Vraag

Mails onterecht naar SPAM of Junk folder

  • 14 October 2016
  • 6 reacties
  • 669 Bekeken

Sinds een tijdje maar de laatste tijd alsmaar vaker worden ontvangen mails aanzien als spam/reclame, soms terecht maar even vaak onterecht. Dit gebeurt blijkbaar al op de Proximus server want ik stel vast dat dit gebeurt nog vóór ik ze in mijn mailprogramma binnenhaal (dus al als spam zichtbaar via webmail).
Hoe kan ik deze filters minder streng maken ?

Thx,
Herman

6 reacties

Reputatie 1
Als je regelmatig (belangrijke) e-mails richting spamfolder ziet gaan en de afzender heeft een domeinnaam, dan kun je best aan hen vragen om een DKIM-record (https://nl.wikipedia.org/wiki/DomainKeys_Identified_Mail) en een SPF-record (https://nl.wikipedia.org/wiki/Sender_Policy_Framework) te gebruiken bij het versturen van hun mails.
(Door in de headers van die mails te kijken, kun je al nagaan of dergelijk record al dan niet aanwezig is.)
Zoiets kan juist het verschil maken. 😉
Lijkt me inderdaad een plausibele oplossing, al verwacht ik dat grote kleppers als een bol.com en proximus dit al zouden doen ... Zelfs de notificatie van uw antwoord komt in mijn spam folder terecht.
Reputatie 3
Sinds een tijdje maar de laatste tijd alsmaar vaker worden ontvangen mails aanzien als spam/reclame, soms terecht maar even vaak onterecht. Dit gebeurt blijkbaar al op de Proximus server want ik stel vast dat dit gebeurt nog vóór ik ze in mijn mailprogramma binnenhaal (dus al als spam zichtbaar via webmail).
Hoe kan ik deze filters minder streng maken ?

Thx,
Herman

voorkomen dat mails in de spam folder terechtkomen
Sinds een tijdje maar de laatste tijd alsmaar vaker worden ontvangen mails aanzien als spam/reclame, soms terecht maar even vaak onterecht. Dit gebeurt blijkbaar al op de Proximus server want ik stel vast dat dit gebeurt nog vóór ik ze in mijn mailprogramma binnenhaal (dus al als spam zichtbaar via webmail).
Hoe kan ik deze filters minder streng maken ?

Thx,
Herman

voorkomen dat mails in de spam folder terechtkomen


Ja Philippe, dat zegt Nothofagus ook, maar ik vermoed dat er iets gewijzigd is in de policies van Proximus, aangezien de laatste tijd alsmaar meer mails in de Junk terechtkomen terwijl ik niets wezenlijks veranderd heb aan mijn mail-account-settings.
Zelfs met Proximus mails heb ik dit; van grote domeinen (waarvan een maand geleden wel mails vlot binnenkwamen in de inbox trouwens) mag je verwachten dat ze dat al in hun headers hebben opgenomen, niet ? En eerlijk gezegd ... moest ik proximus vragen om die records op te nemen ... ik zou al van geluk mogen spreken dat ik een relevant antwoord krijg van iemand die weet waar de klepel hangt .. laat staan dat ze op het verzoek van een kleine garnaal als ik zouden ingaan.
Niet dat ik neerkijk op de Proximus medewerkers maar met zo'n een vraag moet je als thuisgebruiker niet bellen naar de support van Proximus hoor 😉
Reputatie 1

Zelfs met Proximus mails heb ik dit; van grote domeinen (waarvan een maand geleden wel mails vlot binnenkwamen in de inbox trouwens) mag je verwachten dat ze dat al in hun headers hebben opgenomen, niet ? En eerlijk gezegd ... moest ik proximus vragen om die records op te nemen ... ik zou al van geluk mogen spreken dat ik een relevant antwoord krijg van iemand die weet waar de klepel hangt .. laat staan dat ze op het verzoek van een kleine garnaal als ik zouden ingaan.

'k Heb even in de headers gekeken van de notificatiemail die van dit forum komt.
Er is een DKIM-sleutel aanwezig:
Dkim-signature v=1; a=rsa-sha256; q=dns/txt; c=relaxed/simple; s=6gbrjpgwjskckoa6a5zn6fwqkn67xbtw; d=amazonses.com; t=1476456366; h=From:To:Subject:MIME-Version:Content-Type:Content-Transfer-Encoding:Message-ID:Date:Feedback-ID; bh=N0csQlIs1f1ykWfrtLB2txnr2TmNTn/smxfxDG2cIx4=; b=oY0azlmE4PXa2drZVMxRFMx1Rp5m7dXbd8WxW/ODhwbH6vDSy8WfhY2NY9omP3Ev blCEl/ICXAmTizKTHZyCti78tuZ8FUca0PlJ3e/JnVuBjqMe6AnrGCMqEsQmhS49snB V9y5Xt8AWRnYsTPtBMu6kFMgkik75+mGl2gMongE=

(Van een SPF-record geen spoor.)

Update: het domein proximus.be heeft wel een SPF-record:
v=spf1 include:ispmail.spf.secure-mail.be include:bgc.spf.secure-mail.be ip4:206.17.168.28 ip4:94.125.164.65 include:spf.mandrillapp.com ~all
Reputatie 3
Sinds een tijdje maar de laatste tijd alsmaar vaker worden ontvangen mails aanzien als spam/reclame, soms terecht maar even vaak onterecht. Dit gebeurt blijkbaar al op de Proximus server want ik stel vast dat dit gebeurt nog vóór ik ze in mijn mailprogramma binnenhaal (dus al als spam zichtbaar via webmail).
Hoe kan ik deze filters minder streng maken ?

Thx,
Herman

voorkomen dat mails in de spam folder terechtkomen


Ja Philippe, dat zegt Nothofagus ook, maar ik vermoed dat er iets gewijzigd is in de policies van Proximus, aangezien de laatste tijd alsmaar meer mails in de Junk terechtkomen terwijl ik niets wezenlijks veranderd heb aan mijn mail-account-settings.
Zelfs met Proximus mails heb ik dit; van grote domeinen (waarvan een maand geleden wel mails vlot binnenkwamen in de inbox trouwens) mag je verwachten dat ze dat al in hun headers hebben opgenomen, niet ? En eerlijk gezegd ... moest ik proximus vragen om die records op te nemen ... ik zou al van geluk mogen spreken dat ik een relevant antwoord krijg van iemand die weet waar de klepel hangt .. laat staan dat ze op het verzoek van een kleine garnaal als ik zouden ingaan.
Niet dat ik neerkijk op de Proximus medewerkers maar met zo'n een vraag moet je als thuisgebruiker niet bellen naar de support van Proximus hoor ;-)

Dat klopt, deze twee regels zijn zeker niet afdoende, zelf krijg ik ook nog altijd van die mails die hieraan voldoen in de spam, dus er zijn nog andere redenen die ik ook allemaal niet ken !!

Reageer