Lijn snelheid (modem sync snelheid) Versus Internet abonnement snelheid

  • 30 December 2011
  • 159 reacties
  • 6102 Bekeken

  • Practitioner
  • 2518 reacties

http://nl.community.belgacom.be/posts/c55eb352d4" style="text-decoration:none;color:black; Je hebt enerzijds de lijnsnelheid modem sync snelheid

en anderzijds met de niet te verwarren maximum snelheden die bij een bepaald Internet abonnement hoort.

Deze 2 hebben met elkaar totaal niets te maken.



1) De lijnsnelheden die je modem krijgt, zijn enkel en alleen afhankelijk van

de gebruikte technologie ADSL of VDSL

en dus afhankelijk van de afstand tot de ROP en de verzwakking van de lijn.

Bij VDSL2 zal je dus, afhankelijk van deze lijnwaarden één van volgende profielen krijgen:

  • 30/6---(afstand <400m, verzwakking <0.4dB)
  • 20/2---(afstand 400-700m, verzwakking 0.4-0.7dB)
  • 16.5/2-(afstand 700-1000m, verzwakking 0.7-1.0dB)
  • 12/1---(afstand 1000-1400m, verzwakking 1-1.4dB)
Buiten deze profielen zijn er ook nog repair profielen (bij problemen op de lijn).

Dus deze snelheden zijn onafhankelijk van welk Internet abonnement je ook hebt

en enkel afhankelijk van de voorwaarden waaraan je lijn voldoet.



2) Dan heb je nog de Internet abonnementen, zoals:

  • Vanaf: (16/4/12) (1/10/12)
  • start----15/1,5 Mbps 30/1,5 Mbps 30/2,5 Mbps
  • Comfort--15/2,5 Mbps 30/2,5 Mbps 30/3,0 Mbps
  • Favorite-25/3,5 Mbps 30/3,5 Mbps 30/4,0 Mbps
  • Intense--30/4,5 Mbps 30/4,5 Mbps 30/5,0 Mbps
Je werkelijke snelheid die je kan krijgen, zal dus altijd

bepaald worden door je lijnsnelheid (modem sync snelheid

maar gecapt door je abonnement.



Deze cap word door de ISP in kwestie zelf geplaatst aan de hand van je login/paswoord combinatie op de BAS.



Dus eender welk Inernet abonnement je ook neemt nooit kan de snelheid hoger zijn dan je lijnsnelheid (modem sync snelheid)

Je kan de sync snelheid niet beïnvloeden door een ander Internet abonnement te nemen !

NB: Ook niet vergeten van de kleine letters te lezen:

De opgegeven snelheden hangen af van de afstand tussen het aansluitpunt en de

telefooncentrale, van de computerinstallatie en van de binnenbekabeling.

Om deze snelheden te bereiken heeft de klant een VDSL-aansluiting nodig

(activeringskosten: gratis indien beschikbaar bij de klant - informeer u bij uw verkoper).

De gecommuniceerde snelheden op het 3G-netwerk hangen af van de kwaliteit van het 3G-bereik;

deze kwaliteit is afhankelijk van de nabijheid van een antenne,

obstakels tussen het toestel en de antenne, de kwaliteit van het toestel.






159 reacties

Reputatie 7
Badge +1
Goed dat je dat nog eens duidelijk uitlegt Ricy, want sommige mensen schijnen wonderen te verwachten van de theoretische cijfers. Met ADSL heeft het geen zin een duurder internetabonnement te nemen. 15Mbps is nu zelfs met Start haalbaar, maar nooit met ADSL natuurlijk, en zoals hierboven uitgelegd, zelfs niet met het laagste VDSL2-profiel van 12/1, dat vroeger zelfs niet eens bestond geloof ik.
Inderdaad Sinjoor het VDSL2-Profiel 12/1 bestaat nog niet zo lang
mvg
allemaal goed en wel wat hier staat maar ik haal daar nog de helft niet van 16,5 Mbps , ik betaal heel veel lucht maar bij telenet is het niet beter
30/6---(afstand
Technische dienst raadplegen en de reden vragen waarom je met netwerkkabel zo laag zit.
heb je met een andere pc of laptop ook zo'n lage snelheid, netwerkkaart eens op 100 mbps zetten om te proberen of het dan ook zo laag blijft
heb reeds verschillende malen technische dienst geraadpleegd krijg steeds als antwoord dat mijn lijn maar 16,5Mbps aankan. Heb reeds geprobeerd vanaf de bgc-intro met een netwerkkabel naar mijn computer , snelheid blijft hetzelfde. U zegt om mijn netwerkkaart eens op 100 mbps te zetten ? hoe doe je dat?
Reputatie 2
Badge
kan je dan niet meer uitleg krijgen waarom je lijn maar 16,5 mbps aankan.
Er zit hier een toch technieker op het forum die af en toe opduikt, die moet toch aan dergelijke informatie kunnen geraken.
Levi, Technieker bij Proximus
Badge +4
Als hij maar 16,5Mbps kan krijgen, dan zal dat door de afstand zijn die dus te ver is van een ROP (lees zone 3 of 4)
Netwerk kaart heeft daarmee niks te maken, die mag op 100 of op 1000 staan (tenzij die nu slechts op 10 Mbps staat= niet goed).... dat is gewoon de verbindings snelheid tussen uw pc en modem, maar als er op uw modem maar 16,5 toekomt .....
Reputatie 2
Badge
Cogwil spreekt toch over 30/6 in zijn bericht, dus veronderstel ik dat dit zijn snelheid is die op zijn modem toekomt dat hij bedoelt.
Hetgeen Eric insinueert kan nochtans, heb het zelf voorgehad vroeger met mijn PC, de netwerkkaart stond op automatisch en mijn snelheid was ook te laag volgens mijn modemsnelheid, toen ik deze instelde op 100 Mbps half-duplex , was mijn snelheid wel in orde.
Hallo RFG

