Skip to main content
Ik heb een probleempje bij het zappen.

Onlangs drukte ik bij het bekijken van een DVD per ongeluk op een verkeerde toets op mijn afstandbediening van mijn tv waardoor er een andere .EXT gekozen werd en ik op mijn tv kanaal terecht kwam. Door er nog enkele malen op te drukken kwam ik terug bij mijn DVD terecht. No issue dacht ik toen.

Na mijn film gezien te hebben zit ik echter met volgende:

Alles van Belgacom tv werkt, maar als ik probeer te zappen krijg ik steeds een blauw scherm te zien ipv de volgende/vorige zender. Als ik van zender tracht te veranderen door de toetsen channel + of – te kiezen blijft mijn decoder de huidige positie weergeven (bv: ‘2’) en krijg ik een blauw scherm te zien. Op het scherm van de tv staat dan wel in een hoekje te lezen bv: ‘VT4’, maar daar ben ik dus niets mee. Ik kan aldus niet meer eenvoudigweg zappen. Wel kan ik op “TV Guide” drukken, daar met de pijltjes omhoog/omlaag gaan en dan een kanaal kiezen waardoor ik het wel kan bekijken.

Wreed ambetant dat ik dus enkel kan zappen via dat menu ipv de toetsen Channel + of – te kiezen.

Ik ben er zeker van dat dit iets te maken heeft met de ingang van het kanaal (de verkeerde toets die ik indrukte waardoor er een andere .EXT verscheen op mijn tv). Ik heb al vanalles geprobeerd (alles stopcontacten uitgetrokken, 20 sec wachten en terug inpluggen, weer op de toets voor de ingang drukken, …), maar tevergeefs.

Hoe los ik dit op? Ik wil graag normaal kunnen zappen.

Alvast bedankt

Grtz,

Druk één of twee keer op de toets linksboven op uw afstandsbediening tot het blauwe lichtje naast BelgacomTV brandt (i.p.v. het rode lichtje naast TV).

Zoals Wouter al zegde. Ik denk dat je afstandsbediening gewoon op TV staat. Als die op TV staat bedien je met Ch + en - de tuner van de TV, en als de antenne niet aangesloten is krijg je dan blauw scherm en reageert de decoder niet uiteraard. Ik weet niet welke afstandsbediening je hebt, maar bij mij is de bovenste linkse knop om te schakelen tussen TV en decoder. Je kunt dat controleren door op die knop te duwen. Rood links lichtje is TV, rechts blauw lichtje is decoder. Door dan een 2e keer te duwen op die knop schakel je van rood naar blauw en omgekeerd. Als het lichtje op rood (TV) staat, kan je met de toets onder Ch + en - tussen de verschillende ingangen van je TV schakelen (zoals met die van je TV). Maar je moet dan wél opletten dat je van de Ch+- afblijft, want dan schakel je gewoon naar kanaal 1 van je TV tuner. Als je dat per ongeluk doet, moet je terug naar je ex1 of HDMI1 schakelen met die knop onder Ch+-. Op de laatste nieuwe afstandsbedieningen is het simpeler. Daar staan de knoppen allemaal wat anders, en zijn er aparte knoppen om TV of decoder uit te schakelen. Maar daar heb ik geen ervaring mee.

Afstandsbediening die ik heb is zoals deze:

http://selfcare.belgacom.net/static/pc/support/solution/online_support/belgacomtv/remotecontrol_new_nl.jpg

Dan is het dus zoals hierboven uitgelegd.

Reageer