Hallo,
Onlangs ben ik overgestapt van een andere provider naar proximus.
Ik probeer mijn IP-camera's nu teug te installeren maar dit lukt niet echt.
De camera's zijn via utp-kabel aangesloten op de router ( sommige via een splitter).
Als ik naar de instellingen van de router ga kijken ( via 192.168.1.1) dan zie ik de camera's staan. Er werd aan elke camera een adres toegekend ( bvb 192.168.1.24 ). Als ik dat adres ingeef terwijl ik op mijn eigen netwerk zit, dan kan ik de de camera bekijken.
Maar ik wil ook mijn camera's van op afstand bekijken. Ik heb het IP-adres van mijn router kunnen achterhalen ( bvb 109.108.20.111 ).
Ik heb via mijn proximus de poorten open gezet maar twijfel of ik alles goed ingebracht heb.
Deze zaken heb ik ingevuld (poort is bvb 1501 )
Status : OK ( was standaard ingevuld )
Actief : Ja ( was standaard ingevuld )
Dienst : Geen ( was standaard ingevuld )
Protocol : TCP-UDP ( was standaard ingevuld )
Externe poort begin : 1501
Externe poort einde : 1501
Interne poort : 1501
Interne host : 192.168.1.24
Exterene host : om het even ( was standaard ingevuld )
Beschrijving : (niets ingevuld)
Bij de instellingen van de camera staat de poort ook ingevuld
Mijn camera bereiken via het IP-adres van de router in combinatie met de toegekende poort ( bvb 109.108.20.111:1501 )lukt niet.
Dus concreet: via eigen netwerk kan ik camera bekijken, van op afstand niet.
Iemand tips?
Alvast bedankt !
Beantwoord
IP camera's
Beste antwoord door AndyM
Geert, zoals mijn collega Wim al zei geven wij hier geen ondersteuning voor maar ik heb ooit eens op dit forum een post gezien die interessant voor je kan zijn. De post op zich kan ik niet meer terugvinden maar ik had toen wel een copy/paste gedaan van het bericht :-)
Hier de info (als het hiermee niet werkt, dan kunnen we jammer genoeg niets meer voor je doen)
Elke BBox krijgt van Belgacom een unieke naam (een WAN IP-adres),
dat ziet er bijvoorbeeld zo uit: 81.241.222.154.
Als je dus op het werk bent en je wilt even naar jouw modem thuis surfen,
dan ga je gewoon naar http://81.241.222.154 en je bent thuis… zou je denken!
Moest het allemaal zo simpel zijn, maar niks is minder waar.
We hebben buitenshuis goedendag kunnen zeggen tegen onze modem,
maar we willen camerabeelden zien en niet onze modem!
Dus moeten we vertellen aan onze modem dat hij ons moet doorverbinden met de camera.
Zoiets noemen we in technische termen een “port forward”.
Aan dat WAN IP-adres van hierboven, hangen we een aanhangseltje die de modem vertelt
waar we willen naartoe doorverbonden worden.
Bijvoorbeeld: http://81.241.222.154:9600
moet doorverbinden naar de camera aan de voordeur, om maar iets te zeggen.
Als je nu bv even bij de buren gaat surfen en je gaat naar jouw WAN IP-adres
met achtervoegsel in ons voorbeeld dus http://81.241.222.154:9600
dan zou je netjes op je camera moeten terechtkomen.
Van thuisuit zal het niet lukken aangezien je router niet van binnen naar buiten
en terug naar binnen kan gaan zonder helemaal tilt te slaan .
Dan hebben we nog een laatste probleempje te overwinnen…
Belgacom wijzigt om praktische redenen elke 72 uur jouw WAN IP-adres. <= (was vroeger het geval, kan het als je modem herstart)
Je zou dus elke 72 uur opnieuw op zoek moeten gaan naar je WAN IP-adres.
Het trucje bestaat er in dat je een vaste link maakt waaraan je modem
zelf elke keer vertelt waar hij te vinden is zonder dat je zelf iets moet doen
Groeten, Andy
Bekijk origineelHier de info (als het hiermee niet werkt, dan kunnen we jammer genoeg niets meer voor je doen)
Elke BBox krijgt van Belgacom een unieke naam (een WAN IP-adres),
dat ziet er bijvoorbeeld zo uit: 81.241.222.154.
Als je dus op het werk bent en je wilt even naar jouw modem thuis surfen,
dan ga je gewoon naar http://81.241.222.154 en je bent thuis… zou je denken!
Moest het allemaal zo simpel zijn, maar niks is minder waar.
We hebben buitenshuis goedendag kunnen zeggen tegen onze modem,
maar we willen camerabeelden zien en niet onze modem!
Dus moeten we vertellen aan onze modem dat hij ons moet doorverbinden met de camera.
Zoiets noemen we in technische termen een “port forward”.
Aan dat WAN IP-adres van hierboven, hangen we een aanhangseltje die de modem vertelt
waar we willen naartoe doorverbonden worden.
Bijvoorbeeld: http://81.241.222.154:9600
moet doorverbinden naar de camera aan de voordeur, om maar iets te zeggen.
- Zoek uit wat het LAN IP-adres is van je camera.
Tijdens de installatieprocedure zou je dat moeten op je scherm hebben zien verschijnen
en het zou er moeten uitzien als 192.168.1.10 .Surf naar de webinterface van je modem .
In de kolom “VLAN 10″ vind je naast “IP address” je WAN IP-adress,Klik op “advanced settings” > “Network Interfaces”> “LAN servers”
> helemaal onderaan op “New Entry”Server name: geef een naam aan je camera.
Access activated: yes
Public start port: 9600
Public end port: 9600
Protocol: TCP
LAN start port: 80
(controleren in de handleiding van je camera of die wel luistert naar poort 80)
Local IP-adres: hier vul je het LAN IP-adres van de camera in,
die 192.168.1.10 uit stap 1.
- Als je op “apply” klikt, zou alles moeten geregeld zijn!
Als je nu bv even bij de buren gaat surfen en je gaat naar jouw WAN IP-adres
met achtervoegsel in ons voorbeeld dus http://81.241.222.154:9600
dan zou je netjes op je camera moeten terechtkomen.
Van thuisuit zal het niet lukken aangezien je router niet van binnen naar buiten
en terug naar binnen kan gaan zonder helemaal tilt te slaan .
Dan hebben we nog een laatste probleempje te overwinnen…
Belgacom wijzigt om praktische redenen elke 72 uur jouw WAN IP-adres. <= (was vroeger het geval, kan het als je modem herstart)
Je zou dus elke 72 uur opnieuw op zoek moeten gaan naar je WAN IP-adres.
Het trucje bestaat er in dat je een vaste link maakt waaraan je modem
zelf elke keer vertelt waar hij te vinden is zonder dat je zelf iets moet doen
Groeten, Andy
This topic has been closed for comments
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.