Nieuw bij Belgacom TV, vanaf 1 november a.s.

  • 29 October 2010
  • 124 reacties
  • 14882 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Binnenkort zullen de Belgacom TV klanten een programma kunnen bekijken en tot 2 programma's tegelijkertijd kunnen opnemen!

De nieuwe functie wordt tussen 1 en 30 november geleidelijk ingevoerd bij de Belgacom TV klanten. Deze nieuwe opnamemogelijkheden zijn in eerste instantie enkel van toepassing op de meest bekeken zenders(één – Ketnet/Canvas – VTM – 2BE – VT4 – VijfTV – Vitaya – Cartoon Network – één+ - Ketnet/Canvas+ - La Une – La Deux – RTL-TVI – TF1 – France 2 - AB3). Vanaf 1 januari 2011 zal deze lijst van zenders worden uitgebreid.

Concreet zal iedereen kunnen genieten van een extra "stream". Klanten die voorheen niet konden tv kijken en simultaan een opname maken van een andere zender kunnen dit nu wel. Zelfs tot 2 opnames. Deze opnames zullen 30 dagen worden bewaard.
Klanten waarvoor dit wel reeds mogelijk was, zullen nu tv kunnen kijken en simultaan 2 opnames kunnen maken. 1 van deze opnames zal 30 dagen worden bewaard.

Opgelet: indien je wil dat een opname langer dan 30 dagen bewaard blijft, dan moet dit vooraf (dus voor de start van de opname) worden ingesteld via het opnamemenu. Deze functionaliteit is niet beschikbaar voor serie-opnames.

Waneer de nieuwe functie beschikbaar is, zal er een banner worden getoond in het Belgacom TV hoofdmenu.

124 reacties

Vanaf 26/11/2010 werkt de info knop weer (het gaat niet meer naar videotheek).

Wat me ook is opgevallen i.v.m NPVR:

Wanneer je 2 decoders hebt en je maakt gebruik van de 30d opname kan je achteraf op beide decoders dit bekijken.

Mvg
Mozartiss
Badge
Dat gedoe met de blauwe knop werkt bij mij nog steeds niet.

Wat ik ook merk,dat is dat de tijd van de opname in de TV gids niet gerespecteerd wordt bij het gebruik van 30d.

In alle geval,het is een prima verbetering,dat in alle geval.
Wij hebben ook sinds gisteren de nPVR functie en deze werkt zoals beschreven wordt door Belgacom, dus geen probleem hiermee.
Wel was er een vervelende nevenwerking toen we de 1e maal de TV en decoder opstartten na de update.
Op de TV verscheen : "geen signaal, check aansluitingen" op een zwart scherm en de decoder reageerde niet op de afstandsbediening.
Na reset decoder hetzelfde probleem.
Toen gebeld naar Belgacom, daar adviseerde men mij om ook de modem te resetten.
Dit zorgde ook voor geen soelaas.
Toen kreeg ik de ingeving om mijn decoder via scart aan te sluiten ipv hdmi, nadat ik zag dat ook de andere hdmi poort niet werkte met de aangesloten dvd recorder.
Via scart werkte alles normaal!
Toen gebeld naar winkel waar tv gekocht is om te zeggen dat hdmi poorten niet meer werkten.
Zij adviseerden om alle hdmi kabels uit te trekken, alle toestellen uit te zetten, en dan eerst hdmi kabels weer aansluiten en toestellen terug aanzetten.
Volgens hen was er misschien een update van Belgacom gebeurd (wat ikzelf toen nog niet wist...).
En inderdaad, na die procedure werkte alles terug perfect!
Zijn er nog mensen die dit probleem gehad hebben?
Als ik nu twee programma's terzelfdertijd opneem en de opname is gedaan blijft mijn harde schijf door draaien tot ik de decoder terug eens aan leg en dan af leg schakelt die dan af.

Zijn er nog die dat hebben? ik denk dat dit een bug zal zijn.

Ik heb het bij belgacom al eens aangekaart :

Serie-opnames : vitaya doet het nog altijd niet, hoewel mij beloofd werd dat eraan gewerkt wordt.
Zeg EVA het is nu december... en wij hier in de zone (02) hebben nog steeds geen NPVR.

