Idee: Smartcard als decoder?

• 30 maart 2016
  • 54 reacties
  • 3550 Bekeken

Snap wat je bedoel Elsa Maar mocht ik baas zijn Bij PX

Ik breng een smartcard tv uit zoals de collega's , kan toch niet gemakkelijker zijn kaartje in de tv.
Geen decoder nodig en iedereen wint is milieu vriendelijk. Is enkel een kaartje, met een decoder heb je veel meer grondstoffen nodig.

Die decoder is puur geldklopperij vooral nu je ben als klant verplicht om te huren. Bij TV Vlaanderen koop je eenmalig de smartcard tv en dat is het.
Maar ben eerlijk smijt geen baksteen naar PX ieder firma doet dit wij willen winst voor onze aandeelhouders.

54 reacties

Ik breng een smartcard tv uit zoals de collega's , kan toch niet gemakkelijker zijn kaartje in de tv.
Geen decoder nodig en iedereen wint is milieu vriendelijk. Is enkel een kaartje, met een decoder heb je veel meer grondstoffen nodig.

..

Wat u zegt is dat de electronica die in een decoder zit even makkelijk in een smartcardje kan ? .. daar zal volk komen naar zien .. ! .. oh, wel, binnen 50 jaar .. mlisschien ..
ja hoe moeten ze die harde schijf daar in zien te krijgen :lol:
Patrick ik lees net weer van iemand die vraagt:
Wat zou de beste oplossing zijn om tv te kijken in 5 verschillende kamers met de mogelijkheid van maar 3 decoders? (groot gezin)
Hopelijk wordt dit niet de meerderheid of proximus staat er slecht voor :-)))
Reputatie 6
Badge +1
Voor een 2 de TV is zo een kaart makkelijk. Telenet gebruikt die ook al. Dit is een eenmalige aankoop. Onze zoon werkt daar ook al mee. TV moet dan wel een CI sleuf hebben. Geen decoder meer nodig voor die TV. Bij PX werken ze daar niet mee. Zal dan via de WiFi moeten werken ?
Hetzelfde geldt voor de GSM. Steeds slecht bereik binnen. Dit lossen ze dan op met een Mobile Coverage Extender. Kost weer € 5 per maand.
In Nederland gaan ze dit oplossen via de WiFi, Vodafone begint hier al mee. Geen extra kosten. Zoals Elsa al zij draait hier alleen maar om het geld.
Ze denken echt niet aan de klanten. Jammer.
Reputatie 6
Badge +2
Voor een 2 de TV is zo een kaart makkelijk. Telenet gebruikt die ook al. Dit is een eenmalige aankoop. Onze zoon werkt daar ook al mee. TV moet dan wel een CI sleuf hebben. Geen decoder meer nodig voor die TV. Bij PX werken ze daar niet mee. Zal dan via de WiFi moeten werken ?
Hetzelfde geldt voor de GSM. Steeds slecht bereik binnen. Dit lossen ze dan op met een Mobile Coverage Extender. Kost weer € 5 per maand.
In Nederland gaan ze dit oplossen via de WiFi, Vodafone begint hier al mee. Geen extra kosten. Zoals Elsa al zij draait hier alleen maar om het geld.
Ze denken echt niet aan de klanten. Jammer.

Met een CI+ module heb je wel geen interactiviteit, men kan dus geen films of andere opvragen via On Demand bovendien moet er voor ieder TV extra zender pakketten betalen per module wat dus de maandelijkse bedragen vrij kostelijk wordt vooral als men Play More neemt.
Met interactieve digiboxen/digicorders moet men maar eenmalig die zenderpakketten betalen voor alle decoders samen en kan men dan wel programma's opvragen via On Demand.
Reputatie 6
Badge +3
...
...

Als je met een smartcard en CI werkt dat neemt de TV het grootste deel van de berekeningen over. Voor kabel en sateliet bestaan er daar standaarden voor (DVB-C of Eurodocsis voor kabel en DVB-S voor satteliet). Voor IP TV zoals dat Proximus levert is er geen internationale standaard zover ik weet. Dit betekent dat er ook geen enkele TV klaar is om het signaal te verwerken. Het gaat dus veel verder dan gewoon een smart card leveren. Ze zouden alle internationale bedrijven moeten overtuigen hun TV's aan te passen voor 1.3 miljoen klanten.

