Klassieke telefoonlijn valt uit bij aansluiten B-box2 splitter???

  • 3 December 2011
  • 56 reacties
  • 6060 Bekeken

Beste mensen van Belgacom en mede-gebruikers,

Naar aanleiding van een recent aanbod ter verlenging van ons internet- en telefoon-abonnement, heb ik een brief gekregen dat ik een pakje mocht gaan ophalen bij het lokale Kiala-afhaalpunt, wat ik vandaag ook gedaan heb...

De inhoud:
- Een B-box2 modem
- Een 5p-6p adapterstuk
- Een DSL-aansluitstuk
- Een nieuwe wandcontactdoos, 6p + 2x RJ11

De bestaande installatie:
- wandcontactdoos: 6p + 2x RJ11
- telefoon rechtstreeks op wandcontactdoos via RJ11-connector
- B-box (1) via DSL-splitter op de 6-polige aansluiting
- (1 RJ11 connector op de wandcontactdoos vrij)

Ik heb het volgende gedaan:
- De wandcontactdoos heb ik NIET vervangen --> is identiek dezelfde
- De 5p-6p adapter heb ik NIET gebruikt --> is volgens handleiding niet nodig bij een 6p wandcontactdoos
- Aan de aansluiting voor de telefoon heb ik NIETS veranderd, werkt namelijk probleemloos in de huidige situatie en hoort ook zo volgens de nieuwe handleiding.
- De enige verandering: oude DSL-splitter met B-box er aan losgekoppeld --> nieuw DSL-aansluitstuk met B-box2 er aan aangesloten


En toen kreeg ik dus 2 problemen:
- Ik kreeg geen verbinding met het internet --> blijkt normaal te zijn, ik moet nog de oude B-box gebruiken tot 8 december
- Ik kon niet meer bellen!

Dit laatste vind ik toch wel vreemd, ook al zou VDSL nog niet geactiveerd zijn op de lijn. Er is namelijk helemaal niets veranderd aan de telefoonlijn.
- Wanneer ik het nieuwe DSL-aansluitstuk aansluit zónder de B-box2 modem er aan, werkt de telefoon nog altijd niet.
- Zónder DSL-aansluitstuk, of met de oude splitter in de wandcontactdoos, werkt de telefoon perfect

De schakelaartjes op de nieuwe splitter staan trouwens naar boven, zoals het hoort volgens de handleiding. Ik heb voor de zekerheid ook nog even de andere mogelijkheden (boven-beneden, beneden-boven, beneden-beneden) geprobeerd, maar met het nieuwe DSL-aansluitstuk in de 6-polige wandcontactdoos krijg ik alleen maar een beetje ruis uit de telefoon.
Wanneer ik mijn eigen vaste nummer probeer te bereiken via GSM, krijg ik dan ook bezettoon...


Ik heb reeds de afdeling Internet (waar ik hoorde dat ik pas op 8december VDSL zal hebben) en Storingen gecontacteerd, maar beiden konden me niet verder helpen en gaven me ook niet de indruk dat ze kennis hadden van de aparatuur...

Ik vind het zeer vreemd dat de telefoon, die op een àndere aansluiting zit, spontaan niet meer werkt van zodra ik het nieuwe DSL-aansluitstuk aansluit, en kan er dus ook moeilijk op vertrouwen dat dit zichzelf zal oplossen wanneer VDSL geactiveerd wordt...


Isabelle


56 reacties

Reputatie 2
Badge +1
Heeft nochtans toch te maken met de aansluiting van de splitter / telefoon.
Kan je eens een situatieschets maken van de huidige installatie en de nieuwe (in paint, of ingescande schets of...)
Ben er zeker van dat we je dan hier op het forum wel kunnen verderhelpen.


Een schets lijkt me overbodig, aangezien het een heel eenvoudige aanpassing was, maar toch even bijgevoegd...
Ik denk dat je die wandcontactdoos toch eens moet openschroeven en zien hoe die aangesloten is.

Binnenkomen lijn zou op de zwarte klemmen moeten aangesloten zijn .

De draden voor de telefoon in de andere kamer zou op de groene klemmen moeten aangesloten zijn.

Mvg Jerom
De wandcontactdoos wil blijkbaar niet zo maar open als ik het centrale vijsje losdraai, en ik wil ook niet riskeren om er te veel aan te foefelen, aangezien de kabel mooi strak tegen de muur is vastgemaakt zonder overschot, dus als de kabeltjes breken zit ik in de miserie.

De kabel komt wel links-onderaan op het bakje toe, en ik meen te herinneren dat de techniekers die kabeltjes destijds ook op het blokje links-onderaan hebben aangesloten.
Met de "oude" Bbox werkt het internet en de telefoon trouwens perfect.

Er zijn geen verdere telefoon-wandcontactdozen in huis, zowel het basisstation van de telefoons, als de modem zijn op de wandcontactdoos van Belgacom zelf aangesloten...

Isabelle
@ Candisa, Anders nog eens kijken op mijn blog ivm aansluiten vdsl2 filter => HIER
Best dan laten zoals het nu is en gebruik maken van de oude splitter.

Maar als vdsl indienst komt zal er wel een technieker moeten langs komen.

Mvg Jerom
Isabelle, uit je figuur hierboven moet ik afleiden dat je de splitter niet hebt geplaatst maar wel de adapter 5 to 6 pin en daarboven op moet je de vdsl2 splitter plaatsen en daar je modem inpluggen.(want ik zie op je figuur 6 gaatjes en de vdsl splitter heeft geen 6 gaatjes)

eens kijken op mijn blog ivm aansluiten vdsl2 filter => http://bgctv.skynetblogs.be/#vdsl2splitterbeschrijving" rel="nofollow
Inderdaad Ricy als ze de adapter gebruikt als splitter werkt het uiteraard ook niet.