Hoe komt dit?
De uitrol is met een 14-tal dagen vertraagd, dus zou normaal ten laatst tegen midden december ook bij u moeten werken.
Reputatie 6
Badge +1
Ik heb het sinds gisteren, zone 03
Waar is die vertraging gecommuniceerd?
Sinds vandaag nPVR (in Turnhout 014)
hier nog nada (02)
Hier op (02) ook niks.

Vind wel grappig om positief nieuws te communiceren dat kan niet vlug genoeg, maar een vertraging van 2 weken daar word gewoon over gezwegen
Reputatie 7
Badge +1
Vanaf vandaag banner met verwijzing naar blauwe knop. Maar achter blauwe knop zit nog info over storing van verleden maandag. en als je doorgaat dan zit er niks achter de infoknop (springt naar boven). Op de menus van de opname is ook de keuze mogelijkheid nog steeds hezelfde. Heb al twee keer terug opgestart, maar geen verschil. Zal wel nog enkele dagen duren zeker ? heb voor de rest 2 streams in HD, dus kan een programma opnemen en een bekijken in HD. Ik ben dus nog bij de gelukkigen en wil daarom niet klagen. Maar nog geen nPVR ook niet voor de opgesomde analoge zenders....

Hou voorlopig mijn analoog kabelabonnement van Telenet nog om meerdere opnames te kunnen programmeren
Reputatie 7
Badge +1
Ondertussen (nà 18.00 uur) schijnt alles in orde. Achter info blauwe knop staat nu de uitleg en ik heb als test een 2e (analoog) programma ingegeven voor opname simultaan met andere opname (op harde schijf), en er komt 30 d achter. Neem aan dat dat dan op de server komt te staan.
Badge
N.B. Bij Belgacom TV zijn er geen analoge zenders,maar wel digitale en HD.
Reputatie 7
Badge +1
Inderdaad; sorry voor lapsus. Ik zag analoog als niet-HD maar is dus wel digitaal niet HD.Ik ga het trouwens vanavond eens uitproberen. Kijken in HD, opnemen op harde schijf in HD en tegelijk opnemen met nPVR digitaal NIET-HD
Reputatie 7
Badge +1
Het werkt inderdaad. Momenteel kijken naar CanvasHD, opnemen van ARD digitaal niet-HD op harde schijf en nPVR van Eén niet HD. Je kunt zelfs al kijken naar nPVR tijdens opname in chaseplay. Resultaat is dus dik in orde. Proficiat Belgacom !Schamen

30 dagen is normaal ruim voldoende denk ik, zeker voor mij met 2 streams HD. Als je langer wilt bewaren, kun je best kopiëren naar een DVD-HD recorder. Je kunt nPVR vlgs. mij dus best voorbehouden voor programma's die niet lang moeten bewaard worden. NetGemist is nog minder lang toch ?
Vraagje, heb de mogelijkheid ook sinds gisteren, maar hoe gebruik je die. Ik wil een programma opnemen op de server en niet op de hd van mijn decoder??? Hoe moet ik dat doen???

Groetjes Twen
Misschien eerst een willekeurige opname rond dat tijdstip instellen (op harde schijf), dan het betreffende programma als tweede opname ingeven (op server) en nadien via planning het eerste terug wissen?
Reputatie 7
Badge +1
nPVR wekt inderdaad enkel als een opname samenvalt met een andere naar de harde schijf. Je kan niet op voorhand kiezen of je naar de harde schijf of naar de server wil opnemen. Ergens is dat logisch natuurlijk. Allicht zouden er dan veel te veel mensen alles naar de server opnemen met een zware overbelasting van het systeem Nu zullen enkel die mensen die nog op een "trage" lijn zitten ermee werken (en eindelijk kunnen kijken en opnemen tegelijk), en de anderen zullen het maar gebruiken als ze 2 programma's die samenvallen willen opnemen. Maar de suggestie van Bob is het proberen waard natuurlijk.

Toch is het een goed systeem. Het werkt zo een beetje als het Net Gemist systeem van de VRT, maar dan gratis en je kunt het op voorhand programmeren.