Enkele jaren geleden was er sprake van een samenwerking met Samsung waar er Smart TV apps zouden komen, maar het is al zeer lang stil hieromtrent en ik denk niet dat hier iets zal uit komen. Om iedere TV te gaan ondersteunen is te complex, er zijn nu al genoeg problemen met 5 decoders, wat moet dat niet worden als er tientallen TV's moeten ondersteund worden.

Ten slotte halen de providers ook wel wat meerwaarde uit de "extra" diensten als PVR, video on demand, de shop, ... dat zou allemaal niet mogelijk zijn zonder decoder.
Het was niet omdat er geen standaard was alleen( is tenslotte een IP ) , maar het grootste probleem was i.v.m. support leveren bij problemen met de smart TV IPTV decoder software. Plus al de andere mogelijkheden die wegvallen die je via een decoder wel hebt al is dat nu al iets minder i.v.m. opnames aangezien het cloud wordt.
Smart card is toch geen probleem voor PX ze gaan toch de weg op naar de cloud.Is gewoon de card goed programeren.
Heb kennis die tv Vlaanderen heeft en hij kan 2 programma's programmeren en intussen op ander kanaal iets anders bekijken. En er zijn genoeg voorbeelden.

Ik weet de reden hoor en veel mensen die akkoord zullen zijn met mijn mening . PX wil dat wij maandelijks huren dit breng geld op. Als je een toestel koopt jaar na aankoop heb je winst het is terugbetaalt.
Reputatie 6
Badge +4
Een smartcard decodeert het digitaal versleutelde signaal dat via de antenne-ingang van de TV binnenkomt.
Dus via kabel (DVB-C) of satelliet (DVB-S) kan je dat effectief gebruiken.
Bij TV Vlaanderen kan je effectief je eigen decoder kopen, maar dat is dus omdat er voor hen een standaard-technologie bestaat. Voor IPTV is dat niet het geval. Er bestaan wel standaarden voor bepaalde onderdelen (bv MPEG om beelden te compresseren), maar geen end-to-end oplossing.

Nieuwe TVs hebben dan wel een Wifi en/of ethernetaansluiting, maar die wordt door de TVs anders gebruikt, met name om de smart-layer van de tv met internet te verbinden.
Die internet-aansluiting wordt niet gebruikt om TV-streams binnen te trekken.

Bovendien levert onze decoder een aantal diensten die niet alle TVs kunnen leveren: TV Replay, Video-on-demand, pauzeren van live TV, opnames, ...

Dus patrick, ik ben niet akkoord met jou.

Vrolijke groeten,
Bram
Halo Bram,
Weet je soms ook nog iets over de oorspronkelijke bedoeling van PX om de decodeer functie in de smart TV's in te bouwen is dit een definitief afgesloten hoofdstuk?
mvg,
Elsa
Reputatie 6
Badge +4
Er werd in het verleden een tijdje geëxperimenteerd met een app voor Samsung smart tv's waarmee je films kon huren.
Voorlopig wordt er niet gewerkt aan opvolgers daarvan.
Een van de problemen is dat ieder merk een ander platform gebruikt en dat zelfs binnen hetzelfde merk er soms meerdere platformen bestaan. Dat verklaart (volgens mij) meteen ook waarom het aanbod aan goede apps voor de Smart tv's nog steeds zo beperkt is...

