reputatie 7
Badge +2
Bij PX is de zender in HD te krijgen. De huidige programmatie is nogal magertjes, maar de echte start is ook pas in oktober. Tot zolang is het moeilijk zeggen wat de programma's zullen zijn. En ze richten zich op kijkers die ouder zijn, misschien best nog eens naar de oude series willen kijken of de vroegere Made in Vlaanderen filmreeks op zondag.
Reputatie 7
Badge +3
Op welke zendernummer staat die Eclips TV?
Reputatie 7
Badge +6
Op welke zendernummer staat die Eclips TV?
Op post 109, Elma.
Groetjes
Reputatie 2
een zender voor ...
Reputatie 7
Badge +2
een zender voor ... bedoelt voor senioren
Reputatie 7
Badge +3
Op welke zendernummer staat die Eclips TV?
Op post 109, Elma.
Groetjes

Ik heb geen 109 in mijn TV-gids staan. Ik kan die zender niet vinden. Mijn HD staat uit, heeft dat er iets mee te maken? Ik heb Bbox en decoder herstart, maar geen zender 109 te zien. Ook niet in de app.
Als je HD op je decoder uit staat kan je inderdaad geen HD zenders kiezen.
Decoder - App lopen synchroon.
Je zou het eventueel kunnen checken door hem op HD te zetten, alhoewel ze altijd zeggen laat draai wat draai 😉
Reputatie 2
voor de moment pas intéressante
Reputatie 7
Badge +3
Is dat een HD zender? Ja, dan moet ik de HD eens opzetten en kijken.
inderdaad zoals de titel in het onderwerp hier aangeeft >
https://nl.forum.proximus.be/televisiezenders-series-films-34/eclips-tv-hd-beschikbaar-39722
Reputatie 4
Badge +1
Maar je kan wel geen opgenomen programma bekijken van Eclips. Wil ik zo'n programma bekijken, krijg ik melding "server fout"
Wil ik dan terug tv kijken dan is het beeld zwart, als ik dan 1 hoger of lager zap is alles weer normaal.
herstart eens je decoder door hem even zonder stroom te zetten via aan/uit schakelaar achteraan of via de netstekker om te zien of het san lukt.

Reageer