Enkel nog een vraagje, als je 2 opnames die vlak achter mekaar volgen in nPVR programmeert werkt het systeem dat automatisch bij het eerste de eindtijd en bij het 2e de begintijd op 0 wordt gezet niet. Die blijft standaard op 10 minuten voor en 30 minuten nà staan, ook als je het manueel bijstelt. De tijden van de 2 programma's overlappen dus altijd 30 minuten. Ga het vanavond eens proberen om te zien of alles vloeiend na mekaar wordt opgenomen.
Reputatie 7
Badge +1
De suggestie van Bob werkt dus wel degelijk. Een ander programma dat ermee samenvalt eerst naar HD programmeren en daarna wissen. Het programma naar de server blijft dan met 30d staan...Ik kon zelfs een 3e ermee samenvallend programma instellen en dat bleef ook met 30d staan. 3 programma's opnemen (één naar harde schijf in HD zelfs en 2 naar de server) schijnt dus mogelijk...tenzij dat achteraf wordt gecorrigeerd door Belgacom natuurlijk; ik zal het voor de test eens laten staan. Zal wel niet de bedoeling zijn natuurlijk
Je kan ook bij slechts 1 opname kiezen om deze via nPVR op te nemen...

Je stelt via je tv-gids je opname in. Nadien ga ja via PVR naar je geplande opnames en je selecteerd de opname die je op de servers van Belgacom wil maken. Nadien druk je op de groene knop (onderaan je scherm staat bewaarperiode aanpassen en daarna zie je dat er na de R 30d verschijnt. Je opname wordt nu op de servers van Belgacom gemaakt...
Zelfde procedure kan je volgen om bv te wisselen tussen de opname die je op de server wil en deze op je interne HD.

Je kan ook meerdere opnames gelijktijdig via nPVR maken, ik heb er 6 gelijktijdig kunnen inplannen.

Momenteel zijn er 16 zenders die je via nPVR kan opnemen. Belgacom neemt van deze zenders alle programma's op, gedurende 30 dagen. Door je opname via nPVR te maken, reserveer je dus een bepaald stukje, dat je nadien kan bekijken.

Er zal dus niet snel overbelasting optreden op de servers van Belgcaom.
Badge
HD zenders kunt ge niet opnemen in 30d.
Reputatie 7
Badge +1
Laatste test. Bij mij kun je buiten 1 programma naar de HD nog tot 3 daarmee overlappende nPVR programma's naar de server opnemen.....dat verklaart waarschijnlijk waarom 2 achtereenvolgende programma's overlappend geprogrammeerd blijven en opgenomen worden met nPVR omdat die gewoon apart op de server komen. Vanzelfsprekend in SD en van de door Belgacom opgegeven posten. Het speel daarbij blijkbaar geen rol of je de opname op harde schijf in HD of in SD maakt, omdat die opname niks met de server te maken heeft..

Waarschijnlijk kunnen de klanten met één stream dan ook meerdere, ook overlappende programma's met nPVR opnemen.

Als dit systeem bevestigd en bestendigd wordt met een uitbreiding van de posten, is het voor mij ook niet meer écht nodig om Telenet kabel te behouden. Je kan hier wél van een échte doorbraak spreken 🙂 en nu duidelijk geen verschil meer met Telenet, waar men onbeperkt analoge programma's kon opnemen. Belgacom kan hiermee mijns inziens een monstercampagne voeren ! Enige verschil/nadeel is de radio, waar de RDS-functie bij BC via de aux ingang niet werkt, of wordt dat signaal niet mee doorgestuurd ?
Reputatie 7
Badge +1
Jorisx, je hebt inderdaad gelijk. Het is doodsimpel met die groene knop ! vergeet wat ik gezegd heb. Dat kwam omdat ik het met programma's had geprobeerd die al bezig waren, en die staan dan al bij de lopende opnames, waar ze niet meer kunnen gewijzigd worden.Heb nog eens verder getest, en ik kon zo al tot 7 (samenvallende) programma's tegelijk ingeven op nPVR (toen ben ik gestopt).Als dat maar blijft duren......ik verwacht dat ze dat wel zullen beperken in de toekomst. Zeker als er nog méér posten bijkomen, er HD mogelijk wordt, en eventueel opname van series. De servers zullen dan allicht wel overbelast geraken

Voorlopig heeft Belgacom de nPVR optie nog niet aan de grote klok gehangen natuurlijk (enkel op de Community en nog niet op de website of in het Belgacom-TV magazine). alleen de communityleden en de mondelinge of electronische reklame (via E-mail, facebook of twitter) door deze leden. Neem aan dat de grote start eerst komt in januari.

Reageer