Mvg Jerom

ricy: Op uw blog zie ik niet waar ik ergens een fout zou gemaakt hebben:
- De wandcontactdoos die er hangt is identiek dezelfde als deze die bij de VDSL-modem geleverd was en identiek aan die afgebeeld op uw blog.
- De telefoon is aangesloten mbhv een zelf gemaakt RJ11 kabeltje: de 5-polige stekker afgeknipt van de draad van het telefoon-basisstation en een RJ11 connector op geknepen, werkt perfect met de oude splitter of zonder splitter, dus dat is het probleem niet.
- De "oude" modem zat mbhv één van de bijgevoegde splitters op die wandcontactdoos, dus ik heb simpelweg de oude modem en splitter verwijderd, en de nieuwe splitter ingeplugd.

jerom: Ik moet het nu sowieso laten zoals het is, aangezien we nog geen vdsl hebben... Maar eens de VDSL geactiveerd is, moet de Bbox2 natuurlijk in de plaats komen van de huidige Bbox, en moet de telefoon natuurlijk wél blijven werken...

Ik zou kunnen aannemen dat die VDSL-splitter in de war is doordat die momenteel een ADSL-signaal krijgt en daardoor misschien fouten maakt, maar dat kan enkel de oorzaak zijn als het telefoonsignaal door die splitter gaat. Aangezien de telefoon prima werkt zonder dat er een splitter in de wandcontactdoos zit, kan dit eigenlijk niet...

Isabelle
Voor alle duidelijkheid:
- grijze bolletjes zijn NIET zichtbare gaatjes/pinnen
- zwarte bolletjes zijn zichtbare gaatjes/pinnen

In de nieuwe situatie zie je enkel grijze bolletjes, dus géén zichtbare gaatjes.
Het gaat dus wel degelijk over het aansluit-dingetje waar "DSL" op staat en 1 RJ11 aansluiting aan zit, NIET over het dingetje met 6 gaatjes in de voorkant en 2 RJ11 "TEL" aansluitingen. Knipogen
Reputatie 2
Badge +1
Je kan de BBOX nu al vervangen door de BBOX2....
De Bbox2 werkt ook gewoon met ADSL? Is dat dan ook inclusief de bijhorende splitter?
In dat geval klopt de theorie van de verwarde splitter natuurlijk niet...
Net toch even de wandcontactdoos open geprutst:
- De kabel die binnen komt is 4-aderig
- 2 draadjes zijn aangesloten op het zwarte blokje links-onderaan
- 2 draadjes zijn ongestript en onaangesloten
- Er zitten in die aansluitdoos ook 2 kleine schakelaartjes, deze staan naar boven, net zoals in de blog van ricy

Isabelle
De bbox2 werkt zowel op adsl als op vdsl zie op mijn blog hier

Wat je hierboven beschrijft is in orde.
Bbox werkt ook op ADSL.(zelfs met oude splitter)

Verschil tussen oude en nieuwe splitter is: Dat de nieuwe splitter door zijn extra zesde pin de verbinding in de aansluitdoos wijzigt.

Als u zegt dat telefoon niet meer werkt met nieuwe splitter dan denk ik dat de aansluitdoos (NTP2007) verkeerd is aangesloten.

Mvg Jerom

Wel, met de Bbox2 raak ik niet geconnecteerd met het internet, én werkt de telefoonlijn niet (de lijn lijkt open: enkel wat lichte ruis hoorbaar op de telefoon zelf, bezettoon wanneer je extern probeert te bellen naar het nummer)...

Splitter stuk?
jerom: Op de aansluitdoos komen slechts 2 draadjes toe en deze zijn op het zwarte blokje links-onder aangesloten. De 2 kleine schakelaartjes in de aansluitdoos staan omhoog, net zoals deze van de nieuwe splitter...
als je de splitter niet plaatst kan je dan bellen ? (tf2007 uittrekken en dan proberen te bellen)
Zowel zonder splitter, als met de oude splitter werkt de telefoon. Van zodra ik de nieuwe splitter plaats werkt er niets meer (noch internet, noch telefoon).
Doe dan het volgende .

sluit eerst alleen je telefoon aan :kijk of die werkt.

sluit dan de splitter aan zonder kabel naar de modem : kijk of de telefoon nog werkt

Als telefoon nog werkt sluit dan modem aan zie wat er dan gebeurt.

Mvg Jerom
Werkt de telefoon ook niet meer als je de splitter tf2007 steekt op de ansluitdoos ntp2007 zonder iets aan te sluiten op je splitter
jerom en ricy: Ik heb dit al geprobeerd:
- Enkel telefoon aangesloten: telefoon werkt WEL

- Telefoon en nieuwe splitter (zonder modem) aangesloten: telefoon werkt NIET!
- Telefoon, nieuwe splitter en nieuwe modem aangesloten: telefoon werkt NIET, internet werkt NIET

- Telefoon en oude splitter (zonder modem) aangesloten: telefoon werkt WEL
- Telefoon, oude splitter en oude modem aangesloten: telefoon werkt WEL, internet werkt WEL

Isabelle
Besluit: Nieuwe splitter defect

Mvg Jerom
op het blauwe en groene stekkertje van de ntp2007 komen er geen draden toe en de switchkes staan toh op on ook hé

inderdaad jerom ik vrees er voor !
ricy: Op het blauwe en groene stekkertje is inderdaad niets aangesloten, de switchkes in de aansluitdoos staan omhoog en de switchkes op de achterkant van de nieuwe splitter ook.

Als die nieuwe splitter en modem nu ook al zou moeten werken, dan lijkt het probleem dus inderdaad bij de nieuwe splitter te liggen hé...

Reageer