wat ik bedoel met 30/6 is de snelheid die ik zou moeten halen rekening houdend met de afstand tot de rop, die is minder dan 400 meter. De snelheid die ik opgeef is mijn maximum lijnsnelheid die ik meet tot aan mijn modem. Ik heb een 10/100/1000 netwerkkaart in mijn pc maar hoe ik deze moet instellen daar heb ik geen flauw idee van. Heb de eigenschappen ervan gekontroleerd maar daar word ik niet wijze van.
Reputatie 2
Badge
Dat is inderdaad heel iets anders, want wie heeft je de juiste afstand doorgegeven (is niet altijd simpel om die te weten te komen) en ten tweede is het criterium niet enkel en alleen meer de afstand maar ook de lijnverzwakking en dit kan in uw nadeel (wat mss het geval is bij u) maar ook in uw voordeel uitdraaien, dat je op meer dan 400 meter toch nog in zone 1 kunt vallen omdat de verzwakking nog goed genoeg is om in deze zone te vallen.
Badge +4
Hallo RFG

wat ik bedoel met 30/6 is de snelheid die ik zou moeten halen rekening houdend met de afstand tot de rop, die is minder dan 400 meter. De snelheid die ik opgeef is mijn maximum lijnsnelheid die ik meet tot aan mijn modem. Ik heb een 10/100/1000 netwerkkaart in mijn pc maar hoe ik deze moet instellen daar heb ik geen flauw idee van. Heb de eigenschappen ervan gekontroleerd maar daar word ik niet wijze van.

Ik vraag me af waar je die 30/6 ook vandaan haalt, als je in zone 1 (tot 400m) zit dan is een start 60/4 Mbps en comfort 100/6, maxi 100/8
Ik hem de afstand tot de rop gemeten staat hier bij mij om de hoek is inderdaad minder dan 400 meter.
heb deze middag nog eens een speedtest gedaan met dit resultaat
:::.. Download Speed Test Result Details ..:::
Download Connection Speed:: 15608 Kbps or 15.6 Mbps
Download Speed Test Size:: 15 MB or 15360 kB or 15728640 bytes
Download Binary File Transfer Speed:: 1951 kB/s or 2 MB/s
Tested At:: http://TestMy.net Version 15
Validation:: http://testmy.net/db/DJ9b6PONL
TiP Measurement Summary:: Min 15.46 Mbps | Middle Avg 15.49 Mbps | Max 16.67 Mbps | 0% Variance
TiP Data Points:: 16.67 Mbps, 15.48 Mbps, 15.48 Mbps, 15.48 Mbps, 15.48 Mbps, 15.5 Mbps, 15.5 Mbps, 15.48 Mbps, 15.48 Mbps, 15.5 Mbps, 15.48 Mbps, 15.46 Mbps, 15.48 Mbps, 15.52 Mbps, 15.48 Mbps, 15.46 Mbps, 15.5 Mbps, 15.5 Mbps, 15.5 Mbps
Client Stats:: http://testmy.net/compID/836176212314
Test Time:: 2016-02-07 11:28:50 Local Time
Client Location:: BE http://testmy.net/country/be
Target:: London, GB http://uk4.testmy.net
Client Host:: Proximus Skynet http://testmy.net/hoststats/proximus_skynet
Compare:: Comparable to client avg, 25% slower than host avg, 52% slower than country avg, 2% faster than world index
1MB Download in 0.52 Seconds - 1GB Download in ~9 Minutes - 279X faster than 56K
This test of exactly 15360 kB took 8.074 seconds to complete
User Agent:: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; Win64; x64; rv:43.0) Gecko/20100101 Firefox/43.0 Cyberfox/43.0.4 [!]
Badge +4
Waarom gebruik je deze speedtest ??? In engeland vind ik niet zo goeie, ik haal daar ook meer dan 10 minder dan op de belgische
De meesten gebruiken www.speedtest.net
en als server kan je kiezen tussen brussel, antwerpen, st-niklaas .....
of deze in nederland is ook niet slecht https://www.ziggo.nl/speedtest/
heb intussen de snelheid van mijn netwerkkaart kunnen aanpassen naar 1000Mbps full duplex maar snelheid blijft hetzelfde
heb geprobeerd op beide een speedtest te doen maar lukt niet, op edpnet lukt dit wel en krijg volgen resultaat "Max Upload 2 MbpsMax Download 16.5 Mbps"
Badge +4
Wss omdat je geen flashplayer gebruikt in uw browser dat die speedtest niet werkt.
Reputatie 2
Badge
Cogwil, als je het ziet zitten maak de Poximus kabel los die binnenkomt (zodat er totaal niks anders meer ophangt, ook geen kabels meer die verder lope enz.) en sluit daar direct je B-box op aan, en bel 0800 22 424.
Doe daarna nog eens de speedtest.net om vast te stellen of je dan een hogere snelheid haalt.
Badge +4
Kabels uit trekken heeft totaal geen zin .... alles mag blijven, maar we draaien hier weer rondjes zonder iets wijzer te worden.

