Beantwoord

Internetradio via Yamaha versterker

• 1 augustus 2016
  • 17 reacties
  • 634 Bekeken

Beste, ik probeer al lange tijd om de internetradio van mijn versterker te activeren. Jammer genoeg lukt dit niet meer na een upgrade van Bbox2 naar Bbox3. Voordien was dit geen enkel probleem. Het probleem ligt duidelijk aan de modemconfiguratie, niet aan de versterker. Welke poorten en aanpassingen dien ik hiervoor te doen. Extra info: indien ik mijn timeCapsule uit brugmodus haal, werkt het wel aangezien de connectie met het internet dan door de time-capsule wordt opgezet. Dan zijn er geen blokkerende factoren (net zoals bij de bbox2)
Bedankt voor het antwoord
icon

Beste antwoord door Bram 1 augustus 2016, 16:35

Als de oplossing met het vaste IP adres (zie Elsa) niet lukt en het toevoegen van de Yamaha in de DMZ (via BBox3 config) helpt ook niet, dan doe je het best als volgt:

BBox3:
  • Wifi uitschakelen (want je wil TImecapsule gebruiken)
  • Range van DHCP verkleinen (van 192.168.1.2 tot 192.168.1.10), dat is ruim voldoende want enkel nog nodig als je iets via de kabel aan je BBox hangt

Timecapsule:
  • Geef Timecapsule een vast IP adres (192.168.1.11 bv)
  • Als default gateway en als DNS server geef je IP adres van de BBox in (192.168.1.1) (opmerking: als DNS mag je ook iets anders kiezen, die van Google of zo, dat kies je zelf)
  • Als DHCP range kies je van 192.168.1.12 tot 192.168.1.254

Al je toestellen, waaronder je Yamaha laat je nu, via DHCP, verbinden met je timecapsule.
In principe zou dit moeten werken en is dit een behoorlijk betrouwbare netwerksetup. Het belangrijkste is dat je vermijdt dat eenzelfde IP adres 2x kan worden uitgedeeld, want dat levert problemen op. Als de gateways goed ingesteld staan, dan maken je toestellen altijd verbinding met je timecapsule en maakt je timecapsule op zijn beurt connectie met de BBox als er iets naar het externe internet moet.

Opgelet: dit is al een vrij geavanceerde setup, doe dit dus enkel als je je er comfortabel genoeg bij voelt. Probeer zeker eerst die andere opties uit die Elsa en ik al zeiden...
Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 6
Badge +4
Normaal moet je voor zoiets geen speciale poorten of zo configureren (da's enkel als je vanaf het internet een toestel in je huis wil bereiken).

Krijgt je versterker wel een IP adres? Staat m.a.w. de DHCP server correct ingesteld (moet intern IP adres van de BBox zijn - 192.168.1.1 by default).
Mocht dat niet het geval zijn, dan zou je dit al kunnen omzeilen door eens een vast IP adres in te stellen (192.168.1.200 of zoiets) en dan je BBox als DNS gateway te configureren.

Enfin, ik weet het ook niet hé, maar dit zou ik toch als eerste controleren bij zo'n setup...
Hoi Bram, bedankt voor je antwoord. Ja, hij krijgt een ip-adres toegewezen vanuit de modem 192.168.1.4.
reset ook maar eens je bbox3 kan ook soms wonderen verrichten 😉
Elsa, uiteraard heb ik dat al gedaan :-);)
Reputatie 6
Badge +4
Ok, da's al een goed teken.
Ik veronderstel dat je ook vanaf je app op je smartphone (of via de web interface) de versterker kan bereiken...

