NAT type 2 naar NAT type 1

  • 25 September 2014
  • 42 reacties
  • 3061 Bekeken

Ik speel graag games op de playstation, onlangs heb ik Destiny gekocht. Het betreft een online game, waarbij je met en tegen mekaar speelt. Ik heb steeds problemen met mijn 'modem'. Om het spel te spelen zonder problemen zou ik de instelling NAT type 2 naar NAT type 1 veranderen. KaAn iemand mij helpen hoe ik dit euvel oplos?

42 reacties

Reputatie 1
Heel vriendelijk bedankt voor deze info :)



Omgekeerd gebeurt dat wel, maar met veel vertraging



Wat bedoel je hier juist mee Sinjoor ?
Beste Roy,




Wij hebben net hetzelfde probleem gehad, ook met Destiny. We veranderden van een Bbox 2 naar Bbox 3. Toen ik online speelde werd ik steeds uit het spel gegooid.

We hadden een Bbox 3 meegekregen van 'Technicolor'.

Na lang zoeken en bellen naar helpdesk kreeg ik een medewerker te pakken die van het probleem afwist en mij vertelde dat de Bbox van 'Technicolor' zijn NAT type niet compatibel is met PS4. Als oplossing moest ik Bbox 3 moest gaan halen van 'Sagemcom'. Zo gezegd, zo gedaan. Alles werkte nadien perfect, zonder ook maar iets te moeten instellen.
Reputatie 1
Even nagekeken en ook wij hebben een Technicolor bbox 3. Kan ik gewoon een Belgacom store binnen wandelen om deze om te ruilen voor een Sagem of ... 🙂 ?


Dat zal volgens mij goed mogelijk zijn als je de reden opgeeft dat 'Bbox3 van 'Technicolor' zijn NAT type niet compatibel is met PS4'.

Je kan ook via de technische helpdesk (0800 22 800 7/7 tot 22u) je verhaal doen en dan zou je een ruilnummer moeten krijgen, maar dan ga je toch nog in het Proximus Center specifiek een Sagem moeten vragen om zeker te zijn dat je een sagem in de plaats krijgt.


Maar zoals gezegd spring gewoon eens een Proximus center binnen en geef de redenen op ' Bbox van 'Technicolor' zijn NAT type niet compatibel is met PS4' en het zou al iemand moeten zijn die met het verkeerde been uit bed gestapt is als hij het niet wilt doen 😉


Natuurlijk moeten ze wel de sagem in stock hebben ! (de laatste tijd zijn het meer Sagems die ze hebben naar het schijnt)
Reputatie 1
Bedankt. Zal zeker eerst naar de technische helpdesk bellen om de nodige admin alvast te kunnen regelen :)


Laat in ieder geval eens weten hoe het verder afloopt als je wilt, dank u.
Reputatie 1
Ondertussen via de helpdesk een ticket nummer gekregen voor een bbox 3 omruil. Deze vriendelijke medewerker was ook een gamer en was op de hoogte van NAT problemen (gaf zelf toe dat ik geluk had hem aan de lijn te krijgen, lol). Hij wist me echter wel te vertellen dat volgens hem een PS4 via wifi altijd max een NAT 2 connectie kan maken (omdat NAT 1 al je capaciteit zou opslorpen). Voor ik op jacht ga naar een SAGEM check ik hier even of andere gebruikers een NAT 1 PS4 config hebben via wifi. Sinds gisteren verloopt alle wifi traffic via een ASUS router en WIIU connectie (mario kart) verloopt probleemloos en PS 4 NAT 2 (was NAT 3 met standaard bbox 3 wifi).


De methode die ik hier reeds gepost heb voor de ps3 over wifi, en die blijkbaar werkt, werkt dat dan niet voor de ps4 ook



Je moet alleen maar de juiste instellingen ingeven op je PS3, daarom klik je op de volgende dingen:

'Netwerkinstellingen' --> 'Aangepast' --> 'Verbinding met kabel' of 'Draadloos' --> 'Scannen'

Daarna kies je de juiste internetverbinding en daarna zal je je wifi-wachtwoord moeten ingeven als je een draadloze verbinding hebt.

Als dat gelukt is, komt de belangrijkste stap!

Bij de instellingen van je IP-adres heb je normaal 3 keuzes, namelijk 'Automatisch', 'Handmatig' en 'PPPoE'.

'PPPoE' is de keuze die je hier moet maken!

Daarna zal de PS3 naar je PPPoE username en wachtwoord vragen. (zelfde als voor je pppoe van je bbox)

Als je beide hebt ingegeven in je PS3 gaat hij gewoon verder met de laatste instellingen:



DHCP - Niet instellen

DNS - Automatisch

MTU - Automatisch

Proxyserver - Niet gebruiken

UPnP - Inschakelen (bij mij is UPnP uiteindelijk 'niet beschikbaar', maar dat maakt blijkbaar niet uit)



Als laatste doe je gewoon een connectie-test en je zal zien dat je opeens 'NAT type 1' hebt.

Op Call of Duties is mijn NAT-type 'Open'.

'PPPoE' zorgt er eigenlijk voor dat je PS3 het werk van je b-box gaat overnemen.

Reputatie 1
Die werkt idd voor de PS4, maar...dan krijg ik connectie probs met diverse andere devices op het wifi netwerk (ie ipad kan niet connecteren op 5g band, pc downloads die time out geven, wiiu online gaming connectie problemen,....) dus geen oplossing voor mij.




Daarom waarschijnlijk dat de specialisten beweren laat die bbox3 brol voor wat hij is en sluit een externe router aan die op zijn eigen een pppoe sessie maakt en doe daar naar hartenlust al je instellingen mee, want op de bbox3 zijn veel zaken afgeschermd, of als ze niet afgeschermd zijn werken ze maar half of worden de instellingen door één of andere reden overschreven na een tijd, doen ze een software update dan zit je over het algemeen weer met nieuwe bugs enz... enz...
Heb net hetzelfde probleem, sinds kort een bbox3 in bezit en sindsdien geeft die ingame NAT-type: STRICT' aan.


Best ook omruilen naar een Sagemcom?
zelf al heb je nog een sagem, sluit er gewoon een router op aan want met de Sagem zijn er ook nog bugs gemeld dus ben je nog van eventuele andere miserie niet af,

maar soit doe wat je niet laten kunt zeggen ze dan ;-)
En bij het instellen van PPPoE, waar vind je uw gebruikersnaam/wachtwoord?
Dit is dezelfde van je bbox3 zelfde login/paswoord in de vorm van : Fa552698@Proximus
Kies je bij het inloggen van de bbox3 niet de gebruikersnaam User, Admin of Expert? (via http://192.168.1.1)


Alvast bedankt
Je kan bij de bbox3 maar enkel als User inloggen da andere Admin of expert, daarvan zijn de paswoorden niet bekend


De login die je nodig hebt voor de pppoe sessie heb je gekregen op een brief bij het afsluiten van je Proximus abonnement en

bij mij is dit ook het paswoord om bv in te loggen in het vroeger genoemde e-services

Reageer