Ik ga trouwens eens gans die discussie rond de decoder afsplitsen, want dit gaat niet meer over 4K.
Reputatie 6
Badge +1
Als we nu eerst is zorgen dat iedereen kabel of VDSL heeft en zet alle zenders om naar HD. Dan zijn we op de goede weg. Hebben we al een goede basis voor overstap naar UHD. Maar ik denk dat het overzetten van SD naar HD al een grote dobber gaat worden. Als je nu de verschillen al ziet tussen PX en Telenet qua aanbod. Snap ook niet waarom PX minder HD zenders heeft dan Telenet. Nee ik heb er geen vertrouwen in dat PX gaat upgraden van SD naar HD laat staan naar UHD.
Er werd in het verleden een tijdje geëxperimenteerd met een app voor Samsung smart tv's waarmee je films kon huren.
Je spreekt hier over een app om films te huren, maar ik heb het over het inbouwen van een software-matige decoder.
Ongeveer een jaar geleden of is het al langer !? stond in de media te lezen: binnenkort heb je geen aparte decoder mee nodig want PX is bezig in samenwerking met Samsung naar een oplossing ....... enz........

EDIT: Even opgezocht: dateert al van eind januari 2013

Didier Bellens, CEO van Belgacom, zei op de nieuwjaarsreceptie dat Belgacom-klanten dit jaar nog hun settopbox kunnen opbergen, maar daarvoor moeten ze dus wel een nieuwe smart-tv van Samsung aanschaffen. Of Belgacom ook met andere fabrikanten van smart-tv's praat, is niet bekend.
Reputatie 6
Badge +2
Dat is dus 3 jaar geleden, ik denk dat dat project te samen met Didier Bellens dood en begraven is.
Ja ik verschiet er inderdaad ook van toen ik het opzocht, dat het reeds al meer dan drie jaar gleden is, kon bijna mijn ogen niet geloven heb voor alle zekerheid drie keer op nieuw gekeken, we worden veel te vlug oud :8

EDIT: en dit dateert van 13 juni 2013:

Telenet biedt zijn kabelklanten vanaf 24 juni een nieuwe mogelijkheid aan om digitaal televisie te kijken zonder een decoder te moeten huren.
Ben niet technisch aangelegd maar het lukt wel met TV Vlaanderen en Telenet die smartcard Regulus, sorry.
Daar kan je opnemen en op andere zender intussen bekijken.

Kaartje in de tv en alles werk ook de opnames bij die zenders en er zijn nog genoeg voorbeelden in onze buurlanden daar kan het wel en bij PX niet Bram sorry , leg mij dat maar even uit als leek waarom niet kan die card en bij jullie collega's wel? En nemen nu even Telenet als voorbeeld bestaat daar al dik jaar en het werkt.
Ik begrijp het ook niet zo goed want meen mij te herinneren dat ik een tijd geleden al heb gelezen dat
KPN bezig was om ITPV zonder tussenkomst van een set-top box mogelijk te maken, door het gebruik van een smartcard in CAM-modules.
Maar wat daarvan gekomen is weet ik ook niet‼️
Reputatie 7
Badge +1
Ik begrijp het ook niet zo goed want meen mij te herinneren dat ik een tijd geleden al heb gelezen dat
KPN bezig was om ITPV zonder tussenkomst van een set-top box mogelijk te maken, door het gebruik van een smartcard in CAM-modules.
Maar wat daarvan gekomen is weet ik ook niet‼️

Bij Telenet kan je wél met een CI+ module (met smartcard) werken met een TV met sleuf voor de adapter, (als die werkt tenminste,want bij mij dus niet). Maar dat signaal komt via de coax-antenne binnen en werkt met de in de TV ingebouwde DVB-T- of DVB-C-tuner (kan allicht ook via satelliet-antenne). Proximus werkt niet via antenne maar volledig via UTP. en komt via de telefoonlijn binnen, waardoor je de interneTV-tuner niet kunt gebruiken.
Akkoord Sinjoor, maar dat wil toch nog niet zeggen dat het onmogelijk is want als KPN in samenwerking met ? (weet al niet meer met welke firma) dit van plan waren moet het toch eventueel te doen zijn het is tenslotte een IP protocol signaal met een bepaald compressie protocol en die liggen toch allemaal vast in normen.
Reputatie 6
Badge +4
Bij KPN was de smartcardmodule een decoder voor versleutelde DVB-T kanalen. Via antenne dus, geen IPTV.
Ok , dat is mogelijk want het is al een tijd geleden dat ik dit gelezen heb en ik dacht dat het echt over IPTV ging !!
Maar wil dat daarom zeggen dat het niet mogelijk is want Belgacom had zelf plannen met een softwarematige oplossing in de smart TV's !?
Reputatie 6
Badge +1
Hallo Bram. Waarom gaat PX ook niet via de kabel. Dan kan de concurrentie echt gaan beginnen. We moeten jaloers zijn op onze buurlanden. Als je ziet wat daar allemaal kan en tegen een veel lagere prijs. Maar zolang de Belgische staat groot aandeelhouder is van PX gebeurd er gewoon niks. Hoe meer winst, hoe meer geld voor de staat.
Dit gaat allemaal over de ruggen van de klant.
Reputatie 6
Badge +4
Antoon1,

