Kan je zowel het draadloos netwerk van de b-bo2 en een wireless n-accesspoint tegelijkertijd...

  • 18 November 2010
  • 6 reacties
  • 2848 Bekeken

Reputatie 6
Badge +3
Geachte

Momenteel gebruik ik zowel het draadloze netwerk van b-box 2 in combinatie met een sitecom wl 611 300 n router die ik als accesspoint gebruik. De sitecom heb ik 2de hands gekocht om een betere dekking te hebben en ook voor de n-standaard. Kan dit voor interferentie zorgen?

Met vriendelijke groeten

familievandesype

6 reacties

Nee, een n-only zal alleen maar in het 5Ghz gebied zitten rterwijl wifi b/g 2.4Ghz is.

Je zal wel moeten zorgen in deze opstelling dat je de bbox2 niet bridged wat normaal gesproken de oplossing is als je een router in serie zet. Dus router gewoon ip nummer laten toewijzen en om problemen te voorkomen, de sitesom's dhcp instellen voor 192.168.1.64 en hoger. (Afhankelijk van de mogelijkheden op je sitecom kan je ook de dhcp van je bbox2 laten gebruiken)

Nibje, dan zit je met dubbele NAT. Dat is miserie vragen.

Beter vanuit de sitecom een PPPoE sessie maken en het ip van de sitecom-gateway op een ander subnet zetten. Nadeel: dan kunnen de toestellen die zijn aangesloten op de bbox niet communiceren met de toestellen die zijn aangesloten op de sitecom.

Aan jou de keuze (persoonlijk zou ik de wireless van de bbox uitzetten en alles doen via de sitecom met zijn eigen PPPoE verbinding, maar dan heb je de extra dekking van de bbox niet natuurlijk).
Reputatie 6
Badge +3
@Nibje: Bedankt voor je reactie. Neen, deze draadloze router is ook backwards compatibel met b/g en werkt enkel maar op de 2,4 Ghz band. Sorry voor de onduidelijkheid in de topic naam. Dit had ik nagevraagd bij de Sitecom ondersteuningsdienst.

@wouter1984 : Bedankt voor je reactie. Ik heb gewoon deze instructies gevolgd. Bovendien heb ik ook nog insteld dat de sitecom router enkel als access point mag dienen. Is dat voldoende? Bovendien heb ik er voor gezorgd dat de sitecom niet hetzelfde draadloze kanaal als de b-box 2 gebruikt.
@wouter ik zou het inderdaad volledig achter de sitecom zetten. (En nog een keer een switch aan de sitecom hangen). Dubbele nat, kan problematisch zijn maar ach daar zjn hacks voor.

@topicstarter

Als een dom accespoint, dat kan uiteraard. Een beetje zonde van de functies, maar als het voordeliger was dan een los accespoint waarom niet he?
Reputatie 6
Badge +3
@Nibje: Ik heb 2de hands 30 EUR betaald inclusief verzending voor die sitecom wl-611. De bedoeling was een grotere dekking en snellere draadloze verbinding hebben. De prijzen voor wireless access point liggen toch hoger. Ja, ik weet het dat ik niet geniet van de functies. Misschien een domme vraag: ik heb quality of service geactiveerd op de sitecom router. Werkt deze optie nog nadat ik de sitecom enkel als accesspoint heb ingesteld? Ik ben er tot nu toe zeer tevreden over. Nogmaals bedankt voor je reactie. Ik ben ook maar een beginner op vlak van netwerken,routers/modems.
QoS wordt meestal gebruikt om VoIP verkeer voorrang te geven op dataverkeer.

Tenzij je een geavanceerde opstelling hebt waarin bepaalde datastreams absoluut voorrang moeten krijgen op andere, is het voor u eigenlijk zo goed als nutteloos. En als de QoS op de sitecom niet goed is afgestemd op de uploadsnelheid van uw modem zal je in extreme omstandigheden (maximale upload) zelfs een slechtere performantie creëren.

Ik zou het afzetten, in uw opstelling heeft QoS geen nut.

Reageer