Werken andere internetdiensten wel? Spotify bv?
Bram, ja, die kan ik perfect bereiken via de app. Dus de modem vindt hem en heeft correct het ip adres toegekend. Andere internetdiensten via de versterker gebruik ik niet. Het is de streaming van de internetradio. Deze werkte wel op de bbox2
Is die internet radio via je timecapsule router aangesloten of via de bbox3, want die timecapsule is ook een router als ik het goed voor heb.
Elsa, de timecapsule staat in brugmodus, zou niet zo veel verschil mogen maken.
Maar ik heb de netwerkkabel wel in de bbox zitten ondertussen, werkt ook niet.
Wat wel werkt is dat als ik de timecapsule uit de brugmodus haal, hier de versterker op zet, er wel verbinding wordt gemaakt en alles werkt. via de bbox niet.
Ik moet jammer genoeg wel de timecapsule in brugmodus laten staan om zo maar één netwerk te creëren.
Reputatie 6
Badge +4
Welk model van versterker heb je precies? Misschien als we met z'n allen eens Googlen, raken we verder 😉
Bram, yamaha Rx-v2065
ik heb ook al heel veel gegoogeld maar nog niet veel gevonden 😞
Ok dan moet ik niet meer voorstellen van hem direct aan de bbox3 aan te sluiten ;)
zou het dan helpen moest je hem een vast Ip adres geven buiten de dhcp range van de bbox3 hoger dan 192.168.1.127, terwijl hij daar nog ophangt?
Enfin ik zie ook nog niet direct de reden in waarom dit niet werkt !!
Reputatie 6
Badge +4
Nog 2 pistes:
- In de BBox config voeg je het adres v/d Yamaha toe aan de DMZ (ik weet niet uit het hoofd waar dit precies moet, maar even zoeken, of wachten tot Elsa het zegt)
- Gebruik gewoon de Timecapsule niet meer in bridge mode (waarom wil je dit precies doen?), vroeger had ik een soortgelijke setup en gebruikte ik ook m'n Timecapsule als "master" in m'n netwerk. DHCP server etc verliep allemaal via de timecapsule. Nooit problemen ondervonden
Elsa, ik kan dit proberen, maar welke subnet, default gateway, dns server (P)en dns serve (S) geef ik dan mee? als ik enkel het IP adres aanpas naar bv 192.168.1.200 gebeurt er niet veel 😞
Bram, kan ik dan de bbox in bridge zetten?
Reputatie 6
Badge +4
Default gateway & DNS server: IP adres van BBox (192.168.1.1).
Subnet: 255.255.255.0
Reputatie 6
Badge +4
Als de oplossing met het vaste IP adres (zie Elsa) niet lukt en het toevoegen van de Yamaha in de DMZ (via BBox3 config) helpt ook niet, dan doe je het best als volgt:

BBox3:
  • Wifi uitschakelen (want je wil TImecapsule gebruiken)
  • Range van DHCP verkleinen (van 192.168.1.2 tot 192.168.1.10), dat is ruim voldoende want enkel nog nodig als je iets via de kabel aan je BBox hangt

Timecapsule:
  • Geef Timecapsule een vast IP adres (192.168.1.11 bv)
  • Als default gateway en als DNS server geef je IP adres van de BBox in (192.168.1.1) (opmerking: als DNS mag je ook iets anders kiezen, die van Google of zo, dat kies je zelf)
  • Als DHCP range kies je van 192.168.1.12 tot 192.168.1.254

Al je toestellen, waaronder je Yamaha laat je nu, via DHCP, verbinden met je timecapsule.
In principe zou dit moeten werken en is dit een behoorlijk betrouwbare netwerksetup. Het belangrijkste is dat je vermijdt dat eenzelfde IP adres 2x kan worden uitgedeeld, want dat levert problemen op. Als de gateways goed ingesteld staan, dan maken je toestellen altijd verbinding met je timecapsule en maakt je timecapsule op zijn beurt connectie met de BBox als er iets naar het externe internet moet.

Opgelet: dit is al een vrij geavanceerde setup, doe dit dus enkel als je je er comfortabel genoeg bij voelt. Probeer zeker eerst die andere opties uit die Elsa en ik al zeiden...
Je kan natuurlijk ook simpelweg je bbox3 settings laten staan en je timecapsule als router ( en wifi AP) gebruiken door een daar een tweede identieke pppoe sessie op te starten (zoals deze in de bbox3) en op de bbox3 kan je dan nog altijd je decoders aansluiten

Reageer