Zoals in het verleden al in de pers werd gemeld, was Proximus vragende partij voor de openstelling van de kabel.
Om nog even kort op uw andere opmerkingen te reageren (zonder al te veel off-topic te willen gaan):
  • De staat is momenteel inderdaad de hoofdaandeelhouder van Proximus, maar ik denk dat bedrijven waar er andere (private) aandeelhouders zijn evenzeer winst willen maken. Dat is nu eenmaal de bestaansreden van bedrijven.
  • Als je vergelijkt met het buitenland, moet je appels met appels vergelijken. De afgelopen jaren is de prijskloof al veel kleiner geworden (door concurrentie en regulering). En je moet ook kijken naar wat je (zeker gemiddeld) krijgt als klant. Er zijn al verschillende studies geweest die aantonen dat de gemiddelde internetsnelheid in België bv hoger is dan in de buurlanden. Dat is omdat er hier veel wordt geïnvesteerd in netwerken en toegang (niet enkel door Proximus trouwens). Qua prijzen wordt er bv veel naar Frankrijk gekeken, maar dan moet je ook in rekening brengen dat buiten de steden daar nog massaal van ADSL wordt gebruik gemaakt.
Je begrijpt dat ik hier mijn werkgever vertegenwoordig, dus mijn mening is uiteraard gekleurd & het staat iedereen vrij om al dan niet akkoord te zijn. Maar dit zijn toch 2 nuances die ik graag wil aanbrengen...
Ik moet toegeven dat ik een definitie als ".. via de kabel .." niet echt snap .... 't is zoals zeggen ".. over het water ..." ... wat is dat dan ? met een wastobbe of met een speedboot ?
glasvezel is per slot van rekening ook maar een "kabel" ...

.. en in FR wordt bij mijn weten nog massaal gekeken via DVB-T ... tel uit je winst.
Reputatie 7
Badge +1
Als je het Px TV-signaal rechtstreeks via een UTP (ethernet)-ingang de TV wilt binnenbrengen, zal er softwarematig (of zelfs hardwarematig) toch iets in de TV's moeten aangepast worden zodat het TV-tunersysteem hieraan kan gekoppeld worden om een kanaalkeuze te kunnen maken, en om er eventueel ook nog van op te nemen op USB-stick of externe HDD. Een decodeersysteem voor de versleutelde zenders (de meeste) moet hier dan ook aan gekoppeld worden. Dat zou ook via een externe module (zoals een CI+-module) kunnen gebeuren, maar is zoals al op de markt? anders blijft het toch een soort decoder, en de V5c is nu al behoorljjk klein, maar moet dan weer gehuurd worden. De CI+-module met smartcard moet je ook bij Telenet kopen (79€) maar heeft bij mij nooit écht gewerkt niettegenstaande meerdere interventies van een Telenet technicus, die er zich uiteindelijk gemakkelijk van afmaakten dat het aan de software (firmware) van Samsung ligt. Die hebben dat bij mij ook doorgelicht en vonden geen problemen (ik heb altijd de laatste firmwareversie). Mij moeten ze over Telenet niet meer spreken. Als ik iets koop, moet het werken, en anders moeten ze het geld teruggeven of een andere module geven. Maar neen hoor!
De huur van hun digicorder is ondertussen opgeslagen tot 8,85€. Met kabelhuur bij is dat nu 25,15€

Reageer