Ik stel voor aan cogwil dat je even uw adres invoert via volgende link http://www.proximus.be/nl/id_cr_intspeedt/particulieren/producten/r-orphans/speedtest-internet-connectie.html

Daar kan je zien aan de hand van uw adres welke snelheid mogelijk is, kopieer resultaat hier van max en minimum
In de "praatbarak" stelt Cogwil
Mijn bgc-intro is doorgeschakeld met een gewone telefoonkabel ( zwart met rj45 stekkers op) mijn snelheid die ik volgens de proximus techniekers haal 16,5 Mbps is de maximumsnelheid die mijn lijn aankan maar de reden hiervoor word mij niet verteld. Kan het zijn bgc-intro is een 5 polige stekker , is doorgeschakeld naar het bureel boven daar staat een zespolige aansluitdoos en daarop de splitter van hieruit een netwerkkabel naar de computer, dat dit niet de juiste manier is van aansluiten?


Ik denk dat zijn opstelling mogelijk niet optimaal is. Normaal moet de 6-polige VDSL schakeldoos zo dicht mogelijk bij de telefoonlijn ingang staan .. ja toch ?
't is echter niet helemaal duidelijk want vanuit de splitter gaat men niet naar de computer maar naar de bbox-3 ??? :?
Badge +4
De modem Bbox wordt best met een zo kort mogelijk (bijgeleverd kabeltje) aangesloten op de intro die binnenkomt in huis of garage.
Van Bbox naar computer met een UTP kabel
Ziet er idd naar uit dat het een wirwar is van teveel en te lange kabels : /
Niet noodzakelijk (aansluitdoos/VDSL filter) staat bij mij ook 15 m (klassieke telefoniekabel met 2x2 getwiste paren) verder en heeft niet belet dat ik 100/20 haal 😉, daarom heeft RFG hem een zeer goed voorstel gedaan om dit uit te sluiten, wat ik in de tijd ook gedaan heb, toen Proximus (toen nog Belgacom), mij aangesloten heeft en ik ook een te lage snelheid had, heb ik net het zelfde gedaan direct de modem aangesloten aan de binnenkomende Proximus draden om zo te kunnen bewijzen waar het probleem zat.
NB: die 15 m zal het zeker niet uitmaken.
en trouwens nog dit het is zelf zo als je de kabel wilt verlengen en het een tamelijk lang stuk is dat je zeker geen voordeel haalt met hiervoor utp kabel te gebruiken zelf al is het ene van de beste kwaliteit cat6 bv., dan is de gewone telefoniekabel met getwiste draden nog beter (zeker geen platte telefoniekabel gebruiken waarde draden niet getwist zijn)
Zoals je zelf zegt .. die 15m zal het echt wel uitmaken als hij brakke "kabel" gebruikt met een hoge demping .. en/of overspraak, da's voldoende om zijn lijnwaarden kompleet naar de knoppen te helpen .. als men de gans opzet niet kan "verplaatsen" naar het "kortste aansluitpunt" voor testen dan zal men nooit kunnen achterhalen of het probleem bij zijn installatie ligt dan wel bij PX.
Hij zegt zelf dat hij gewone telefoonkabel gebruikt ... De "blauwe" Bcom kabel gebruiken zou dan nog het minste van de problemen zijn .. Ik heb geen idee of Cat6 kabel bestaat met rj telefoonpluggen
Waarom denk je anders dat ik zeg dat het een goed idee is van RFG en wat ik ook gedaan heb juist om zo'n zaken uit te vissen en heb kunnen bewijzen toen dat het niet bij mij lag maar bij hen, en dan is hij ook honderd procent zeker dat het niet aan zijn installatie in huis ligt.
Techniekers gebruiken zelf soms utp kabel.

Reageer