Beantwoord

Internetsnelheid Utorrent en andere clients

• 4 januari 2016
  • 7 reacties
  • 561 Bekeken

Hallo

Vroeger had ik een Bbox 2 en ik herinner me nog goed dat ik meestal aan een snelheid 2 Mbps/s zat. Het probleem was wel vaak dat de TV dan traag ging en dat we vaak geen opnamen konden bekijken. (Waarschijnlijk staan die op een server)
Sinds kort hebben we een Bbox 3 en het probleem met de TV hebben we alvast niet meer. Ik zat nog altijd aan een snelheid van 2 Mbps/s dus ik was tevreden. Nu was ik iets aan het downloaden daarstraks en ik zat aan een snelheid van 4 Mbps/s wat natuurlijk geweldig is. Ik hou het in de gaten of dit nu zo blijft maar ik heb toch nog een vraag.

Al jaren vraag ik me af hoe dat zit met de snelheid van clients om torrents te downloaden. Ik heb ooit gelezen dat de proximus, telenet, ... deze voor een deel zouden 'vertragen' zodat je niet te snel download. Klopt dit? Deel hieronder zelf je gemiddelde snelheid!

Alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door Bram 8 januari 2016, 16:44

Wel...
We hebben daar zelfs officiële documentatie over!

Maar omdat dat niet de meest eenvoudige tekst ter wereld is, tracht ik het bijzonder kort samen te vatten als volgt:
  • op het vaste netwerk worden torrents niet anders behandeld dan ander internetverkeer
  • op het mobiele netwerk behouden we ons het recht om, in uitzonderlijke gevallen (piekmomenten, bepaalde antennes, bepaalde abonnementen) de prioriteit van P2P-verkeer (waaronder dus torrents) te verlagen (om dus voorrang te geven aan "normaal" internetverkeer).

Alle details staan dus in het document waarnaar ik link. En deze aanpak is in lijn met de telecomwet en heeft als doel om zoveel mogelijk klanten een optimale dienstverlening te garanderen.

Hopelijk is dit een antwoord op jullie vraag 🙂
Bekijk origineel

7 reacties

Als je geen opnamen kon bekijken omdat je aan volle bak download mag eigenlijk geen reden zijn dat je geen opname kan bekijken want het TV signaal VLAN3) krijgt voorrang op Internetsignaal VLAN1. Op Userbase heb ik ook gelezen dat er zijn die dit beweren dat dit door de provider zou gelimiteerd worden, al denk ik niet dat PX dit doet, hopelijk zal een medewerker van Proximus dit hier willen bevestigen.
Ja dit vond ik ook vreemd. Nu ja, ik heb het probleem niet meer dus daar zal ik alvast niet meer van waker liggen.

Ik hoop inderdaad ook dat proximus hier helder in is. Ik zou er bijvoorbeeld totaal geen probleem mee hebben mochten ze die limiteren maar is wel altijd leuk om te weten.
Reputatie 6
Badge +4
Wel...
We hebben daar zelfs officiële documentatie over!

Maar omdat dat niet de meest eenvoudige tekst ter wereld is, tracht ik het bijzonder kort samen te vatten als volgt:
  • op het vaste netwerk worden torrents niet anders behandeld dan ander internetverkeer
  • op het mobiele netwerk behouden we ons het recht om, in uitzonderlijke gevallen (piekmomenten, bepaalde antennes, bepaalde abonnementen) de prioriteit van P2P-verkeer (waaronder dus torrents) te verlagen (om dus voorrang te geven aan "normaal" internetverkeer).

Alle details staan dus in het document waarnaar ik link. En deze aanpak is in lijn met de telecomwet en heeft als doel om zoveel mogelijk klanten een optimale dienstverlening te garanderen.

Hopelijk is dit een antwoord op jullie vraag 🙂
Bedankt voor dit heldere antwoord!
Weeral een voordeel tov Telenet
Reputatie 1
Badge
Telenet doet dit ook niet
Op ander forum een tijd geleden gelezen dus of het al dan niet waar is weet ik ook niet.

Reageer